Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi erikoisruokavaliota noudattavat ihmiset eivät voi kertoa vinkkejä

Vierailija
27.01.2013 |

siitä mitä voivat syödä? Kysyttäessäkin vastaus on aina samanlainen "ihan mitä vaan mieleen tulee, kunhan ei ole eläinperäisiä tuotteita, tomaattia tai viljoja." Kun se siinä ongelma onkin ettei mitään tule mieleen! Vai eikö ne itsekään osaa valmistaa dieettiinsä soveltuvaa ruokaa tai muutenvain eivät halua reseptejä kertoa?

"Kyllä sä jotain keksit." Argh

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vaivaksi olemisen pelko nimenomaan saa kursailemaan tässä toivomusten esittämisessä. Mut on kasvatettu niin, että vaivaksi ei saa olla, parempi vaikka istua siellä ruokapöydässä sitten tyhjä lautanen edessä muiden herkutellessa ja juoda pelkkää vettä ja sanoa että ei mulla olis ollutkaan nälkä kiitos vaan, kuin "vaatia" itselleen sopivaa ruokaa jonka laittaminen aiheuttaa ylimääräistä vaivaa. Tästä on vaikea päästä irti ja ymmärtää, että oikeasti emäntä saattaisikin haluta nähdä sen vaivan mun ruokani eteen kokematta sitä mitenkään rasitteeksi.

mutta näin oikeasti tosiasia on yleensä se, että vieras on paljon enemmän vaivaksi tällä tavalla, kun hän ei anna mitään ideoita siitä, mikä syötävä kävisi. Jokainen emäntä haluaa yleensä laittaa jokaiselle vieraalle edes jotain kelpaavaa. On paljon enemmän vaivaa, jos sen tarjottavan joutuu vaikeasti ruokarajoitteiselle keksimään itse kuin jos vieras antaa suoraan vinkkejä.

Vierailija
22/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Itse en haluaisi olla vaivaksi joten syön sitten pöydästä jos siellä on jotain minulle sopivaa tai syön salaa eväitäni jos mahdollista. Tämä on minusta helppoa koska emännän ei tarvi etsiä ja nähdä vaivaa ja minä en vaivaannu siitä kuinka paljon toinen näkee vaivaa (ja ehkä silti epäonnistuu enkä voisi kuitenkaan syödä kun ruoka ei ole sitä mitä pitäisi esim. ammattilaiskokki on tarjonnut minulle ehdottoman perunattomana ruokana joulutorttua jossa päällä tomusokeria ja vasta käytyään keittiössä lukemassa tomusokeripaketin kyljestä myönsi että siinä on perunaa).

- Lapseni on saattanut olla syömättä sopivaakin tarjottavaa. Meillä nimittäin allerigat on yhdellä tosi vakavia joten yleensä aina omat eväät paitsi jos emäntä haluaa ehdottomasti hommata jotain tarjolle ja silloin lapsi syö sitä jos olen kotona antanut luvan ja emäntä vielä muistaa näyttää tuotteet ja kertoa mitä ne on niin lapsi uskaltaa niitä ottaa. Toisaalta mielummin ylivarovainen kuin se että emäntä joutuu tilaamaan ambulanssin juhlat pilaamaan. Ja meillä ongelmana että reaktio tulee jo siitä jos joku muista lapsista ottaa vaikka poppareita samasta astiasta ja hänen kädestään menee esim. kermavaahtoa poppareihin joita meidän lapsi sitten syö.

- Jos minulta kysytään reseptiä niin mielelläni sen annan. Yleensä kerron jonkin tosi simppelin jutun tyyliin keitä riisiä pelkällä suolalla maustettuna ja paista sekaan possun jauhelihaa (ilman rasvaa puhtaassa pannussa) ja mausta suolalla. Tätä voi kaikki meidän perheessä syödä. Mutta ei tällaista oikein muut taitaisi syödä... Eli on helpompaa että otan ainakin eniten allergisille omat eväät mukaan ja säästän emännän hermoja.

Tsemppiä kaikille emännille meidän allergisten kestämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tarjottavat eivät kelpaakaan. Minä metsästin kerran kaksi tuntia(!) sopivaa keksipakettia lapsen synttäreille, jonne oli tulossa allerginen vieras. Kysyin tarkkaan kaikki allergiat, herkkyydet jne. ja sain selville tämän yhden sopivan keksilaadun sekä limsamerkin. Molempia hommasin, tietysti. Sitten kun lapsi tuli, hänellä oli omat eväät eikä suostunut ottamaan pöydästä mitään, vaikka olin huolellisesti laittanut hänelle erikseen tarjolle ne keksit ym.

mutta lapsen kohdalla tämä on vielä ymmärrettävää. Jos lapsi on joskus saanut hengenvaarallisen reaktion sen jälkeen, kun hän on kylässä syönyt jotain, minkä emäntä on kertonut hänelle sopivan, ei ole kumma, jos lapsi ei uskalla enää syödä kylässä mitään.

Vierailija
24/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys oli tarkoitettu ainoastaan tällaiselle yhdistelmälle, voi sen sitten selkeämmin kohdentaa tälle ryhmälle. Yksittäiset raaka-aineet nyt vain luulisi olevan ihan helppo jättää ruoasta pois, tuon vegaanin nyt erityistinkin vastauksestani, koska heille soveltaminen voi olla haasteellisempaa. Minusta on tunkeilevaa ehdottaa mitään erityistä, toki voin kertoa, jos joku kysymällä kysyy jotain ohjetta. (Olen perusruokavalioa noudattava.)

Vierailija
25/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollu sellainen kuvio, että ruokaa on muutamaa sorttia ja jokainen ottaa lautaselleen mitä ottaa. Liha- ja kasvissyöjät siis vain ottavat eri sortteja.

Tällainen kuvio on selkein silloin, kun on rajoitettuja ruokavalioita, tai vain nirsoja ihmisiä.

Toinen vaihtoehto on tehdä ruoka yhdessä. Esim täyttää pizzat kuka mitenkin tai grillata tms.

Jos on sitten oikein illalliset, ei auta muu kuin nähdä vaivaa.

Vierailija
26/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys oli tarkoitettu ainoastaan tällaiselle yhdistelmälle, voi sen sitten selkeämmin kohdentaa tälle ryhmälle. Yksittäiset raaka-aineet nyt vain luulisi olevan ihan helppo jättää ruoasta pois, tuon vegaanin nyt erityistinkin vastauksestani, koska heille soveltaminen voi olla haasteellisempaa. Minusta on tunkeilevaa ehdottaa mitään erityistä, toki voin kertoa, jos joku kysymällä kysyy jotain ohjetta. (Olen perusruokavalioa noudattava.)

Käännän sen sinulle selkokielelle, kun tuntuu olevan niin vaikeaa:

Miksi erikoisrukavaliota (= sellainen, mikä poikkeaa perusruokavaliosta) noudattava ihminen ei kysyttäessä voi kertoa neuvoja ja reseptiä mitä hän voi syödä?

Tässä siis ei haettu ruokalajeja tai reseptejä, tässä haluttiin vastaus kysymykseen "miksi ei kerrota reseptejä, kun niitä kysytään?"

Tajusitko nyt vihdoin ja viimein?

Vierailija
27/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut vaikeuksia keksiä syötävää moniallergiselle. Kiitos vaarin, joka tosiaan oli moniallerginen, ei saanut olla sitä, ei tätä, eikä tuota. Lista tuntui loputtomalta.

Siksi musta on vaan helpointa kysyä, että mille kaikelle olet allerginen, eikä alkaa kyselemään reseptejä.

Vierailija
28/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut vaikeuksia keksiä syötävää moniallergiselle. Kiitos vaarin, joka tosiaan oli moniallerginen, ei saanut olla sitä, ei tätä, eikä tuota. Lista tuntui loputtomalta.

Siksi musta on vaan helpointa kysyä, että mille kaikelle olet allerginen, eikä alkaa kyselemään reseptejä.

Että jotkut tarvitsevat nyös reseptit? Ja kun reseptiä kysytään, olisi mukava myös saada ne reseptit eikä ympäripyöreää mutinaa "ihasama mitävaan keksit"?

Vierailija
29/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jotkut tarvitsevat nyös reseptit? Ja kun reseptiä kysytään, olisi mukava myös saada ne reseptit eikä ympäripyöreää mutinaa "ihasama mitävaan keksit"?

Mutta ei tuolla mun miehelläkään ole ollut koskaan mitään vaikeuksia allergisten kanssa, vaikka suvussaan ainoa allergia mikä on, on kala-allergia :) Ei se ole kuin mielikuvituksesta kiinni ;)

Vierailija
30/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelen itseni siihen asemaan, että ykskaks yllättäin pitäisi ulkomuistista reseptejä heitellä (varsinkin tietämättä minkätyylistä ruokaa muilla on), en minäkään siihen mitään järkevää osaisi sanoa. Toisaalta monet erikoisruokavaliolla pitkään olleet ovat niin tottuneita omaan tyyliinsä, ettei välttämättä esim. vegaanille tule mieleen, ettei kaikki tiedä soijamaidoista ym. korvaavista tuotteista pätkän vertaa.

Ehkä suorempi lähestymistapa tyyliin "ajattelin laittaa tätä ja tätä ruokaa, miten siinä voisi korvata eläintuotteet/tomaatin/viljan?" toimisi paremmin, ei jää väärinymmärrysvaraa eikä vastaajan tarvitse yrittää muistella ulkoa koko reseptivarastoaan.

Vierailija
31/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei tuolla mun miehelläkään ole ollut koskaan mitään vaikeuksia allergisten kanssa, vaikka suvussaan ainoa allergia mikä on, on kala-allergia :) Ei se ole kuin mielikuvituksesta kiinni ;)

Juuri tuo onkin ongelma.

Vierailija
32/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelen itseni siihen asemaan, että ykskaks yllättäin pitäisi ulkomuistista reseptejä heitellä (varsinkin tietämättä minkätyylistä ruokaa muilla on), en minäkään siihen mitään järkevää osaisi sanoa. Toisaalta monet erikoisruokavaliolla pitkään olleet ovat niin tottuneita omaan tyyliinsä, ettei välttämättä esim. vegaanille tule mieleen, ettei kaikki tiedä soijamaidoista ym. korvaavista tuotteista pätkän vertaa.

Ehkä suorempi lähestymistapa tyyliin "ajattelin laittaa tätä ja tätä ruokaa, miten siinä voisi korvata eläintuotteet/tomaatin/viljan?" toimisi paremmin, ei jää väärinymmärrysvaraa eikä vastaajan tarvitse yrittää muistella ulkoa koko reseptivarastoaan.

Se tässä on ongelma, kokoajan ollut. Väännetään nyt rautalangasta:

- minä teen sitä ja tätä ruokaa, voiko siitä tehdä sinun ruokavalioosi sopivan?

- joojoo iha samat ruuat kuin muilla kunhan ei vaan sitä ja tätä.

- eli millä minä ne voisin korvata?

- ihan millä vaan keksit.

- esimerkiksi millä?

- nosiis sehän on ihan sama, kunhan ei ole eläinperäistä.

Kierrellään ja kaarrellaan aihetta eikä suostuta kertomaan mitä siihen ruokaan VOI laittaa. Oletan siis, etteivät itsekään tiedä.

- ap

Vierailija
33/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tässä on ongelma, kokoajan ollut. Väännetään nyt rautalangasta:

- minä teen sitä ja tätä ruokaa, voiko siitä tehdä sinun ruokavalioosi sopivan?

- joojoo iha samat ruuat kuin muilla kunhan ei vaan sitä ja tätä.

- eli millä minä ne voisin korvata?

- ihan millä vaan keksit.

- esimerkiksi millä?

- nosiis sehän on ihan sama, kunhan ei ole eläinperäistä.

Kierrellään ja kaarrellaan aihetta eikä suostuta kertomaan mitä siihen ruokaan VOI laittaa. Oletan siis, etteivät itsekään tiedä.

- ap

Ainoiksi loogisiksi selityksiksi taitaa jäädä, että ko. ihminen ei juuri itse kokkaa tai improvisoi itse keittiössä aivan kaiken. Tai sosiaalisissa taidoissa olisi parantamisen varaa. Ei me kaikki tuollaisia olla.

Vierailija
34/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoersuosittu avokadopasta. Googlaa tuolla sanalla. Paras vinkki on tietysti Chickling blogissa.

Vierailija
35/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpiirissämme on erilaisia ruokavalioita ja aina emäntä saa vinkkejä ja neuvoja, joskus jopa oikein allerginen tuo jotain itselleen sopivaa ruokaa mukanaan. Eihän kukaan halua ruokakylässä kärvistellä, saada vatsavaivoja, sotkea yhdessäoloa kysymällä mitä tuossa tai tässä ruuassa on.

Vierailija
36/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin (ihan perushelppo laktoosiongelmainen lakto-ovo-vegetaristi) kysellään joskus meidän kotireseptejä ja jos tasan tarkkaan tiedän, että kokilla ei ole hajuakaan siitä mikä on wokkipannu tai mitä bataatille tai munakoisolle tehdään, niin enpä ole lähtenyt reseptejä tyrkyttämään. Sellainen "ihan mitä vaan perusruokaa" kun on vain helpompi vastaus tällaisessa reseptinkyselytilanteessa.

Aika moni ON kuitenkin joskus elämässään tehnyt esim. kasvissosekeittoa, pinaattikeittoa, uunikasviksia, suolaisen piirakan, pizzaa tms. helppoa, johon ei alunperinkään ei laiteta lihaa tai josta lihat on helppo jättää pois ja pistää tilalle esim. juustoa. Jauhelihakeitto ilman lihaa on kasviskeitto, jos nyt ihan ruvetaan pelkistämään.

Jos ei ole varma mitä reseptiä vois käyttää, voi vaikka kertoa, että "meillä tehdään usein jauhelihakeittoa ja uuniruokia, mites semmoista vois tehdä kasvisruokana", niin sitten olisi paaljon helpompi antaa vinkkejä. Tai sitten kurkkaa kaupan pakastehyllyyn ja ottaa mitä tahansa rehusafkaa, kelvatkoon syöjälle.

Vierailija
37/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On stressaavaa, jos emäntä yrittää tehdä sopivaa ja näkee takiani vaivaa, ja kuitenkin yleensä menee jotain pieleen ja seuraa kiusallinen hetki tyyliin edellä mainittu perunajauho.

Vierailija
38/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se joka ei ole kaikkiruokainen. On ihan hirveä kynnys kertoa kokkailijalle, että en voi sitten syödä tätä tai sitä, joten tekisitkö tällaista ruokaa...yleensä olen kiertänyt tämän kysymällä, voisinko tuoda jotain lisuketta pääruualle + jälkkärin, joten olen sitten syönyt itse tuomiani ruokia jos pöydässä ei ole ollut sellaista mitä voisin syödä.

Mutta ei näinkään voi loputtomasti toimia, koska on sekin tökeröä, jos kaveri on nähnyt vaivaa ruuan eteen enkä sitten koskekaan siihen. Tulevaisuudessa täytyy varmaan tosiaan keksiä joku resepti joka käy muillekin ja pyytää sitä.

Vierailija
39/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisiko kysyä asianomaisilta, eikä huudella täällä netissä anonyyminä? Mistäs me se tiedetään, miksi sun hölmöt tuttavat käyttäytyy noin? Vai ihan todellako luulet, että kaikilla erikoisruokavalioita noudattavilla on Suuri Salaliitto, johon kuuluu reseptien pimittäminen+

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi