Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi erikoisruokavaliota noudattavat ihmiset eivät voi kertoa vinkkejä

Vierailija
27.01.2013 |

siitä mitä voivat syödä? Kysyttäessäkin vastaus on aina samanlainen "ihan mitä vaan mieleen tulee, kunhan ei ole eläinperäisiä tuotteita, tomaattia tai viljoja." Kun se siinä ongelma onkin ettei mitään tule mieleen! Vai eikö ne itsekään osaa valmistaa dieettiinsä soveltuvaa ruokaa tai muutenvain eivät halua reseptejä kertoa?

"Kyllä sä jotain keksit." Argh

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tarjottavat eivät kelpaakaan. Minä metsästin kerran kaksi tuntia(!) sopivaa keksipakettia lapsen synttäreille, jonne oli tulossa allerginen vieras. Kysyin tarkkaan kaikki allergiat, herkkyydet jne. ja sain selville tämän yhden sopivan keksilaadun sekä limsamerkin. Molempia hommasin, tietysti. Sitten kun lapsi tuli, hänellä oli omat eväät eikä suostunut ottamaan pöydästä mitään, vaikka olin huolellisesti laittanut hänelle erikseen tarjolle ne keksit ym.

Vierailija
2/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sulla on mielikuvituksen puutetta? ;) Jos ei saa olla eläinperäisiä tuotteita, tomaattia ja viljoja, voisi tehdä vaikka bataattiranskalaisia ja kasvispihvejä, kasviskeittoa, vegaanista kesäkurpitsalasagnea, tofusalaatin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun esittää tarkentavan kysymyksen, vastaus on "no siis ihan tavallisia ruokia."

Seuraavalle viherpiipertäjälle isken kulhon karjalanpaistia eteen kerta pyydettiin ihan tavallista ruokaa.

Vierailija
4/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on kysees henkilö jolle ruokavalioni on uus juttu, saatan kertoo kysymättäkin mistä itse pidän.

t. keliakikko

Vierailija
5/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sulla on mielikuvituksen puutetta? ;) Jos ei saa olla eläinperäisiä tuotteita, tomaattia ja viljoja, voisi tehdä vaikka bataattiranskalaisia ja kasvispihvejä, kasviskeittoa, vegaanista kesäkurpitsalasagnea, tofusalaatin...

Kuvitellaan, että tuollaiset vain putkahtavat makaroonilaatikkoa ja nakkikeittoa normaalisti kokkailevien sekasyöjien mieleen tuosta vaan.

Vierailija
6/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni just hermot tohon meinaan

Vierailija
7/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kokkaa ikinä kasvisruokia, olen sekasyöjä ja sitten oletetaan että vegaaniset kesäkurpitsalasagnet on heti päällimmäisenä mielessä. En ole ikinä edes kuullut eikä ole mitään hajua miten ne valmistetaan ja silti minun oletetaan sellaisia tekevän ilman ohjeita.

T: mielikuvitukseton ap

Vierailija
8/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin kerron erittäin mielelläni ja olen reseptejä lähetellytkin. Voin myös itse tuoda ruokaa mukanani, jos niin sovitaan tai vaikka jotain kahvipöytään (tiedän, että kokemattoman on aika haastavaa saada mun eritysruokavaliooni sopivia leivonnaisia onnistumaan).

Mut jos joku vaan kysyy, mitä syöt ja mitä et, niin sit vaan luettelen jutut, mitä en voi syödä. En jotenkin kehtaa alkaa tilaamaan että "teepä mulle tämmöistä ruokaa, tässä resepti". Tämä varmasti muillakin syynä: eivät kehtaa olla noin "vaativia" ja vaivaksi.

Voi olla myös vaikea keksiä ex-tempore jotain ruokaa, jonka ainekset olisi helposti hankittavissa lähikaupasta (ei siis tarvittaisi mitään spesiaalia mitä saa yleensä vaan erikoiskaupoista) ja jonka laittamisesta ei ole emännälle liikaa vaivaa, mutta joka on kuitenkin tarpeeksi juhlavaa että sitä kehtaa tarjota. Tuo vaivaksi olemisen pelko nimenomaan saa kursailemaan tässä toivomusten esittämisessä. Mut on kasvatettu niin, että vaivaksi ei saa olla, parempi vaikka istua siellä ruokapöydässä sitten tyhjä lautanen edessä muiden herkutellessa ja juoda pelkkää vettä ja sanoa että ei mulla olis ollutkaan nälkä kiitos vaan, kuin "vaatia" itselleen sopivaa ruokaa jonka laittaminen aiheuttaa ylimääräistä vaivaa. Tästä on vaikea päästä irti ja ymmärtää, että oikeasti emäntä saattaisikin haluta nähdä sen vaivan mun ruokani eteen kokematta sitä mitenkään rasitteeksi.

Ensi kerralla kannattaa ehkä kertoa, mitä olet tarjoamassa muille ja kysyä vinkkiä, mikä sopisi niiden kanssa yhteen. Tai jos sulla on joku idea, niin kysy, miten se on mahdollista valmistaa tälle erityisruokavaliolle sopivasti.

Vierailija
9/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina tulee sama vastaus "nosiis ihan mitä vaan." Reseptit on korkeintaan sellaisia mitä tuossa aloitusviestissä sanoin "ihan mitä vaan, kunhan ei ole sitä, tätä ja tuota."

-ap

Vierailija
10/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Sitten kun lapsi tuli, hänellä oli omat eväät eikä suostunut ottamaan pöydästä mitään, vaikka olin huolellisesti laittanut hänelle erikseen tarjolle ne keksit ym.

Lapsi on ehkä pari kertaa saanut kylässä allergisen reaktion vääristä tarjottavista, eikä enää uskalla maistaa mitään muuta kuin omia eväitään, jos äiti ei ole paikalla. Näin luulisi jokaisen allergisen lapsen vanhemman lastaan neuvovan.

Usein nuo "tuntikausia metsästetyt" tuotteet ovat kuitenkin vääriä. Asiaa tuntematon ei voi tietää, mitkä kaikki dekstriinit ja fetyylialaniinit kenellekin käy.

Vierailija
11/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tarjottavat eivät kelpaakaan. Minä metsästin kerran kaksi tuntia(!) sopivaa keksipakettia lapsen synttäreille, jonne oli tulossa allerginen vieras. Kysyin tarkkaan kaikki allergiat, herkkyydet jne. ja sain selville tämän yhden sopivan keksilaadun sekä limsamerkin. Molempia hommasin, tietysti. Sitten kun lapsi tuli, hänellä oli omat eväät eikä suostunut ottamaan pöydästä mitään, vaikka olin huolellisesti laittanut hänelle erikseen tarjolle ne keksit ym.

Ensin valitetaan, ettei ole mitään itselleen sopivaa ja sitten kun on, se ei kelpaa. En kutsu enää kasvissyöjiä juhliin, menee vain tunnelma pilalle kaikilta, kun ollaan naamat norsun vituilla.

Vierailija
12/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin valitetaan, ettei ole mitään itselleen sopivaa ja sitten kun on, se ei kelpaa. En kutsu enää kasvissyöjiä juhliin, menee vain tunnelma pilalle kaikilta, kun ollaan naamat norsun vituilla.

Et en kyllä kauheasti jäisi suremaan, jos joku tuolla asenteella oleva ihminen jättäisi mut kutsumatta. Sä se tossa näytät olevan naama norsun vitulla, vaikea siinä on vieraidenkaan kovin iloiseen juhlatunnelmaan päästä.

Mitä sun vieraat, siis ihan oikeissa tosielämän tilanteissa, on kieltäytyneet syömästä, ja millä perustein? Eikö se ruoka kelvannut kellekään (kaikkiruokaisillekaan) vieraille? Jos ei, niin miten olit oikein onnistunut pilaamaan sen niin täysin? Ja miksi se oli vain kasvissyöjien vika, että ruoka jäi syömättä?

Jos oikeasti on viitsinyt lukea tuoteselosteet ja käyttää järkeään, niin en näe mitään syytä, miksei ruoka kelpaisi (lukuunottamatta allergialasten normaali varovaisuus, mikä on seurausta vain ja ainoastaan siitä, että ihmiset ei oikeasti monesti viitsi katsoa kunnolla käykö tuote todella allergiselle - allergiakohtaus on varmasti senverran säikäyttävä kokemus, että varovaiseksi tulee vähemmästäkin). Jostain minulle tuntemattomasta syystä tuo tuoteselosteen lukeminen on kuitenkin ihan ylivoimainen suoritus monelle emännälle, vaikka siitä näkisi ihan suoraan et mikä keksilaatu esim. kävisi sille muna-allergiselle. Kivempihan se on "kauhealla vaivalla" ostaa jotain vääriä keksejä (esim. vaikka gluteenittomia joissa on kuitenkin munaa) ja sitten kiukutella, kun ne ei käykään.

Vierailija
13/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et en kyllä kauheasti jäisi suremaan, jos joku tuolla asenteella oleva ihminen jättäisi mut kutsumatta. Sä se tossa näytät olevan naama norsun vitulla, vaikea siinä on vieraidenkaan kovin iloiseen juhlatunnelmaan päästä.

Mitä sun vieraat, siis ihan oikeissa tosielämän tilanteissa, on kieltäytyneet syömästä, ja millä perustein? Eikö se ruoka kelvannut kellekään (kaikkiruokaisillekaan) vieraille? Jos ei, niin miten olit oikein onnistunut pilaamaan sen niin täysin? Ja miksi se oli vain kasvissyöjien vika, että ruoka jäi syömättä?

Jos oikeasti on viitsinyt lukea tuoteselosteet ja käyttää järkeään, niin en näe mitään syytä, miksei ruoka kelpaisi (lukuunottamatta allergialasten normaali varovaisuus, mikä on seurausta vain ja ainoastaan siitä, että ihmiset ei oikeasti monesti viitsi katsoa kunnolla käykö tuote todella allergiselle - allergiakohtaus on varmasti senverran säikäyttävä kokemus, että varovaiseksi tulee vähemmästäkin). Jostain minulle tuntemattomasta syystä tuo tuoteselosteen lukeminen on kuitenkin ihan ylivoimainen suoritus monelle emännälle, vaikka siitä näkisi ihan suoraan et mikä keksilaatu esim. kävisi sille muna-allergiselle. Kivempihan se on "kauhealla vaivalla" ostaa jotain vääriä keksejä (esim. vaikka gluteenittomia joissa on kuitenkin munaa) ja sitten kiukutella, kun ne ei käykään.

Oikein oli valmistettu ruoat, mutta väärä ruokalaji niin ei miellyttänyt. Tätähän ei voi mainita, vaan kun kysytään mieltymyksiä vastaus on "ihan mitä vaan".

Vierailija
14/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tutustumaan netin ihmeelliseen maailmaan vauva.fi:n ulkopuolella, löytyy aika paljon vinkkejä erikoisruokavaliota noudattaville ihmisille soveltuvista ruoista.

Vierailija
15/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tutustumaan netin ihmeelliseen maailmaan vauva.fi:n ulkopuolella, löytyy aika paljon vinkkejä erikoisruokavaliota noudattaville ihmisille soveltuvista ruoista.

vaan se, ettei osata/haluta vastata yksinkertaiseen kysymykseen.

Vierailija
16/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljattomatkin luulisi olevan niin helppoja, ettei paljon viitsi kertoa esim. jauhelihakeiton tai lohikiusauksen reseptiä. Vegaanin nyt kyllä luulisi jotain kertovan, paitsi jos on vähän vähemmän tiukkapipoinen ja antaa emännille vapaammat kädet.

Vierailija
17/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sanot tekeväsi muille sitä ja sitä, onkohan samasta ruuasta olemassa sinun ruokavaliollesi sopivaa versiota tai jotain saman tapaista ruokaa.

Vierailija
18/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vaikea on keksiä tomaatittomia reseptejä?Viljattomatkin luulisi olevan niin helppoja, ettei paljon viitsi kertoa esim. jauhelihakeiton tai lohikiusauksen reseptiä. Vegaanin nyt kyllä luulisi jotain kertovan, paitsi jos on vähän vähemmän tiukkapipoinen ja antaa emännille vapaammat kädet.

Ei vegaanille tehdä jauhelihakeittoa, vaikka se tomaatiton onkin.

Vierailija
19/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljattomatkin luulisi olevan niin helppoja, ettei paljon viitsi kertoa esim. jauhelihakeiton tai lohikiusauksen reseptiä. Vegaanin nyt kyllä luulisi jotain kertovan, paitsi jos on vähän vähemmän tiukkapipoinen ja antaa emännille vapaammat kädet.

Kyse ei ollut tomaatittomasta ruoasta, viljattomasta ruoasta ja vegaaniruoasta erikseen vaan kaikki yhdessä samanaikaisesti. Ja kyseessä on tilanne, jossa nimenomaan KYSYTÄÄN suorasanaisesti reseptejä, mutta ilmeisesti niiden "luulisi olevan niin helppoja ettei viitsi kertoa".

Vierailija
20/39 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luulisi olevan niin helppoa ettei viitsi kertoa"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme