Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6-vuotiaalle sopiva rangaistus 4-vuotiaan pikkusiskon juhlamekon turmelemisesta? Kuopus

Vierailija
26.01.2013 |

sai kummeiltaan synttärilahjaksi sellasen prinsessa-hörsylä-mekon, jota molemmat tytöt ovat kovasti toivoneet. Meni sitten isosiskon kateus yli, ja saksi mekon riekaleiksi :(

En olisi odottanut ton ikäiseltä enää. Vaikka onkin hyvin tempperamenttinen tapaus :(

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin teit, lapsi pitääkin opettaa siihen että puhumalla asiat selvitetään, omat virheet myönnetään ja pyydetään anteeksi! Varmasti oppi virheestään.

Vierailija
122/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin ap toimi mielestäni, itse olisin ehkä muutaman päivän viiveellä alkanut puhua lapselle siitä mekon ansaitsemisesta, että olisi ikään kuin jo ehtinyt tyytyä siihen että nyt pikkusisko on saanut jotain mitä hän ei, ja sellaista elämä on.

Nimittäin itse en muista sisaruskateuden lähteneen minkään tavaran saamisesta. Meillä oli köyhä koti ja vähän materiaa, ja syntymäpäivälahjat esimerkiksi olivat hyvin erisuuruisia riippuen kunkin sen hetkisistä tarpeista jne. Silti oli luonnollista, että toinen saa tuolloin ja itse tällöin eikä asioita vertailtu. Enempi sisaruskateutta aiheutti hyväksynnän epätasainen jakaminen.

Itse pidän hyvin epäterveenä sitä, että aina annetaan tasan samat asiat sisaruksille: mielestäni se ruokkii ensinnäkin kateutta ja vertailevuutta lapsessa, mutta antaa myös väärän signaalin siitä miten maailma pyörii. Elämä on keskimäärin aika epäreilua out there. (Tällä en tarkoita että vanhempien pitäisi olla epäreiluja, tietenkään.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää nyt menkö tohon provoon mukaan. Vai vielä Tiimarista taikasauva palkinnoksi. Ei noin tyhmiä äitejä voi olla kuin porvoossa.

Vierailija
124/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti aivan loistava äiti. Tsemppiä!

Vierailija
125/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää nyt menkö tohon provoon mukaan. Vai vielä Tiimarista taikasauva palkinnoksi. Ei noin tyhmiä äitejä voi olla kuin porvoossa.

Vierailija
126/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta just täysin päin vasoin, ihana ja viisas äiti! wt-mutsit hakatkoon lapsiaan mut näin toimii oikea hyvä äiti kuin ap.

Vierailija
127/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
128/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksin tuon ikäisenä kaverini hienot juhlakengät. Kirjoitin niihin kirosanoja kuulakärkikynällä. Olin kateellinen. Häpesin tekoani ihan hirveästi! Vanhempani laittoivat minut viemään rahaa korvaukseksi. Ei minulle tarvinnut mitään puhuttelua kummempaa pitää, tajusin itsekin teon vääryyden ja häpesin pitkään!!! Omien vanhempien tuntema häpeä on pahin rangaistus

Vierailija
129/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

säälin nyt erityisesti 6-vuotiasta. Hänelle pitäisi osoittaa, että hän on tärkeä ja rakas. 6-v:llä on 6-v:n uhma!

Ja meillä ainakin on lapsilla askartelusakset, ei tarvitsisi lähteä kovin kaukaa suunnitelmallisesti hakemaan.

Molemmille tytöille mekot ja sitä ennen 6 v saa tehdä töitä kuten joku kirjoitti. Pari krt tiskikone, pyykit tai imurointi tms. Sitten paljon kivaa yhteistä puuhaa KOKO perhe luistelemaan ja lautapelejä pelaamaan!

Vierailija
130/138 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saksi siskon mekko pääset hampurilaiselle ja saat taikasauvan. Lisäksi todennäköisesti Tiimarista tarttui mukaan vielä tarravihko ja tarroja jotka tulee kotitöistä kun niiden suorittaminen etenee ja kaiken päälle prinsessamekko.

Ei jumalauta voi olla totta.

Kaikille isot kiitokset kommenteista, neuvoista ja näkökulmista, onpas viestejä tullutkin paljon! Otin ja sovelsin idean sieltä, toisen täältä, en tiedä menikö tämä nyt ns. kaiken taiteen sääntöjen mukaan, mutta joka tapauksessa nyt on molemmat neidit tyytyväisinä unten mailla...ja äiti ihan poikki :D

Molempien tyttöjen kanssa on juteltu yhdessä ja erikseen,on itketty ja naurettu ja sovittu ja halattu, isompi sisko antoi omistaan (yhdessä sovitusti) pienemmän valita korvaukseksi itselleen kolme pet shoppia, sitten käytiin kaikki yhdessä (miinus isi) ostamassa pikkusiskolle saman tien uusi samanlainen mekko, ja samalla reissulla kaikki hampurilaisella, lisäksi molemmat sai prinsessan/keijun taikasauvan Tiimarista..

Isommalle lupasin, että saa "tienata" itselleen samanlaisen prinsessamekon kotitöillä (kukkien kastelua, tiskikoneen täyttämistä/tyhjentämistä, äitin auttamista ruuan laitossa josta tykkää muutenkin, pölyjen pyyhkimistä jne), joista kerää tarroja ja kun niitä on riittävästi, haetaan mekko hänellekin. Oli niin innoissaan, että ois halunnut saman tien "suorittaa" kaiken :')

En tiedä, olinko jonkun mielestä liian hellämielinen?, kuitenkin nyt tuntuu, että asia "paikattiin" niin hyvin kuin suinkin osattiin. Vanhemmuus ON välillä vaikea laji :(

Ruumiillisesti en ole ikinä rangaissut enkä rankaise, itse sain lapsena piiskaa mennen tullen eikä se mua ainakaan mitään opettanut, katkeroitti vain.

Onhan meidän typyköillä kaikenlaista kahnausta ollut aiemminkin, mut ei mitään näin extremeä. Erilaisia mutta aivan ihania tyttöjä molemmat. Hyvä muistutus äipälle,että kaiken kiireen keskelläkin täytyy muistaa yrittää olla vieläkin sensitiivisempi pienten tarpeille ja tunteille.

Nyt otan lasillisen viiniä av-palstan parissa, sitten miehen kans leffa ja petiin.

Oikein rentouttavaa viikonloppua kaikille! :)

ap

Vierailija
131/138 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisin tän tapahtuman mielessäni ja reagoisin voimakkaaseen kateuspuuskaan jo samana päivänä.

Mun mielestä lapsia voi opettaa kohtamaan negatiivisia tunteitaan.

Kehottaaa puhumaan äidille kaikenlaisista tunteistaan äidille. Silloin ne fiilikset eivät kasva pienessä päässä kohtuutomiin mittasuhteisiin.

Se on hyvä oppi aikuisuutta varten,pärjää paremmin parisuhteessakin kun osaa eritellä tunteitaan ja kertoa niistä.Ei sitten esimerkiksi tartte huutaa pää punaisena puolisolle patoutuneita ajatuksiaan vaan osaa jo ennen totaalista kilahtamista asiallisesti jutella kaiken selväksi.

Nythän äiti ei tiennyt kuinka tärkeä tämä mekko on...

Silti kävisin tyttöjen kanssa aiheesta yleisellä tasolla keskustelun. Jos tytöt olisivat kertoneet että mekko on elämää suutempi jutttu niin luultavasti kummallekkin olisi hankittu sellainen,

EI välttämättä samana päivänä vaan juuri esim. syntymäpäivä lahjaksi.

Puhuisin tytöille siitä miten hyvä taito on oppia odottamaan, joskus joku kaverikin saa hienon lahjan ja se voi kirpaista ja itse voi tuntea kateutta, mutta sen tunteen yli pääsee.

Meillä poika on yritetty opettaa säästämään leluihin rahaa. Ei aina aikuisenakaan pysty heti ostamaan itselleen uutta autoa jos naapurikin ostaa. sitten vaan pitää tehdä suunnitelma ja säästäää rahaa siihen autoon.Sama lapsella. Säästäminen opettaa kärsivällisyyttä. Tottakai välillä ostetaan joku lelu heti,muttei läheskään aina.

Vierailija
132/138 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee jotakin todella pahaa ja itsekästä, niin saat tahtosi läpi ja vielä kaikkea kivaa lisäksi!

Ei voi kun ihmetellä... :(

En olisi suostunut tuollaiseen "opetukseen" itse.

Vierailija
133/138 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän tuntee etteiile tullut kuulluksi einäkyvä. kaaikki  muu ttärkeämmmpi   kun  hän. oissko niin.viaton lapsi   eei  te mitään syyttä.musstaasukkaissuus ja arrvottomuuddeenn ttunne  saa  aikaseks  tollasta.sannon ,selvänäkijä   ttuntematon.

Vierailija
134/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

isosisko olisi, joskus se vaan on opittava omasta tyhmyydestä.

Isosisko saa sen saksitun hameen ja pikkusiskolle uusi. Ja isosiskolle kerrotaan, että koska hänen mielestään saksittu mekko kelpaa pikkusiskolle, saa se kelvata hänellekin.

Molemmat saavat mekon ja isosisko saa luvan pärjätä sen kanssa, että hän ihan itse on omansa leikellyt.

Näin mäkin tekisin. Sais 6v yrittää korjatakin jälkiään jos haluaa.

Vierailija
135/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse antaisin selkäsaunan. EI muuten muista ja tekee uudestaan varmasti. Joka rakastaa lastaan kurittaa.

Vierailija
136/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muita rangaistuksia.

Vierailija
137/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse antaisin selkäsaunan. EI muuten muista ja tekee uudestaan varmasti. Joka rakastaa lastaan kurittaa.

Muistaapa ainakin asian tarpeeksi kauan.

Ja te selkäsaunakauhistelijat ja lailla uhkailijat; te ette näe meille joten turhaa on ulinanne. Meillä annetaan selkään jos on tarvetta; tosin sitä on 3:lle lapselle 15v. aikana tapahtunut max. 5 kertaa. Silti, piiska on kunnon muistutus typeryyksistä.

Vierailija
138/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pahaa mieltä. Jos vaan rangaistaa ilman ymmärrystä ja hellyyttä ja hellitään sitä kilttiä siskoa,kasvaa isomman paha mieli ja huono olo. Ja voi sitten johtaa pahenevaan kierteeseen. Pieni lapsi se on. Tarvitsee hellyyttä jaMi ymmärrystä. Teko oli ruma, mutta lapsella oli ja on todella paha olo.

Minäkin sanoisin: isomman kanssa keskustellaan, sovitaan rangaistus ja tapa hyvittää siskolle. Ja molemmat saavat mekot. Isompi voi ehkä jotenkin vielä erikseen ansaita sen, tekemällä jotain. Ja ekaksi, isompi syliin ja lohdutellaan myös, vakuutellaan että on rakas ja osoitetaan ymmmärrystä. Sitten puhutaan. Ymmärrsin, että sai jo huudot ja tietää väärin tehneensä. Kun toimitte väärintekijää rakastaen ja ymmärryksellä,on lapsen hyvä oppia toimimaan oikein. Liian kovasti toimien kasvatetaan lapsessa vihaa, katkeruutta ja itseinhoa.