6-vuotiaalle sopiva rangaistus 4-vuotiaan pikkusiskon juhlamekon turmelemisesta? Kuopus
sai kummeiltaan synttärilahjaksi sellasen prinsessa-hörsylä-mekon, jota molemmat tytöt ovat kovasti toivoneet. Meni sitten isosiskon kateus yli, ja saksi mekon riekaleiksi :(
En olisi odottanut ton ikäiseltä enää. Vaikka onkin hyvin tempperamenttinen tapaus :(
Kommentit (138)
Mun miehen ratkaisu olisi ostaa MOLEMMILLE tytöille uudet, samanlaiset mekot (jotta ois sitten kummallakin hyvä mieli) ja unohtaa sitten koko juttu. Mutta minusta tuo nyt ei ole oikein reilua mitenkään päin, ja olisi ikäänkuin palkonto isommalle pahasta teosta :(
Voin sanoa että antaisin itse selkäsaunan. Lisäksi joku rajoite rakkaisiin tekemisiin viikoksi.
Kun ei lasta tunne niin ei voi tietää mikä olisi tehokkain tapa.
Ei missään tapauksessa pienempi saa leikata isomman vaatteita. Jos sinä leikkelet lapsen lempiasusteen niin se on ok muttei sitä saa sisaruksella teettää.
4 vuotiaalle uusi mekko tilalle.
En lähtisi tuohoamaan vaatteita tai tavaroita.
sitten antaisin rangaistuksena kiellon jollekin sellaiselle, mikä on hänelle hyvin tärkeää. En nyt ehkä menisi ihan saksimaan mitään, mutta osallistumisen johonkin oikein kivaan juttuun tms. Tai laittaisin jonkin hänelle tärkeän tavaran jäähylle l. käyttökieltoon joksikin aikaa. Sekä miettisin vielä miten hän voisi pienemmälle hyvittää asian.
Ikävää tietenkin, ettette tajunneet miten tärkeä mekko oli vanhemmallekin tytölle, mutta sekään ei oikeuta tuollaiseen toimintaan, oli sitten temperamenttia tai ei.
vaan sille jonka mekon tuhosi. Perkele.
Miehesi on idiootti.
Mun miehen ratkaisu olisi ostaa MOLEMMILLE tytöille uudet, samanlaiset mekot (jotta ois sitten kummallakin hyvä mieli) ja unohtaa sitten koko juttu. Mutta minusta tuo nyt ei ole oikein reilua mitenkään päin, ja olisi ikäänkuin palkonto isommalle pahasta teosta :(
pois vähäksi aikaa ja puhuttelu.
äkillisessä raivonpuuskassa?
Ja miten on suhtautunut tekoonsa, katuuko?
ja isommalle siskolle ilmoitetaan, että jos sille tapahtuu jotain, leikataan hänen lempivaatteensa riekaleiksi.
Silloin kyseessä ei ole kosto vaan selkeä jatkumo tehdylle teolle.
koska mies antoi heille enemmän hellyyttä mitä itse sai.
selvännäkijä salli
Siskolle uusi mekko. Myös se, että sisko saa valita isommalta jonkun tavaran itselleen, on mielestäni tosi hyvä idea. Se kirpaisee. Vakavan keskustelun paikka. Miehesi on kyllä aika ääliö kasvattaja :/
jos tietää, että murhanhimoinen isosisko olisi valmis viiltelemään sen riekaleiksi jos vain uskaltaisi? Mä ainakin tuntisin syyllisyyttä, jos saisin sen uuden mekon, ei tekisi mieli pitää sitä päällä.
Muutenkaan kenekään palkitseminen tässä tilanteessa tavaralla tuntuu väärältä, etenkään isosiskon. Tai siis teitte mitä tahansa, se ei muuta tilannetta, viiltely tapahtui. Onneksi molemmat lapset ovat niin pieniä, että unohtavat koko jutun vuosien saatossa.
Isompi lapsi vaikuttaa todella häiriintyneeltä. On hurja temppu saksia toisen vaate, se on symbolisella tasolla todella raju vävivaltainen ele. Olisin aika huolissani tuon tytön pääkopasta.
Siskolle uusi mekko. Myös se, että sisko saa valita isommalta jonkun tavaran itselleen, on mielestäni tosi hyvä idea. Se kirpaisee. Vakavan keskustelun paikka. Miehesi on kyllä aika ääliö kasvattaja :/
pienempi saa valita minkä tahansa isomman tavaran ja lisäksi uuden mekon.
ja jos pikkusisko ei saa uutta mekkoa, jää molemmille tytöille tunne siitä, että toisen tavaroita saa tuhota ja sen menettäjän pitää vain hyväksyä asia.
Isommalle siskolle on ihan tarpeeksi rangaistusta siinä, että näkee toisen saavan samanlaisen tuhotun tilalle ja itse on edelleen ilman. Ja seuraavasta tuhosta todella voi paloitella isonsiskon lempilelun, jos se hänen mielestään on hyvä ratkaisu asioihin.
Ei 6v ole vielä kovin kypsä tunteenhallinnassa.
Itsellänikin on temperamenttinen lapsi joka on yhtäkkisessä kiukunpuuskassa rikkonut siskon tavaran. Oli kuitenkin jälkeenpäin äärimmäisen pahoillaan ja olisi ollut valmis myymään omia tavaroitaan jotta siskolle saataisiin uusi rikotun tilalle.
Minä kysyisin siltä 6-vuotiaalta itseltään että mitä hän ehdottaisi rangaistukseksi tai miten tuo asia korvattaisiin.
meidän molemmat pienet drama queenit huusi ja itki kilpaa :/
Ymmärrän pienemmän järkytyksen (järkytyin itsekin), isommasta ei ota selvää katuuko se, ensin sulkeutui vaatekaappiin eikä suostunut puhumaan koko jutusta, itki vain, sain pakottaa pyytämään anteeksi pienemmältä ja silloinkin vaan huusi vihaisena "No anteeksi sitten!!", en itse näe tuollaisella anteeksipyynnöllä paljoa arvoa :(
Ja tiedän, mieheni on curling-isä pahimmasta päästä. Tuntuu nytkin, että sitä vaan lähinnä rasitti tyttöjen huuto ja riita, ja halusi saada ne hiljaisiksi ja tyytyväisiksi keinolla millä hyvänsä.
ap
mä ostaisin 4v:lle samanlaisen mekon ja voisko olla esim. sellainen seuraamus, että sä veisit 4v:n jonnekin kivaan juttuun, minne 6v ei pääsisi
mä ostaisin 4v:lle samanlaisen mekon ja voisko olla esim. sellainen seuraamus, että sä veisit 4v:n jonnekin kivaan juttuun, minne 6v ei pääsisi
että isosisko vain kerryttää katkeruutta itsessään eikä hänestä kasva hyvää ihmistä. Ei kai tässä ole tarkoitus kasvattaa sitä pahaa lasta lopullisesti kieroon?
Tytön kanssa voisi jutella ja kysyä häneltä, että jos hänelle tehtääisiin mekon viiltelytemppu, minkälaisen rangaistuksen hän tahtoisi viiltelijälle ja miksi. Näin tyttö joutuisi miettimään asiaa vastapuolen kannalta. Lisäksi häneltä voisi kysyä, mitä viiletelijä voisi tehdä, jotta saisi aidosti tekonsa hyvitettyä sekä vanhempien että uhrin mielestä? Näin löytyisi rakentava ratkaisu, ja syyllinen voisi korjata vahingon joutumatta katkeraksi vana oppisi, että virheitä voi tehdä mutta ne voi myös korjata.
SAiras temppu tuo silti oli. On ihan eri asia suutuspäissään rikkoa tavara kuin saksia vaate. Se vaatii jo pitkää aikaa ja suunnitelmallisuutta. Normaali lapsi ei tee tuollaisia rituaalisia hitaita silpomisia, ei eläimille, vaatteille tai toisille tai itselleen.
Lapsi teki ruman tempun, mutta se että aikuiset ihmiset haukkuvat lasta sairaaksi ja tekoa ties miksikä pahuuden symboliksi, kertoo kyllä ainoastaan näistä aikuisista eikä kyseisestä lapsesta. 6-vuotias lapsi ei ajattele kuten aikuinen. Pettymyksen ja kateuden tunteet ottivat ylivallan ja lapsi toimi harkitsemattomasti. Lapset vasta harjoittelevat näiden tunteiden käsittelyä. Käsittämätöntä, että täällä aikuiset ihmiset suhtautuvat kuin tyttö olisi mekon sijasta saksinut siskoaan.
Käsitelkää asia tytön kanssa, sopikaa kohtuullinen rangaistus tai jokin millä tyttö korvaa mekon, ja tämän jälkeen unohtakaa koko asia.
Vai oliko se mekko pientä hitaasti ja huolella saksittua silppua?
Itse oletin että oli saksittu raivossa muutamaan otteeseen.
Normaali lapsi ei tee tuollaisia rituaalisia hitaita silpomisia, ei eläimille, vaatteille tai toisille tai itselleen.
Leikkasin itse about samassa iässä äitini paitaan reiän saksilla ja se oli tarkoituksella tehty juttu; kostonhalu. Mutta äitini olikin väkivaltainen skitsofreenikko, joka jätti minut usein heitteille...eli jos ns. normilapsi samaan temppuun syyllistyisi, saati saksisi koko vaatteen, epäilisin jotain häiriötä tunnepuolella.
Miten tuosta sitten eteenpäin, ei ainakaan siloittelemalla lähes kouluikäisen temppua. En lähtisi saksimaan isosiskon vaatetta kostoksi myöskään. Pikkusisko voisi valita tältä jonkun tavaran ja isosiskon voisi jättää viikoksi tms. vähemmälle huomiolle.
Jos haluat konkretisoida tapahtuman tuntua lapselle niin saksi itse sen 6-vuotiaan vaate tms. Mutta älä opeta 4-vuotiaallesi kostamista.
Mutta ehkä riittävä rangaistus olisi jonkun 6-vuotiaalle tärkeän asian pistämistä pitkälle jäähylle tai antamista 4-vuotiaalle. Ehkä 4-vuotias on voisi itse valita, minkä tavaran haluaa itselleen?