Ansiosidonnaisen karenssi
Onko kenelläkään kokemusta mikä on riittävän hyvä syy saada 3kk karenssi poistettua ansiosidonnaisesta päivärahasta, jos irtisanoutuu työpaikastaan itse?
Olen aivan täydellisessä burnoutissa, uupumus ja masennusdiagnooseilla, mutta en ole näiden takia ottanut päivääkään sairaslomaa vaan olen yrittänyt nyt kaikki muut keinot ulkoilun, liikunnan, unen, ruokailun, työtehtävien järjestelyn jne. - tuloksetta.
Nyt vaan on täysi stoppi ja en keksi muuta kuin lähteä firmasta niin pian kuin mahdollista ja hakea itselleni jotain muuta työtä. Tässä taloustilanteessa hakuun voi vaan mennä jonkin verran aikaa.
Auttaako parin vuoden aktiiviset yritykset itse parantaa tilannetta yhdessä työterveyshuollon kanssa asiassa? Voisiko karenssin saada purettua?
Minua on useaan kertaan suositeltu jättämään nykyinen työ lääkärin ja työpsykologin toimesta. Suhteellisen pienessä firmassa on ajettu loppuun iso määrä muitakin ihmisiä viime vuosien aikana, aina sairaseläkkeelle asti. Työterveys on puuttunut tilanteeseen ja ottanut yhteyttä työnantajaan, mutta tulokset ovat olleet laihoja.
Kommentit (31)
niin saat saikkua. Työstä tykkäämättömyys on sairaus.
niin saat saikkua. Työstä tykkäämättömyys on sairaus.
Pelle.
Teidän Suomi-ihmemaanne on sitten tosi outo näin ulko-suomalaisen silmin.
Muualla maailmassa jos ei tykkää duunista niin vaihtaa duunia eikä mene teko-lääkäriin pyytämään teko-saikkua.
Selvityspyyntöä/karenssia ei tehdä, jos tulee työnhakijaksi 3 kk kuluttua irtisanoutumisesta.
Teidän Suomi-ihmemaanne on sitten tosi outo näin ulko-suomalaisen silmin.
Muualla maailmassa jos ei tykkää duunista niin vaihtaa duunia eikä mene teko-lääkäriin pyytämään teko-saikkua.
mutta kun ei ole mihin vaihtaa!!!
Voi pojat, että odotan aikoja jolloin olisi työntekijän markkinat niin, että olisi kerrankin mahdollisuuksia valita työpaikkansa itse. Mutta ei.
Ja työelämän kaikkien aikojen suurin huijaus on suurten ikäluokkien eläkkeelle jääminen. Kyllä sitten työpaikkoja piisaa! Paskanmarjat! Kaksikymmentä vuotta on jo sitä päivää odotettu. Enpä olisi arvannut että sillä suurella ikäluokalla tarkoitetaankin mua, vuonna -72 syntynyttä!!
Mutta kun on merkonomin koulutus ja melkein 20v työkokemusta samasta valtion virasta, niin mihin tässä enää pääsee?
Työssäni olen hyvä, tykkään asiakaspalvelusta, mutta olen päättänyt irtisanoutua ennen kesää. On sitten uutta työpaikka tai ei. Kaupan kassalle ja siivoojaksi en lähde!
Ei todellakaan työhöntulotarkastuksessa kerrota koko sairaushistoriaa!
Sitä paitsi siinä paperissa, joka menee työnantajalle, on vaan siitä lausunto, soveltuuko työhön vai ei.
Jos reuma tai masennus ei (enää!) millään tavalla vaikuta työntekemiseen, sitä ei uudelle työnantajalle tarvitse kertoa.
Mutta kun on merkonomin koulutus ja melkein 20v työkokemusta samasta valtion virasta, niin mihin tässä enää pääsee?
Työssäni olen hyvä, tykkään asiakaspalvelusta, mutta olen päättänyt irtisanoutua ennen kesää. On sitten uutta työpaikka tai ei. Kaupan kassalle ja siivoojaksi en lähde!
Kummastakin vähennetään väkeä, ei oteta edes sijaisia...
Ei todellakaan työhöntulotarkastuksessa kerrota koko sairaushistoriaa!
Sitä paitsi siinä paperissa, joka menee työnantajalle, on vaan siitä lausunto, soveltuuko työhön vai ei.Jos reuma tai masennus ei (enää!) millään tavalla vaikuta työntekemiseen, sitä ei uudelle työnantajalle tarvitse kertoa.
Jos saa sairausloman ihan mistä tahansa ohimenevästä syystä, ei niitä tarvitse selvittää uuden työpaikan työhöntulotarkastuksessa.
Ok, eli karenssi ei siis pitene erorahojen mukana niin että aina pitäisi se 3kk kärsiä, vaan erorahoja saa käyttää tuon 3kk yli pääsemiseen. Ja jos lomarahatkaan ei enää katoa (jaksoteta) niin eihän tässä sitten taida olla mitään ongelmaa.
Uskon siihen että töitä saan, omaan useamman alan erikoisosaamista hyvin laajalta sektorilta. Jotain löytyy aina, mutta tämä nykyinen sai riittää.
Kiitos asiallisista vastauksista
ap