Keskenmeno käynnissä, pitääkö tehdä/huomioida jotain erityistä?
Eli rv 8+, vähäistä tiputteluvuotoa ollut pari päivää ilman mitään kipuja. Oletuksena etten nyt ihan kuiviin vuoda niin pitääkö käydä lääkärissä? Eka neuvola olisi ollut vasta viikon päästä. Perunko vain sen vai ultraavatko yleensä nähdäkseen että kohtu on tyhjä tmv? Kuinka pian uutta raskautta saa yrittää?
Kommentit (17)
välttämättä ole menossa kesken jos pelkkää tiputteluvuotoa joka on aika yleistä alkuraskaudesta. Kyllä siihen keskenmenoon kuuluu kovat "supistelu" kivut. Mulla kun meni kesken niin alkoi tiputtelulla ja kivuilla mutta kohtu rupesi tyhjenemään kunnolla vasta neljän päivän kuluttua. Olin sitä ennen ehtinyt käydä jo lääkärissä tarkastuttamassa tilanteen ja siellä näkyi että kohtu on täynnä verta mutta totesi vain että kyllä se itsestään tyhjenee kun kohdunsuu avautuu.
Jos ei sulla vuoto jatku päiviä ja kivut kovia, niin ei tarvitse tehdä mitään ja uutta putkeen saa laittaa heti.
Mulla oli km 4,5v sitten ja sain lääkkeet kotiin tyhjennystä varten, kun luonto hoiti niin hitaasti (vuosin päiväkausia eikä se isoin hyytymä ts alkio tahtonut tulla). Olin rv 9.
eli koko raskauden ajan on ollut vahva tunne ettei kaikki ole kunnossa ja en ole oikein tästä uskaltanut iloitakaan. Aiemmat hyvin menneet raskaudet ovat olleet tyystin toisenlaisia mikä ei tietysti välttämättä kerro mitään. Ihan kirkasta verta tiputtelee, joten en osaa tätä ihan normaalinakaan pitää.
Parempaa uuden vuoden alkua muille.
Varmaankin olet oikeassa. Voisi kuitenkin hyvä olla varmistaa tilanne ultralla. Minulla kahdessa neljästä raskaudesta on ollut runsastakin vuotoa ja tuloksena silti terve lapsi.
Minulla keskenmeno rv 7, vuoto oli aluksi kirkasta ja vähäistä, sitten pari päivää sellaisten tavallisten kuukautisten kaltaista (tosin mulla runsaat kuukautiset). Ei yhtään kipuja.
Varmistin ultrassa, että siellä ei ollut enää alkiota, vuotoa kesti kuukautisten verran eikä yhtään sattunut.
Viiden viikon päästä oli vielä jälkitarkastus, ettei mitään raskausmateriaalia ollut jäänyt kohtuun ja siitä sitten alkoi uusi yritys.
eli koko raskauden ajan on ollut vahva tunne ettei kaikki ole kunnossa ja en ole oikein tästä uskaltanut iloitakaan. Aiemmat hyvin menneet raskaudet ovat olleet tyystin toisenlaisia mikä ei tietysti välttämättä kerro mitään. Ihan kirkasta verta tiputtelee, joten en osaa tätä ihan normaalinakaan pitää. Parempaa uuden vuoden alkua muille.
vai haluavatko tarkastaa kuitenkin tilanteen.
kun ajatuksena olisi kivampi ettei kuollutta alkiota olisikaan. Kai tämä on jotain oman pään ja tunteiden suojelua. Tulis vaan se kunnon vuoto kipuineen kaikkineen ja ultrattakoon sit mieluummin sen jälkeen. Kurjinta olisi nähdä vielä joku heikko syke joka sitten kohta sammuu... Äitiysneuvolamme on lomalla tämän viikon, yksityisille on pitkä matka. Tiedä sitten laittaisivatko tk:sta lähetteellä sairaalaan erikoislääkärille? Ainoa oire, mitä tästä raskaudesta on ollut, on rintojen arkuus, mikä on tallella edelleen. Megalomaanista väsymystä ja pahoinvointia en tällä kerralla kokenutkaan.
puolestasi, jos raskaus oli toivottu.
Itse saman kaksi kertaa kokeneena tiedän, että lapsen tulevaisuuden on ehtinyt ajatella kouluun menoa myöten jo tuossa vaiheessa.
ihan rauhassa. Mikä kiire sitä neuvola-aikaa on perua. Tiputtelu vuoto ei vielä kerro mitään. Minulla oli tiputtelua toisessa raskaudessa jonneki 12-13 viikolle saakka ja silti meni raskaus normaalisti ja terve vauva syntyi. Katsele muutama päivä ja jos kipuja tai vuoto pahenee sitten lääkäriin.
raskaus oli toivottu, useamman vuoden olen miestä tähän kolmanteen käännyttänyt... Jotenkin vaan alusta asti tuntui, ettei kaikki ole kohdallaan kun väsymystä ja pahoinvointia ei ollut lainkaan enkä antanut itselleni lupaa tästä iloita ennen ensimmäistä neuvolaa. Uuden vauvan elämää en ollut suunnitellut, mutta perheen muiden lasten hoidosta ja omaa työstä pois jääntiä toki jo laskeskellut jne.
Ja tosiaan, sieltä omasta neuvolasta en nyt ketään saa kiinni ennen ensi maanantaita ja tk:n päivystyskin tuuttaa yhtenään vain varattua. Eipä tässä mitään akuuttia hätää tosin olekaan. Senkin vain haluaisin tietää montako päivää olen tämän tiputteluvuodon kanssa jos ei tästä itsekseen runsastu. Ennen lääkkeellistä tyhjennystä kuitenkin tietysti tarvitaan ultra.
oli että viikon päästä neuvolaan näytille jos vuoto jatkuu vain tiputteluna. Jos tulee kunnollinen kuukautistyylinen vuoto niin neuvola-ajan voi perua, ei tarvetta jälkitarkastukselle ja uutta raskautta voi yrittää hetikin vuodon loputtua (ei siis välttämättä tarvitse odottaa yhtä kiertoa väliin).
Näillä mennään kun ei muutakaan voi.
ap
ja hyvää uutta vuotta Sinulle! Eiköhän tämä täälläkin iloksi jossain vaiheessa iltaa muutu, vaikka onhan tämä sellainen ottaako vaiko eikö ottaa olotila nyt sitten. En vaan jotenkin yhtään enää jaksa tämän raskauden onnistumiseen uskoa.
Mulla oli toisesta lapsesta hyvinkin runsasta vuotoa, ihan kirkasta verta ja olin ihan varma että kesken meni.
Vaan eipä mennyt! Syynä runsaaseen vuotoon oli kohdun kaulalla sijainnut istukka. Vuoto loppui kun kohtu kasvoi ja istukka siirtyi ylemmäksi. Eli ei tuo ap:n vuoto tarkoita välttämättä keskenmenoa!
Meille syntyi täysin terve vauva vuodoista huolimatta ja ihan täysiaikaisena.
Sitä ensi viikon ultraa sitten odottelen... Jos muuten raskausoireet olisi olleet "normaalit" (joo tiedän, kaikki raskaudet ovat erilaisia) niin olisin toiveikkaampi, mutta tässä raskaudessa tosiaan on ollut vain rintojen arkuus. Ei megalomaanista väsymystä ja jatkuvaa etomista kuten aiemmissa. Kuinkahan nopeasti raskaustesti alkaa näyttää negaa, jos alkio on kuollut? Käsittääseni voi näyttää plussaa kunnes kohtu on tyhjä eli ei auta testailemallakaan varmistella. Ja toistaiseksi ulos on tullut vain verta, ei mitään krämmäleitä. Odottavan aika on piiiitkä. Parempaa uutta vuotta muille!
tuli ensin perjantaina melkoisen supistelun myötä, vaikka vuoto ei lisääntynytkään. Lauantaina sitten ihan yllättäen kalvot puhkesi ja kaikki vuoto holahti ulos parissa tunnissa ilman mitään kipua. Onneksi olin kotona enkä missään alennusmyynneissä! Se oli tässä sitten tämä yritys ja peruin huomisen neuvola-ajan.
ap
No mä kyllä varmistaisin parin viikon kuluttua, että Hcg-hormoni on nollilla ja kohtu tyhjä. Jos vuoto ei muutu runsaaksi, niin sitten myös lääkäriin. Voi olla myös niin, että keskenmeno keskeytyy tai voit vuotaa jostain muusta syystä.