Näyttelyn kokoaminen, apua & neuvoja tarviin
Mistä on hyvä näyttely tehty? Miten työt "lajitellaan" esille? Mistä tiedän, kuinka paljon töitä näyttelytilaan mahtuu tai onko tila liian suuri töilleni?
Olen siis harrastelija ja ensimmäistä näyttelyä suunnittelen. Kannattaako moisesta edes haaveilla? Nykyvalokuvaus taiteena on valovuosien päässä kuvistani, että onko harrastelijoille tarvetta tai tilausta? Ammattilainen näkee kuitenkin heti kaikki puutteet...
Kommentit (5)
Sinulla on ilmeisesti kuvat jo valmiina.
Tila määrittää lukumäärää.
Missä näyttely pidetään? Onko tila varattu/vuokrattu, otetaanko sinne harrastelijoiden töitä?
Jotkut näyttelytilat eivät ota kuin ammattilaisten töitä.
Teoksia ei saa laittaa liian tiheään, ilmaa pitää olla välissä.
Näyttelysihteerinä toimineena tiedän jonkin verran aiheesta. Taitelija itse päättää teosten esillelaitosta ja voi joskus haluta ripustaa teokset itse tai on siinä ainakin mukana. Näyttelytiloissa on työntekijöitä jotka ripustavat ja purkavat näyttelyitä.
Monesti näyttelyssä on jokin teema ja teokset valikoituu sen mukaan. Näyttely voi olla myös retrospektiivinen.
Kun en tiedä mitä teoksesi esittävät ja onko niitä pitkältä aikaväliltä en voi enempää auttaa.
Määrästä sanon että joskus vähemmän on enemmän.
Onko ajatuksena näyttely vai myyntinäyttely?
Näyttelyä ajattelin, mutta monesti olen nähnyt näyttelyluettelossa olevan hinnat esillä? Onko se välttämätöntä?
Tila on kirjaston aula ja mukava siinä mielessä että moni ohikulkija kiertää näyttelyt siinä samalla kirjastoon mennessään.
Teema on valmiina ja kuvia olen kerännyt muutaman vuoden. Nyt tuntuisi siltä että materiaalia olisi tarpeeksi näyttelyyn saakka.
Mutta onko se näyttelyn pitäminen tärkeää. Jos ne vaan olisikin pöytälaatikko kuvia. Pohdin sitäkin, että miksi näyttelyn kokoaisin? Kun enhän mä mikään taiteilija ole. Onko se vaan typerä päähänpisto.
että tietäisittekö jotain saittia missä olisi näyttelyn kokoamisesta juttua?
Aina joku keksii puutteita, mutta mitä siitä?
Omasta mielestäni suurin puute on virheettömyys ja täydellisyyden hakeminen. Liian täydellinen on elämälle vierasta.
Itse suosisin näyttelytilana esim. kirjastoa, johon ihmiset tulevat muutenkin kuin vain taidetta katsomaan. Enemmän yleisöä, sattumalta näyttelysi näkijöitä.
Tilaan kannattaa ottaa mukaan paljon töitä (jos tilan haluaa täyttää, eikä tyhjä tila tue näyttelyäsi), ja tehdä lopullinen, ehkä raakakin karsinta paikan päällä.
Kannattaa ottaa mukaan joku, johon silmään luotat, ja pähkäillä hänen kanssaan näyttelyn rakentamista. Muutenkin tarvitset apua lopulliseen ripustamiseen ym.