Opelta tuli viesti
kaikille 2.lk vanhemmille, kuinka huonosti on läksyt luettu ja YLLIn (eli kai ympäristö. ja luonto-oppi tms. nimeltään) pistokokeissa luokan keskiarvo 2,5p/10.
Vähänkö ärsyttää tuo viesti. Varmasti on ihan perää ja varaa on varmasti parantaa läksyjen kuulustelua ja kotipänttäystä mutta a) mun mielestä tuon ikäisillä lapsilla koulutunnilla asiat pitää opettaa ja käydä läpi niin hyvin, ettei kotona tarvitse enää opetella vaan kerrata ja tehdä annetut tehtävät ja b) läksyt ja kotitehtävät merkitään todella huonosti ja esim. mitään Wilma- tms. systeemiä ei ole. Eli jos lapsi ei itse muista tai osaa merkata läksyjä, ei kotona ole mitään tietoa onko tullut läksyä ja mistä aineesta ja mitkä sivut ja tehtävät. Lukujärjestys on pelkkä rastiluettelo, ei mitään tietoa, mitä kouluaineita on minäkin päivänä.
Jos vanhemmille ei anneta keinoja seurata ja valvoa lasten oppimista, pitäisi openkin katsoa peiliin. Kyse on kuitenkin 1-2lk. lapsista vasta.
(Sainpas purkaa tänne, kouluun päin turha antaa palautetta - on yritetty - ja ensi syksynä vaihtuu joka tapauksessa koulu.)
Kommentit (44)
joka maanantia merkkaa lapsen kirjoihin jokaisen päivän läksyt.
Eikä todellakaan ole mitään pänttäämisiä ym pistareita vielä tän ikäisillä!
Mulla jo kolmas koululainen.
tuo opettajan tiukkuus.
En ikinä arvostelisi tokaluokkalaisten koetta noin ankarasti.
Minkä ikäinen ope on? Mies vai nainen? Missä päin asutte?
t. luokanope
Meillä kaikki lapset ovat osanneet merkata läksyt jo ihan ekalla luokalla ja jos ovat unohtaneet niin siitä on seurannut rasti taulukkoon. Kyllä siinä sitkeinkin unohtelija oppii aika nopeasti. Ja läksyt OVAT kertausta. Toki noin huono tulos on harvinaista.
koska et ymmärrä tätä asiaa laisinkaan. Asia opitaan niin, että se opiskellaan koulussa JA harjoitellaan lisäksi vielä kotona uudelleen. Sen jälkeen asiaa käsitellään taas koulussa ja tarkistetaan, onko se mennyt kotiharjoittelun myötä sinne pitkäaikaismuistiin. Vain sillä tavoin uutta opitaan. Mitään ei opita sillä, että istutaan vain koulussa ja kuunnellaan opettajaa. Kyllä niitä asioita pitää ihan oikeasti vielä siellä kotonakin harjoitella.
On kai se oppiminen kurjaa ja työlästä, kun vanhemmillakin on se asenne, että koulu lähinnä haittaa muuta elämää.