Ajatuksia Asan biisistä punainen tiili?
Kommentit (18)
Kuuntelen. Tulen sitten kertomaan mielipiteeni.
Vierailija kirjoitti:
Olin 13v ku tuo tuli ja jysähti kunnolla teinin ajatusmaailmaan. Nykyään en enää ajattele niin, mutta sanat muistan ja asenteen mikä oli sillon.
Älyttömän kova biisi. Puhuttiin Suvi-Anne Siimeksestä ja Sauli Niinistöstä.
Avain tai Asa on Roihikan äijä!
On siinä sanomaa. Ja melodiakin oli kyllä.
Jäin miettimään, miksi nimi on punainen tiili...Muurataanko niistä jotain. Tai vankilaan viittaavaa. Jäi ehkä hiukan häiritsemään omakohtaisuuden puuttuminen sanoituksista. Paljon sosiaalista ahdistusta jne. epäkohtia. Mutta sama mikä häiritsee neuvostotaiteessa. Kertojan ääni jää aatteen taakse. Jokin ulkoaopittu kliseinen pauhu. Toki sanoitus oli nerokas.
Juuri tuo kertojan näkymättömyys häiritsi. Jokin omakohtaisuus jäi minulta huomaamatta.
Hieno kappale, vaikken ihan ymmärtänyt sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, miksi nimi on punainen tiili...Muurataanko niistä jotain. Tai vankilaan viittaavaa. Jäi ehkä hiukan häiritsemään omakohtaisuuden puuttuminen sanoituksista. Paljon sosiaalista ahdistusta jne. epäkohtia. Mutta sama mikä häiritsee neuvostotaiteessa. Kertojan ääni jää aatteen taakse. Jokin ulkoaopittu kliseinen pauhu. Toki sanoitus oli nerokas.
Ööh, ehkä noista punaisista tiilistä muurataan aatteen vankila.
Ihan täyttä kuraa. Alkuperäinen oli parempi.
Sanoma on kova. Hyviä ihmisiä kohdellaan väärin!
Mietin, mistä elokuvasta tämä musiikki on. Omakohtaisuutta jäin kaipaamaan. Vaikka tosiaan joku kurja tarina naapurin Lissusta. Hieno sanoitus, mutta toi aatteellisuus on vanhahtavaa. Ajatteleeko joku muka nykyään noin?
Alkuperäinen oli outo. Kopioitu jostain slaavikappaleesta.
Jotenkin jos saisi yhdistettyä tuon yhteiskunnallisen sanoman ja sitten omakohtaisuuden, niin sitten olisi tosi kova. Tuo sanoma ei uppoa moniin suomalaisiin. Suurin osa suomalaisista ei elä kurjaa elämää lähiössä.
Onko tiilejä muka muunkin värisiä kuin punaisia...?
Tuo musiikki oli niin järkyttävää että en jaksanut kuunnella loppuun, mutta kerron vähän mitä tulee biisin nimestä punainen tiili mieleen.
Minä olen kuullut tälläisen salaliittoteorian Bushin perheeltä että Turun maarian uimaranta joka oli ennen tiilitehdas, niin sieltä vietiin tiilet vaasaan ja illuminati teki kirkon sinne vaasan keskustaan ja tässä kirkossa kuulema palvotaan helvettiä.
Suomalaisena tuossa salaliittoteoriassa voi olla jotain itua, mutta ei kyllä jyvää.
Ituhippien ja mutakuorojen kirkolta tuo haiskahtaa, tunnelmaki päältäpäin sellainen että ei saa mennä.
Onneksi Turun Tuomiokirkko ei ole mädätetty helvetistä sentään.
Vierailija kirjoitti:
Onko tiilejä muka muunkin värisiä kuin punaisia...?
On, harmaita esim.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jos saisi yhdistettyä tuon yhteiskunnallisen sanoman ja sitten omakohtaisuuden, niin sitten olisi tosi kova. Tuo sanoma ei uppoa moniin suomalaisiin. Suurin osa suomalaisista ei elä kurjaa elämää lähiössä.
Minä elin kurjaa elämää lähiössä ja avain tai asa oli silloin erittäin suosittu mutta minä en tykännyt suomiräpistä koska olen syntynyt ja kasvanut kannabiksen kukoistuksen aikana ja ihmettelin että jos se suomirap on niin hyvää niin miksi minulla ei ole jointtia huulessa jos tasa-arvosta puhutaan puhemisiikissa nimeltä rap. Koin vähän enemmän tasa-arvoa kuin kuuntelin mr.criminalia ja etelä-kaliforniasta tehtyä musiikkiteollisuutta jonka nimi on rap, eli musiikkia jossa puhutaan rytmin päälle neanderthal ihmisen elämästä. Mr.Criminal ja Mr.Capone ovat myös neanderthaleja mutta he pelkäävät sanoa sen koska muuten heillekkin tehdään noitavainoa.
Milloin viimeksi kotimaisen musiikin kentällä on tapahtunut lyriikkapuolella mitään merkittävää sitten Yupn, Asan, Cmx:n ja Steenin?
Tämä oli vilpitön kysymys. Milloin on tullut viimeksi hyvä suomenkielinen laululyriikka?
Näkemykseni saa haastaa, eli kertokaa.
Ai mä oon luullut, että se punainen tarkoittaa ihan vasemmistolaisuutta. Ei siis vasemmistoliittolaisuutta, mutta vasemmistolaisuutta kuiteskin. Ei oikeistolaisuutta. Otanko liian kirjaimellisesti? Oon jotenkin tulkinnut, että se symboloi vasemmistolaisten arvojen semmoista... puolustamista vaikka vähän voimakeinoin, niinkus vaikka tiiliä heittelemällä? Ei kuitenkaan satuttamista ihan silleen toisen fyysistä koskemattomuutta.
Olin 13v ku tuo tuli ja jysähti kunnolla teinin ajatusmaailmaan. Nykyään en enää ajattele niin, mutta sanat muistan ja asenteen mikä oli sillon.