Kuinka paljon väkivaltaa opettajan tulee sietää?
Luokallani on väkivaltainen lapsi 7v, joka lyö, potkii, puree ja nipistelee, tökkii ja tuuppii sekä oppilaita, että opettajia lähes päivittäin. Vahinkoilmoituksia on tehty useita, mutta mikään ei muutu. Kuinka kauan ja kuinka paljon opettajan pitää sietää ja kestää. Mikä on oikea paikka oppilaalle?
Kommentit (26)
Enkä oikeasti kysele, pohdin vain ja yritän herättää keskustelua aiheesta. Koulussa asialle ei vain oikein voi tehdä mitään. Vanhemmat ei suostu tutkimuksiin ja asiat etenevät tosi hitaasti. Kuten jo lehdissäkin useaan otteeseen kirjoitettu niin voiko oikeasti olla niin, että jokaisella lapsella on oikeus käydä koulua, vahingoittaa jatkuvasti toisia ilman mitään seuraamusta. Kyselenkin vain, kuinka paljon pitää sietää, oikeasti. Kyseessähän on oletettavasti "sairas" lapsi, mutta mistä apu, kun tutkimuksiin pääsy on niin hidasta ja kaikista pitää keskustella vanhempien kanssa ja kysellä sopiiko eikö sovi ja lapsen kanssa neuvotellaan ja joustetaan ihan koko ajan. missä opettajan oikeusturva ja muiden oppilaiden. Vaikka kyseessä onkin erityisluokka on sielläkin muita oppilaita, jotka koko ajan uhattuna.
Antaako se oikeuden tulla väkivalloin työssä kohdelluksi päivittäin? Onko se siis minun valintani, jos haluan erityisopettajaksi ja auttaa sellaisia joilla ongelmia, tarkoittaako se, että olen itse valinnut sen, että minua lyödään ja satutetaan fyysisesti lähes päivittäin?
ei opettajan eikä luokkatovereiden. Tämä on päivänselvä asia.
Onko ammattiliitolla kantaa?
Pitäisikö naistä asioista vain vaieta? Koulussa ei ole keinoja, yritetty on koko syksy, mutta tilanne vain pahenee ja kuten sanottu, minun kai sitten vain pitää kestää, koska olen tämän tien valinnut, eikä lapselle ole muuta paikkaa. Tämä tuli selväksi vastauksista. Anteeksi että otin puheeksi!
koulunkäynninohjaajaksi, ja meille on suositeltu ottamaan yhteyttä poliisiin, kun on väkivaltatilanne. En tiedä soveltaisinko tätä näin pieneen lapseen, varsinkin jos syy löytyy jostakin suuremmasta kehityshäiriöstä, mutta jos muuten asia ei etene, niin ehkä poliisille ilmoitusta voisi harkita. Todella huolestuttavaa, että myös muut lapset joutuvat olemaan väkivallan pelossa. :(
ei suostu viemään tutkimuksiin lasta ja lapsi jatkuvasti vahingoittaa muita on teidän tehtävä lastensuojeluilmoitus, muita keinoja ei ole oikein. koulu voi myös määräajaksi evätä lapselta oikeuden tulla kouluun. Rehtorin päätöksellä lyhyet ajat, eikä siihen tarvitse mitään vanhempien lupia. Tätä meillä on menestyksekkäästi käytetty ihan tavallisen luokan erityisillä alakoululaisillä. Yleensä vanhemmat tokeentuvat kun lasta ruvetaan erottamaan määräajaksi koulusta. Vaatii vain rehtorilta rohkeutta.
t. luokanopettaja (jolla itselläänkin ollut verille raavitut kädet muutamaan kertaan )
Näitä asioita minäkin mietin, kun vielä olin entisessä työssäni. Viimeisinä opevuosinani sain jonkinasteisia fyysisiä vammoja hyvin usein työssäni. Välillä lyönnit, potkut ja hiuksista repimiset todella tekivät kipeää.
Voi olla huonoa tuuriakin, mutta näppituntumalla sanoisin, että väkivalta alakouluissa on lisääntynyt. Mitään ei voi tehdä, ja työsuojeluilmoituksetkin ovat aivan turhia.
Rehtorit eivät mieluusti tee mitään, koska heidän pääasiallinen työnsä on monin paikoin koulun julkisivun kiilloitus.
Tsemiä alakoulun opettajille!
Ex-ope
Oletko opettaja? Toivottavasti et, kun kyselet asiaa palstalla?
Kiitos, juuri kaltaisesi vanhemmat tekevät työn mielekkääksi.
sekä koulun puolelta että tietty muiden lasten vanhemmat voivat tehdä.
Jos oppilas vahingoittaa opettajaa tai avustajaa, ihan normaalit rikosilmoitukset ym kuuluvat asiaan. Silloin lastensuojelu tulee joka tapauksessa mukaan kuvaan. Jos oppilas ei pysty normimittaisiin koulupäiviin, voidaan hakea opetuksen erityisjärjestelyillä lyhennettyä koulupäivää ja yksityistunteja. Muilla oppilailla on oikeus opiskella turvassa.
Kehitysvammaisten oppilaiden kohdalla tilanne voi olla eri pitkine kiinnipitoineen, mutta niihin on työtä suunnitellessa jo varauduttu riittävillä resursseilla.
ei suostu viemään tutkimuksiin lasta ja lapsi jatkuvasti vahingoittaa muita on teidän tehtävä lastensuojeluilmoitus, muita keinoja ei ole oikein. koulu voi myös määräajaksi evätä lapselta oikeuden tulla kouluun. Rehtorin päätöksellä lyhyet ajat, eikä siihen tarvitse mitään vanhempien lupia. Tätä meillä on menestyksekkäästi käytetty ihan tavallisen luokan erityisillä alakoululaisillä. Yleensä vanhemmat tokeentuvat kun lasta ruvetaan erottamaan määräajaksi koulusta. Vaatii vain rehtorilta rohkeutta. t. luokanopettaja (jolla itselläänkin ollut verille raavitut kädet muutamaan kertaan )
Toivottavasti et, kun kyselet asiaa palstalla?
Tällainen on arkipäivää monessa luokassa ympäri Suomea.
Juuri julkaistun Opettaja-lehden kyselyn mukaan opet kokevat, että heitä painostetanaan vaitioloon koulun asioista, jotka vaikuttavat kaikkiin lapsiin ja henkilökuntaan (esim. sisäsilmaongelmat ja väkivaltaiset oppilaat).
Nimiä ei sa mainita, mutta yleisellä tasolla esimerkinomaisesti saa puhua.
Mielestäni uuden polven rehtoreissa on vikaa. Nämä nykyiset nuorehkot reksit nuoleskelevat huoltajia ja tahtovat miellyttää kaikkia. Koulunpito on heille egonbuustauskeino. Ongelmiin ei uskalleta puuttua. Surkea esimiestyö näkyy sitten pitkinä sairauslomina.
Rehtorin pitäisi uskaltaa olla ärsyttävä ja tiukka. Jos tahtoo rokkitähdeksi, pitää mennä Idolsiin eikä reksikoulutukseen.
Hankalatkin asiat voitaisiin hoitaa, jos rehtorit eivät mielistelisi "asiakkaitaan" ja näyttäisi persettä opetushenkilöstölle.
Tuttavani on lyhytkasvuinen eikä käy koskaan ostareilla koska valtoimenaan juoksevat lapset ovat väkivaltaisia. Useat ovat paljon isompia kuin hän joten pelätä siinä saakin.
Tällaisiin asioihin ei ole helppo puuttua varsinkaan opettajien. Ihmettelen miten olet jaksanut vieläkin jatkaa ammatissasi.
valitettavasti minulla ei ole sinulle vastauksia.
Ratkaisuja etsitään koko ajan, mutta asiat etenevät niin hitaasti varsinkin kun vanhemmat eivät näe ongelmaa koko laajuudessaan ja tutkimuksiin ei anneta suostumusta. Toivon itsekin, että tilanteeseen saadaan pian joku ratkaisu ja helpotusta työhöni löytyisi. Tällä hetkellä luokan muut oppilaat kärsivät myös mielestäni kohtuuttomasti, sekä pelon takia, että sen että opetuksesta menee paljon aikaa tämän yhden oppilaan kanssa " taisteluihin".
Ap
Hei, olen vastaavanlaisessa tilanteessa, mutta yleisopetuksen puolella. Vanhemmat vastustavat erityisluokkasiirtoa. Lapsi sai henkilökohtaisen avustajan, mutta muista eristäminen on kielletty.Minun on hirveän vaikea kestää lapsen väkivaltaista käytöstä muita viattomia ekaluokkalaisia kohtaan varsinkin, kun häirikkö nauraa ja saa hyvää oloa satuttamisesta. Sairasta. Mietin jo alan vaihtoa.
Joka olisi koko ajan vierellä ja auttaisi lasta pois näistä "kohtauksista". Onko lapsella jokin diagnoosi jonka pohjalta voisi lähteä apua paremmin miettimään ihan opetustasolla?
Minä en tiedä miten nämä asiat toimii, mutta tuli vaan mieleen.
Hullua, kun niin hitaasti asiat etenee. Meillekin sanottiin erityislapsen (hyvin lievän) kanssa jo perheneuvolassa, että puoli vuottakin on lapsen iässä tosi pitkä aika. Mutta toki vanhempien pitäisi olla apuna asioiden etenemisessä!
Nostanpa tätä vanhaa keskustelua, jos muilla neuvoja miten muissa kouluissa toimitaan, koskitse painiskelen tällä hetkeä vastaavassa tilanteessa. Eli joudun alakouluikäisen lapsen pahoinpitelemäksi lähes viikottain.
terv. Erityisluokanopettaja
ap