Miten omakoti- ja kerrostaloasumisen kustannuksia voi edes varrata??
Eikö pitäisi ottaa neliöt huomioon?
Entä tontti? On vähän eri verrata kuluja esim 80m2 kerrostalokolmion ja 150m2 ok-talon välillä, jossa on myös autotalli, varasto ja 1000m2 tontti.
Eikö se ole selvää, että pienemmässä on aina halvempaa euroissa, mutta ei suhteessa kokoon?
Kommentit (55)
lukea näistä erilaisista elämäntavoista. Niin kuin tuo yksikin, joka luulee, että jos asuu omakotitalossa, voi käydä kerran viikossa Prismassa ja elämä on siinä. Voi kettu, että on yksinkertaisia ihmisiä ja vielä sanoo ääneen olettamuksensa.
Mutta siis on kiva lukea, että toiset arvostaa omaa pihaa ja puuhastekua siinä ja toiset taas sitä, että ei tarvitse tehdä mitään, vaan voi rahalla kuitata.
ja niissä kuivataan pyykit. Ja siis kerrostalossa. Aika monella muullakin kerrostaloasukilla on pyykkinarut/pyykkiteline...
Olen itse asunut okt: ssa, rivitalossa ja kerrostalossa ja ihan ilmaista sen on meillä aina ollut.
ja siihen kuluvan sähkön aina ilmaiseksi? Okei, mut älä oleta että kaikki muutkin saavat.
Todella epäekologista käyttää sähköä pyykin kuivaamiseen.
Lisäksi huoneilma on näin talvisin liian kuiva ja pyykin kuivaaminen sisällö tekee vain hyvää.Olen itse asunut okt: ssa, rivitalossa ja kerrostalossa ja ihan ilmaista sen on meillä aina ollut.
ja siihen kuluvan sähkön aina ilmaiseksi? Okei, mut älä oleta että kaikki muutkin saavat.
kuluttaa aina energiaa kun pyykki kuivataan sisätiloissa. Jos sulla on sähkölämmitys, vie se enemmän sähköä kun kuivaat sisätiloissa pyykkiä. Ymmärsitkö, ei ole ilmaista.
Minä en vaihtaisi sitä että saan päivittäin lähteä töiden jälkeen kaupungille kävelylle ilman että en edes osta mitään heräteostoksia tai tuhlaan mitenkään, ja palata julkisilla kaupungilta kotiin. Sellaista mahdollisuutta minulla ei olisi omakotiasujana. Olisi vain ne neljä seinää, auto ja piha, ja kaupungissa vain työpaikka. Tulisin hulluksi!
Omakotitalostakin pääsee kävelylle, eikä tarvi edes ostaa mitään =) Ja julkisillä pääsee kotiinkin. Tai voi vaikka mennä julksilla keskustaan ja kävellä siellä.
Tää on hauska ketju.
Itse ostan melkein kaikki vaatteet perheelle alerekeistä, tiedän missä kaupoissa on "viimeiset kappaleet" rekit, helppo sujahtaa ennen/jälkeen töitä/töiden vilkaisemaan rekki läpi ja jatkaa matkaa.
Samoin erikaiset tarjoukset huomaa hyvin (mainitaan ikkunassa/standissa) ja voi ostaa alejuttuja aamulla ota2/maksa1 tmv. iltapäivällä/illalla kaikki (ainakin parhaat) on jo menneet.Ja huomautan vielä, että EN osta mitään ns. turhaa, vaan tarpeeseen. Vaatekaappini on varsin pieni, mutta sisältää paljon myös merkkivaatteita, vaatteistani ei juuri mitään ole ostettu normaalihinnalla, suurin osa -50% ja -70% alennuksin.
ja tämä vakuuttelu että et osta mitään turhaa, saa suorastaan epäilemään leväperistä rahakäyttöäsi =)
Kylppärissä lattialämmitys mikä toimii sähköllä. Teho säädetään itse, eli vie juuri sen verran kun haluan.
En säädä sitä koskaan kovemmalle vaikka kylppärissä olisii pyykkejä kuivumassa.
Todella epäekologista käyttää sähköä pyykin kuivaamiseen.
Lisäksi huoneilma on näin talvisin liian kuiva ja pyykin kuivaaminen sisällö tekee vain hyvää.Olen itse asunut okt: ssa, rivitalossa ja kerrostalossa ja ihan ilmaista sen on meillä aina ollut.
kuluttaa aina energiaa kun pyykki kuivataan sisätiloissa. Jos sulla on sähkölämmitys, vie se enemmän sähköä kun kuivaat sisätiloissa pyykkiä. Ymmärsitkö, ei ole ilmaista.
Kylppärissä lattialämmitys mikä toimii sähköllä. Teho säädetään itse, eli vie juuri sen verran kun haluan.
kun se pyykkine kuivuminen kuluttaa sitä.
Se ei säädä itseään yhtään kovemmalle vaikka mitä tekisi.
Ja jos pyykkejä kuivataan muissa huoneissa niin senkin vaikutus lämmityskuluihin on häviävän pieni näissä neliöissä.
Kuivataanko siellä okt:ssa ne pyykit talvisinkin ulkona? Vai miksi ne eivät siellä vaikuta lämmityskuluihin kun kerrostalossa vaikuttavat? :D
kun se pyykkine kuivuminen kuluttaa sitä.
oli asumismuoto mikä tahansa. Itse asun maalla ja mulla liehuu pyykit aina ulkona lukuunottamatta kovinta pakkasaikaa. Kuivausrumpu vie todella paljon sähköä ja vaikka ei olisi rumpua, sisällä kuivaus vie joka tapauksessa sähköä, niin kuin tässä on moni vakuutellut.
asiaan, kun se alkuperäinen pointti oli se, että omakotitalossa asuvalla voi olla sellaisia etuja, joita ei kerrostalossa asuvalla ole.
Kaikilla ei tietenkään ole ja vaikka olisi, ei halua käyttää.
Yksi on juuri tuo mahdollisuus kuivata pyykit ulkona, lisäksi mm. rassata polkupyörää/mopoa/autoa, pitää kasvimaata/hedelmäpuita/marjapensaista, pestä mattoja/autoa, säilöä ruokaa kellarissa yms.
Tästä on tehty mittauksia ja tutkimustuloksia on, mutta kuka jaksaisi kaivaa esille?
Vaikka kylppärin lattialämmitystä ei voisi mitenkään säätää, niin silti energiaa kuluu enemmän. Lattia ei kuivu yhtä nopeasti, jos huoneessa on märkää pyykkiä, vaan pyykkien ja lattian kuivuminen (vaikkapa suihkun jälkeen) vie kauemmin kuin pelkkä lattian kuivuminen, ja energiaa kuluu enemmän ja kauemmin.
Joku fyysikko vois nyt selittää tämän paremmin!
Jokaisen on laskettava omat menot, eikä niitä kannata verrata naapurin tai Reino sedän menoihin. Meillä esim. on rivari jäämässä pieneksi ja pitäisi miettiä seuraavaa asuntoa. Neliöiden lisääntyessä ok-talo rupeaakin olemaan jo edullisempi, kunhan ei mitään hometaloa osta.
Itse lasken asumiseen nyt asoy:ssä vastikkeen, sähkön, vakuutuksen ja netin. Omassa siihen kuuluisi kaikki huoltokustannukset, ylläpitoon tarvittavat välineet, sähkö, vakuutus ja netti. Suurin ero olisi varmaan siinä, että nyt joka kuukausi maksetaan sama summa, omassa summa vaihtelisi melkoisesti.
asuminen omakotitalossa on halvempaa.
Asuimme aiemmin kerrostalossa pääkaupunkiseudulla. Oma työpaikkani oli 60 km päässä enkä voinut liikkua sinne julkisilla, vaikka yhteydet olivatkin (ei mennyt tarpeeksi ajoissa). Miehen työmatka oli eri suuntaan 20 km. Bussiyhteydet löytyi mutta matkaan meni vähintään 60 minuuttia, yleensä aina 90 minuuttia ja kahdella bussilla tai bussi+juna-yhdistelmä tarvittiin. Lasten hoitoajan takia hankittiin pieni kakkosauto. Omakotitalo sijaitsee pääkaupunkiseudun ulkopuolella mutta ihan lähellä (esim. Helsingin keskustaan 30 km) ja työmatkani on nyt 25 km ja miehen 20 km. Selvää säästöä siis.
Yhtiövastike autopaikkoineen oli 330 euroa, vakuutus kuukaudessa noin 40 euroa. Sähkö noin 30 euroa.
Omakotitalossa kiinteistövero on 50 euroa, vakuutus 60 euroa, jätehuolto ja nuohous noin 30. Lisäksi meillä on hälytys, 30 euroa. Sähkölasku taas on kuukaudessa 170 euroa (sisältää lämmityksen).
Kerrostalossa asuessamme meillä oli lähiostari, josta löytyi kauppa, kioski ja pubi. Nyt lähin kauppa on kilometrin päässä. Samalla tavalla tehtiin isoja ostoksia viikonloppuisin jossain ostoskeskuksessa, arkisin työmatkan varrella.
Lapset ovat vielä niin pieniä, että heidät viedään harrastuksiin. Molemmissa paikoissa olisivat käyneet polkupyörällä isompina.
Puutarhassa emme kasvata kuin paria omenapuuta ja marjapensaita, ei tule kuluja niistäkään ja muutama euro säästetään, kun ei niitä tarvitse ostaa kaupoista.
En kerta kaikkiaan keksi, miksi eläminen olisi kalliimpaa täällä "maalla".
koska on aina kuljettava autolla ja pihalla oltava kaksi autoa. Kerrostaloasukkailel kahden auton ylläpio on usein mahdotonta. Ja vaikka asuu kerrostalossa se ei tarkoita että käy monta kertaa kaupassa. Kerran kerran päivässä marketissa ja kerran viikossa jossain tavaratalossa riittää.Kerrostaloasukas ehkä käy kerran kuukaudessa kapakassa tai juhlimassa ystävien luona mutta jos asuu maalla joukkoliikenteen ulottumattomissa ei voi käydä ollenkaan jos ei halua maksaa takseja ja ne voivat käydä kalliiksi jos matka on pitkä jne. Lasten harrastukset maksavat maalla enemän kosa maalaislapset eivät tyydy sellaisiin harrastuksiin joita voi harrastaa vain kotona tai kävelymatkan päässä.
Me asumme Helsingissä oktssa ja itse asiassa tästä on paremmat julkiset yhteydet kuin edellisestä kodistamme joka oli ktssa. Eli auton käyttö ei ole lisääntynyt, vaan päinvastoin. Käymme nykyään molemmat julkisilla töissä kun kt-aikoina minä kuljin autolla. Kaikki omakotiasujat eivät asu jossain metsän keskellä vaan kyllä taloja on ihan kaupungissakin. Tosin kaikilla ei ole niihin varaa.
Ihan kuin olisi joku sääntö, että kerrostalosta (joka on aina keskustassa) on lyhyt matka töihin ja omakotitalosta (joka on aina jossain korvessa) pitkä =O
Siellä keskustakolmiossa asuvan työpaikka saattaakin olla kaupungin laitamilla esim lentokentällä tai toisessa kaupungissa! Tai sitten on vaikka bussikuski, eikä ikinä pääse julkisilla töihin sinne varikolle, kun pitää aamun ekaa vuoroa mennä ajamaan.
Me asutaan 3km päässä kapunkimme keskustasta, omakotitalossa. Mun työpaikka on keskustassa, mutta mihen km toiseen suuntaan. Optimaalista siis asua puolivälissä. Mutta en kyllä työmatkoja laske asumiskuluihin.