Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten omakoti- ja kerrostaloasumisen kustannuksia voi edes varrata??

Vierailija
23.01.2013 |

Eikö pitäisi ottaa neliöt huomioon?

Entä tontti? On vähän eri verrata kuluja esim 80m2 kerrostalokolmion ja 150m2 ok-talon välillä, jossa on myös autotalli, varasto ja 1000m2 tontti.

Eikö se ole selvää, että pienemmässä on aina halvempaa euroissa, mutta ei suhteessa kokoon?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkapa omalla tontilla.

Vierailija
22/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole autoa ensinkään =ei tule pesulakuluja. Samoin julkisia mattojenpesupaikkoja on, meiltä matkaa pari kilometriä lähimmälle, uimaranta vieressä =matto Ikea kassiin ja tarakalle, pesu, valuu uimisen ajan, matto kassiin ja parvekkeelle kuivumaan jne. Toki jos ihan kamalan isoja villamattoja voisi olla haastavampaa (ilman autoa), meillä ei kovin isoja/pitkäkarvaisia mattoja ole.

Ja nuo kasvimaat sun muut: omassa tuttavapiirissä ei kenelläkään ole kasvimaata, lähinnä ihmisillä on omenapuita, marjapensaita, ehkä mansikka-amppeli tmv. helppohoitoista niillä pihoillaan. Useimmat matkustavat kesällä, ei siinä paljon kasvimaat ja muut kunnossa pysy ellei ole värvännyt jotain tuttavaa kastelemaan ja kitkemään loman ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asunut okt: ssa, rivitalossa ja kerrostalossa ja ihan ilmaista sen on meillä aina ollut.

ja siihen kuluvan sähkön aina ilmaiseksi? Okei, mut älä oleta että kaikki muutkin saavat.

Vierailija
24/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole autoa ensinkään =ei tule pesulakuluja. Samoin julkisia mattojenpesupaikkoja on, meiltä matkaa pari kilometriä lähimmälle, uimaranta vieressä =matto Ikea kassiin ja tarakalle, pesu, valuu uimisen ajan, matto kassiin ja parvekkeelle kuivumaan jne. Toki jos ihan kamalan isoja villamattoja voisi olla haastavampaa (ilman autoa), meillä ei kovin isoja/pitkäkarvaisia mattoja ole.

Ja nuo kasvimaat sun muut: omassa tuttavapiirissä ei kenelläkään ole kasvimaata, lähinnä ihmisillä on omenapuita, marjapensaita, ehkä mansikka-amppeli tmv. helppohoitoista niillä pihoillaan. Useimmat matkustavat kesällä, ei siinä paljon kasvimaat ja muut kunnossa pysy ellei ole värvännyt jotain tuttavaa kastelemaan ja kitkemään loman ajaksi.

Terkuin maalainen, jolla on kasvimaa ja puutarha, josta saa muutakin "ilmaiseksi" ja naapurilta juurekset.

Vierailija
25/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin monella asuntoalueella on näin, ihan ydinkeskustaa lukuunottamatta. Ja on niitä kerrotalolähiöitä kaukana keskustastakin. Eikä kaikki ok-talot ole jossain maaseudulla =)

On Helsingin seudullakin omakototaloja kerrostalojen lomassa, mutta hinta on sitten kaksin- kolminkertainen, ennestään korkean hintatason päälle.

Mutta jossain Jämsänkoskell1 asuu varmasti edullisesti ja mukavasti omakotitalossa. Jos on sattunut päsemään sahalle töihin ja myös säilyttämään työnsä siellä.

Vierailija
26/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotiasumisessa kalleinta on se, että jos asuminen muuten maksaisi saman verran kuin kerrostalossa, menee liikkumiseen eli autolla ajamiseen paljon enemmän rahaa. Kaupungissa kerrostalossa asuva perhe pärjää useimmiten yhdellä autolla ja sillä ei tarvitse ajaa joka päivä edes. Maalla kaupungin ulkopuolella asuva perhe tarvitsee 2 autoa jos molemmat vanhemmat töissä ja työpaikka eri ilmansuunnissa. Kun lapset tulee vanhemmiksi he tarvitsevat mopoja tai mopoauton jne. Jos perheen vanhemmat tykkäävät käydä joskus ravintoloissa tai työpaikkojensa illanvietoissa, tulee taksimatkoille hintaa jne. Laskekaa kaikki elinkustannukset yhteen ja verratkaa sitten.

asua kaupungin keskustassa juuri siksi, että se on elämäntapana kuluttava. Käydään siellä ja täällä, kaupassa monta kertaa päivässä jne.

Vierailija
27/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin monella asuntoalueella on näin, ihan ydinkeskustaa lukuunottamatta. Ja on niitä kerrotalolähiöitä kaukana keskustastakin. Eikä kaikki ok-talot ole jossain maaseudulla =)

On Helsingin seudullakin omakototaloja kerrostalojen lomassa, mutta hinta on sitten kaksin- kolminkertainen, ennestään korkean hintatason päälle.

Mutta jossain Jämsänkoskell1 asuu varmasti edullisesti ja mukavasti omakotitalossa. Jos on sattunut päsemään sahalle töihin ja myös säilyttämään työnsä siellä.

ei ostohinta

Vierailija
28/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan okt-kerrotalo, siis kulut asua vaikka siellä Jämsänkoskella Ok-talossa tai kerrostalossa.

tai Pukimäessä ok-talossa tai kerrostalossa.

Vierailija
29/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta töissä olen keskustassa. Ja minusta keskustassa "päivittäin" käymällä säästää, koska voi työmatkan varrella kipaista kaupasta sen tarjouksessa/alennuksessa olevan jutun. Toki vaatii ITSEKURIA ettei koko ajan shoppaa ylimääräisiä, mutta itse ainakin olen jollain tavalla turtunut kauppoihin, eli niistä ostaa vain sitä mitä tarvitsee. Uskon syynä olevan sen, että niissä käy "joka päivä" niin juttu arkipäiväistynyt vert. ihminen joka käy harvoin ostaa sitten paljon kaikkea (turhaakin) kun "kerrankin pääsee kaupunkiin".

Itse ostan melkein kaikki vaatteet perheelle alerekeistä, tiedän missä kaupoissa on "viimeiset kappaleet" rekit, helppo sujahtaa ennen/jälkeen töitä/töiden vilkaisemaan rekki läpi ja jatkaa matkaa.

Samoin erikaiset tarjoukset huomaa hyvin (mainitaan ikkunassa/standissa) ja voi ostaa alejuttuja aamulla ota2/maksa1 tmv. iltapäivällä/illalla kaikki (ainakin parhaat) on jo menneet.

Ja huomautan vielä, että EN osta mitään ns. turhaa, vaan tarpeeseen. Vaatekaappini on varsin pieni, mutta sisältää paljon myös merkkivaatteita, vaatteistani ei juuri mitään ole ostettu normaalihinnalla, suurin osa -50% ja -70% alennuksin.

Vierailija
30/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska on aina kuljettava autolla ja pihalla oltava kaksi autoa. Kerrostaloasukkailel kahden auton ylläpio on usein mahdotonta. Ja vaikka asuu kerrostalossa se ei tarkoita että käy monta kertaa kaupassa. Kerran kerran päivässä marketissa ja kerran viikossa jossain tavaratalossa riittää.Kerrostaloasukas ehkä käy kerran kuukaudessa kapakassa tai juhlimassa ystävien luona mutta jos asuu maalla joukkoliikenteen ulottumattomissa ei voi käydä ollenkaan jos ei halua maksaa takseja ja ne voivat käydä kalliiksi jos matka on pitkä jne.

Lasten harrastukset maksavat maalla enemän kosa maalaislapset eivät tyydy sellaisiin harrastuksiin joita voi harrastaa vain kotona tai kävelymatkan päässä.

Vierailija
31/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka asuvat kaupunkien liepeillä ok-taloissa myös kuluttavat eniten koska on aina kuljettava autolla ja pihalla oltava kaksi autoa.

Vierailija
32/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin vastaavanhintaiset omakotitalot. Pääkaupunkiseudulla saa samalla hinnalla omakotitalon vasta Nurmijärveltä kuin mitä kerros- tai rivitaloasunnon kehäkolmosen sisäpuolelta. Ja se Nurmijärvellä asuminen on se mikä maksaa kun lasketaan liikkumiskustannukset mukaan.

Vierailija
33/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kerran päivässä marketissa ja kerran viikossa jossain tavaratalossa riittää.

Minä, okt-asujana käyn kerran viikossa tavaratalossa työmatkalla ja thst's it.

Jokaisen olisi tehtävä nämä laskelmat ihan itekseen, ei niitä voi naapurin laskuihin verrata.

Vierailija
34/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en asu siellä kuin kesällä.

Vierailija
35/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kerran päivässä marketissa ja kerran viikossa jossain tavaratalossa riittää.

Minä, okt-asujana käyn kerran viikossa tavaratalossa työmatkalla ja thst's it.

Jokaisen olisi tehtävä nämä laskelmat ihan itekseen, ei niitä voi naapurin laskuihin verrata.

En käy kaupoissa. Ruokani ostan ruokapiiristä ja tiloilta, muut tavarat tilaan netistä jos ei kirppareilta löydy. Kaupoissa en kuluta aikaa ollenkaan. Mulla olisi tämä sama ideologia vaikka asuisin kaupungissakin. Olis vaan hiukan vaikeampaa hakea maito naapurin navetasta ämpärillä :)

Vierailija
36/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella epäekologista käyttää sähköä pyykin kuivaamiseen.

Lisäksi huoneilma on näin talvisin liian kuiva ja pyykin kuivaaminen sisällö tekee vain hyvää.

Olen itse asunut okt: ssa, rivitalossa ja kerrostalossa ja ihan ilmaista sen on meillä aina ollut.

ja siihen kuluvan sähkön aina ilmaiseksi? Okei, mut älä oleta että kaikki muutkin saavat.

Vierailija
37/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä, okt-asujana käyn kerran viikossa tavaratalossa työmatkalla ja thst's it. Jokaisen olisi tehtävä nämä laskelmat ihan itekseen, ei niitä voi naapurin laskuihin verrata.

[/quote]

mutta he ovat eläkeläisiä eikä muutenkaan liiku erityisemin ihmisten ilmoilla.

Minä tulisin hulluksi jos saisin vain liikkua kodin ja työpaikan välillä ja käydä vain kerran viikossa jossain Prisma-tavaratalossa.

Minä en vaihtaisi sitä että saan päivittäin lähteä töiden jälkeen kaupungille kävelylle ilman että en edes osta mitään heräteostoksia tai tuhlaan mitenkään, ja palata julkisilla kaupungilta kotiin. Sellaista mahdollisuutta minulla ei olisi omakotiasujana. Olisi vain ne neljä seinää, auto ja piha, ja kaupungissa vain työpaikka. Tulisin hulluksi!

Vierailija
38/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulisin hulluksi jos saisin vain liikkua kodin ja työpaikan välillä ja käydä vain kerran viikossa jossain Prisma-tavaratalossa.

Vierailija
39/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä voi tehdä yks yhteen vertailua, että koska meille on edullisempaa asua kerrostalossa niin sama kikilla tai päinvastoin. Pitäis aina ottaa huomioon

-sijainnin vaikutus, tartteeko monta autoa, matkalippuja yms. Elämänlaatuun vaikuttaa myös esim. se matkustamiseen kuluva aika.

-miten maksetaan lämmöstä, vedestä, sähköstä ja onko kuinka monella esim. mahdollisuus porakaivoon tai saada puita halvalla

-hoitokulut (vastike, erilliset maksut, tartteeko palkata joku vai osaako tehdä itse)

-pihanhoitokulut (kasvit, ruohonleikkurit yms), mahdolliset hyötykasvit yms. pihasta (kerrostalossa asuvalta vois halutessa ottaa huomioon esim. puutarhapalstan ja sen kulut ja tuotot)

Ihmiset haluavat asumiseltaan niin eri asioita, että mitään pätevää neliöhintaa asunnoille on vaikea laskea, eikä välttämättä edes järkevää. Joku voi asua isossa talossa syrjäkylillä ja saada pihalta vihanneksia, toinen isossa talossa lähellä kaupungin keskustaa ja kasvattaa pihalla palkintopioneja jne. Toiselle merkkaa enemmän kämpän koko kuin sijainti, kaverille päinvastoin. Kaikkein halvinta on varmaan asua linkolamaisen vaatimattomasti, mutta moniko siihen pystyy tai sitä haluaa onkin sitten jo ihan eri asia...

Vierailija
40/55 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen on laaja kokonaisuus, mutta kyllähän sitä voi verrata sitä, miten paljon niitä laskuja kuukausittain tulee maksettavaksi. Tällä mittarilla meidän okt:ssa on edullista asua kun vertaa samankokoisiin asoy-asuntoihin.

Tämän lisäksi voi sitten spekuloida ikuisuuksiin, että miten paljon tekee itse vai teettääkö, mitä vaivaa pitää nähdä, tarvitaanko autoja 0-2, mitä vapaa-ajalla voi tehdä, mistä tulee missäkin asumismuodossa säästöjä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän