Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun kukaan ei tajua antaa paikkaa bussissa tai ratikassa raskaana olevalle!

Vierailija
12.06.2008 |

SIinä ne istua tönöttävät ja minä seison ja ihmiset tönivät. Tänään ärähdin yhdelle mummolle, joka ensin laukulla tökkäsi lastani, joka on rattaissa päähän ja sen jälkeen tönäisi mua niin, että olin kaatua!

Samperi!

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoin itsekkin seisoa niin jaksaa muutkin.

Vierailija
42/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyytiin vaikka siellä on jo ennestään vaunut tai kahdet, tulkaa seuraavalla bussilla, ääliöt!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyytiin vaikka siellä on jo ennestään vaunut tai kahdet, tulkaa seuraavalla bussilla, ääliöt!!!

mitkä minibussit teillä käytössä. Meillä bussiin mahtuu viidet vaunut

Vierailija
44/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein kuvalliset, jotka on ensisijaisesti tarkoitettu raskaana oleville, liikuntarajoitteisille ja vanhuksille.

Kun sellaisella paikalla istuvalle menee sanomaan, anteeksi pääsisinkö istumaan, kun tiedäthän, että nämä paikat on ensisijaisesti tarkoitettu mm. raskaana oleville kiitos, niin luulisi paikan heruvan. Kun kysyy kuuluvalla äänellä, niin on aika nolo ihminen jos alkaa vängätä vastaan. Paikkoja on usein yht. 4 kpl joten tuskin 4 täysin idioottia sattuu samaan paikkaan!

Kurjaa, että Suomessa paikkaa joutuu pyytämään, mutta fiksumpaa pyytää kuin kärsiä tuskissaan.

Vierailija
45/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan HKL:län busseista on kyse ja kyllä kahdetkin tekee jo tiukkaa ettei tukita koko käytävää.

Vierailija
46/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki osaa tarjota paikkaa PYYTÄMÄTTÄ!!

Vierailija
47/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan HKL:län busseista on kyse ja kyllä kahdetkin tekee jo tiukkaa ettei tukita koko käytävää.

täällä ainakin kaksi keskessä, kaksi takana ja kolmas otetaan kyytiin keski syvennykseen. (tämäkin virallinen vaunupaikka) Jossa tosin joutuu venkslaamaan pois menijoiden kanssa

Vierailija
48/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuski auttaa kyllä, jollei matkustajilta apua löydy! omaa tyhmyyttähän se on, että rehkii liikaa.

Vierailija
49/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tukita koko käytävää joka kohdasta..... Kyllä mielestäni kahdet vaunut on ihan maksimi matkustusmukavuuden nimissä.

19

Vierailija
50/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällaisia ihmisiä voi olla? Musta on ihan itsestäänselvää, että istumapaikka annetaan sitä enemmän tarvitsevalle. Raskaana olevalle, vanhukselle, jalka kipsissä olevalle, huonovointiselle tai ihan kelle hyvänsä joka tarvitsee paikkaa enemmän kuin minä.

Jos olen ns. normaalissa kunnossa, voin ihan hyvin seistä bussimatkani, se ei oikeasti ole mikään suuri vaiva eikä maksa minulle latiakaan. Jollekin muulle se paikka voi olla paljon tärkeämpi, vaikka vaiva nyt ei mikään maailman pahin olisikaan.

Ja vaunut nostan, avaan ovet jne, jos olen siihen kykenevä. Sitten en tietenkään, jos itsellänikin on joku este.

Vierailija
51/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja tässä maassa raskaanaolevia naisia kohdellaan hyvin :)

Parinkymmenen miljoonan asukkaan kaupungin ruuhkajunat ovat hurja kokemus, ihmiset ovat pakkautuneet vaunuihin kuin sardiinit purkkiin. Kun änkeydyin vaunuun, vieressä oleva mies kiinnitti heti huomion vatsaani ja kysyi olenko raskaana. Yllätyksekseni hän huusi kovalla äänellä: "Täällä on raskaanaoleva nainen, mistä löytyisi istuinpaikka?" Ihmiset alkoivat huutelemaan pitkin vaunua kysymystä istuinpaikasta ja lopulta mulle avattiin kuin kunniakuja vapaalle penkille. Olin tosi nolona ja posket punaisina, mutta samalla mieltä lämmitti jälleen kerran kuinka kauniisti odottajiin suhtaudutaan täällä.

Kaupassakin on erikoiskassa raskaanaoleville; jos joku "ulkouolinen" yrittää jonoon tulla, kassa kysyy ensin, onko hänen takanaan mahdollisesti odottavia äitejä. Lentokentällä raskaanaolevat naiset tekevät lähtöselvityksen diplomaatti-tiskillä, jonottaa ei tarvitse ja palvelu on tehokasta.

Vierailija
52/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin menomatkan jouduin seisomaan bussissa reilu vuoden ikäinen poika sylissä, ja laskettu aika oli mennyt tuolloin jo ohi. Seuraavan seisomapaikan sain sitten itse juhlissa. Siellä rehtori jakoi tuoleja vanhemmille, koska juhlasali oli niin täynnä. Moni nainen otti tuolin edestäni ja ylepänä sitten katseli kun seisoin siinä pieni poika sylissä.

Lopulta sain sanan suustani ja kysyin eräältä naiselta voisiko päästää minut hetkeksi istumaan sillä mulla oli todella tukala olo. Hänen miehensä sanoi , että jos tohon kuntoon itsensä antaa mennä, niin parempi jäädä kotiin. Nainen vaan nakkeli niskojaan ja jatkoi istumista sanomatta mitään.

Lopulta sitten jouduinkin kävelemään sinne missä tyttö istui luokkansa kanssa, ja lähdettiin pois koko juhlasta kun rupesi supistelemaan niin mukavasti. Eipä mennyt kuin neljä tuntia tuosta, niin pikkuinen tyttö oli maaimassa. Liekö olisi synnytys käynistyny jos olisin saanu mukavasti istua.

Vierailija
53/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää palsta on kuin ratikka jossa itsekeskeiset ihmiset sönköttää etten anna omaa paikkaani ainakaan kenellekkään. Miten aikuiset ihmiset voi olla niin lapsellisia? jonkunlaiset käytöstavat olisi suotavaa, ei siinä tarvi marttyyriksi ruveta jos joskus ajattelee toisia ihmisiä

Vierailija
54/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin raskausaikana tekemään työmatkoja pitkin poikin maailmaa ja kyllä käyttäytymisellä on eroja kuin yöllä ja päivällä. Olin kai jollain rv 18 Singaporessa ja maha ei juuri vielä näkynyt. Kun astuin metroon, niin tuntemattomat suurin piirtein ohjasivat minut istumaan. Suomi on minun isänmaani ja rakas maa, mutta kyllä täällä ihmiset ovat itsekkäitä.

Lapsen kanssa ollaan jonkin verran reissattu myös ihan Keski-Euroopassa. Tuntuu, että melkein joka kerta bussissa, junassa tai lentokoneessa joku tulee juttelemaan lapselle tai vähintään heiluttaa edes kättä. Mä en tuota niin kaipaa, mulle riittäisi välinpitämättömyys. Suomessa vaan tuntuu olevan monet avoimen vihamielisiä.

Vierailija
55/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro Hesasta tai pk-seudulta ykskään bussikuski kuka tulee auttamaan rattaiden kanssa???!!! Jo alkaa muut matkustajat narista ku aikataulu kusee heidän mielestään.

Tuo kevätjuhlien mieshenkilö kyllä kuulostaa ihan sialta.

Vierailija
56/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vieläkin, että esikoista odottaessani (aika viimeisilläni olin, ja _aivan selkeä iso vauvamaha jo oli_) olin bussissa, ja bussi oli täynnä ihmisiä...

yksi mamma oli lastenrattaiden kanssa jäämässä bussista pois (rattaiden kyydissä tosi iso ja pullea lapsi, ei mielestäni edes järin "ratasikäinenkään" enää!), ja tämä mamma kysyi _multa_, että voisinko auttaa häntä nostamaan niitä lastenrattaita? ;O

Vastasin kohteliaasti, että "anteeksi vaan, muuten auttaisin, mutta olen viimeisilläni raskaana, en taida kyetä nostamaan, josko joku muu voisi auttaa", niin tää eukko pokkana alkoi sättimään mua :/

Ja mitä tekevät muut ihmiset? Seisovat ja istuvat tumput suorina tekemättä mitään.

Kyllä sitten lopulta joku auttoi tuon säksättävän eukon ulos bussista, mutta...kaikkea kanssa! :/

Vierailija
57/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia vastauksia! Luulisi sen yt olevan selvä ihan jokaiselle, että heikommilla oleville annetaan oma paikka! En tahdo uskoa, etteivät ihmiset suostu pyydettäessäkään antamaan omaa paikkaansa, kyllä ovat törkeitä! Itsekin asun ulkomailla, olen ehkä tottunut vuosien mittaan vähän eri meininkiin...

Vierailija
58/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että afrikkalaiset antavat paikan varmasti. Itselleni on tarjottu paikkaa monesti, kun olin raskaana tai olen kulkenut lapseni kanssa ilman rattaita. Monesti ihan suomalainen on tarjonnut mutta, jos kulkuvälineessä on tummaihoinen ihminen, niin varmasti sieltä on tullut ensimmäinen tarjous.

Vierailija
59/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en ollut raskaana. Nousin ratikkaan 3-vuotiaan sukulaistytön kanssa ja jouduimme seisomaan. Tyttö oli niin väsynyt pitkän päivän jälkeen, että lopulta lysähti lattialle itkemään. Penkeillä istuneet aikuiset vain tuijottivat, kukaan ei oma-aloitteisesti tarjonnut paikkaa pienelle lapselle.

Ja mitä tulee kuskien avuliaisuuteen. Kun pääsimme kotipysäkille, tyttö halusi kävellä ratikan portaat itse. Yhtäkkiä ovet alkoivatkin menemään kiinni ja tyttö oli pusertua väliin. Hädissäni huusin kuskille, että odota, täällä on lapsi oven välissä. Kuski huusi vihamielisesti takaisin, taisi lapsi liiaksi viivyttää aikataulua :/

Vierailija
60/70 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaana huomautin teini-ikäiselle pojalle, että voisiko nostaa reppunsa pois ikkunan puolelta ja siirtyä sinne, jotta pääsen istumaan. Olin raskaana silloin, mutta toisaalta olisin pyytänyt muutenkin. Uskomattoman huonoa kotikasvatusta, jos teini ei tajua, ettei ruuhkabussissa voi varata omaa paikkaa repulle, kun puolet porukasta seisoo.

Minä tarjoan paikkaa usein. Viimeksi istuin taaperon kanssa vierekkäin, kun bussiin tuli vanha rouva (about 80v) kepin kanssa, kun bussin paikat alkoi olla täynnä. Yksikään ihminen ei tarjonnut paikkaa hänen seisomapaikkansa ympäristöstä, ei teinit, ei kolmekymppiset, ei miehet, eikä naiset. Minä nousin metrejä taaempaa ja tarjosin hänelle paikan meidän vierestä ja otin taaperon syliin, kun eihän tuollainen muksu omaa paikkaa välttämättä tarvi. Rouva oli kovasti kiitollinen ja mua hävetti niiden terveiden ihmisten puolesta siinä lähellä, jotka katsoivat vaan ikkunasta ulos. Monesti muutenkin olen tarjonnut omaa paikkaani iäkkäämmälle tai raskaanaolevalle, joilla selvästi seisominen on vaikeaa liikkuvassa bussissa jne. Ja aina ovat kiitollisuudella ottaneet paikan. Vanhojen ihmisten kanssa on sekin, että niiden tasapaino alkaa olemaan heikompi ja saattavat jarrutuksessa mennä mukkelis -> vaikka lonkat murtua ja se muuten maksaakin yhteiskunnalle saati pilaa vanhan ihmisen elämänlaadun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi