jos vajaa kaksi vuotiaalla nousee kova kuume
ensimmäisenä flunssapäivänä, niin riennätkö samantien päivystykseen? Pelkän kovan kuumeen takia.
Kun mä en, eikö tähän aikaan vuodesta ole influenssat yms ihan normaaleja. Sitten vasta jos jatkuu useita päiviä tai näyttää valittavan korviaan yms.
Sisko laittoi FB päivitykseen, että "Iiriksellä 40 astetta kuumetta ja kiireellä päivystykseen" Perusterve mukula muuten kaikin puolin on ollut. Kuume nousi viime yönä rään kanssa (juteltiin aamupäivällä puhelimessa) ja nyt päivän aikana sitten jatkoi nousuaan.
Tulee aina jotenkin paskaäiti fiilis, kun vastaavia lukee.. että teenkö mä kaiken väärin, vai miksen mä hötkyile noin.
Kommentit (12)
Pelkkä 40 asteen kuume ei todella ole syy lähteä päivystykseen. Jotkut vaan ylireagoi ja kuvittelee, että flunssainen lapsi kuuluu erikoissairaanhoitoon ;D
hätätapauksilta. Lasta voi hyvin hoitaa kotonakin jos se voi hyvin.
Kuumelääkettä kuuluu antaa ja viilentää lasta, eikä rasittaa sitä viemällä sinne pöpöjä saamaan, vielä illalla, kun lapsen pitäis saada nukkua. Typerää ja uusavutonta tai kenties huomion kerjäämistä, kun pitää oikein facebookkiin päivittää. Varmaan seuraavaksi nillittää kun ei pääse rintakipuisten vanhusten ohi jonossa.
Lasten kanssa toimin kuitenkin toisin. Mielestäni pienten kanssa tekee mielummin vaikka 100 turhaa lääkärikäyntiä kuin yhden liian vähän. If you get my point.
Yleisten suositusten mukaan alle 2-vuotiaat kannattaisi aina viedä lääkäriin näytille, jos kuumetta on yli 39,5. 40 astetta kuumetta on aika paljon pienellä lapsella joten tietysti veisin.
on kova kuume, joka ei laske lääkityksellä (oletan, että jokainen antaa tuossa tilanteessa kuumelääkettä), vaan jatkaa vain kovana tai nousee. Kyllä lähtisin lääkärille.
Varmaan toki lapsen yleistila olis se ratkaisevin. Että jos lääkityksestä huolimatta kuume korkealla ja lapsi veltto ja vaikka hengittää huonosti, niin en kyllä katselisi toimettomana vierestä.
Lasten kanssa toimin kuitenkin toisin. Mielestäni pienten kanssa tekee mielummin vaikka 100 turhaa lääkärikäyntiä kuin yhden liian vähän. If you get my point.
Yleisten suositusten mukaan alle 2-vuotiaat kannattaisi aina viedä lääkäriin näytille, jos kuumetta on yli 39,5. 40 astetta kuumetta on aika paljon pienellä lapsella joten tietysti veisin.
100 turhaa käyntiä on 100 turhaa käyntiä, jolloin joku muu jää saamatta tärkeän päivystysajan. Vasta yli 38 astetta katsotaan kuumeeksi. Pikkulapsilla useinkin voi olla korkea kuume, ilman että kyseessä on vaarallinen tila. Jos lapsella on selkeät flunssan oireet, kuume johtuu flunssasta ja sillä siisti.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Eikö se osaa hoitaa lasta? Kuumelääkettä kuuluu antaa ja viilentää lasta, eikä rasittaa sitä viemällä sinne pöpöjä saamaan, vielä illalla, kun lapsen pitäis saada nukkua. Typerää ja uusavutonta tai kenties huomion kerjäämistä, kun pitää oikein facebookkiin päivittää. Varmaan seuraavaksi nillittää kun ei pääse rintakipuisten vanhusten ohi jonossa.
Kyllä mä olen ollut yllättynyt tänä aikana kun siskolla on ollut lapsi. Miten jalat maassa oleva, terveellä itsetunnolla varustettu, hyvän maalaisjärjen omaava ihminen voikin pienen lapsen kanssa hössöttää niin paljon. Siskosta on tullut ihan toinen ihminen nyt lapsen saatuaan.
Tiedä vaikka olisin itsekin silloin muuttunut.
Ap
on kova kuume, joka ei laske lääkityksellä (oletan, että jokainen antaa tuossa tilanteessa kuumelääkettä), vaan jatkaa vain kovana tai nousee. Kyllä lähtisin lääkärille.
Varmaan toki lapsen yleistila olis se ratkaisevin. Että jos lääkityksestä huolimatta kuume korkealla ja lapsi veltto ja vaikka hengittää huonosti, niin en kyllä katselisi toimettomana vierestä.
Olisko tässä tuommoisesta kyse, jos ehtii FBtä päivittämään kuitenkin?
niin tietysti lääkäriin.
En minä nyt jokaisesta pikkuflunssasta olisi lasta lääkäriin kiikuttamassa, mutta toimin enemmän tai vähemmän lastenlääkärin minulle antamin ohjein. Alle 3kk vauvat pitäisi aina viedä näytille, jos nousee selvä kuume vaikka ei kovin korkea olisikaan ja alle 2-vuotiaiden kanssa kannattaa reagoida jos kuume nousee sinne 40-asteeseen. Altista kuitenkin enemmän kuumekouristuksille yms.
Viime viikolla meidän 8-vuotias oli 40 asteen kuumessa ja häntä en nähnyt tarpeelliseksi lääkäriin viedä.
Antaisin kuumelääkettä ja vähentäisin vaatetta lapselta. Paljon juotavaa, vaikka mehua, jos ei muuta joisi, ja lepoa. Jos jatkuu monta päivää, sitten menisin lääkäriin. Tuskin päivystykseen silloinkaan.
ei se lääkärikään muuta tee kuin käske antamaan panadolia.
Paitsi jos kuumeen lisäksi pahoja yleisoireita kuten hengenahdistusta. Virustaudissa kuume voi olla korkea.