Laskettu aika mennyt - vauva ei vaan tule...
En tiedä mitä tässä enää tekisi. Olin aivan varma, että vauva syntyisi etuajassa. Pah, laskettu aika meni viikko sitten - vauva antaa vain odotuttaa itseään...
Viikon päästä käynnistykseen, jos ei ennen sitä synny.
Mitään limatulppaa, tms. ei ole näkynyt; eilen särki selkää, that´s it.
Olen siivonnut, sanunonut, sekstannut miehen kanssa, rentounut, lenkkeillyt, kaikki mahdollinen on mielestäni edesauttaakseen tilannetta tehty.
Onko vielä jotain poppaskonstia tähän? En millään haluaisi käynnistykseen, kun olen kuullut että usein menevät 3 pvn kärvistelyksi sektioon päättyen...
LA:na viikko sitten lääkärissä kohdunkaulaa 3 cm jäljellä ja paikat kiinni.
Kommentit (23)
Mutta ei se sinne jää, vaikka nyt siltä tuntuukin. Mä niin ymmärrän sua, kuinka jokainen tunti on yhtä tuskaa ja sitä rupeaa jo tulemaan luulosairaaksi, että nytkö ja nytkö?
Tee pitkä kävelylenkki (tai sen mittainen kuin voit) ja juo kuppi teetäja rentoudu. Nuo kolme ässää on ihan turhanpäiväisiä, tein kaikkia yhtä aikaa ja ei mitään.
Mulla on kaikki kolme mennyt reilusti yli ja samaa odotellessa neljännenkin kanssa. Jaksamista viime hetkille, keksi mukaaa puhhaa jotta aika kuluisi nopeammin! :))
Tuohon yliaikaisuuteen en osaa sanoa mitään, mutta käynnistykseen kyllä..
Mulla käynnistettiin synnytys rv 38+5. Kaulaa oli jäljellä 2cm ja auki kahdelle sormelle. Ballongilla aloitettiin maanantaina, se avasi jonkun verran paikkoja. Ei muuta. Tiistaina sain Cytotec-kapseleita 4kpl 4h välein, ei mitään tehoa. Keskiviikkoaamuna pääsin synnytyssaliin kalvojen puhkaisuun ja oksitosiinitippaan. Poitsu syntyi torstaina klo 6.00, rv 39+1.
Joten joo, kolme päivää käynnistettiin, mutta ei sektiota.:) Ja aika harvinainen tapaus taidan olla, kun ei ballong tai Cytotecit tehneet juuri mitään käynnistyksen suhteen.. Ihan positiivinen kokemus käynnistyksestä silti jäi.
Nuo kolme ässää on ihan turhanpäiväisiä, tein kaikkia yhtä aikaa ja ei mitään.
:))
nään kuinka kuumassa saunassa hinkkaat saunaa puhtaatksi ja mies panee minkä kerkee siinä samalla :D
Itselläni 40+5 nännihieronnan (tai mitä lie nypälystä olikaan) jälkeen meni 2h ja synnytys käynnistyi. Tyttö oli maailmassa 4h nypläyksestä :).
Kyllä ne päivät lasketun ajan jälkeen tuntuu pitkiltä, varsinkin jos on erehtynyt kertomaan lasketusta ajasta toisille.
Mun eka raskaus käynnistettiin 14 vrk lasketun ajan jälkeen. Synnytys lähti hyvin käyntiin vaikka kohdunsuu ei ollut kypsä ja eteni kuin juna, kestoksi merkittiin 9 h. Lapsi oli selkeästi yliaikainen.
Nännihieronnata olen minäkin kuullut synnytyksen käynnistäjänä ihan positiivisia kokemuksia, sitähän on helppo testata.
nännihierontaakin olen kokeillut - tuloksetta... ;)
-ap
Suuri osa synnytyksistä käynnistyy niin, että äiti herää supistuksiin, joten pää tyynyyn ja nukkumaan vaan!
riisu huosut, mene kyykkyyn ja etusormea pyörität vaginassa. Ihan reippaati reunoja myöten.
Tämän vihjeen sain yhdestä jenkkien vauvaohjelmasta, kokeilin viimeisillään ja 2 h myöhemmin lähdin laitokselle.
Jos paikat ei vaan ole valmiita niin ei lapsi välttämättä synny, nykyaikana vaan on onneksi käynnistyksiä. Kai sinulla on neuvolassa kuitenkin seurantaa varattuna että vauvan kuntoa seuraat.
Kiinnitä huomio myös siihen että lapsi liikkuu päivittäin.
Mieheni teki mulle tulista currya illalliseksi, ja aamuyöstä meni lapsivedet. Ainkaan se konsti ei ole lapselle tai sinulle vaarllinen:-) suosittelen
Mulla takana kolme käynnistystä viikoilla 42 ja risat eli tiedän tuntesi. Ei auta, että "nauti nyt", kun haluaa mahan pois ja vauvan syliin. Mutta kyllä se sieltä tulee. Tee vaikka jotain ihan epäoleellista, siivoa joku kaappi, lähde kylään eri kaupunkiin ja yritä unohtaa koko juttu. Tsemppiä ja ihania vauvapäiviä!
Ensimmäinen rv 42+0 ja toinen 41+1.
Yritä vain säilyä järjissäsi ja tappaa aikaa. Onhan vauvaa varten ja synnytyssairaalaan kaikki valmista?
mennyt 10 päivää yli lasketun ajan ja menin kättärille tarkistuttamaan tilanteen, niin lääkäri totesi tutkimuksen jälkeen: "tämähän on vielä ihan pieni, laskettuaika laskettu ihan väärin, ei tää tule vielä pariin viikkoon!" Olin aivan epätoivoinen ja muistan vaan itkeneeni siinä sairaalan ulkopuolella. (Minulla oli valtaisa vatsa ja ihmiset olivat ainakin jo kuukauden verran sanoneet, että toihan syntyy varmaan huomenna.) Seuraavana päivänä syntyi ;). Ja ihan potra poika, yli kolme kiloinen...
Voimia raskauden loppupäiville. Kohta se vauva on jo sun sylissä ja sitten se meneekin jo kouluun...
Olin yön käyrillä ja käynnisteltiin. Muthan kotiutettiin ja palasin seuraavaksi yöksi takaisin synnyttämään. Lääkäri oli ihan pihalla, meinas että mulla ei ollut supistuksia, joten kotiin. Sanoin, että olin ollut koko yön käyrillä, mutta ei kuunnellut. Kotiutti myös vieruskaverin, jolla oli mennyt jo lapsivedet. Se kysyis sitten hoitajalta, kun oli jo lähössä kotiin, että onko nyt varmasti turvallista, kun lapsivesikin mennyt...hoitaja komensi takasin petiin ja soitti äksen puhelun lääkärille :) Ei tainnut olla oikea lääkäri.
Ei se aina vie montaa päivää. Ihan se on ihmisestä ja vauvan (omien paikkojen) valmiudesta kiinni.
Mulla meni 3 tuntia ja vauva oli sylissä jo.
Ei se aina vie montaa päivää. Ihan se on ihmisestä ja vauvan (omien paikkojen) valmiudesta kiinni.
Mulla meni 3 tuntia ja vauva oli sylissä jo.
Nimenomaan näin. Uskon, että monet niistä, joita on käynnistelty päiväkausia, ovat lasketun ajan tienoilla käynnisteltyjä eli eivät kovin paljon yliaikaisia. Itselläni alettiin käynnistellä 15 pv yliaikaisena, ja heti alkoi supistelut. Toisen cytotecin jälkeen meni vedet, ja siitä ihan normaalimittainen ensisynnytys.
Mutta kieltämättä viimeiset päivät on rankkoja henkisesti, varsinkin jos olet kuvitellut synnyttäväsi jo ennen laskettua. Itse asennoiduin niin, että taatusti menee yli (suvussa taipumusta), ja vasta viimeisellä viikolla alkoi kyllästyttää. Tsemppiä!
Käy hakemassa kaupasta konvehtirasia, vuokraa joku hyvä leffa, laita puhelin äänettömälle, heittäydy sohvalle mukavaan asentoon villasukat jalassa, laita leffa pyörimään ja avaa konvehtirasia... Oon ihan varma että juuri sillä hetkellä synnytys käynnistyy ja sun pitää lähteä synnyttämään.
kun reilu 2 vk oli mennyt yli.
Aikaa meni koko synnytykseen 5 tuntia.
keskimmäisen lapsen kohdalla ja synnytys kesti 2 tuntia ja oli niin helppo ku ny synnytys voi olla:). Ei ne aina siis kestä päiväkausia.
Käynnistys ei aina ole kamala vaihtoehto, esikoinen minulla käynnistettiin, muttei mennyt ihan kuten voisi kuvitella. Syntyi sitten kiireellisellä sektiolla pari päivää myöhemmin.
Kuitenkaan ei se aina niin mene.
Ja itse kokeilin "poppakonsteja", ja nuo kolme ässää on ns. uskomuksia vain. Joillakin saattaa tehota, mutta ihan synnytyslääkäri on todennut että ei niistä mitään varmaa apua kukaan voi saada.
Heittäydy sohvalle lepäämään, kun vielä voit. Vauva tulee kun on valmis.