Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette hoida hampaitanne?

Vierailija
20.01.2013 |

Olen ollut lasten kanssa kotosalla viimeiset 5 vuotta ja olemme ahkeria kerhoissa kävijöitä. Olen pistänyt merkille, että todella monilla äideillä (varmasti myös muilla, mutta äidit nyt erityisesti kiinnittänyt huomion) on huonot hampaat. En tarkoita, että hampaat olisivat hieman vinot tms. vaan että ne ovat likaisen näköiset, kellertävät, jopa puuttuvia hampaita. Eikö äideillä ole aikaa hoitaa hampaitaan vai mistä on kysymys? Suomessa hammashoito on melkein ilmaista, joten siitäkään ei pitäisi jäädä kiinni.

Hoidatko sinä hyvin hampaasi, käytkö säännöllisesti hammaslääkärillä jne? Periyttääkö nämä huonohampaiset äidit sitten huonoja hammashoitotottumuksia lapsilleenkin? Pidätkö itse hampaiden hoitoa tärkeänä asiana?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta puuttuu neljä hammasta, joka neljänneksestä yksi, samasta kohtaa. Maitohampaita yritettiin pitää paikoillaan niin kauan kuin mahdollista ja kävin jatkuvasti hammaslääkärissä korjauttamassa niitä, kunne kolmekymppisenä kiskoin viimeisenkin irti.

Silloin kun olin lapsi, oli asia tapana hoitaa näin. 8000e implantteihin on mun kukkarolle liikaa, koska pärjään näin, eikä muut hampaat ole lähteneet pahasti liikkeelle.

Vanhemmalla tyttärelläni puuttuu kaksi hampaan alkua, yksi molemmilta puolilta ylhäältä ja yläetuhampaat olivat ahtaalla, niinpä maitohampaat otettiin irti ja hammasrivistö oiottiin kuntoon.

Toisella tyttärelläni puuttuu kaksi hammasta, toinen ylhäältä vasemmalta ja toinen alhaalta oikealta. Näitä ei voi oikoa, koska hampaistosta tulisi silloin vino. Maitohampaita yritetään säilyttää niin pitkään, kuin mahdollista ja implanttirahat pitää säästää. Yhteiskunta maksaisi alle 18-vuotiaan implantit, mutta niitä ei voi laittaa, ennen kuin kasvu on ohitse.

Vierailija
22/29 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella muulla olisi reikä kahdeksassa vuodessa mennyt niin pitkälle, että olisi juurihoidon paikka.

Joillakin vain on hyvät hampaat eikä reikiä tule helpolla. Eihän kaikilla karies-bakteeriakaan ole suussa. Mutta suurimmalle osalle hammastarkastus kerran vuodessa olisi tosi tärkeä juttu. Reikä kun tosiaan helposti etenee juureen saakka ja sitten se on juurihoito tai pahimmassa tapauksessa hampaan poisto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pointti juuri onkin, että jos kotihoito on kunnossa, niin esim. suun tarkastus yksityisellä maksaa ehkä 50 e ja se täytyy tehdä kerran vuodessa. Ei minusta todellakaan kallista. Eri asia on, jos ei hoida suuta, niin sitten voikin olla luvassa kalliimpi lasku. Pienen reiän paikkaus ei paljoa maksa, ja harvoin mitään isompaa on jos se kotihoito on säännöllistä ja hyvää.

Minkä helvetin takia joku tarkistus pitäis tehdä jossain vitun yksityisellä.

Vierailija
24/29 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahimmassa tapauksessa hampaan poisto.

Ei hampaita niin vain poisteta

Vierailija
25/29 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei tarvitsekaan. Tarkoitin vain sitä, että yksityiselläkin se tarkastus maksaa noin vähän, eli päivää kohden n.13 senttiä, eli siihen luulisi olevan köyhimmälläkin varaa jos vähän osaa elämää eteenpäin katsoa.

Kunnallisella se sitten maksaa jonkun 28e tjsp. eli ei se ero niin valtava ole.

Vierailija
26/29 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joskus hammasta ei voi pelastaa, joskus siitä itse hampaasta jää porauksen jälkeen jäljelle niin vähän, että kruunua ei voida tehdä eikä hammasta rakentaa siihen päälle. Silloin ainoa vaihtoehto on poisto ja mahdollinen implantti. Se ei ole ollenkaan harvinaista.

Vierailija
27/29 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juurihoito näyttää isotöiseltä, otetaan hammas pois. Näin kävi hammaskipuiselle työpaikkamme sivaripojalle. Käskettiinkin menemään samantien yksityiselle, ja kummasti hammas pystyttiinkin pelastamaan juurihoidolla.

Itselläni on aivan järkyttävän huonot hampaat johtuen synnynnäisestä kiilleviasta. Jo lapsena hampaani kuorrutettiin amalgaamilla. Mutta minäpä olen todella ahkera hammaslääkärissä kävijä. Hampaani on todella hyvin keraamisilla paikoilla yksityisellä korjattu ja tiedän, että yksi hammas joudutaan murtuneen juuren takia vielä poistamaan, mutta implantin hankin heti.

Ja olen sitä mieltä, että jos kaltaisellani huonohampaisella on todella kaunis kauttaaltaan valkoinen hammasrivistö, niin kenellä tahansa voi olla.

Vierailija
28/29 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanpaat, pinppi...

Vierailija
29/29 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

poistetaan helpommin, koska se juurihoito ottaa sen 3-4 hoitokertaa, hampaanpoisto yhden. Selvää säästöä. Ja tosiaan, jos kunnallisella ehdotetaan hampaan poistoa niin kannattaa pyytää arvio myös joltain hyvältä yksityiseltä. Tuomio saattaa muuttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi