Miksi ette hoida hampaitanne?
Olen ollut lasten kanssa kotosalla viimeiset 5 vuotta ja olemme ahkeria kerhoissa kävijöitä. Olen pistänyt merkille, että todella monilla äideillä (varmasti myös muilla, mutta äidit nyt erityisesti kiinnittänyt huomion) on huonot hampaat. En tarkoita, että hampaat olisivat hieman vinot tms. vaan että ne ovat likaisen näköiset, kellertävät, jopa puuttuvia hampaita. Eikö äideillä ole aikaa hoitaa hampaitaan vai mistä on kysymys? Suomessa hammashoito on melkein ilmaista, joten siitäkään ei pitäisi jäädä kiinni.
Hoidatko sinä hyvin hampaasi, käytkö säännöllisesti hammaslääkärillä jne? Periyttääkö nämä huonohampaiset äidit sitten huonoja hammashoitotottumuksia lapsilleenkin? Pidätkö itse hampaiden hoitoa tärkeänä asiana?
Kommentit (29)
sinulle melkein ilmainen tekee meille liian ison loven talouskassaan. Aina on jotain tärkeämpää kuin minun hampaani, ulkonäköni tai vaatteeni. Siksi en käy hammaslääkärissä kuin ainoastaan pakon edessä. Pydin kyllä hoitaman hampaani muuten, harjaan jne.
Ennen pesin hampaat joka ilta. Sitten tuli useampi lapsi pienellä ikäerolla. Osalla sairauksia jotka valvottivat jne.
Hampaiden pesustakin tuli ei niin pakollinen asia josta voi tinkiä kun on kiire. Minulla on kyllä ollut lapsesta asti luonnostaan kellertävä hammasluu eli en todellakaan ole ylpeä hampaistani mutta valkaisukaan ei kiinnosta.
Ennen pesin hampaat joka ilta. Sitten tuli useampi lapsi pienellä ikäerolla. Osalla sairauksia jotka valvottivat jne.Hampaiden pesustakin tuli ei niin pakollinen asia josta voi tinkiä kun on kiire.
Jokaisella on pari minuuttia aamuin illoin aikaa. Harjaa vaikka siinä palstaillessasi.
Mutta se että olisi kiire on ehkä HUONOIN tekosyy ikinä hampaiden pesemättömyydelle. Siihen menee aikaa kaksi minuuttia kun sen tekee kunnolla.
Minä kyllä käyn hammaslääkärissä jos vaivaa on. Lapsena hampaita paikattiin ja hoidettiin yhtenään, oijottiin, poistettiin että mahtuisivat suuhun yms. Ehkä siksi en enää ole niin ahkera. Joku vuosi sitten kävin korjauttamassa lohkenneen hampaan ja suussa oli jo kauan pysähtyneinä olleita reikiä, sama todettiin nyt vajaa vuosi sitten kun kävin vihlonnan vuoksi. Eli käyn kyllä jos asiaa on.
Hampaat harjaan kahdesti päivässä, joskus useamminkin.
Ennen pesin hampaat joka ilta. Sitten tuli useampi lapsi pienellä ikäerolla. Osalla sairauksia jotka valvottivat jne.Hampaiden pesustakin tuli ei niin pakollinen asia josta voi tinkiä kun on kiire. Minulla on kyllä ollut lapsesta asti luonnostaan kellertävä hammasluu eli en todellakaan ole ylpeä hampaistani mutta valkaisukaan ei kiinnosta.
eikö sulla oikomishoidolla sitten suljettu sitä koloa? Minulta poistettiin myös lapsena ( joskus seiskalla) kaksi hammasta tuolta sivuilta, mutta ne kolot vedettiin oikomishoidolla sitten umpeen. Minulla siis kasvoi alaleuka liian voimakkaasti joten tuo hampaiden poisto molemmin puolin auttoi siihen.
Nykyään on olemassa tosi hyviä valkaisevia hammastahnoja (esim. Yotuel, Emmelle) ja sen lisäksi kun harjaa aamuin illoin ja lankaa samalla niin pitäisi hampaat kunnossa pysyä, tietenkin jos syö järkeväsi eikä napostele herkkuja pitkin päivää.
Mutta se on totta, että hammasimplantti on kallis, n.2000e, joskus se kyllä korvataan jos haitta on selkeästi ulkonäöllinen, tai näin olen kuullut.
AP
ja lisäksi jos pääsisi hammaslääkäriin niin menisin heti huomenna.
Soitin aikaa lohjenneelle hampaalle, niin pyysivät soittamaan puolen vuoden päästä uudestaan. Soitin puolen vuoden päästä ja sitten antoivat ajan, neljän kuukauden päähän - ellei peruutusaikoja tule.
Peruutusaika tuli: huomenna kello 07.10, en pääse olen Ruotsissa. Kun en ottanut peruutusaikaa, niin jouduin jonon perään. Uusi puolen vuoden jonotusaika on menossa.
Hurraa ja hiphei!
eikö sulla oikomishoidolla sitten suljettu sitä koloa? Minulta poistettiin myös lapsena ( joskus seiskalla) kaksi hammasta tuolta sivuilta, mutta ne kolot vedettiin oikomishoidolla sitten umpeen. Minulla siis kasvoi alaleuka liian voimakkaasti joten tuo hampaiden poisto molemmin puolin auttoi siihen.
AP
Ei ne ihan niin kalliita ole tuossa tilanteessa.
ja lisäksi jos pääsisi hammaslääkäriin niin menisin heti huomenna.
Soitin aikaa lohjenneelle hampaalle, niin pyysivät soittamaan puolen vuoden päästä uudestaan. Soitin puolen vuoden päästä ja sitten antoivat ajan, neljän kuukauden päähän - ellei peruutusaikoja tule.
Peruutusaika tuli: huomenna kello 07.10, en pääse olen Ruotsissa. Kun en ottanut peruutusaikaa, niin jouduin jonon perään. Uusi puolen vuoden jonotusaika on menossa.
Hurraa ja hiphei!
ja likaisen keltaiset hampaat ovat kuitenkin eri asia.
Etkö voi käyttää yksityistä? Minä siirryin yksityisen asiakkaaksi kauan sitten, ajan saa nopeasti ja laskulle saa ja laskun pilkottua useampaankin erään jos haluaa. Kunnastakin varmaan riippuu miten hyvin hammashoito toimii, minä muutin isosta kaupungista pieneen joitakin vuosia sitten ja täällä kyllä ajan saisi kunnallisellekin nopeasti, mies käyttää kunnallista ja toki lapset.
kunnallisellakin maksaa keskimäärin 50 e/käynti.
ole hammaspäivystys?? Sinne minä menin vuosia sitten kun illalla alkoi niin pirusti särkemään yhtä hammasta. Ja ensiavun sain sieltä ja sitä sitten jatkettiin muualla.
ainakaan tavalliselle, pienipalkkaiselle työssä kävijälle! Minulla on kahden etuhampaan alla tulehduspesäkkeet, joita ei voida hoitaa, vaan hampaiden tilalle ollaan laittamassa implantteja.
Ei siis korvata, vaikka ovat etuhampaat; itse maksan n. 4000 euroa, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. No, olisihan se: kaikki hampaat pois ja kokoproteesi. Se tulisi halvemmaksi,paljonkin.
Yritän kuitenkin saada maksettua nuo implantit, koska proteesi on hankala.
Tiedän kyllä useammankin ihmisen joille on nuo implantit korvattu nimenomaan etuhampasiin.
Mutta joo, implantit ovat kalliita mutta yleensä myöskin todella hyviä. Toivottavasti saat hyvän lääkärin ne laittamaan.
Jos kunnallisia hammaslääkäreitä on esim. vain yksi. Ja monissa kunnissa pidetään jo yhteisiä tk päivystyksiäkin. Kaikessa säästetään.
ole hammaspäivystys?? Sinne minä menin vuosia sitten kun illalla alkoi niin pirusti särkemään yhtä hammasta. Ja ensiavun sain sieltä ja sitä sitten jatkettiin muualla.
joku lohjennut hammas nyt ei ihan tähän keskusteluun edes kuulu, koska se nyt ei yleensä johdu siitä että olisi laiminlyönyt hammashoidon, hampaat voivat muutenkin lohjeta.
Vaan sitä, että onko yleistä että äidit laiminlyö omaa hampaiden hoitoa ja päästää suun huonoon kuntoon? Ei itselläkään mikään Pepsodent-hymy ole, mutta en ihan ymmärrä että miten voi olla ettei hampaita osata harjata säännöllisesti ja käyttää lankaa ja tikkuja? Hyvä kotihoito on kuitenkin se tärkein juttu tässä. Kertoo mielestäni muustakin hygieniasta (tai sen puutteesta) jos suu on retuperällä.
Tiedän että käyn hammaslääkärissä aivan liian harvoin..mutta syynsäkin sille on, nimittäin ei ole yksinkertaisesti varaa!!
sinulle melkein ilmainen tekee meille liian ison loven talouskassaan. Aina on jotain tärkeämpää kuin minun hampaani, ulkonäköni tai vaatteeni. Siksi en käy hammaslääkärissä kuin ainoastaan pakon edessä. Pydin kyllä hoitaman hampaani muuten, harjaan jne.
Hammaslääkäri on niille jotka ei harjaa
mun pointti juuri onkin, että jos kotihoito on kunnossa, niin esim. suun tarkastus yksityisellä maksaa ehkä 50 e ja se täytyy tehdä kerran vuodessa. Ei minusta todellakaan kallista. Eri asia on, jos ei hoida suuta, niin sitten voikin olla luvassa kalliimpi lasku. Pienen reiän paikkaus ei paljoa maksa, ja harvoin mitään isompaa on jos se kotihoito on säännöllistä ja hyvää.
Kävin mä nyt 8 vuotta edellisestä käynnistä ja pari hammasta paikattiin ja kehuttiin ettei ole juurikaan hammaskiveä...
Se hammas kun revittiin purennan takia joskus 10-vuotiaana, kato. Käyn hammaslääkärissä, ei kunnallisessa sille enää mitään tehdä.