Mummi lupas 200 eurolla jouluksi
syntyvälle vauvalle kamppeita. Mitä kannattaa ostaa, jotta ostais käyttökelpoista tavaraa useammalle vuodelle ja ehkäpä useammalle lapselle? Vaunu ja turvakaukalo sekä sänkyasiat ok, mitä lisäksi?
Kommentit (56)
lampaantalja -ikuinen
sitteri -käytännöllinen
kastepuku -jos ei oo
itkuhälytin -voi käyttää vaunuissa ulkona
tuttipulloja -muutama
harsoliinoja -pakkauksen lisäksi tarpeen
lakanat sänkyyn -tarpeelliset
kiva soittorasia -mukava muisto
vauvakirja -mukava muisto
jokin kaunis asu kastejuhlaan mekon jälkeen pidettäväksi
jokin kaunis " kalliimpi" vaate
tuossa noin alkuun...
tavallisen syöttötuolin saa 54 eurolla, ja vähän parempikin on vain 70 euroa (pehmusteineen). Siinä vaiheessa kun lapsi kasvaa ulos syöttötuolista, pystyy jo helposti istua tavallisella tuolilla ;)
Lampaantalja on hyvä juttu, mutta ei välttämätön.
Itkuhäly sen sijaan on välttämätön, jos aikoo nukuttaa vauvaa ulkona. Ikävä talvella pitää ikkunaluukkua auki kolmekin tuntia ;)
Alkuun ei hirveästi kannata ostaa niitä unisex -vaatteita, kun voipi olla että sitten kun tyttö / poika tulee, niin haluaa ostaa muutaman " oikeanvärisen" vaatteen. Nykyäänhän on kaupoissa niin vähän kivoja vauvojenvaatteita, kaikki on vaaleanpunaista / -sinistä, selvästi jommalle kummalle sukupuolelle tarkoitettuja, ja sitten on vain niitä valkoisia tms. " tylsiä" . Mutta makuja on monia ;)
Korvakuumemittari on mielestäni turha, meillä tavallinen pikamittari, joka laitetaan kainaloon ja mittaa 40 sekunnissa, piippaa kun valmis. Ei ole vaikea mitata kuumetta nukkuvalta vauvalta, ja meillä ainakin on koko ajan onnistunut kuumeen mittaus ihan jees, kun on samalla esim. syöttänyt tai juottanut pullosta. Maksaa yli puolet vähemmän kuin korvakuumemittari. Lisäksi lähihoitajakoulutuksessa painotettiin aina sitä, ettei korvakuumemittarilla välttämättä saa kovin tarkkoja tuloksi, tosin jos kuumetta on selvästi, niin liekö niillä pienillä heitoilla mitään merkitystä (oma mielipiteeni).
Hyvä kantoliina oli meillä ainakin ihan ehdoton juttu, tosin älä hanki vastasyntyneelle rengasliinaa ;)
Lakanoita pinnasänkyyn, ainakin yksi aluslakana ja pussilakana äitiyspakkauksesta tulleiden lisäksi. Toinen kylpypyyhe äitiyspakkauksessa tulleen tilalle. Pieniä froteepyyhkeitä vauvalle pyllypyyhkeiksi. (Ei mikään välttämätön, jos et ole kovin tarkka ihminen.) Osta pullo ja pulloharja, ihan varmuuden vuoksi. Tutteja kannattaa ostaa, osta varmuuden vuoksi kaksi erilaista. Samoin vaippoja valmiiksi, itselle liivinsuojia, ja jos se mummi vaikka imetysrintsikat sulle ostaisi, vaikka ne ei vauvalle varsinaisesti tulekaan ;) (tosin ne kyllä kannattaa ostaa vasta lähempänä laskettua aikaa).
Ruskovillan silkkivillakypärämyssy on aivan ihana, pienen pää hikoilee paljon, ja silkki tuntuu lämpimältä päätä vasten märkänäkin. Äitiyspakkauksen toppahattu on ihan julmetun iso, joten jos vauva syntyy talvella, niin ehdottomasti käyt henkkamaukalta ostamassa 2-6 kk ikäiselle sopivan toppahatun (koko 62-68).
Tällaisia pikkujuttuja tulee mieleen. Kaikki isommat asiathan sulla on jo valmiina :)
ehkä kuitenkin sen sijaan ostaisin räsyjä, pyyhkeitä, kylpyöljyä, rasvaa.. Hoitopöydän ostimme itse (käytettynä onneksi) ja sitä ei olla tarvittu KERTAAKAAN. vauva kakkaa etenkin alussa niin paljon, että vaihdamme vaipan suojuksen päällä pesukoneen päällä kylpyhuoneessa.
itse en panostanut ruskovillaan vaika talvivauva aikoinaan olikin. hyvin pärjäsi 6¿ tutta kypärällä ja äp-pipolla + äp-haalarin hupulla...
ja jotkut pitää bodyistä, toiset kietaisupaidoista, eli kannattaa varata muutama molempia. itselläni oli vain kietsuja, joita sitten inhosin...
en suosittele paljoakaan uuden vaatteen ostamista, ellei ole toista heti suunnitteilla. käytettynä saat hyvälaatuista ja halvemmalla.
vauvat ei niin kovin vielä vaatteita kuluta, että edes kahdella menisi pahaksi.
onko amme jo hankittu+ suosittelen semmoista, missä on tulppa pohjassa, saa sitten isompana helposti pois kylvystä, kun vesi loppui...
ja seuraavaksi listalla itselle muutama pari kunnollisia imetysliivejä! kantoliina ihan hyvä keksintö myös.
Jos lähtee ostamaan uusia yhdistelmävaunuja tai saati sitten isompaa asuntoa, niin 200 euroa on pienehkö, pieni summa. Jos taas ostan käytettynä tai edullisesti vauvan tarvikkeita, saan melkein kaiken hankittua tuolla 200 eurolla. Itse ainakin arvostan paljon mummin anteliasta lahjaa ja nimenomaan siksi ajattelen, että haluan todella ostaa jotain kivaa, pitkäikäistä, käytännöllistä jne. vauvalle, jotta lahjasta saisi paljon irti. Jos en arvostaisi, en täällä kyselisikään:-)
ap
Osta sitten kun vauva on syntynyt ja tiedätte mitä tarvitsette.
Ja kun ostat jotain, niin soitat mummulle ja kerrot mitä jälleen kerran olet lahjarahalla ostanut ja kiittelet ja tietty kerrot vauvan kuulumiset samalla..
Villa-asua ei kannata ostaa noin pienelle. ÄP:n kevyttopalla + haalarilla pärjää talven. Ens talvena kuitenkin tarvitset jo 86 senttisen villapuvun, uudet haalarit ym ja se seuraava lapsikin tietty syntyy eri aikaan ja samat talvivaatteet ei mene... eli osta sitten kun tiedät mitä tarvitset! ÄP:N vaatteilla pärjää ihan hyvin aluksi jos lapsi ei oksenna jatkuvalla syötöllä. Pieniä vaatteita ei kannata ostaa jos lapsi on normaali.. älä sorru heräteostoihin. Rahaa tulet tarvitsemaan kun vauva kasvaa.. Leluja kannattaa ostaa ellet saa jostain lainaksi..
sitähän tarvii alusta asti.. oon vastannu varmaan 3 kertaa jo, kun koko ajan tulee lisää juttuja mieleen, mitä itse pitää itsestäänselvyytenä :) me ollaan saatu sukulaisilta paljon kaikkea, itse ollaan oikeastaan ostettu " vaan" vaunut, sitteri, leluja, vaatteita... hurjalta tuntuu jos kaikki pitää ostaa itse :/ mutta kaukalonhan ainakin taidatte saada lainaksi?
Minä investoisin tähän turvaistuinpussi
http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=liikenne&osannimi=p…
http://www.vaippatalo.fi/kauppa/?p=productsMore&iProduct=75
Me tykättiin tosiaan tuosta turvaistuinpussista koska vauvaa on tosi hankala kiinnittää paksuissa vaatteissa kaukaloon
Tai sitten sopivan kokoinen toppapuku, koska pakkauksen puku on iso.
Myös erikokoisia bodyja ja potkupukuja hankkisin
Sen villahaalarin voi tehdä itsekin. Mä tein tytölle joustavalla neuleelle haalarin ja se oli käytössä kaksi talvea(tyttö syntynyt joulukuussa 2003). Nyt olen parasta aikaa kutomassa uutta haalaria.
AIVAN IHANA KETJU, KIITOS!!! Pakko kopsata koneelle talteen ja miettiä oikein kunnolla ennenkun lähtee joulurahaa tuhlaamaan. Tosi kivoja idoita ja erilaisia näkökulmia! Tää on musta AV parhaimmillaan!
ap
Toivottavasti et luullut niin. t;23
Joo ja ammetta suosittelen.
Lampaantalja on kanssa turha. Ostaisin miellummin kunnon makuupussin vaunuihin joissa lampaantalja vuori. Tosi lämmin ja menee pitempään. Tripp Trapp on hyvä. Itkuhälytin on tosi tärkee jos asutte kahdessa kerroksessa tai matkustelette. Tosi kätevä on aventin micro desifiointi laite n20euroa. Ei tarvii keittää tutteja ja pulloja. Kantoliina esim hug a bub on tosi hyvä.
pelkillä reikien teolla toimivan pussin. Siis mittaa vaan oikeat kohat ja tekee ' isot napinlävet' turvaistuimen hihnoja varten. Toimii, on kätevä ja HELPPO.
mustakin kiva ketju! =) mukavaa antaa vinkkejä! ja kerrankin tänne kirjotellaan vain asiaa ;) älä ota paniikkia jos tuntuu siltä näitä lukiessa että " apua, toikin puuttuu!!" suosittelen että ostat nyt vain pakolliset ja kun vauva on syntynyt, katsot mitä tarvitsette. kaikki eivät tarvii itkuhälytintä, hoitopöytää jne. ja toisille ne taas osottautuu välttämättömiksi hankinnoiksi... Zemppiä! :o)
Monet esim. täällä kirjoittavat että hoitopöytä on aivan turha ja vaipat saa vaihdettua lattialla tai sängyllä. Mulla ei taas olisi selkä kestänyt, joten hoitopöytä oli todella hyvä. Ja kun tyttö oppi kääntymään, hän kiepsahti sängyllä ja lattialla heti ympäri, mutta hoitopäydällä ei yrittänyt kääntyä kertaakaan.
23, en ajatellut, että minua kiittämättömyydestä syyttäisit, mutta viesti vaan laittoi vielä ajattelemaan:-) Neuloa en kovin hyvin osaa, mutta taiteilin juuri viime viikolla vauvalle tossut. Jospa harrastus laajenisi...
ap
kuitenkin korkin kanssa tuo amme..
olinkin suunnitellut (kirjoittelin ihan väärin tuonne ekaan viestiin liikkeen nimen!) Jokin laadukas villa-asu. Myssy lisäksi :-)Kuinka suuren asun uskaltaisin hankkia, jotta vois käyttää pienellä, mutta menis edes hetken?
ap