Voiko 13-vuotiaan lapsen jättää yksin kotiin, jos lähtee baariin?
Vai minkä ikäisen voi jättää?
Jos lapsi oikein sanoo, että menisit joskus jonnekin, tyrkyttää? Osaa itse tehdä todellakin ruoka ja vaikka mitä, mutta lapsen isä "the ex-mies", joka uhkailee koko ajan lastensuojeluilmoituksella, jos jonnekin menen illalla on mielestään oikeassa?
Kommentit (91)
Mä olin ton ikäisenä jo viikonloppuja yksin. Ja myöhemmin broidin kanssa kaksin, 1 v nuorempi broidi ja todellakin nautittiin vapaa -ajasta.
mieheni oli joskus öisin kotona yksin viisivuotiaasta, kun isänsä oli töissä.
Toisaalta omani täyttää seuraavaksi 12 ja en kuvittele jättäväni häntä vielä 13-vuotiaanakaan yksin yöllä kotiin. Heräisköhän palovaroittimeen, kun on sikeäuninen. Mitä, jos omakotitaloon tulisi murtovaras. (Tänne on usein yrittänyt murtautujia, mutta naapurit ovat olleet valppaina, tosin ei olla oltu kotona. Lisäksi just murtauduttiin sukulaisten omakotitaloon ja meidän kesämökille, eli murrot todella mielessäni.)
En ehkä menisi.
oli viikon ulkomaanmatkalla kahdestaan, kun olin 14-vuotias. Isosisko pari vuotta vanhempi. Hyvin pärjättiin, joten eiköhän 13-vuotiaskin muutaman tunnin pärjää..? Soittaa sulle, jos on joku hätä. Et varmaan kuitenkaan ole menossa vetämään kännejä etkä tietty raahaa ketään miestä teille kotiin yöksi.
Meidän 14-vuotias on kerran ollut yön yksin kotona. Alkaa kyllä olla siinä iässä, että pelkäisin että järjestää jotkut hirveät kotibileet, jos emme ole kotona...
Joudun joskus olemaan yön yli työmatkalla ja aina on hyvin sujunut samanikäisen kohdalla.
Ja tykkää itse jäädä. Ei biletä, eikä pyydä kavereita vaan nauttii rauhasta.
Tuon ikäinen yöksi kaverille tai isän luo. Yksin en jättisi. Tekisin myös ilmoituksen, jos tietäisin, että on jäänyt yksin. Tuon ikäinen on vielä niin lapsi. Oikeillä jäljillä sun exä kyllä on. Leffaan meno tms on ihan ok, kun tulee kuitenkin illalla ajoissa himaan ja selvin päin. Baariin menot voi hoitaa silloin, kun lapsi on muualla "hoidossa".
T:sossutäti minäkin.
Mutta eikö nuori käy ikinä isänsä luona viikonloppuisin, silloinhan voisit mennä baariin, eikä miehellä olisi mitään sanottavaa.
tuon ikäisen pitäisi kotona yksinkin pärjätä. Jos ei, niin se sitten on sitä kuuluisaa luonnonvalintaa
Miksi tuo jossain käyminen pitäisi olla = baariin.
Leffaan, kahville tai syömään, saman vuorokauden aikana kotiin.
Lapset nyt pärjää. Mutta entä, jos oma kontrolli pettää?!
Kun oltiin baarissa. nuoremmalle tuli öllä hätä joten seuraavaa kertaa odotettiinkin melkein vuosi. Joulukuussa olivat toisen kerran ja kaikki meni hyvin. Ei vastaus en jättäisi yksin kun meillä kaksinkin oli hätä ja soitteli yhden Ikaan öllä eikä saanut nukuttua.
Ex-mies tuskin saa ls-ilmoa siitä että teinin seurana on luotettava aikuinen silloin kun olet baarissa. Jos teini kovin tätä vastustaa, niin miettisin että hänellä on jotain omaa agendaa saada olla yksin yötä.
Itse jättäisin vasta 15-vuotiaan yksin yön yli.
Pari paukkua ja sitten ollaankin villejä ja vapaita ja unohtuu, että kotona odottaa lapsi. Lapsi koittaa soittaa, äiti ei kuule tai on juttu kesken mahdollisen panon kanssa.
T. Bartender...
ja jättivät meidät lapset kotiin kahdestaan. Minä olin silloin 11v ja siskoni muutamaa vuotta nuorempi. Ei siinä minusta mitään ihmeellistä ollut, paitsi että äiti oli melko tuiskeessa, se hämmensi jonkin verran.
tuon ikäisen pitäisi kotona yksinkin pärjätä. Jos ei, niin se sitten on sitä kuuluisaa luonnonvalintaa
Vai niin. Suomalainen tapa antaa lasten hengata yökaudet kaupungilla ja yksin kotona on monessa muussa Euroopan maassa lastensuojeluilmoituksen paikka. Kyllä jotain muita keinoja pitää olla, ystäviä tai sukulaisia joiden luokse viedä/ kutsua vahtimaan jos itse menee ulos. Tietenkin aikuisilla saa olla omaakin elämää, mutta se pitää toteuttaa lapset ensisijaisesti huomioiden.
Kun olin teini, niin vanhemmat varoittelivat kovasti että ei pidä mennä mainostamaan sitä että vanhemmat ovat poissa. Sana leviää, ja kohta voi olla tunkemassa kymmeniä nuoria "bileisiin". 13-vuotias on siinä tilanteessa aika avuton.
No miksi ei voisi jättää? Olin 13-15 vuotiaana useita kertoja koti- ja koiravahtina kun vanhemmat olivat ulkomailla kahdestaan, enkä halunnut lähteä mukaan. 16 vuotiaana muutin pois kotoa toiseen kaupunkiin.. Luulisi että normaali 13 vuotias tajuaa jo jotain, eikä ole ihan vauva enää..
Minä olin tuossa iässä jo viikon yksin kotona kun en halunnut lähteä vanhempien kanssa lomamatkalle. Nautin ihan mielettömästi siitä rauhasta siellä kotona, koska nuoremmat lapset oli vanhempien mukana ja minä ihan yksin. Mikään biletyyppi en ollut, jos olisin ollut, vanhemmat tuskin olisivat jättäneet yksin. Mutta rauhallisen nörttilapsen, joka lähinnä harjoittelee pianonsoittoa ja näpertää jotain tietokoneella, voi jättää.
Meillä kyllä asui isovanhemmat naapuritalossa joten tarvittaessa olisi sieltä saanut apua. En siellä kyllä kertaakaan käynyt vanhempien poissa ollessa edes.
13v. on ihan lapsi vielä ja he muistavat esim. alle puolet heille annetuista turvallisuus ohjeista.
Aina vedotaan tuohon puhelimeen, että aina voi soittaa, mutta baareissa on sen verran melua ettei sitä välttämättä kuule ja sitten onkin lapsella paniikki päällä.
Te jotka sanoitte, että olitte jo sen ja sen ikäisinä yksin kotona, mutta paljon on muuttunut noista ajoista.
Onko sille ex-miehelle pakko kertoa sitten menostaan? On se nyt kummallista jos 13-vuotiaskin tarvii ympäri vuorokauden äitiä vierellä...