Onko joku oikeasti niin tyhmä, ettei ymmärrä että kaikki eivät ole rikkaita?
Tätä palstaa lukiessa tulee tunne, että mitä varakkaampi tyyppi, sen idiootimpi se on.
Ihmetellään suureen ääneen, että miks jollain ei ole varaa siihen ja siihen tavaraan tai miten jollain voi olla vuokra rästissä tai muuta vastaavaa.
Missä tynnyrissä teidät on kasvatettu??
99% aloituksista on varmasti provoja, mutta ne jotka on tosissaan kyselemässä moisia, niin ei kyllä ole ihan kaikki kunnossa pääkopassa.
Kommentit (63)
kun ne ns. oikeasti köyhät on juurikin niitä, jotka on itse ajautuneet ahdinkoonsa.
Noista nyyhkytarinoistahan sen näkee. On pamahdettu paksuksi jollekin vastaantulijalle vailla tuloja ja ammattia.
Tai käytetään lapsen sairautta tekosyynä ties mihin.
Ja niin edelleen.
Kerro edes yksi esimerkki ihmisestä, joka on "oikeasti" köyhä.
Ja sitten kun lopulta tarvitsin yhteiskunnan apua ja tukea en sitä saanut!
Ja pakko sanoa, vittu, että mä vihaan sun kaltaisia ihmisiä! Teillä on paskaa päässä ja sydämen tilalla kusirakko.
Kannattaa opiskella, vaikka oma järki ajaisikin dokaamaan ja bilettämään.
Kannattaa jättää tupakka, alkoholi jne. sivuun. Elämä muuttuu paremmaksi.
Kannattaa olla kiitollinen kaikesta siitä hyvästä, mitä on saanut kokea. Jokaisella on hyviä hetkiä.
Kannattaa säästää rahaa. Aina.
Kannattaa miettiä, millaisten ihmisten kanssa liikkuu. Huumehörhöistä, tuhlareista, pelureista ja alkoholisteista ei tule hyviä isiä lapsille.
Kannattaa liikkua ja syödä mahdollisimman terveellisesti. Liikunnallinen ihminen välttää masentumisen. Masentunutta auttaa monipuolinen ravinto.
Kannattaa unohtaa kiroileminen. Sillä ei saavuta mitään. Monet pitävät kiroilijoita moukkina.
Jonkun kommentti:
"Suomessahan ei oikeasti edes rehellisellä työllä rikastu ja yrittäjät on kaikki kieroilijoita."Harvinasen naiivia. Ne "rikolliset" yrittäjät elättävät todella monia ihmisiä maksamalla veroja.
Olkaa kiitollisia kaikesta siitä, mitä saatte yhteiskunnalta. Teidän saamanne tulot (esim. äitiyspäivärahat) ovat toisilta suomalaisilta.
Veronmaksajilta.
kun ne ns. oikeasti köyhät on juurikin niitä, jotka on itse ajautuneet ahdinkoonsa.
Noista nyyhkytarinoistahan sen näkee. On pamahdettu paksuksi jollekin vastaantulijalle vailla tuloja ja ammattia.
Tai käytetään lapsen sairautta tekosyynä ties mihin.
Ja niin edelleen.
Kerro edes yksi esimerkki ihmisestä, joka on "oikeasti" köyhä.
Kait nyt aikuinen ihminen (oletko aikuinen?) tajuaa, että tarinoita on miljoonia.
Eli siis joukkoon väkisinkin mahtuu niitä jotka eivät itse ole asioille mahtaneet mitään.
Perhana, kait se on pakko jotakin esimerkkiä laittaa. EN VOI USKOA ETTÄ JOKU EI ITSE TAJUA!
Esimerkiksi pariskunta, molemmat kouluttautuneet, saaneet työpaikat, tehneet lapset ja velalla ostaneet talon yms. Ehkäpä jotakin yritystä siinä pitävät pystyssä?
Kuulostaa hyvältä eikö totta?
Noh, sitten iskee päälle irtisanomiset. Vielä ehkäpä toinen töissä. Toinen työttömänä yrittää epätoivoisesti etsiä uutta paikkaa. Eihän sellaista välttämättä löydy. Hyvällä tuurilla löytyy.
No mutta, molemmille käy loppujen lopuksi p*skaisesti. Yritys ei kannata, ajautuu konkurssiin. Siinä lähtee KAIKKI! Ja hirveät velat niskassa. Myydään pois autot, talot ja kaikki mikä irti lähtee. Veloista pääsee ainakin melkein eroon jos ei kokonaan.
Kuvitteleppa itsesi tilanteeseen missä kaikki vedetään alta pois. Yhtäkkiä ei olekaan rahaa ostaa niitä luistimia lapselle, saa repiä rahatkin vuokraan, ruoan saa juuri ja juuri ostettua. Sitä on olla köyhä.
Hyvin toimeentuleva voikin kuvitella, että valtiolta saama raha riittää kaikkeen. Ei osata kuvitella mitään muuta.
Tässäkin ketjussa osa inttää koko ajan "No ku minäkin siitä ja tästä huolimatta tein niin ja näin, niin kyllä sitä nyt muutkin".
Käytä mielikuvitustasi, oikeasti.
Ja sitten kun lopulta tarvitsin yhteiskunnan apua ja tukea en sitä saanut!
Ja pakko sanoa, vittu, että mä vihaan sun kaltaisia ihmisiä! Teillä on paskaa päässä ja sydämen tilalla kusirakko.Kannattaa opiskella, vaikka oma järki ajaisikin dokaamaan ja bilettämään.
Kannattaa jättää tupakka, alkoholi jne. sivuun. Elämä muuttuu paremmaksi.
Kannattaa olla kiitollinen kaikesta siitä hyvästä, mitä on saanut kokea. Jokaisella on hyviä hetkiä.
Kannattaa säästää rahaa. Aina.
Kannattaa miettiä, millaisten ihmisten kanssa liikkuu. Huumehörhöistä, tuhlareista, pelureista ja alkoholisteista ei tule hyviä isiä lapsille.
Kannattaa liikkua ja syödä mahdollisimman terveellisesti. Liikunnallinen ihminen välttää masentumisen. Masentunutta auttaa monipuolinen ravinto.
Kannattaa unohtaa kiroileminen. Sillä ei saavuta mitään. Monet pitävät kiroilijoita moukkina.
Jonkun kommentti:
"Suomessahan ei oikeasti edes rehellisellä työllä rikastu ja yrittäjät on kaikki kieroilijoita."Harvinasen naiivia. Ne "rikolliset" yrittäjät elättävät todella monia ihmisiä maksamalla veroja.
Olkaa kiitollisia kaikesta siitä, mitä saatte yhteiskunnalta. Teidän saamanne tulot (esim. äitiyspäivärahat) ovat toisilta suomalaisilta.
Veronmaksajilta.
kuten tämäkin kommentti kertoo.
Tuo listahan on "huoneentauluksi" varsin pätevä.
Suomessa on viisi miljoonaa asukasta, joten tuskin niitä oikeasti köyhiä on täällä miljoonia.
Ja me ollaan muuten molemmat nykyään yrittäjiä. Ne yrityksetkin voi hoitaa niin, että ei todellakaan lähde kaikki.
Se on ihan omaa typeryyttä, jos kehittelee pisnikset niin, että perheen koti on vakuutena.
Ja olen ollut tilanteessa, jossa on vedetty kaikki pois. Isäni kuoli kun olin 14, äitini ei hanskannut tilannetta. Kaikki meni. Lapsuudenkoti, kotiseutu, koulunkäynti, kaverit, ei ollut edes ruokaa, ei talvikenkiä.
että kaikille ei ole annettu samalla mitalla kaikkea.
Ei voida vaatia, että ihminen, jolla on esim. oppimishäiriöitä, lukisi itsensä huippuammattiin. Jotkut pystyvät siihen, ja hyvä niin. Ei voida myöskään vaatia, että kroonisesti masentunut kykenee pitämään elämänsä koossa. JOtkut pystyvät.
Tuntuu, että ihmisiltä nykyään on kadonnut kyky empatiaan, varsinkin niiltä, jotka ovat itse pinnistelleet ilman apua "ryysyistä rikkauksiin". he ovat syystäkin ylpeitä omista kyvyistään, mutta jättävät samalla huomiotta, että muilla ei ole heidän kykyjään, taitojaan tai edes sinnikkyyttään. Ja sen, että matkalla ylöspäin väkisinkin polkee muita maahan.
Tilannetta pahentaa myös se, että nykyään ei enää juuri ole sellaisia ammatteja ja aloja, joilla pärjäisi ilman koulutusta, tai jolle pääsisi ilman pitkiä kursseja. Ja työelämä on monessa paikkaa niin rankkaa, että herkemmät sortuvat, ehkä lopullisesti.
Siipeily ei ole hyväksyttävää, mutta sen takana olevia syitä ei aina voi nähdä. Tunnen useampia sossun vakiasiakkaista, osalla niin pahoja pahoja puutteita älyssä tai psyykessä, että työ ei onnistu ja osalla niin pieni palkka tai niin vähän töitä, että on pakko hakea rahaa sieltä.
Empatiaa, ihmiset.
Liikunnallinen ihminen välttää masentumisen.
tämä ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi minä sairastuin masennukseen, vaikka olinkin liikunnallinen.
Masennus kylläkin estää tehokkaasti liikkumista.
Mutta kyllä sw niin on että jos joku siihen omaan tilanteeseen voi vaikuttaa, niin se on ihan oma pyhä itse.
Suomessa on pirun vaikeaa olla rikas, mutta helppo olla "toimeentuleva". Tarkoitan tällä sitä, että et voi joka vuosi ostaa uutta A6-mallia, mutta jostain kolosta se vuokra tulee. Oli se sitten palkka tai sossu. Loppu on kaikki täysin itsestä kiinni.
Koko elämä on valintoja. Minun mielestäni on aivan turha itkeä että "nyt on paha hetki isä kuoli vaimo jätti veli alkohlisoitui koira jäi auton alle lääkärikulut nousi". Kaikki lähtee valinnoista.
Tottakai alkuasetelmalla on suuri merkitys, mutta suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa jokaisella on periaatteessa täysin samat mahdollisuudet menestyä. Tietysti jos on jokin lääketieteellinen haitta/ongelma, että luettu tieto ei päässä pysy, niin se on täysin eri asia. Kukaan ei kuitenkaan sitä naapurin Jaakkoa pakota alkoholistiksi. Olosuhteet taivuttaa ja yrittää pakottaa, mutta loppujen lopuksi se on silti täysin itsestään kiinni.
Asun itse maassa jossa tavallisesta korkeakoulutuksesta joutuu maksamaan kymmeniä tuhansia euroja. Täällä ihmisillä ei ole vaihtoehtoja jos ei saa stipdeniä tai lainaa - tai jos ei ole pääomaa. Suomessa saa melkein kaiken ilmaiseksi.
Helpompihan se on kuitenkin märistä ja syyttää muita ja olosuhteita. ;)
Nimimerkillä paskasta noussut ja hulppeaan elämään omilla saavutuksillaan noussut
Kirjoitetaan että luistimet on 30e/pari plussakortilla. Kolmelle lapselle se on 90e, enemmän kuin oma yhden päivän palkka.
Että jos niitä lapsia on kolme, ja luultavasti eivät ole kuitenkaan kolmoset...niin eikö niiltä vanhemmilta lapsilta jää luistimia seuraaville? Kaikille ei pitäisi joutua ostamaan joka vuosi...eihän?
Tämänkin lehdellä Osto- ja myyntipalstalla on myyty. Samaten niitä on Sporttidivareissa.
Ja itse olen saanut useammat ihan ilmaiseksi ja pannut eteenpäin ilmaiseksi. Samaten suksia.
Enkä ole ikinä ostanut kaikkea kaikille uutena eli kyllä ne pienemmät vaan perii käytettyjä isommilta!
Se kuuluisa perus turvakaan ei aina ole auttamassa. Älkää nyt noin sinisilmäisiä olko. Perusturva auttaa vain jos sinulla ei ole mitään. Jos on ja käy huonosti, saat apua vain jos pistät kaiken menemään.
Siis mua ottaa NIIN PALJON VIHAKS tää suomalaisten lakkaamaton, iänkaikkinen valittaminen. Yhyy, suomi on nii vaikee maa elää, yhyy, ei tueta, täällä ei menesty, nyyh nyyh...
ÖÖ??? Missä vitun tynnyrissä te elätte? Tajuatteko te kuinka sairaan turvallinen ja helppo maa suomi on elää?? TÄÄLLÄ KUKA TAHANSA VOI RIKASTUA. Kuka vaan.
Eriarvoisuus tulee kahdesta asiasta: 1)kehitysmaissa epätasaisesti jaetuista maista ja 2) kalliista tai vaikeasti saatavasta koulutuksesta.
Jaa, no eipä oo meillä kumpaakaan. Meillä on ILMAINEN, ensiluokkainen koulutus, ILMAINEN yliopisto eli college koulutus!!!! On opintotuet, asuntotukia, ihan kaikki!!
Mun äiti ei oo suomalainen, ja koko mun lapsuuden ajan ei ollut oikeestaan rahaa mihinkään. Kyl me pärjättiin, ja synttäreillä oli kakkua pöydässä ja ylioppilasjuhlat pystyttiin pitämään. Nää turhat kuten ajokortit ja vanhaintanssit jäi, mutta mitä niillä. No, mä päättin, että en halua jatkaa tälläst elintasoa enkä seurata mun äidin jälkiä kampaajaksi.
Opiskelen tällä hetkellä turun kauppiksessa. Aion lähteä opiskelemaan yritysjuridiikkaa. Palkkaa tulee sillon joku about 5000 kuussa. Kauppiksen jälkeen oon harkinnut myös ttk:n opintoja.
Suomalaiset on nii pirun hemmoteltuja, että ne ajattelee, että kaiken saa ilmaseks. Kaikki pitää saada ilmaseks. No ei saa.
Mä en menny kauppist varten millekkää valmennuskursseille, sisään pääsee ilmankin. Mun arvosanat on aina ollut tärkein asia, ja oon aina pärjänny koulussa. SE ON AVAIN siihen että menestyy. Ei se et itket perseelläs himassas.
ps. kipaskaapa asumassa hetkeks thaimaassa tai etelä-italiassa. Niinku oikeesti asumassa. tulkaa sit takas ja kertokaa kuinka korruptoitunu ja vaikee maa suomi on, ja kuinka pahat luokkaerot tääl on. Lopettakaa se viinan kittaaminen.
"Ja pakko sanoa, vittu, että mä vihaan sun kaltaisia ihmisiä! Teillä on paskaa päässä ja sydämen tilalla kusirakko."
Ymmärrätkö, kirjoittaja, että minä en ole syypää sinun vaikeuksiisi?
Olen pahoillani siitä, että sinulla on ongelmia, mutta minä en ole niitä aiheuttanut.
Käytöksesi on erittäin ikävää ja epäkohteliasta.
yrittäjät on kaikki kieroilijoita.
Mutta noin se vaan kuten ap, sanoit, mitä enempi rahaa tilillä sitä surkastuneemmat aivot,
yksi kateellinen luuseri vinkuu pahaa oloaan.
Jos ei yritä, ei ikinä mitään saavutakaan -ja sitten tosiaan kirjoitellaan katkerana netissä kun jollain on ja itsellä ei.
Minkälainen kertarysäys?
Se kuuluisa perus turvakaan ei aina ole auttamassa. Älkää nyt noin sinisilmäisiä olko. Perusturva auttaa vain jos sinulla ei ole mitään. Jos on ja käy huonosti, saat apua vain jos pistät kaiken menemään.
ja olet omalta osaltasi väärine asenteinesi syyllinen muiden pahaan oloon. Ole onnellinen, että olet siellä turvallisesti netin takana. Tuollaisia ajatuksia ei enää nykyaikana kannata mennä laukomaan kenellekään päin naamaa.
"Ja pakko sanoa, vittu, että mä vihaan sun kaltaisia ihmisiä! Teillä on paskaa päässä ja sydämen tilalla kusirakko."
Ymmärrätkö, kirjoittaja, että minä en ole syypää sinun vaikeuksiisi?
Olen pahoillani siitä, että sinulla on ongelmia, mutta minä en ole niitä aiheuttanut.
Käytöksesi on erittäin ikävää ja epäkohteliasta.
Kyllä se elämä vielä ehtii yllättämään sinutkin
sitähän sinä toivot omassa kolossasi.
Toivot että itsekin olisit saanut jotain aikaan, mutta kun
- ja arvatenkin saat myös sievoisia summia tältä yhteiskunnalta...
Liikunnallinen ihminen välttää masentumisen.
tämä ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi minä sairastuin masennukseen, vaikka olinkin liikunnallinen.Masennus kylläkin estää tehokkaasti liikkumista.
Tuttu masentunut ja on "viiniharrastaja".
Minusta tuntuu, että suurinosa ei tajua, että on oikeasti köyhiäkin.
Nyyhkytarinan varjolla nostetaan itseä ylemmäs.
Vaikka tosiasiassa edes nyyhkytarina ei pelasta tyhmyydeltä.
Kuvitellaan vain, että kaikilla ihmisillä johtuu elämänhallinnan puutteesta köyhyys ja vuokrarästit yms.
No ei! Käyttäkää järkeänne vähän enemmän.
t.35
Ps. Jättäkää ne nyyhkytarinat pois.