Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomatonta: vanhemmillani ei ole säästöjä!

Vierailija
17.01.2013 |

Minulla on 64-65-v. vanhemmat, joiden olisi kohta aika jäädä eläkkeelle. Ongelma: heillä ei ole "varaa" jäädä eläkkeelle. Yritin sitten selvittää tilannetta heidän kanssaan.

He eivät ole koskaan olleet huipputuloisia, mutta nettopalkka kuitenkin 1700-1900 e molemmilla. Minä olen ainoa lapsi ja asunut omillani 15 vuotta. Heillä on rivitaloasunto, joka on maksettu kokonaan melkein 20 v sitten. Yhtiövastike on vajaa 300 e/kk.

Asuntoakin olisi hyvä joskus remontoida, kun kaikki materiaalit (keittiö, kylppäri, jopa tapetitkin) on 80-luvun alkupuolelta huonekaluista puhumattakaan. Kylppärilaatat ovat myös lohkeilleet (kosteuttakin on).

Yritin auttaa heitä laskelmien tekemisessä ja kävi ilmi seuraavaa: heidän yhteiset säästönsä tällä hetkellä on n. 3000 euroa.

Tiedän, että heidän rahankäyttönsä on aina ollut höveliä, mutta ihan tällaista en odottanut. Vuosikymmenien aikana ei siis ole jäänyt mitään käteen vaan kaikki on mennyt ruokaan, juomaan, ravintoloihin, hedelmäpeleihin, vaatteisiin, elektroniikkaan...

En kärky perintöjä, omat talousasiani ovat paremmin kuin hyvin. Ei vain kauheasti huvittaisi tukea vanhempiani taloudellisesti, kun itse eivät ole viitsineet säästää.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä ei suostunut tekemään äitin kanssa keskinäistä testamenttia, koska pelkää äitin hakkaavan kaikki hänenkin perintönsä hedelmäpeleihin... Vähän pilke silmäkulmassa sen heitti, mutta totta toinen puoli. Äiti pelaa tosi paljon ja pelaaminen pysyy hanskassa vain, koska isä vahtii summia ja natkuttaa niistä. Äitini pelaa tällä hetkellä ehkä 500 Euroa/kk ja isäni aina sanoo, että pelatkoon sen, mutta ilman vahtimista (tarkkailee tilien saldoja, nostoja jne.) summa räjähtäisi käsiin.

Vierailija
42/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä ei suostunut tekemään äitin kanssa keskinäistä testamenttia, koska pelkää äitin hakkaavan kaikki hänenkin perintönsä hedelmäpeleihin... Vähän pilke silmäkulmassa sen heitti, mutta totta toinen puoli. Äiti pelaa tosi paljon ja pelaaminen pysyy hanskassa vain, koska isä vahtii summia ja natkuttaa niistä. Äitini pelaa tällä hetkellä ehkä 500 Euroa/kk ja isäni aina sanoo, että pelatkoon sen, mutta ilman vahtimista (tarkkailee tilien saldoja, nostoja jne.) summa räjähtäisi käsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pelasi jonain kuukautena 700-800 Euroa. Siitä tuli vähän sanomista ja ovat pitäneet nyt tiukkana sitä 500 Euron rajaa. Ihan älytöntähän se on. Muuten äiti on kitupiikki, ravintolassakin viimeksi syönyt 80-luvulla Suomessa. Vaatteet, kengät jne. on halvinta.

Ei se summa mikään ongelma heille ole. Äitikin saa nettona eläkettä reippaasti yli 2000, joten yksi 500 Euroa siitä ei maailmaa kaada, kun muuten on liiankin tarkka. Ja isän eläke on vielä parempi.

Vierailija
44/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat vuokralle asumaan. Jos vuokra

olis 600e niin vain 300e enemmän olis asumiskulut kuussa ja säästöjä kuitenkin 220te jolla eläis säästeliäästi kuolemaan saakka pienen eläkkeen turvin. Eihän tilanne ole ollenkaan huono.

Mieti niitä jotka asuneet koko elämänsä vuokralla eikä säästössä mitään.

Vierailija
45/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim pienempään jäisi kivasti rahaa eläkkeen jatkeeksi - näin me olemme ajatelleet tehdä sitten aikanaan. Emme säästä rahaa nyt vaan nautimme elämästä joka päivä - asunto on säästöpossumme.

Mun appivanhemmilla ei ole penniäkään rahaa vaikka asuivat meidän kustannuksella ilmaiseksi toistakymmentä vuotta. Vielä piti apen hautajaisetkin maksaa meidän rahoista.... ja anoppi valittaa joka kuukausi laskuistaan - kutenkin käyttää 900€/kk johonkin muuhun kuin laskujen maksuun. Meillä menee saman verran ruokalaskuun isolla perheellä....

Vierailija
46/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On heillä sentään se velaton rivari. kyllä sen myytyä mukavasti palvelutalossa asustelee.

Mun vanhemmillani ei ole kuin helvetisti velkaa, alkoholi- ja peliongelmia myös ja lisää velkaa ottaisivat jos saisivat, äitini lähinnä.

Toiset on heikompia kun toiset, en mä olis huolissani sun vanhemmista ollenkaan vaikka rahankäyttö olisikin ollut vähän höveliä. ja ihan mukavat eläkkeetkin varmasti saavat, jääköön kämppä sitten teidän jälkeenjäävien rempattavaksi ;)

Vierailija
47/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat on tosi hyvin. Appi tehnyt konkurssin 90-luvun lamassa. Ei saa omistaa mitään edelleenkään, eikä omista. Asuvat mun miehen omistamassa talossa, jonka kunto ok, mutta sijainti sellainen että tuskin saa koskaan myytyä tai ainakin tiukkaa tekee, jos jotain rahaa siitä haluaa. Appi ollut ikänsä yrittäjä, en onko yelit ja muut hoidettu. Anoppi taas ollut viimeksi palkkatöissä 80-luvulla, sitten ollut töissä toimitusjohtajana miehen yrityksessä. Ei palkkatuloja. Nyt eläkeputkessa. Appi sairaseläkkeellä. Tulot onnettomat. Me emme tule heitä rahallisesti avustamaan.

Että siihen nähden apn vanhemmilla menee ihan kivasti.

Toisaalta kun kunnallisia hoivapalveluita tarvitsee tulevaisuudessa, ei kannata edes omistaa mitään.

sillä erotuksella että me maksoimme appisten asumisen (miehen omistama talo) ja laskut monta vuotta... mies harmittelee sitä nyt kun uusperheen isot lapset jäi paljosta paitsi teini-iässä kun kaikki liikenevä raha meni hänen vanhemmilleen.

Itse en ole ollut niin pahoillani - toinhan itse 3 valmissta lasta suhteeseemme, miehellä ei ollut lapsia mutta siis nuo vanhemmat rasitteena.

Nyt vasta on ruvennut hatuttamaan kun anoppi edelleenkin yrittää lypsää. Hänellä on toinenkin poika (huomattavasti parempituloinen) joka ei ole auttanut koskaan...

48

Vierailija
48/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On heillä sentään se velaton rivari. kyllä sen myytyä mukavasti palvelutalossa asustelee.

Mun isoäiti on yksityisessä palvelutalossa. Maksaa itse, koska ei saa kauoungilta maksusitoumusta (liian hyvässä kunnossa). Onneksi mummolla on mistä maksaa, lasku 0n 2984 euroa/kk. Tuolla 220 000 eurolla saisi kaksi ihmistä asua palvelutalossa 3 vuotta.... mitäs sitten?

Vierailija
49/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ukkonsa rahattomaksi. Mies voisi ystävällisesti kohdella vaimoaan niin hyvin, ettei ole tarvetta lähteä. Ja voi myös ystävällisesti tehdä avioehdon, niin ei mene omilta vanhemmilta omaisuus.

Niin monen näki romahtavan kun miniällä alkoi kyllästyttää ja nappasi puolet ja häipyi ja appivanhemmilla meni takauksen takia omaisuus.

Kasvakaa aikuisiksi ja jättäkää se vanhempienne kyttäys vähemmälle ja antakaa heidän tuhlata rahansa.

Ja vanhemmat saa tuhlata rahansa, kunhan eivät myöskään tule ruikuttamaan rahattomuuttaa ja pyytelemään lainaa. Nuo ruikuttajavanhemmathan tässä saisi aikuisiksi kasvaa. Niiden lapsethan ovat jo aikuistuneet, kun ovat jotenkin ihmeen kaupalla onnistuneet oppimaan pitämään huolta rahoistaan.

Vierailija
50/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun erosivat. Appi siis rakensi talon käytännössä kokonaan, haali ison osan tarvikkeista ja koko talo valmistui "puoli-ilmaiseksi". No, miniä totesi talon valmistuttua, että haluaa puolet talosta ja lähtee. Talosta sai myynnissä enemmän kuin nuorilla oli rahaa mennyt, joten miniä olisi netonnut aika mukavasti.

Appipa töräytti ilmoille, että häneltäpä on lasku vielä rakennustöistä ja -tarvikkeista tekemättä. Laitti nuorille laskun ja miniä jäi nuolemaan näppejään. Apen lasku oli TODELLA iso, mutta oikeus katsoi sen olevan täysin paikallaan. Suullinen sopimus oli ja oikeudenkaan mukaan ei voinut olettaa apen tekevän niin paljoa ilmaiseksi... kun kerran ammattilainen oli. Ja poika todisti mukana, että isälle oli tarkoitus maksaa.

Vierailija
51/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun erosivat. Appi siis rakensi talon käytännössä kokonaan, haali ison osan tarvikkeista ja koko talo valmistui "puoli-ilmaiseksi". No, miniä totesi talon valmistuttua, että haluaa puolet talosta ja lähtee. Talosta sai myynnissä enemmän kuin nuorilla oli rahaa mennyt, joten miniä olisi netonnut aika mukavasti.

Appipa töräytti ilmoille, että häneltäpä on lasku vielä rakennustöistä ja -tarvikkeista tekemättä. Laitti nuorille laskun ja miniä jäi nuolemaan näppejään. Apen lasku oli TODELLA iso, mutta oikeus katsoi sen olevan täysin paikallaan. Suullinen sopimus oli ja oikeudenkaan mukaan ei voinut olettaa apen tekevän niin paljoa ilmaiseksi... kun kerran ammattilainen oli. Ja poika todisti mukana, että isälle oli tarkoitus maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi