Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomatonta: vanhemmillani ei ole säästöjä!

Vierailija
17.01.2013 |

Minulla on 64-65-v. vanhemmat, joiden olisi kohta aika jäädä eläkkeelle. Ongelma: heillä ei ole "varaa" jäädä eläkkeelle. Yritin sitten selvittää tilannetta heidän kanssaan.

He eivät ole koskaan olleet huipputuloisia, mutta nettopalkka kuitenkin 1700-1900 e molemmilla. Minä olen ainoa lapsi ja asunut omillani 15 vuotta. Heillä on rivitaloasunto, joka on maksettu kokonaan melkein 20 v sitten. Yhtiövastike on vajaa 300 e/kk.

Asuntoakin olisi hyvä joskus remontoida, kun kaikki materiaalit (keittiö, kylppäri, jopa tapetitkin) on 80-luvun alkupuolelta huonekaluista puhumattakaan. Kylppärilaatat ovat myös lohkeilleet (kosteuttakin on).

Yritin auttaa heitä laskelmien tekemisessä ja kävi ilmi seuraavaa: heidän yhteiset säästönsä tällä hetkellä on n. 3000 euroa.

Tiedän, että heidän rahankäyttönsä on aina ollut höveliä, mutta ihan tällaista en odottanut. Vuosikymmenien aikana ei siis ole jäänyt mitään käteen vaan kaikki on mennyt ruokaan, juomaan, ravintoloihin, hedelmäpeleihin, vaatteisiin, elektroniikkaan...

En kärky perintöjä, omat talousasiani ovat paremmin kuin hyvin. Ei vain kauheasti huvittaisi tukea vanhempiani taloudellisesti, kun itse eivät ole viitsineet säästää.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä, miten kukanenkin taloutensa hoitaa, jos on aikuinen ja ns. normiaikuinen, ei kehari? Mua ei hävin haittaa vaikka äiti tai isä dissaa itsensä, oma syynsä, pitää osata laskea.

Vierailija
22/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan se oikein on pullamössösukupolvea, ettei vain kuitenkin olisi suuret ikäluokat, emmekä me 70-lukulaiset.

Pyydettiin vanhempiani takaamaan asuntolainaamme joitakin vuosia sitten, niin selvisi, että heillä on omaa velkaa asunnosta vielä 100 000€, arvo max 160 000€. En voi käsittää mitenkään, vaikka sinänsä monen muuhun tilanteeseen verrattuna ei hätää. Silti eläkkeelle ovat jo jääneet, ja noin velkaisia! Liekö sitten velalla kaikki nämä vuosikymmenet reissattu, pidetty hienoja autoja jne. Meitä lapsia ei tietenkään ole mitenkään tuettu, hyvä kun vaatteet sai kotoa alaikäisenä lähtiessä mukaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

luottotiliä pyörittelen, miehellä ei paljon enempää. En minä muksuille säästele tuetaan yhtäkin tyttöä useita satasia kuussa.

Vierailija
24/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleen sanon, että ei ole kyse siitä etteikö olisi varaa jäädä eläkkeelle. Onhan niillä. Ap:ta vaan ärsyttää kun vanhempansa ovat käyttäneet tienaamansa rahat omaan elämiseensä. Aikuisia ihmisiä, hyvänen aika. On niillä oikeus käyttää rahansa kuinka haluavat. Ja vaikka törsätä kaikki perinnötkin. Haloo.

Ongelma on se, että vanhemmilla ei ole varaa jäädä eläkkeelle. Ja lapsella on täysi syy olla siitä huolissaan! Kyllä rakkaimmistaan saa ja jopa pitää olla huolissaan, että siinä mielessä raha-asiat kuuluvat lapselle. Ja lapsi myös joutuu heitä hoitamaan kuolemaan asti. Vanhempani ovat minua auttaneet ja hoitaneet lapsena, minä aion auttaa ja hoitaa heitä vanhoina. Piste.

(en ole ap)

Vierailija
25/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat on tosi hyvin. Appi tehnyt konkurssin 90-luvun lamassa. Ei saa omistaa mitään edelleenkään, eikä omista. Asuvat mun miehen omistamassa talossa, jonka kunto ok, mutta sijainti sellainen että tuskin saa koskaan myytyä tai ainakin tiukkaa tekee, jos jotain rahaa siitä haluaa. Appi ollut ikänsä yrittäjä, en onko yelit ja muut hoidettu. Anoppi taas ollut viimeksi palkkatöissä 80-luvulla, sitten ollut töissä toimitusjohtajana miehen yrityksessä. Ei palkkatuloja. Nyt eläkeputkessa. Appi sairaseläkkeellä. Tulot onnettomat. Me emme tule heitä rahallisesti avustamaan.

Aika kova asenne sinulla/teillä. Itse autan parhaani mukaan vastaavassa tilanteessa eläviä eläkeläisvanhempiani. Koskaan eivät ole voineet aineellista hyvää tarjota lapsilleen, mutta olenpahan itse oppinut näkemään elämän monet puolet. Pystyn asettamaan asioita mittasuhteisiin paremmin kuin ilman näitä kokemuksia.

Vierailija
26/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toisinaan lainaillut (käytännössä antanut siis) äidilleni rahaa kun hän on pyytänyt. Summat ovat kuitenkin hyvin pieniä eli 50-100 e pari kertaa vuodessa. En ole oikein kehdannut olla antamattakaan, vaikka tiedän että peleihin nekin menee. Äiti on kuitenkin huolissaan omasta rahan käytöstään ja kerran jopa sanoi, että olisi parempi olla kuollut, kun asuntokin lahoaa käsiin eikä rahat riitä :( Isällä on myös terveysongelmia, ihmettelen miten hän pystyy olemaan fyysisesti raskaassa työssä (käsi leikattu kaksi kertaa).

-ap

Vierailija
27/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan se oikein on pullamössösukupolvea, ettei vain kuitenkin olisi suuret ikäluokat, emmekä me 70-lukulaiset.

Pyydettiin vanhempiani takaamaan asuntolainaamme joitakin vuosia sitten, niin selvisi, että heillä on omaa velkaa asunnosta vielä 100 000€, arvo max 160 000€. En voi käsittää mitenkään, vaikka sinänsä monen muuhun tilanteeseen verrattuna ei hätää. Silti eläkkeelle ovat jo jääneet, ja noin velkaisia! Liekö sitten velalla kaikki nämä vuosikymmenet reissattu, pidetty hienoja autoja jne. Meitä lapsia ei tietenkään ole mitenkään tuettu, hyvä kun vaatteet sai kotoa alaikäisenä lähtiessä mukaan..

omatunto on minullakin vanhempieni raha-asioista, tai rahapulasta pikemminkin; minä en ole heidän rahojaan saanut saati nähnyt. Takauksia yms. emme ole koskaan edes pyytäneet, koska tiesimme ettei vanhemmistani takaajiksi olisi.

Esim. omistusasumiseen on varsinkin äidilläni ollut aina asenne: "vuokra-asuminen kelpaa hyvin minulle, ei ole tarvetta esittää hienompaa/parempaa kuin mitä olen" yms. käsittämätöntä. Ennen joulua kävin hänen kanssaan lyhyen keskustelun, jossa hän puoliksi myönsi että nyt olisi kiva laittaa lihoiksi se asunto, jonka vuokriin menneillä rahoilla olisi voinut aikoinaan vaihtoehtoisesti hankkia... Pieni perintö oman vanhemman asunnon myynnistä vasta sai hänet järkiinsä, 65-vuotiaan ihmisen!

Vierailija
28/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mielummin ruokaa, vaatetta, mitä nyt sitten ikinä tosissaan tarvitsevatkaan, mutta ei rahaa!! Ja jos tosiaan pyytelevät rahaa, niin todellakin silloin heidän raha-asiansa kuuluvat sinullekin. Minä puuttuisin niihin tiukasti ja sanoisin suoraan että turha odottaa apuja ennen kuin tekee itse jotain rahatilanteensa parantamisen eteen.

Vierailija
29/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin appivanhemmat olivat yllättäen yhä asuntovelkaisia, vaikka asunto ostettu 1986! Muuttivat nyt pienempään, ja yhä jäi velkaa. Heillä menee RAY:n peleihin ja veikkaukseen :( Sitten intona selittävät, että voittivat 100 euroa... Kuinkahan paljon on mennyt huoh... Ulkosesti aina kultakorut päällä, matkustelevat etelässä monta kertaa vuodessa, uusi auto ym. Siksi yllätyin.

Selvästikin laittavat rahansa elämästä nauttimiseen eikä kitkuttamiseen suurten asuntolainanlyhennysten kanssa. Mitä se haittaa että jää velkaa kun kerran kuolla kupsahtavat? Ei velat periydy...

Vierailija
30/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On raskasta lähipiirille, jos rahankäyttö ei pysy hanskassa.

Eläkkeellä ollut isäni kuului siihen sukupolveen, joka ei raha-asioistaan puhunut. Asui tosi vaatimattomasti, pukeutui vaatimattomasti, alkoakin kului jne. Ei koskaan kuitenkaan pyytänyt apua. Luulin että kaikki rahat menee alkoon tai velkoihin.

Menehtyi joku aika takaperin, ja perunkirjaa tehdessä kävi ilmi, että oli yli kymmenen vuoden ajan laittanut leijonanosan eläkkeestään säästöön, mm. rahastoihin. Tiliotteista kävi ilmi, että oli 2-3 kertaa viikossa käyny Salesta hakemassa vähän ruokaa ja ne kaljapullonsa. Ei muuta.

Sain perintöä, en valita, mutta olisin suonut isälleni paremmat eläkepäivät. Olisi vaan käyttänyt edes osan tuloistansa vaikkapa matkusteluun tai johonki.

Vierailija
31/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun mun mielestä on yleisesti ottaen vastuutonta elää velkasena. Miksei maksaneet lainaa ajoissa pois vaan maksavat korkoja pankille vuosikymmenestä toiseen. Se alkuperäinen lainasummahan on voinut vaikka tuplaantua, jos laina-aika on pitkä...?

Itse olen maksanut jo lainat (auto, asunto) pois, Ikää 36 v. Mun mielestä lainattomana on paljon kivempaa. Voi elää turvallisesti ja vapaasti, ei tarvi jännittää tulevaa vaan saa säästöönkin. Voi matkustaa tai mitä haluaa.

Vierailija
32/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun mun mielestä on yleisesti ottaen vastuutonta elää velkasena. Miksei maksaneet lainaa ajoissa pois vaan maksavat korkoja pankille vuosikymmenestä toiseen. Se alkuperäinen lainasummahan on voinut vaikka tuplaantua, jos laina-aika on pitkä...? Itse olen maksanut jo lainat (auto, asunto) pois, Ikää 36 v. Mun mielestä lainattomana on paljon kivempaa. Voi elää turvallisesti ja vapaasti, ei tarvi jännittää tulevaa vaan saa säästöönkin. Voi matkustaa tai mitä haluaa.

matkustelleet miten haluavat...

Vierailija
33/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

elää velkaisena?..asia on jokaisen itsensä päätettävissä, ja siinä ei ole vastuulla mitään tekemistä! Se, onko se fiksua vai ei, onkin jo toinen juttu.

Pankille paras asiakas on juurikin se asuntovelallinen joka lyhentää lainaansa pienissä erissä vuosikymmenten ajan. Olisikin tosi vastuutonta ajaa pankit konkurssiin jos kaikki maksaisivat lainansa heti pois.

Vierailija
34/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se haittaa että jää velkaa kun kerran kuolla kupsahtavat? Ei velat periydy...

että ihmiset jättää osan veloistaan maksamatta...

Vierailija
35/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuvat, ei iso vuokra. Mutta ei ne paljon kulutakaan, eivät kuitenkaan myöskään tingi hyvästä. En mä tiedä niiden tilin saldoa, ei kuulu mulle. Nauttivat elämästä. Harrastaa kotimaan matkailua. Auto ja bensa vie rahaa, mutta pääasia että niillä on mukavaa tekemistä.

Vierailija
36/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatella, teidän vanhemmat ovat nauttineet elämästä ja matkustelleet ja panneet rahansa sileäksi.

Voi voi kun ette saakaan sitten takauskeen nimeä- Buahahaa, mahtaa vituttaa kun ette voi käyttää vanhempianne hyväksi.

Kannattaisiko aikuistua ja elää omaa elämäänne. Olen elänyt 90-luvun laman ja en ikinä edes omalle lapselle antaisi takausta lainaan.

Niin monen näki romahtavan kun miniällä alkoi kyllästyttää ja nappasi puolet ja häipyi ja appivanhemmilla meni takauksen takia omaisuus.

Kasvakaa aikuisiksi ja jättäkää se vanhempienne kyttäys vähemmälle ja antakaa heidän tuhlata rahansa.

Vierailija
37/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkkeen. Noilla tuloilla noin tonnin bruttona. Miten niin eivät sillä muka pärjäisi?

Isällä menee rahaa elektroniikkaan, harrastuksiin ja kaljaan/viineihin, äiti pystyy laittamaan kerralla jopa satasia peleihin (RAY:n peliluolat ja markettien hedelmäpelit). Isä ei ole kuitenkaan alkoholisti eivätkä he muutenkaan ole niin white trash kuin tästä kirjoituksesta voisi päätellä. Keskiluokkaisia ja muissa kuin raha-asioissa ihan tolkun ihmisiä.

Eniten jurppii tuo, ettei ole yhtään ajateltu sitä että asunto (varsinkin kylppäri) oikeasti tarvitsee joskus remonttia ja rahaa pitäisi säästää etukäteen.

-ap

on rahaa kylpääriremontteihin. Koska hinta niissä on nopeasti 10 000 eurosta 20-30 000 euroon. Jos ruvetaan eristeisiin koskemaan. Monella edes työikäisellä ei ole sellaisia rahoja. Siksi Suomen asunnot ovatkin niin huonossa kunnossa.

Vierailija
38/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun mun mielestä on yleisesti ottaen vastuutonta elää velkasena. Miksei maksaneet lainaa ajoissa pois vaan maksavat korkoja pankille vuosikymmenestä toiseen. Se alkuperäinen lainasummahan on voinut vaikka tuplaantua, jos laina-aika on pitkä...?

Itse olen maksanut jo lainat (auto, asunto) pois, Ikää 36 v. Mun mielestä lainattomana on paljon kivempaa. Voi elää turvallisesti ja vapaasti, ei tarvi jännittää tulevaa vaan saa säästöönkin. Voi matkustaa tai mitä haluaa.

ostaa isomman asunnon kun on maksanut edellisen lainan pois. Toisaalta remontointi voi viedä rahaa. Jos joutuu vaikka kerrostalossa eka tekemään putkiremontin, sähköremontin ja julkisivuremontin niin hintaa siinä tulee. Sitten jos joutuu vielä asuntoa muutenkin remontoimaan niin harvalla rahat riittää. Kyllä sitä ollaan veloissa ja komeasti.

Hinnat ovat nousseet niin että palkka pitää olla korkea jos meinaa elää velattomana tai sitten elää todella huonokuntoisessa asunnossa.

Vierailija
39/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat joutuvat sopeuttamaan elintasoaan eläkkeelle jäädessä muuttuneeseen tilanteeseen. En säälittelisi jatkossa 2000 e nettona kuukaudessa saavaa, joilla vastikkeen jälkeen jää 1700 euroa ruokaan ja elämiseen kahdelle.

Vanhempasi aikuisina hoitavat omat asiansa. Jos kitisevät sinulle, kaiva esiin pari lapsiperhettä, yh tai Helsingissä asuva kaupankasssa tms. sinkku.

Äidilläsi on ilmeisesti paha peliongelma, ja siihen tietysti pitäisi saada apua. Huonoin ratkaisu on vippailla rahaa. Jouluksi ym. tietysti kannattaakin antaa huithapeleille hyötytavaraa, eikä ainakaan lisää alkoholia tms.

Jos asunto mätänee alta, muutetaan vuokralle. Mieluummin tietysti myydään jo ennen, jos ei ole kiinnostusta pitää omaisuudestaan huolta.

Minulla on samanlainen anoppi. Saa eläkettä melkein saman verran kuin minä palkkaa jolla elätän tällä hetkellä minut, mieheni ja lapseni. Rahat kuuluvat huvituksiin, matkusteluun, shoppailuun ja alkoholiin. Koti mätänee alta, kun pitää säästää sekä lämmityksessä, ilmanvaihdossa, kunnossapidossa ja siivouksessa. Hän on ikäistään 10 vuotta nuoremmalta ja jaksaisi hyvin hoitaa asiansa 64-vuotiaana. Mutta kun ei kiinnosta niin ei sitten. Oma on asiansa.

Vierailija
40/51 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 ja 56, enkä edes tiedä onko heillä säästöjä. Asiahan ei minulle kuulu. Uskoisin, että heillä kuitenkin on säästöjä, koska heillä on varaa auttaa myös meitä, jos olemme jotain tarvinneet. Meitä lapsia on 4.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan