Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomatonta: vanhemmillani ei ole säästöjä!

Vierailija
17.01.2013 |

Minulla on 64-65-v. vanhemmat, joiden olisi kohta aika jäädä eläkkeelle. Ongelma: heillä ei ole "varaa" jäädä eläkkeelle. Yritin sitten selvittää tilannetta heidän kanssaan.

He eivät ole koskaan olleet huipputuloisia, mutta nettopalkka kuitenkin 1700-1900 e molemmilla. Minä olen ainoa lapsi ja asunut omillani 15 vuotta. Heillä on rivitaloasunto, joka on maksettu kokonaan melkein 20 v sitten. Yhtiövastike on vajaa 300 e/kk.

Asuntoakin olisi hyvä joskus remontoida, kun kaikki materiaalit (keittiö, kylppäri, jopa tapetitkin) on 80-luvun alkupuolelta huonekaluista puhumattakaan. Kylppärilaatat ovat myös lohkeilleet (kosteuttakin on).

Yritin auttaa heitä laskelmien tekemisessä ja kävi ilmi seuraavaa: heidän yhteiset säästönsä tällä hetkellä on n. 3000 euroa.

Tiedän, että heidän rahankäyttönsä on aina ollut höveliä, mutta ihan tällaista en odottanut. Vuosikymmenien aikana ei siis ole jäänyt mitään käteen vaan kaikki on mennyt ruokaan, juomaan, ravintoloihin, hedelmäpeleihin, vaatteisiin, elektroniikkaan...

En kärky perintöjä, omat talousasiani ovat paremmin kuin hyvin. Ei vain kauheasti huvittaisi tukea vanhempiani taloudellisesti, kun itse eivät ole viitsineet säästää.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkkeen. Noilla tuloilla noin tonnin bruttona. Miten niin eivät sillä muka pärjäisi?

Vierailija
2/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tuon kokoisesta palkasta hirveästi eläkettä jää käteen. Mutta eiköhän nuo pärjäisi silläkin määrällä, kun asunto on kuitenkin velaton ja ainahan sen voi myydä ja muuttaa pienempään.

En näe, että vanhempiesi tilanne on mitenkään toivoton. Sitä paitsi eläkettä kertyy aika mukavasti lisää, kun tekee pari ekstravuotta eläkeiän täyttymisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ulosoton asiakkaita. Ei paljoo naurata sekään. Talo on rakennettu v.´1982, eikä ole häävissä kunnossa. Kerran on tapetit vaihdettu olohuoneeseen ja makkareihin. Ei oo rahaa mihinkään.

Kiva... Ei kauheen nautinnollinen elämä noillakaan oo ollu. JOs ei itselläkään kovin hääviä aina.

Vierailija
4/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäivät eläkkeelle ja elävät kädestä suuhun. Nyt on sitten edessä omakotitalon myynti. Myyntihinnalla ei osteta edes kerrostaloasuntoa. Eli vuokralle menevät. Ja sitten kaiken huipuksi kranttuilevat millaisen asunnon huolivat. Mietitään mille alueelle halutaan ja mille ei, kun pitäisi miettiä mihin rahat riittää. Heillä on jopa velkaa talostaan!

Perintöä ei odotella, mutta olishan se kiva että pystyisivät elättämään itsensä. Meillä talous kunnossa, mutta ei ylimääräisiä autella koska autamme opiskelevia lapsiamme ja katsomme että heidän auttaminen menee edelle.

Vierailija
5/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi remontoida.

Vierailija
6/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vaihtavat vähän elämäntyyliään. Jos nyt tienaavat 1700-1900 netto kumpikin ja vastike on vain 300 niin mihin kummaan saavat kaikki rahansa kulumaan?

Vierailija
7/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän sitä jäis väkisinkin säästöön tuommoisista summista ja kun asumiskustannukset ovat noin pienet.

tosiaan ovat nauttineet elämästä.. Toisaalta hyvä niin.

ovat tietty tottuneet tiettyyn elintasoon, niin eivät pärjää eläkkeellään.

Vierailija
8/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vaihtavat vähän elämäntyyliään. Jos nyt tienaavat 1700-1900 netto kumpikin ja vastike on vain 300 niin mihin kummaan saavat kaikki rahansa kulumaan?

AP:hän kertoi jo avauksessaan, minne rahat kuluvat. Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
9/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkkeen. Noilla tuloilla noin tonnin bruttona. Miten niin eivät sillä muka pärjäisi?

Isällä menee rahaa elektroniikkaan, harrastuksiin ja kaljaan/viineihin, äiti pystyy laittamaan kerralla jopa satasia peleihin (RAY:n peliluolat ja markettien hedelmäpelit). Isä ei ole kuitenkaan alkoholisti eivätkä he muutenkaan ole niin white trash kuin tästä kirjoituksesta voisi päätellä. Keskiluokkaisia ja muissa kuin raha-asioissa ihan tolkun ihmisiä.

Eniten jurppii tuo, ettei ole yhtään ajateltu sitä että asunto (varsinkin kylppäri) oikeasti tarvitsee joskus remonttia ja rahaa pitäisi säästää etukäteen.

-ap

Vierailija
10/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin saavat käyttörahaa. Kun jäävät eläkkeelle tulee aikamoinen shokki pudotus tuloissa.

Itse aloitin eläkesäästämisen 18 vuotiaana ja siitäkin on nyt jo 15 vuotta. Kun tulen "eläkeikään" ei suomen järjestelmässä ole enään mitään eläkkeellejäämisikää.

Pakko pitää itse itsestään huolta!

Vierailija
11/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ottaa vastuu elämästään. Jos saavat yhteensä 2000 euroa eläkettä käteen, niin sillä kaksi ihmistä elää ihan hyvin, on paljon ihmisiä, joilla on asiat paljon huonommin.

Vierailija
12/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun vanhemmillani muuten sama tilanne, paitsi etteivät omista asuntoansa. Ovat siis laittaneet sievoisen summan vuokriin reilun 45 vuoden aikana minkä yhdessä ovat ollet.

Koskaan eivät ole tupakoineet, alkoa on kulunut minimaalisesti, rahapelejä eivät pelaa tms.

En tiedä minne heidän rahansa ovat menneet, mutta tilanne on se, että nyt minulta pyydetään talveksi lämmintä takkia, pipoa, kaulahuivia... En tiedä kuinka suhtautua.

Vierailija
13/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täkäläisen kansalaisopiston kurssiohjelma ja ympyröi sieltä Tee itse oma arkkusi -kurssi. Kivaa puuhaa eläkkeelle jäädessä ja hautajaiskustannukset saa minimoitua.

Vierailija
14/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat on tosi hyvin. Appi tehnyt konkurssin 90-luvun lamassa. Ei saa omistaa mitään edelleenkään, eikä omista. Asuvat mun miehen omistamassa talossa, jonka kunto ok, mutta sijainti sellainen että tuskin saa koskaan myytyä tai ainakin tiukkaa tekee, jos jotain rahaa siitä haluaa. Appi ollut ikänsä yrittäjä, en onko yelit ja muut hoidettu. Anoppi taas ollut viimeksi palkkatöissä 80-luvulla, sitten ollut töissä toimitusjohtajana miehen yrityksessä. Ei palkkatuloja. Nyt eläkeputkessa. Appi sairaseläkkeellä. Tulot onnettomat. Me emme tule heitä rahallisesti avustamaan.

Että siihen nähden apn vanhemmilla menee ihan kivasti.

Toisaalta kun kunnallisia hoivapalveluita tarvitsee tulevaisuudessa, ei kannata edes omistaa mitään.

Vierailija
15/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ottaa vastuu elämästään. Jos saavat yhteensä 2000 euroa eläkettä käteen, niin sillä kaksi ihmistä elää ihan hyvin, on paljon ihmisiä, joilla on asiat paljon huonommin.

Vierailija
16/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin appivanhemmat olivat yllättäen yhä asuntovelkaisia, vaikka asunto ostettu 1986! Muuttivat nyt pienempään, ja yhä jäi velkaa. Heillä menee RAY:n peleihin ja veikkaukseen

:(

Sitten intona selittävät, että voittivat 100 euroa... Kuinkahan paljon on mennyt huoh... Ulkosesti aina kultakorut päällä, matkustelevat etelässä monta kertaa vuodessa, uusi auto ym. Siksi yllätyin.

Vierailija
17/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi ovat pienituloisia, ei noista nettosummista mitään valtavia säästöjä revitä. Pienet palkat kuluvat yleensä ihan tavalliseen elämiseen. Etenkin jos haluaa hieman nautiskella elämästä (ja siihen on jokaisella oikeus).

Vanhempiesi rahatilanne ei kuulu sinulle. Jos saat perintöä niin kiva, jos et niin ei voi mitään.

Sinulla ei myöskään ole mitään velvoitteita auttaa vanhempiasi taloudellisesti.

Anna pienituloisten vanhusten nauttia elostaan viime hetkiin saakka!!!

Vierailija
18/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä syytellään nuoria rahankäytöstä.

Onko ongelma peliriippuvuus ja alkoholismi?

Vierailija
19/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että vanhemmilla ei ole varaa jäädä eläkkeelle. Ja lapsella on täysi syy olla siitä huolissaan! Kyllä rakkaimmistaan saa ja jopa pitää olla huolissaan, että siinä mielessä raha-asiat kuuluvat lapselle. Ja lapsi myös joutuu heitä hoitamaan kuolemaan asti. Vanhempani ovat minua auttaneet ja hoitaneet lapsena, minä aion auttaa ja hoitaa heitä vanhoina. Piste.

(en ole ap)

Vierailija
20/51 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis varsinaisesti ole huolissani siitä, miten he pärjäävät. Omistusasunnon arvo on kuitenkin n. 220 tonnia. Se on hyvään aikaan 80-luvulla ostettu (tuolloin 400 tuhatta markkaa) ja hinnat nousseet.

Lähinnä tässä ärsyttää tuollainen huoleton elämäntapa. Vanhemmillani on kuitenkin yli 40 v työuraa takana ja 20 v ilman asuntolainaa, joten ei olisi tarvinnut paljoa laittaa sivuun, että olisi varaa nyt vaikka siihen kylppäriremonttiin. Äiti myös valittaa rahaongelmia minulle.

Lohdullista kuulla, että muillakin on samanlaisia vanhempia. Sanoisin, että RAY ym. pelit on meillä se suurin ongelma ollut.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi