Miksi jotkut urpot jankkaavat, että kaikille halukkaille muka löytyy kyllä työtä?
Onko heillä kenties jonkinlainen luetunymmärtämisongelma tilastojen suhteen?
Pää niin syvällä omassa persiissä, ettei nähdä kokonaisuuksia lainkaan? Haukutaan eläteiksi ja laiskoiksi, mikä on mielestäni aivan järkyttävän typerää.
Haluaisin vastauksia mm. seuraaviin tilanteisiin, joita täälläkin on esitetty:
1. Mies jää työttömäksi paperitehtaalta, koko tehdas lakkautetaan. Paikkakunnalla tai lähikunnissa ei mitään tarjolla 500 äkkityöttömälle. Vaimolla on vaikkapa oma kukkakauppa ja ok tulot sieltä. Kolme lasta, yksi paikallisessa lukiossa, muut alakoulussa. Oma talo, josta velkaa. Mitä miehen pitäisi tehdä?
2. Vaimo potkaistaan Nokialta pihalle. Miehellä hyvä työ samalla paikkakunnalla. Vaimo yrittää etsiä epätoivoisesti jotain, kilpaillen muutaman sadan muun irtisanotun kanssa hajatyöpaikoista. Yrittää kaupan kassalle, siivoojaksi, ym, mutta on "liian koulutettu". Vaimo ei saa työtä. Lapset tarhaikäisiä. Talo oma, mutta velkaa on vielä. Mitä vaimon pitäisi tehdä?
Kommentit (36)
1. Istua alas ja miettiä mitä elämältä haluaa, mitä haluaa loppuelämänsä tehdä ja tehdä työkseen ja mitkä ovat realistisia vaihtoehtoja. Sen jälkeen mennä ja kouluttautua tai muuten hankkia se ammattitaito ja hakeutua sen alan töihin tai yrittäjäksi.
2. Aika pitkälle sama kuin miehellä, aikaahan on kuitenkin mietiskelläkin jonkin aikaa.
Tero
Kohtaan A.) Paikkakunnan muutto tai perustaa oman innovatiivisen yrityksen!
Kohtaan B.) Sanoo haastatteluissa että onhan tuota tullut opiskeltua mutta nyt on tilanne sellainen että hän vaan tarvitsee perheelle rahaa.
Sen jälkeen kehuu miten työpaikka voisi hyötyä hänen palkkaamisestaan.
Itse olen ollut liian koulutettu aikanaan. Mutta olen työntekijänä reipas, tunnollinen ja tahdon tehdä kaiken hyvin enkä melkein!
Yrityksen perustaminen kiinnostaa ja näen paljon asioita juurikin työnantajan vinkkelistä.
Jos ei vaaranna mitään palkkaamalla vähän liian hyvän miehen mutta ehkä voisi saada hänestä hyvän työntekijän niin ehdottomasti palkkaisin hänet kuin ei niin motivoituneen justiin paikkaan sopivaa persoonaa.
Mutta tämä nyt on vaan minun ajattelua. Ja PS. minulla on vakityö, harkitsen tosin lisäkoulutusta ja haaveissa siintää oman yrityksen kokoaminen.
Että revi siitä ja hajoa työttömyyteesi, sinähän et voi elämällesi mitään! Kuka nyt sinua palkkaisikaan? En minä ainakaan!!!! :D
Ei nää pää persiissä kulkijat ymmärrä ;)
niin kunnallispolitiikkaankin voisi osallistua. Mutta hei: istu sä siellä kotona haisemassa tuoreelle!
Sitä saa mitä tilaa ja elämä on sitä miksi sen tilaa. Miksi kukaan sinua palkkaa jos ei itseään myy sisään? Pitää olla tahtoa. Selittelijöitä on aina ne jotka ei "koskaa" pääse mihinkään.
On se kuulkaa itsessä se syy. Kuka sinne perämettään ovellesi työpaikkaa toisikaan?
vastaus otsikon kysymykseen:
Meidän talousteorioista huomattava osa, se jota suurelta osin opetetaan ja kannatetaan länsimaissa on peräisin teollistumiskaudelta 1800-luvun jälkipuoliskolta. Silloin oli todella niin, että Eurrooppaan tuotiin siirtomaista halpaa materiaalia jalostettavaksi ja se sitten myytiin kalliilla takaisin siirtomaihin niin isoilla volyymeillä kuin vain joku tuottamaan pystyi. Uusien tehtaiden perustamista ei rajoittanut se, ettei tuotteita olisi saanut myytyä, vaan lähinnä vain se, ettei ollut tarpeeksi työvoimaa. Noissa oloissa jokaiselle, joka ilmoitti haluavana töitä, todella syntyi työpaikka.
Todettakoon, että vaikka tästä nyt meillä syytetään EK:n työnantajapuolen edustajia ja ollaan sitä mieltä, että oikeistolaista työnantajan edun ajatteluahan se vain on, kaikki marxilaisuus ja sosialistinen talousajattelu syntyi karkeasti samaan aikaan ja sen taustalla on samanlainen olettamus talouden toiminnasta ja teollisuuden kasvusta. Homman oikea varsinainen ongelma on, että enää teollisuus ei kasva, koska kysyntä ei ole rajatonta, eikä länsimaiden elinkeinorakenne ylipäänsä ole enää niin teollisuuvaltainen.
Mitä sitten esimerkikkitapaustesi ihmisten pitäisi tehdä? No kouluttautua uudelleen esimerkiksi palvelusektorille tai tiedon tuottamisen alalle. Teollisuus on oikeasti menneiden aikojen kamaa, se ei tule enää nousemaan! Hyväksykää muutos ja asettautukaa toimimaan sen mukaan: Eihän maatalouskaan enää ole Suomen pääelinkeino, vaikka satoja vuosia oli...
Numero 1. mies lähtee viikoiksi töihin jonnekin muualle
- No ei ole perheelliselle ihan realistinen vaihtoehto. Sitä paitsi mistä niille kaikille paperimiehille niitä "toisen paikkakunnan töitä" piisaa, kun jokaisella paikkakunnalla tahtoo työttömiä olla omassakin kylässä
Numero 2. Vaimo alkaa kutomaan mattoja tai perustaa jonkun muun omna yrityksen tai koko perhe muuttaa Helsinkiin
- Onko Helsingissä paljonkin työtä paperitehtaiden entisille työntekijöille? Tai vaikka karjastaan luopuneille maanviljelijöille?
Oman yrityksen perustaminen ei riitä elättämiseen, jos ei ole ostavia asikkaita. Harva parempikaan suomalainen yritys pystyy kilpailemaan halpatuonnin kanssa,saati sitten "matonkutoja". Mainitaan nyt esimerkkinä vaikka Nokia.
mutta toiset eivät sitä vaan suostu uskomaan.
Soittaa firmoihin joissa ei ole paikkaa auki, pitää sujuvan myyntipuheen itsestään ja ehkä saa töitä.
Miettii josko olisikin päivärahalla pari vuotta kotona, hankkisi lisäkoulutusta ja sitten hakisi innolla töitä parin vuoden päästä.
Kainoja on aina, ja työtä. Ainakin tämän perheen aikuisille on ollut. Ja myös parille lapselle.
Suomessa on niin paljon työttömiä, ettei moni edes tajua. Itse olen kahden tutkinnon omaava ja kun haen duunia kolmen kotiäitivuoden jälkeen niin huomaan usein olevani 300 hakijan joukossa yksi niistä 299:stä, joka ei saa työtä. Ainoa vaihtoehto nykyään tuntuu olevan muuttaa ghettohelsinkiin tai ulkomaille ja olemme nyt miehen kanssa päätyneet siihen, että muutamma Australiaan ensi syyskuussa. Suosittelen ulkomaita, siellä on töitä ja paljon muutakin hyvää. Jos me esim muuttaisimme Helsinkiin niin joutuisimme ottamaan lisää asutovelkaa, työmatkoihin menee usein tunti tai pari, joten elämisen laatu huononisi todella paljon ja käteen jäisi vähemmän rahaa. Australiassa meillä on nyt työntantajan tarjoama talo, palkko suurempi kuin Suomessa ja ilmastokin on hieman parempi. Suomalaiset saa yleensä helposti töitä etenkin Saksasta ja Australiasta jne.
Siellä on monen muijan mies viikot muualla töissä.
Ihan henk. koht. tunnen näitä.
( 2.) Pk-seudulla on enemmän työpaikkoja kautta linjan ja koulutusmahdollisuuksia myös, joten kyllä sieltä jotakin paperimiehelle ja sen muijallekin voisi löytyä.
- No ei ole perheelliselle ihan realistinen vaihtoehto. Sitä paitsi mistä niille kaikille paperimiehille niitä "toisen paikkakunnan töitä" piisaa, kun jokaisella paikkakunnalla tahtoo työttömiä olla omassakin kylässäNumero 2. Vaimo alkaa kutomaan mattoja tai perustaa jonkun muun omna yrityksen tai koko perhe muuttaa Helsinkiin
- Onko Helsingissä paljonkin työtä paperitehtaiden entisille työntekijöille? Tai vaikka karjastaan luopuneille maanviljelijöille?
Oman yrityksen perustaminen ei riitä elättämiseen, jos ei ole ostavia asikkaita. Harva parempikaan suomalainen yritys pystyy kilpailemaan halpatuonnin kanssa,saati sitten "matonkutoja". Mainitaan nyt esimerkkinä vaikka Nokia.
Palkanmaksajia niille töille ei sitten enää riitäkään
Soittaa firmoihin joissa ei ole paikkaa auki, pitää sujuvan myyntipuheen itsestään ja ehkä saa töitä.
Miettii josko olisikin päivärahalla pari vuotta kotona, hankkisi lisäkoulutusta ja sitten hakisi innolla töitä parin vuoden päästä.
Kainoja on aina, ja työtä. Ainakin tämän perheen aikuisille on ollut. Ja myös parille lapselle.
Jos ole päivärahoilla, et voi opiskella!! Huomaa, ettei ihan ole sinulla aiheesta kokemusta :D
en kans ymmärrä miten aina tuota yrittäjyyttä tarjotaan vaihtoehdoksi! Kannattavia yritysideoita ei kasva puissa eikä kaikista todellakaan ole yrittäjiksi!
Kohtaan A.) Paikkakunnan muutto tai perustaa oman innovatiivisen yrityksen!
- Olen ollut ammatikseni yritysneuvoja. Valitettavasti minulla on "innovatiivisten" yritysten perustamisesta sen vuoksi realistisempi käsitys kuin sinulla, nimenomaan toimeentuloa ajatellen! Ei se pelkkä työ pitkälle riitä, vaan tulojen pitää olla jatkuvasti menoja suuremmat.
Toiseksi: millä ihmeellisellä pääomalla minä sen yrityksen perustaisin ja pyörittäisen ne ensimmäiset tappiolliset vuodet?Kohtaan B.) Sanoo haastatteluissa että onhan tuota tullut opiskeltua mutta nyt on tilanne sellainen että hän vaan tarvitsee perheelle rahaa.
Sen jälkeen kehuu miten työpaikka voisi hyötyä hänen palkkaamisestaan.
- Tämän ja monta muutakin vastaustapaa olen jo ehtinyt kokeilla.
Olen hankkinut lisäkoulutusta, käynyt ylimääräisiä kursseja, vaihtanut paikkakuntaa...
Mitä vielä?Kas kun ei kukaan keksi ehdottaa, että mene töihin ilmaiseksi. Sitähän ne työvoimatoimiston tarjoamat paikat ovat.
Mutta siinäkin menettäisi yksi ihminen palkallisen työpaikan, jos minä tekisin sen ilmaiseksi.Hoitoalalle minusta ei ole, se sekä potilaiden että minun onneksi selvinnyt jo soveltuvuustesteissä.
Näillä työttömyyspaikkakunnilla yhtä koulutuspaikkaakin voi olla kärkkymässä 10 hakijaa.
1. Mies jää työttömäksi paperitehtaalta, koko tehdas lakkautetaan. Paikkakunnalla tai lähikunnissa ei mitään tarjolla 500 äkkityöttömälle. Vaimolla on vaikkapa oma kukkakauppa ja ok tulot sieltä. Kolme lasta, yksi paikallisessa lukiossa, muut alakoulussa. Oma talo, josta velkaa. Mitä miehen pitäisi tehdä?
>>Sitten myydään kukkakauppa. Niistä 500 äkkityöttömästä joku sen kuitenkin ostaa. Muutetaan työn perässä, perustetaan uusi kukkakauppa ja jos mies ei työllisty vastaavalle alalle, muutoskoulutukseen. Toinen vaihtoehto, mies pyörii työttömänä jaloissa eläkeikäänsä asti ja/tai tekee välillä hanttihommia, jos niiltä muilta 500 liikenee. Talo myydään, jos saadaan myytyä ja muutetaan vaikka vuokralle.
2. Vaimo potkaistaan Nokialta pihalle. Miehellä hyvä työ samalla paikkakunnalla. Vaimo yrittää etsiä epätoivoisesti jotain, kilpaillen muutaman sadan muun irtisanotun kanssa hajatyöpaikoista. Yrittää kaupan kassalle, siivoojaksi, ym, mutta on "liian koulutettu". Vaimo ei saa työtä. Lapset tarhaikäisiä. Talo oma, mutta velkaa on vielä. Mitä vaimon pitäisi tehdä?
>>Jos Nokia on Helsingissä, vaimo menee töihin jonnekin vastaavalle alalle. Stadista ei duunipaikat lopu. Jos asuvat pöpelikössä, muutetaan stadiin ja molemmat koulutusta vastaavaan työhön. Toinen vaihtoehto, vaimo pyörii työttömänä jaloissa eläkeikäänsä asti ja/tai tekee välillä hanttihommia, jos sattuu niitä välillä saamaan. Vaimo on onneton ja viimeistään 50-vuotiaana kokee huonoa itsetuntoa kun ura meni ketuilleen, eikä kukaan kaipaa töihin. Talo myydään ja ostetaan muualta uusi.
Oikea vastaus: muuttaa työn perässä isompaan kaupunkiin ja etsiä uusi työpaikka. Talon voi aina myydä.
Jos ole päivärahoilla, et voi opiskella!! Huomaa, ettei ihan ole sinulla aiheesta kokemusta :D
Kyllä päivärahallakin voi opiskella, kunhan siitä on sovittu. Aiemmin se onnistui työvoimakoulutuksena, mutta nyt myös päivärahalla. Silloin tosin kuluttaa ansiosidonnaisen päiviä toisin kuin ennen.
Mutta ei koulutus ole kaikille mitenkään autuaaksi tekevä, sekin on nähty.
...ja työn ohessa koulutan koko ajan itseäni toiselle alalle, koska haluan joko
a) vaihtaa jossain vaiheessa alaa omasta halustani
b) olla valmistautunut siihen tilanteeseen, että jään työttömäksi eikä saman alan tehtäviä enää löydy
c) mulla on tarvittaessa riittävä tieto-taito perustaa vaikka oma yritys.
Mun mielestä nykymaailmassa ihmisen tulee valmistautua muuttuviin tilanteisiin. Mä pystyn opiskelemaan, vaikka käyn töissä, minulla on kolme lasta ja olen vieläpä yh. Pystyn myös harrastamaan liikuntaa aktiivisesti. Telkkariin ja baareiluun ei sitten riitäkään aikaa.
n40
Minulla maalaisena ei ole mitään käsitystä Helsingin hintatasosta. Kertokaapa minulle, kannattaako minun hankkia sieltä työasunto viikoiksi 1500 euron kuukausipalkalla?
Matka- ja asumiskuluja tulisi niin paljon,että vero% olisi luultavasti 0. Joka tapauksessa minulla on täällä käytännössä maksuton asunto, kun joutuisinhan minä Helsinginasunnostakin maksamaan ne samat kulut kuin täällä, jossa ei enää omasta tarvitse maksaa vuokraa eikä lyhennyksiä.
Jos muuttaisi Helsinkiin vaikka Kemijärveltä, niin millaisen asunnon sieltä saisi sillä rahalla, jonka saa omakotitalon myynnistä kotipaikkakunnalla? Oletaan vaikka perheellä olevan kaksi lasta, joilla oli aiemmin hoitopaikka kemijärveläisen perhepäivähoitajan luona (joka sitten jäisi työttömäksi kun ei riittäisi tarpeeksi hoidettavia).
Numero 2. Vaimo alkaa kutomaan mattoja tai perustaa jonkun muun omna yrityksen tai koko perhe muuttaa Helsinkiin