Onko joku oikeasti niin köyhä ettei ole varaa hankkia lapselle suksia tai luistimia?
Kai kaikki ostaa jos päiväkodissa tai koulussa niitä tarvitaan?
Kommentit (155)
vastaan omasta puolestani.
Minulla ei ole varaa ostaa lapselle uusia suksia tai muitakaan harrastusvälineitä, onneksi olen löytänyt käytettyjä. Käytettyihinkään ei ole joka tilanteessa varaa, vaan ne ovat investointeja, jotka suunnittelen ja budjetoin hyvissä ajoin etukäteen. On ollut tilanteita, ettei ole ruokaankaan varaa. Tähtään kuitenkin siihen, että lapsi saa kaiken tarvittavan, eikä joudu jäämään köyhyyden takia paitsi mistään.
Näin meillä ja voisin kuvitella, että monella muullakin menee näin.
Monta vuotta ostin välineitä ja rahaa paloi. Kyllä turhautti kun kalliit välineet olivat käytössä 1-2 kertaa talvessa.
Nyt en enää osta, on paljon ekologisempaakin käyttää koulun varusteita ne pari kertaa kuin ostaa tuollaista tarpeetonta romua nurkkiin.
Kirpparilta ei löydy koskaan kokoja ja luistimet maksavat kuitenkin 50- 100 e marketeissa. Olen nyt jättänyt ostamatta jo useampana vuotena enkä aio enää ostaa yhtäkään luistinta enkä suksia liion. Lapsi sa akoulussa käyttää koulun kamoja jos niitä on ja jos ei ole voi vaikka kävellä sillä aikaa ja piste.
että olet sydämetön ja häijy vanhempi! Että voi ihan vaikka kävellä sillä aikaa kun muut luistelevat/hiihtävät... Oi, siinä sitä onkin talven iloa ja lapsuuden riemua!
Jätä vaikka joku tatuointi ottamatta ja osta lapsellesi luistimet prkl!
näistä vastauksista taas huomaa sen kun valitetaan että joutuisi 3-4 lapselle ostamaan niin tulisi niin kalliiksi.Miksi ette aikoinaan laskeneet moneenko lapseen teillä on varaa?
:):):):):) tai hiihtoa.
sukset ja luistimet?
Nuo lajit ovat turhaakin turhempia.
Mieluummin satsaan rahat vaikkapa lapsen uintikurssiin.
Koululla on välineitä ja niitä käytää luokasta jopa puolet.
Mä olen myös sitä mieltä, että koulunkäynnistä ja varsinkaan liikunnasta ei pitäisi tulla vanhemmille niin paljon turhia kuluja kun nyt tulee. Jos tosiaan yhtenä lukukautena saadaan luisteltua vain 1-2 kertaa niin en tosiaan ala ostamaan sen takia viidenkympin luistimia.
Meilläpäin muuten on tuollainen luistimien ja suksien vaihtopörssi mutta hinnat ovat aika suolaiset. Kaupasta saa uudet pistämällä muutaman euron lisää. Olen jonkun kerran vienyt liian pieniä luistimia sinne mutta rahallisesti se ei kannata.
29 lisää vielä, että kirpparilta löytyy ihan oikeita jääkiekkoluistimia, sellaisia kevyitä hokkareita. Ekaluokkalaisellamme on iso jalka. Parilla kympillä löydettiin, mies osaa katsoa oikeanlaiset kun on itse harrastanut jääkiekkoa aikanaan. Samoin monoja ja suksipaketteja löytyy kohtuuhintaan, kun on AJOISSA liikenteessä ja näkee hiukan vaivaa. Koulumme tiedotti jo syyskuussa tulevista hiihto-ja luistelutunneista. Samalla opettajat vinkkasivat hankkimaan käyetttyjä välineitä. Ei kukaan pakota kaikkea uutena ostamaan.
Suksipaketit menevät sukupuolesta katsomatta nuoremmalle. Hokkarit ollaan myyty naapuruston/kavereiden perheille lähesä samalla hinnalla minkä ostimme kirpparilta.
Toisaalta hokkarit ovat tytölle paremmat harjoitteluluistimet, omakohtaistakin kokemusta lapsuudestani löytyy-itselleni ei ollut muita luistimia ala-asteella kuin veljen hokkarit muttei onneksi kukaan kiusannut kun muutamalla tytöllä oli kanssa :)
29
miksi teette niin monta lasta? näistä vastauksista taas huomaa sen kun valitetaan että joutuisi 3-4 lapselle ostamaan niin tulisi niin kalliiksi.Miksi ette aikoinaan laskeneet moneenko lapseen teillä on varaa?
happy now?
ettei viitsi omaan lapseen satsata edes tuon verran sitten olisi varmaan kannattanut jättää lapset tekemättä.
luistimet kyllä löyty aina. en ollu kiusattu kyllä siellä käveli sivussa niin rikkaat kuin vähempituloisetkin lapset :)
omille lapsilleni kyllä meinaan ostaa sukset sitten kun kouluun lähtevät, mutta pienempi saa käyttää sitten isomman suksia, että tuskinpa alkuun tarvii ostaa kahta paria per talvi. käytettynä löytyy paljon ja myös edullisia tarjouksia olen nähnyt :)
lapsella voi jalankoko muuttua hurjastikin, syksyllä sopiva oma luistin voikin olla jo kevättalvella pieni.
Ainakin mun lapsen koulussa saavat rauhassa välitunnilla etsiä sopivia isosta valikoimasta.
on kyllä luistimia, mutta niitä ei teroiteta edes joka toinen vuosi, ja ei joka lapsen kanssa ehditä alkaa pohjallisen kera mittailemaan sopivaa kokoa. Siinä sitten saa moni lapsi luistella varmaan lytyssä tai kaksi numeroa liian isoilla -vain sen vuoksi, kun ei ole muuta laittaa ja vanhemmat paskat nakkaa. Monissa kouluissa hiihdetään ja luistellaan joka viikko, joskus useita kertoja. Mieti omalle kohdallesi, miltä tuntuisi luistella tosi pienillä luistimilla tai niin isoilla että nilkkaan sattuu? Niin, ei todellakaan mukavalta.
Kirpparilta ei löydy koskaan kokoja ja luistimet maksavat kuitenkin 50- 100 e marketeissa. Olen nyt jättänyt ostamatta jo useampana vuotena enkä aio enää ostaa yhtäkään luistinta enkä suksia liion. Lapsi sa akoulussa käyttää koulun kamoja jos niitä on ja jos ei ole voi vaikka kävellä sillä aikaa ja piste.
että olet sydämetön ja häijy vanhempi! Että voi ihan vaikka kävellä sillä aikaa kun muut luistelevat/hiihtävät... Oi, siinä sitä onkin talven iloa ja lapsuuden riemua!
Mutta järki päässä on ja tykkään käyttää sitä.
Kolme lasta ja kaikki on luistimet saaneet kun entiset on käyneet pieniksi. Suksia ei olla ostettu kuin muutamat paketit. Ei ne koulussa pahemmin hiihdä ja vapaalla ei sitäkään vähää.
Mitä tulee villasukkaan niin ainakin stadiumin myyjä piti mua ihan idioottina kun joskus erehdyin sanomaan että villasukka pitää mahtua myös luistimeen. Ei kuulema enää nykyään, se on joskus niin ollut mutta ei sinne enää mitään villasukkia tungeta.
ei tarvi luistelua miettiä, mutta mitä jos miettis edes ehkäisyä? Typerimmillä vanhemmilla on juuri ne lapset jotka seisoskelee sen aikaa kun toiset hiihtää ja luistelee.
Ja joo, ei se luistelu ja hiihto tarkoita sitä, etteikö voisi myös mäkeä laskea ynnä muuta ;) Ja mikä vaiva oikeasti on lähteä luistelemaan esim. viikonloppuna? Sehän juuri ON sitä rentoa oloa, perheen kanssa yhteisen ajan viettämistä kivan harrastuksen parissa, jossa saa ulkoilmaa ja liikuntaa ja hyvän mielen.
höpönhöpön. Helpommin sieltä lainavarusteista löytyy sopiva kun kasvavalla
lapsella voi jalankoko muuttua hurjastikin, syksyllä sopiva oma luistin voikin olla jo kevättalvella pieni.
Ainakin mun lapsen koulussa saavat rauhassa välitunnilla etsiä sopivia isosta valikoimasta.on kyllä luistimia, mutta niitä ei teroiteta edes joka toinen vuosi, ja ei joka lapsen kanssa ehditä alkaa pohjallisen kera mittailemaan sopivaa kokoa. Siinä sitten saa moni lapsi luistella varmaan lytyssä tai kaksi numeroa liian isoilla -vain sen vuoksi, kun ei ole muuta laittaa ja vanhemmat paskat nakkaa. Monissa kouluissa hiihdetään ja luistellaan joka viikko, joskus useita kertoja. Mieti omalle kohdallesi, miltä tuntuisi luistella tosi pienillä luistimilla tai niin isoilla että nilkkaan sattuu? Niin, ei todellakaan mukavalta.
Syksyllä pojalla oli ihan sopivan kokoiset luistimet mutta kun sitä luistelua lopulta oli helmikuussa maaliskuussa niin eivät enää sopineet. Ei tosiaan tullut mieleen enää siinä vaiheessa alkaa ostamaan uusia.
Harmittaa! Aika suuria summia ovat pyydelleet tori.fi:kin, 70€ jne. Eli jos jollain edullisesti sukset 150-160cm, sauvat sekä monot 36 niin tullaan hakemaan akselilla Vantaa/Helsinki. Viime vuoden luistimet onneksi mahtuivat. Joku ystävällinen sielu tällä palstalla auttoi meitä joulun aikaan ja lahjoitti lapsellemme 2 joululahjaa. Hyvän sydämen omaavia ihmisiä kyllä löytyy.
Minä kuitenkin avustan noita lapsia joten tiedän tarkkaan mitä siellä koululla on ja mitä ei ole. Ja fakta on, ettei tosiaankaan löydy edes kolmasosalle sopivia luistimia tai edes teroitettuja, joten todellakin on lapsen etu että kotona on hankittu luistimet. Huonoilla ei opi mitään.
Miten kaikki voi sanoa, että niitä tarvitaan vaan koulussa pari kertaa? Ettekö hiihdä /luistele vapaa-ajalla?? Mitä teette talvella pihalla?
ihmettelen.
Ehkä nämä ovat sitten jo niin köyhiä, ettei ole varaa ostaa ulkoiluun riittävän lämpimiä vaatteita, pitää sisällä istuskella?
Ja joo, ei se luistelu ja hiihto tarkoita sitä, etteikö voisi myös mäkeä laskea ynnä muuta ;) Ja mikä vaiva oikeasti on lähteä luistelemaan esim. viikonloppuna? Sehän juuri ON sitä rentoa oloa, perheen kanssa yhteisen ajan viettämistä kivan harrastuksen parissa, jossa saa ulkoilmaa ja liikuntaa ja hyvän mielen.
jos me keksitään muutakin? Käydään esim. uimahallissa tai leffassa? Joka meidän lapsista nyt yksinkertaisesti vaan on mielekkäämpää kuin luistelu ja hiihto. Ja kaikki ei tee töitä vain virka-aikana.
Mutta järki päässä on ja tykkään käyttää sitä.
sitä järkeäsi sitten rahan tienaamiseen!!!
hauskaa saivartelua. Luistelu ja hiihto todellakin ovat pois uinnista ja muista normaaleista asioista...jep.
Esitä vain "hyvää" vanhempaa aivan vapaasti, mutta fakta on ettet sellainen voi olla, jos annat lapsesi lorvia liikuntatunnilla kun muut hiihtää ja luistelee, vain sen takia ettet SINÄ pidä noita taitoja tarpeellisina. Lapsellesi tilanne on nolo vaikkei sinulle sitä myöntäisikään. Harva lapsi kehtaa sanoa vanhemmalle, että häntä inhottaa että muilla on kunnolliset vehkeet paitsi minulla. Mieti sitä.
Mutta siwa löytyy.