Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedoksi av:n kielipoliiseille

Vierailija
16.01.2013 |

En oikolue kirjoittamiani tekstejä av:lle, koska en jaksa. Että kun kirjoitus- ja välimerkkivirheitä tekstiin lipsahtaa, niin en välitä.

Että tiedoksi vaan, en noteeraa niitä teidän kielioppivirhe-ilmoituksia ketjuissa.

Jos en jaksa, niin en käytä isoja kirjaimiakaan.

Ja peruskoulu on käytynä, sitähän sää kysyit.

:D

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kirjoitan tänne iPadilla ja saatan huomata että se korjaa jonkun sanan vääräksi. En viitsi korjata sitä, jos minusta tekstin merkityksen ymmärtää virheenkin kanssa. Enkä muutenkaan tosiaan virheitä tänne korjaile jos niitä sattuu tekstiin tulemaan.

Vierailija
2/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etteko te oikolue tekstejänne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikolue AV:lle kirjoittamiani viestejä. Saan tehdä sitä ihan tarpeeksi työn puolesta, mutta silloin siitä sentään maksetaan.

Terv. suomentaja

Vierailija
4/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo kovin vanha tai onko sinulla joku sairaus, anemia, D-vitamiinin puute, masennus?

En ole koskaan tainnut kohdata ihmistä, jolle isojen alkukirjainten näppäilykin olisi liian rasittavaa.

En oikolue kirjoittamiani tekstejä av:lle, koska en jaksa. Että kun kirjoitus- ja välimerkkivirheitä tekstiin lipsahtaa, niin en välitä.

Että tiedoksi vaan, en noteeraa niitä teidän kielioppivirhe-ilmoituksia ketjuissa.

Vierailija
5/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaan viitsi.

Oletko jo kovin vanha tai onko sinulla joku sairaus, anemia, D-vitamiinin puute, masennus?

En ole koskaan tainnut kohdata ihmistä, jolle isojen alkukirjainten näppäilykin olisi liian rasittavaa.

Vierailija
6/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pisteitä ja isoja alkukirjaimia.

Muuta en ainakaan minä pyydä - enkä vaadi mitään. Jokainen taaplaa tyylillään. Eikä tietenkään oikolueta mitään tekstejä, joita tänne kirjoitetaan.

Vierailija
7/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei jaksa oikolukea tekstejään. Eihän se normaalia ole. Paras olisi kyllä, että viestit, joissa on useita virheitä, eivät edes pääsisi palstalle.

Vierailija
8/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun taso kuitenkin on melkoisen... vaihteleva, niin onhan se aika hassua vaatia viimesenpäälle korrektia kirjoitusasua. Tän palstan paras puoli kuitenkin on, että vastauksia tulee noopeasti ja paljon, niin mitä sitä aikaa oikolukuun hukkaamaan. Ehtii vaan tulla samat vastaukset moneen kertaan, kun jää turhan pitkään hiomaan sen jälkeen, kun on ketjun lukenut.

Vierailija
9/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se tänne kirjoitettu teksti on myös sisällöltään semmoista paskaa, ettei sitä jaksa edes itse lukea. Voi miettiä, jaksaako kukaan muukaan? Itse ainakin hypin helposti yli viestejä jotka on alun perusteella tylsää jaarittelua.

Vierailija
10/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että-sana aloittaa aina sivulauseen. Se erotetaan päälauseesta pilkulla.

Vierailija
11/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harmittelen puolipilkun käytön vähyyttä palstalla. Puolipilkun oikeaoppinen käyttö osoittaa kirjoittavan tuntevan suomenkielen kirjoitussäännöt ei pelkästään hyvin, vaan jopa loistavasti.

Vierailija
12/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harmittelen puolipilkun käytön vähyyttä palstalla. Puolipilkun oikeaoppinen käyttö osoittaa kirjoittavan tuntevan suomenkielen kirjoitussäännöt ei pelkästään hyvin, vaan jopa loistavasti.

Puolipilkku kuuluu jonnnekin 1950-luvun ainekirjoituksiin. Vain todella rajoittunut ja kankea ihminen käyttää sitä nykyään. Edes kaunokirjallisuudessa sitä ei enää suosita, koska se on niin vanhahtava.

Vierailija
13/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan nyt sentään oikolue tekstejä joita tänne kirjoittaa, eikä siitä silti normaalisti tule lukukelvotonta sössöä. Joku typo sinne tai tänne.

Vierailija
14/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolipilkku kuuluu jonnnekin 1950-luvun ainekirjoituksiin. Vain todella rajoittunut ja kankea ihminen käyttää sitä nykyään. Edes kaunokirjallisuudessa sitä ei enää suosita, koska se on niin vanhahtava.

Mutta sen oikeaoppisella käytöllä pääsisi loistamaan. Moni olisi kateellinen, kun eivät pysty samaan. Minä ainakin ihailen puolipilkun käyttäjiä.

Vierailija
15/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että rahasta puhuessa ei tehdä oikeaoppista euron merkkiä €. Vaan tehdää tavallinen e. Miksi?

Vierailija
16/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tosissanne? Sellaista välimerkkiä ei edes ole. Se on puolipiste.

T. Äikän ope

Vierailija
17/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen oikeaoppisella käytöllä pääsisi loistamaan. Moni olisi kateellinen, kun eivät pysty samaan. Minä ainakin ihailen puolipilkun käyttäjiä.

Mikä piru on "puolipilkku"?

Vierailija
18/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan ja oikoluen työkseni, joten tällainen jutustelu, joka vain sattuu olemaan virtuaalisesti tekstimuodossa, saa tallentua likipitäen ajatusvirtana.

Eli typot ja puuttuvat välimerkit eivät haittaa.

Sen sijaan huono muotoilu haittaa eli se, että kirjoittajaa on vaikea ymmärtää. Liian lyhyet ja kömpelöt aloitukset ärsyttävät, koska kommentoijat päätyvät tulkitsemaan aloitusta kukin eri lailla. Järkevää keskustelua ei synny.

Ja lisäksi minua kammoksuttavat selkeät kielioppivirheet, joista näkee heti, että kyse ei ole typosta tai huolimattomuudesta, vaan tietämättömyydestä. Niitä oion välillä aivan kansanvalistuksen hengessä, koska en toivo kenenkään tipauttelevan vääriä muotoja esim. työteksteihinsä. Eli niitä oion hyvää hyvyyttäni, en vittuillakseni.

Vierailija
19/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti useimmiten tulee melko virheetöntä tekstiä. En tosin kirjoita yleiskieltä eli siinä mielessä tekstini ei ole oikeastaan koskaan virheetöntä.

Kaikkien ei yksinkertaisesti tarvitse pohtia suunnattomasti sitä, tuleeko tähän pilkku ja tähän yhdysviiva vai ei. Jotkut osaavat ihan oikeasti kirjoittaa hyvää kieltä ilman sen suurempaa päänvaivaa. Huvittavia nämä "tämä on vain palsta eikä täällä tarvii miettiä mitä sanoo!!!!" -argumentit.

Vierailija
20/26 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää lyhennettä e.

T. Äikän ope