Tiedoksi av:n kielipoliiseille
En oikolue kirjoittamiani tekstejä av:lle, koska en jaksa. Että kun kirjoitus- ja välimerkkivirheitä tekstiin lipsahtaa, niin en välitä.
Että tiedoksi vaan, en noteeraa niitä teidän kielioppivirhe-ilmoituksia ketjuissa.
Jos en jaksa, niin en käytä isoja kirjaimiakaan.
Ja peruskoulu on käytynä, sitähän sää kysyit.
:D
Kommentit (26)
Sen oikea nimitys on puolipiste. Siis tämä ;
-20-
käyttää lyhennettä e.
T. Äikän ope
Mutta tuolla perus e:llä ei pääse brassailemaan.
Mutta räikeitä kielivirheitä tekevät tuskin sortuvat niihin "kiireessä" (kun ei vaan muka jaksa välittää).
Jos joku kirjoittaa vaikkapa "mun asuntoosake on talo kauppojen aikaan tehny pahanmielen monille teiniiässä asuntojen haltioiksi alkaneille nii erinlaisia ne useinmiten on vaikkei ehkä enään!!!" -tyyppisiä kovin selkeitä ja ymmärrettäviä lauseita, niin kyse ei ole enää mistään kiiretypoista vaan surkeasta kielen osaamisesta.
Mua ei tosiaankaan kiinnosta kommentoida mitään viattomia typoja, mutta räikeisiin kielivirheisiin tekee mieli puuttua ihan vaan siksi, jos sillä voisi edes vähän parantaa maailmaa ja saada jonkun panostamaan tekstiinsä. Puhekielisesti kirjoittaminenkin on ihan ok, kunhan se ei mene ihan överiksi ja vaikeuta lukemista.
Niin ja tiedoksi härskin heikkotasoisesti kirjoittaville: luultavasti vastauksienkin taso kärsii kirjoitustyylistänne. Mä nimittäin ainakin skippaan suosiolla koko viestin, jos se on aivan tolkuttoman huonoa kieltä. Paneudun mieluummin niihin viesteihin, joissa ajatellaan vähän lukijaakin.
Kirjoitan ja oikoluen työkseni, joten tällainen jutustelu, joka vain sattuu olemaan virtuaalisesti tekstimuodossa, saa tallentua likipitäen ajatusvirtana.
Eli typot ja puuttuvat välimerkit eivät haittaa.
Sen sijaan huono muotoilu haittaa eli se, että kirjoittajaa on vaikea ymmärtää. Liian lyhyet ja kömpelöt aloitukset ärsyttävät, koska kommentoijat päätyvät tulkitsemaan aloitusta kukin eri lailla. Järkevää keskustelua ei synny.
Ja lisäksi minua kammoksuttavat selkeät kielioppivirheet, joista näkee heti, että kyse ei ole typosta tai huolimattomuudesta, vaan tietämättömyydestä. Niitä oion välillä aivan kansanvalistuksen hengessä, koska en toivo kenenkään tipauttelevan vääriä muotoja esim. työteksteihinsä. Eli niitä oion hyvää hyvyyttäni, en vittuillakseni.
Ei voi enää väittää, että "mitä väliiiii!!??", jos tekstin luettavuus kärsii selvästi. Kun kirjoittaa huonosti, niin siinä kärsii tekstin luettavuus, uskottavuus, houkuttelevuus ja varmaan moni muukin asia.
Ja lisäksi minua kammoksuttavat selkeät kielioppivirheet, joista näkee heti, että kyse ei ole typosta tai huolimattomuudesta, vaan tietämättömyydestä.
mutta eikös sen pitäisi olla "minua kammoksuttaa selkeät kielioppivirheet..."?
T. Vuoden 2010 ylioppilas