Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käsitä, miksi synnytyssairaalassa joutuu itse vaihtamaan lakanat ja muutenkin sitä menoa

Vierailija
16.01.2013 |

En pystynyt vaihtamaan itse, kun olin niin huonossa kunnossa synnytyksestä ja pienikin liike pyörrytti (menetin paljon verta). Koen että olin ihan tuusan nuuskana, ja kipuja oli paljon. Kaikki aika meni omasta olosta selviämiseen ja vauvan imettämiseen ja hoitoon. Makasin sitten verisissä lakanoissa, koska en olisi kyennyt niitä itse vaihtamaan. Mies vaihtoi mulle aluslakanan jossain vaiheessa kun kyyhötin jossain sen aikaa.

Miksi synnyttäneitä äitejä kohdellaan niin huonosti Suomessa?? Paljon paremmassa kunnossa olevia potilaita passataan muilla osastoilla, mutta se että olet koko alapää tuusannuuskana, kovissa kivuissa, hormonit hurjana - itkettää ja ahdistaa, ja hemoglobiinit pohjalukemissa, ei ole mikään syy ilmeisesti äidin hoitoon. Vain vauvalla on väliä, kun sen on itsestään ulos saanut, viis siitä mitä jälkeä synnytys on saanut aikaan.

Kommentit (252)

Vierailija
141/252 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi heittää suoraan hankeen. Ne ovat heikompaa ainesta.

T. 3 kymmenen pisteen vauvaa alateitse ilman kivunlievitystä synnyttänyt selviytyjä-mamma

Älkää provosoituko tästä!

Vierailija
142/252 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...synnytysosastolla on terveitä ihmisiä (synnytys ei ole sairaus). Myös tavallisilla sairaalaosastoilla olisi hyvä jos potilaat voisivat itse tehdä sängyn petauksen kaltaisia juttuja, mutta hygieniavaatimukset ovat toiset (ja sairaanhoitokulttuuri muuttuu hitaasti niilläkään osastoilla joilla omatoimisuus olisi mahdollista).

Synnyttäjä voi tietysti olla huonossa kunnossa vaikean synnytyksen jäljiltä, ja silloin on ihan ok pyytää apua vaikka lakananvaihtoon.

Useimmissa sairaaloissa voidaan veloittaa muuten poliklinikkamaksu kun käy osastolla polikliinisesti (tämä tuolle toiselle kirjoittajalle). Outoa ettei siellä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/252 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ero on siinä, että...

...synnytysosastolla on terveitä ihmisiä (synnytys ei ole sairaus)".

Ei toi nyt kyllä ihan noin mene. Mietis nyt vähän. Moni synnyttäjä on yli 30 vuotias, kyllä siihen ikään mennessa on voinut tulla monenlaista vaivaa kroppaan! Ja siihen rankka synnytys päälle niin ei ole mikään ihme että huonossa kunnossa ollaan! Ja sitten on myös mahdollista että raskaus itsessään aiheuttaa, laukaisee jonkun sairauden naiselle. Odotus ja synnytys on sen verran iso juttu että ei ole todellakaan mikään ihme jos ja kun vaivoja on ja tulee...

Vierailija
144/252 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis synnyttäjillä ei ole SAIRAUTTA. En yhtään kieltänyt, etteikö moni olisi huonossa hapessa niinsanotusti ja paikat kipeänä ja hyvinkin heikkona.

Yritin selittää miksi vaikkapa sisätautiosastolla hoitajat vaihtaa lakanat, mutta synnytysosastolla ei. Ei ole sairautta. Synnytys ei ole sairaus.

Ja sanoin vielä erikseen, että jos synnyttjä on huonossa kunnossa niin tietysti pitäisi auttaa. Epäilen ettei ap ollut apua pyytänytkään.

Vierailija
145/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole asiallista.

Vierailija
146/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole asiallista.

Vierailija
147/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse ihmetellyt ihan samaa!

Muilla osastoilla voi olla joku pieni toimenpide tehtynä ja passataan eestä ja takaa.

Mutta jos olet synnyttänyt tai on sektioitu niin pitäisi olla heti elämänsä kunnossa ja tehdä hoitajienkin työt!

Vierailija
148/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytyneet jos olisit avannut suusi ja pyytänyt että lakanat vaihdettaisiin? :)AV-palstalla jälkikäteen avautuminen tuskin tilannetta muuttaa mutta sillä hetkellä apu olisi hyvinkin voinut löytyä hoitajilta.

Itse kyllä vaihdoin likaisen poikkilakanan kun tarve vaati, muuten olin samoissa lakanoissa koko 5pv. Mutta mä olinkin sektiopotilas eikä lakanat erityisemmin likaantuneet, paitsi maitotahroja tietysti vähän tuli.

Vierailija
149/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaahan ne potilaat oleilusta muillakin osastoilla ihan saman verran. Mutta älyttömintä oli seuraava: Viisi päivää synnytyksen jälkeen pääsin kotiin ja kävin sieltä käsin vielä viikon ajan tipassa, kahdesti päivässä. Lasku kun tuli, siinä laskutettiin täydestä vuodeosastopäivästä myös päiviltä jolloin kävin sairaalassa vain kahden tunnin ajan, istumassa tipassa käytävällä, ilman ruokaa tai juomaa. Soitin sitten asiasta sairaalaan ja selvisi että heillä on vain yksi tapa laskuttaa vuodeosastohoidosta. JOs olisin tiennyt tämän, olisin vaatinut kaikki ruuatkin ja mielellään vuodepaikan tipan ajaksi, niistähän maksoin. Mutta toisaalta, ei hoidosta voi laskuttaa todellisten kulujen mukaan. Teho-osastohoito maksaa oikeasti niin paljon ettei kenelläkään olisi varaa niihin laskuihin. Että parempi näin.

Vierailija
150/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lakanoiden vaihdon tarkoitus on saada äidit liikkeelle. Ja kyllä minulla vaihdettiin lakanat ekana päivänä synnytyksestä, koska olin niin huonossa kunnossa. Ehkä sinä et ollut tarpeeksi huonossa kunnossa, tai sun lakanat ei olleet tarpeeksi veriset.

Vierailija
151/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luokitella äidit laiskoiksi?? Mutta sitten toisella osastolla makaava herra, jolta on tyyliin luomi poistettu ja joku pieni operaatio tehty. Niin hän kyllä saa rauhassa maata laiskana ja vaatia kaiken palvelun!?!?

Äideillä sentään on vielä se vauvakin siinä hoidettavanaan.

Vierailija
152/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut lapseni v 1997-2001, enkä ole ikinä joutunut vaihtamaan lakanoitani itse sairaalassa. Muutenkin toivat särkylääkettä, jos pyysin, ottivat vauvan luokseen, kun kävin suihkussa...

Vierailija
153/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole vielä kertaakaan joutunut vaihtamaan lakanoita itse o.O

Ja nyt olen menossa neljännen kerran synnyttämään.

Jokohan ne laittaa minut vaihtamaan tarpeen vaatiessa? :)

Vierailija
154/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samanlaiset kokemukset TAYSista! Verenhukka, alapää tuusana ja kipuja, joihin särkylääkkeitä meni enemmän kuin sallittu. Vuorokauden makasin verisissä lakanoissa ja olin itse veressä, oksennuksessa ja synnytyseritteissä. Oih, olipa se ihanaa :P Ja kaiken tuon keskellä olisi pitänyt pystyä hoitamaan toista ihmistä! Tosiaankin, jos olisin ollut samassa kunnossa toisella osastolla niin minua olisi hoidettu!

Pitääkö tähänkin vetää mies-kortti eli jos miehet synnyttäisi niin heitä kyllä paapottaisiin :D

Vierailija
155/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on saada synnyttäjä liikkeelle eli tavallaan "fysioterapoimaan" itsensä. Se edistää toipumista ja ehkäisee esim. veritulppia.

Mielestäni silti käytännössä on mentyliian pitkälle. Äidit tarvitsevat myös lepoa, paremmin kipulääkettä ja enemmän henkisen puolen herkkyyden huomioimista.

Olisi tärkeätä saada "pesiä" vauvan ja perheen/ miehen kanssa, liikkumisen voisi hoitaa vaikka pienillä kävelyillä yhdessä perheen kanssa. Kyllä henkilökunta voisi hoitaa ns. likaiset työt edes sen 2-3 päivää. Kotona on ihan tarpeeksi arkea kyllä odottamassa.

Lisäksi vauvan voisi kyllä antaa hoitajien huomaan edes parina yönä, että voisi nukkua synnytyksen uupumuksen pois.

Olen synnyttänyt 1990-2006 -välillä ja minusta kaikki kehitys ei ole ollut positiivista. sh-äiti

Vierailija
156/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että joku muu ne lakanat vaihtais (kuten käsittääkseni sairaaloissa ja tk:n vuodeosastoilla on tapana), mutkuei aattelin sitten, että no helvetti, näillä mennään. Kuivaahan se veri oli. En tajunnut, että mun olis itte pitäny ne lakanat vaihtaa. :) Muutenkin tajusin vasta paikan päällä, että kaikki pitää tehdä ja selvitellä itte. Onneks kätilö oli sentään mukana synnytyksessä.

Vierailija
157/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on saada synnyttäjä liikkeelle eli tavallaan "fysioterapoimaan" itsensä. Se edistää toipumista ja ehkäisee esim. veritulppia.

Mielestäni silti käytännössä on mentyliian pitkälle. Äidit tarvitsevat myös lepoa, paremmin kipulääkettä ja enemmän henkisen puolen herkkyyden huomioimista.

Olisi tärkeätä saada "pesiä" vauvan ja perheen/ miehen kanssa, liikkumisen voisi hoitaa vaikka pienillä kävelyillä yhdessä perheen kanssa. Kyllä henkilökunta voisi hoitaa ns. likaiset työt edes sen 2-3 päivää. Kotona on ihan tarpeeksi arkea kyllä odottamassa.

Lisäksi vauvan voisi kyllä antaa hoitajien huomaan edes parina yönä, että voisi nukkua synnytyksen uupumuksen pois.

Olen synnyttänyt 1990-2006 -välillä ja minusta kaikki kehitys ei ole ollut positiivista. sh-äiti

Äitien ei anneta edes sinä parina sairaalapäivänä kunnolla levätä vaan heti pitää olla nohevana hoitamassa ja valvomassa. Myöskään minun lakanoitani ei vaihdettu ja tätä ihmettelin.

Totta kai asia on erikseen ne hyvässä kunnossa olevat äidit. Mun puolesta ne saa vaikka ikkunat osastolla pestä jos virtaa riittää. Mutta se on kuitenkin sairaala ja monesti synnyttänyt äiti oikeasti tarvitsee jos ei muuta niin ainakin lepoa. Kotona saa sitten kyllä valvoa ja lakanoita vaihtaa.

Vierailija
158/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnossa synnytyksen jälkeen ja mua passattiin kyllä ihan hyvin. Kun mies ei ollut paikalla, mulle tuotiin ruuat ja vauvaa hoidettiin, kun en siihen kyennyt. Lakanatkin vaihdettiin.

Vierailija
159/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että ollaan kyllä menty hiukaan liikaa äärimmäisyyksiin tässäkin. Kohta pitää varmaan itse hoitaa synnytyksetkin drive- in tyylillä.

Vierailija
160/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ekan synnytyksen jälkeen aivan tohjona ja itkin päivät ja yöt koko sairaalassaoloajan. Kukaan ei edes kysynyt itkemisestä, eikä särkylääkettä tuotu. Vauvanikaan ei nukkunut yhtään, itki vain, mutta vain yksi ainoa hoitaja tarjoutui häntä hoitamaan, että saisin edes hetken unta. Olin niin onnellinen, kun pääsin kotiin oikeasti lepäämään. Hirveä trauma jäi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi