Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käsitä, miksi synnytyssairaalassa joutuu itse vaihtamaan lakanat ja muutenkin sitä menoa

Vierailija
16.01.2013 |

En pystynyt vaihtamaan itse, kun olin niin huonossa kunnossa synnytyksestä ja pienikin liike pyörrytti (menetin paljon verta). Koen että olin ihan tuusan nuuskana, ja kipuja oli paljon. Kaikki aika meni omasta olosta selviämiseen ja vauvan imettämiseen ja hoitoon. Makasin sitten verisissä lakanoissa, koska en olisi kyennyt niitä itse vaihtamaan. Mies vaihtoi mulle aluslakanan jossain vaiheessa kun kyyhötin jossain sen aikaa.

Miksi synnyttäneitä äitejä kohdellaan niin huonosti Suomessa?? Paljon paremmassa kunnossa olevia potilaita passataan muilla osastoilla, mutta se että olet koko alapää tuusannuuskana, kovissa kivuissa, hormonit hurjana - itkettää ja ahdistaa, ja hemoglobiinit pohjalukemissa, ei ole mikään syy ilmeisesti äidin hoitoon. Vain vauvalla on väliä, kun sen on itsestään ulos saanut, viis siitä mitä jälkeä synnytys on saanut aikaan.

Kommentit (252)

Vierailija
221/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin vuodelepoon synnärille 3:ksi viikoksi ennen suunniteltua sektiota. Kaikki meni ihan hyvin - oli, kuin en olisi ollut olemassa. Tämä 11 vuotta sitten.

Toissakesänä jouduin sisätautikirurgiselle 6:ksi viikoksi, sama "kohtelu", mutta nekin vähät hoitajakontaktit mitä oli, oli tylyäkin tylympää. Tiedostan hyvin, että sitä saa mitä tilaa; niinpä vaivasin hoitajia mahd. vähän ja olin aina ystävällinen ja kiitin kaikesta. Siitä huolimatta niin tympeisiin ihmisiin harvoin törmää - edes normielämässä!

Sairaaloissa on yksinkertaisesti henkilökunta liian tiukilla ja johtaminen huonoa. Vaikea uskoa, että nämä tylyttäjät olisivat omassa henkilökohtaisessa elämässään samanlaisia tylyttäjiä. Työpaikan huono kulttuuri tekee heistä sellaisia.

Kauhulla ajattelen vanhenemista tai joutumista suureen leikkaukseen (minulla edessäni sellainen) ja joutumista taas sairaalaan. Mieluummin vaikka kuolen, kun joudun olemaan hoitohenkilöstön armoilla! Niinpä teen sellaisen hoitotestamentin, jossa kielletään kaikki isommat operaatiot hoitamiseksi ja pyydetään antamaan vaan tuhdit morfiinit ja saa antaa kuolla pois.

Vierailija
222/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tiedän kokemuksesta kuinka kamalan yksin voit jäädä vaivojesi kanssa sairaalassa. Se on jotain ihan hirveää. Alkaa melkein itkettää kun muistelee kaikkia juttuja mitä on tapahtunut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin vuodelepoon synnärille 3:ksi viikoksi ennen suunniteltua sektiota. Kaikki meni ihan hyvin - oli, kuin en olisi ollut olemassa. Tämä 11 vuotta sitten.

Toissakesänä jouduin sisätautikirurgiselle 6:ksi viikoksi, sama "kohtelu", mutta nekin vähät hoitajakontaktit mitä oli, oli tylyäkin tylympää. Tiedostan hyvin, että sitä saa mitä tilaa; niinpä vaivasin hoitajia mahd. vähän ja olin aina ystävällinen ja kiitin kaikesta. Siitä huolimatta niin tympeisiin ihmisiin harvoin törmää - edes normielämässä!

Sairaaloissa on yksinkertaisesti henkilökunta liian tiukilla ja johtaminen huonoa. Vaikea uskoa, että nämä tylyttäjät olisivat omassa henkilökohtaisessa elämässään samanlaisia tylyttäjiä. Työpaikan huono kulttuuri tekee heistä sellaisia.

Kauhulla ajattelen vanhenemista tai joutumista suureen leikkaukseen (minulla edessäni sellainen) ja joutumista taas sairaalaan. Mieluummin vaikka kuolen, kun joudun olemaan hoitohenkilöstön armoilla! Niinpä teen sellaisen hoitotestamentin, jossa kielletään kaikki isommat operaatiot hoitamiseksi ja pyydetään antamaan vaan tuhdit morfiinit ja saa antaa kuolla pois.

eivät ainakaan ne, joihin olen törmännyt.

Vierailija
224/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja moniko mies siihen pystyisi?

Minun oletettiin vaihtavan itse sotkeentuneet lakanani sektion jälkeen. En todellakaan siihen pystynyt, ja pyysin vaihtoa sillä aikaa, kun mies vei minut pyörätuolissa sektiossa syntyneen keskosvauvani luokse. Kätilö oli nyrpeä, mutta suostui. Paikka oli Naistenklinikka Hki.

Vierailija
225/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut myös järkyttynyt siitä miten synnyttäneitä äitejä kohdellaan! Minut laitettiin perhehuoneeseen yksin ja sanottiin, että roskiksia ym ei tarvitse tyhjentää, koska isä ei yövy sairaalassa. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut vaan jouduin olemaan kaksi päivää haisevassa huoneessa, jossa ei tyhjennetty roskiksia (kakkavaippoja, verisiä siteitä ym), lakanoita ei vaihdettu, eikä kukaan suostunut ottamaan vauvaa edes siksi aikaa että pääsisin suihkuun. Yöt vauva huusi naama punaisena, mutta en saanut vauvaa hetkeksikään kansliaan vaikka itkin väsymystä ja kipua (olin valvonut 3 yötä ennen synnytystä melkein kokonaan rajujen supistusten vuoksi). Huomautin roskiksista kahteen kertaan, mutta mitään ei tapahtunut. Sanottiin vaan, että pitäisi olla kiitollinen kun pääsin omaan huoneeseen. Todella tylysti ja ikävästi kohdeltiin osastolla ja sitä ennen. Jäi ikävät kokemukset enkä halua Naistenklinikalle enää koskaan!

Samassa sairaalassa oli kohdunulkoisen raskauden jälkeen ja silloin kohdeltiin ymmärtäväisesti ja hyvin, tuotiin ruuat sängyn viereen, käytiin kyselemässä vointia ym. Enkä mitenkään itse hoitoa vaatinut tai oikeastaan edes tarvinnut. Mutta synnytyksen jälkeen, kun olisi tarvinnut apua niin sitä ei annettu pyynnöstä huolimatta!

Vierailija
226/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja moniko mies siihen pystyisi? Minun oletettiin vaihtavan itse sotkeentuneet lakanani sektion jälkeen. En todellakaan siihen pystynyt, ja pyysin vaihtoa sillä aikaa, kun mies vei minut pyörätuolissa sektiossa syntyneen keskosvauvani luokse. Kätilö oli nyrpeä, mutta suostui. Paikka oli Naistenklinikka Hki.

tehdään jos on joku tauti tai vika. Synnytys ei ole vika. Siinä ei ole mitään hoidettavaa.

Vierailija
227/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti on huonossa kunnossa niin miksi ihmeessä sitä ei voi auttaa kun kerran sairaalassa ollaan? Eikö se nyt ole lapsenkin kannnalta hyvä juttu että äiti ei pyörtyile pitkin lattioita ja että hänen kivut, vointi huomioidaan? Eihän siitä imetyksestäkään tule mitään jos äiti on stressin partaalla! Itse olen joutunut olemaan 4 päivää sängyssä ja pissa on tullut pussiin sektion jälkeen. Ei puhettakaan että olisi pitänyt alkaa itse mitään tekemään. Vauvaakin sain nostaa vasta viimeisenä päivänä kun pääsin pois, tais olla seitsemäs päivä toimenpiteestä! Mutta toisen synnytyksen jälkeen en sitten saanutkaan oikein mitään palvelua kuin vasta sen jälkeen kun alkoivat huolestua kun ei äitiä näy syömässä eikä käytävillä. En päässyt sängystä ylös enkä edes tajunnut huutaa apua tms. Olo oli niin sekava ja sitten minut kiikutettiinkin neurologin käskystä kuviin. Kun tuloksia odoteltiin (ne lähetettiin yöllä helsinkiin) ja olin taas osastolla niin jostain kumman syystä minulle tuotiin vauva hoidettavaksi!!! Oli ehdoton kielto tälle, koska kuntoni oli niin huolestuttava. No, en minä tietenkään pystynyt nousemaan ylös sängystä, sain kuitenkin sanottua että en voi lasta hoitaa, eikö tästä ole sovittu?! Mutta eipä mennyt jakeluun hoitajalle joka vauvan toi minulle. Vauva oli sitten "heitteillä" useamman tunnin huoneessani. Että semmosta. Onneksi selvisin hengissä noista reissuista. Ei enää ikinä lisää lapsia!

synnytin ilman sairaaloita ja nykyajan lääkkeitä. Eikö ne valittanut koko ajan

Vierailija
228/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että synnytysmasennus on yleistynyt viime vuosina merkittävästi? Tuli vaan mieleen tätä viestiketjua lukiessa. Ainakin neuvoloissa olisi hyvä kertoa odottajille, millaista synnärin vuodeosastolla on. Itselle oli aikamoinen järkytys, että ensisynnyttäjäkin jää siellä aivan yksin, kaikki pitää tehdä itse ja avunpyyntöihin vastataan töykeästi. Toki hoitajissa ja kätilöissä oli myös inhimillisiä tyyppejä, mutta kiire oli liian kova.

Olisit iloinen että edes on sairaala. Nykyaikana kaikki pidetään itsestäänselvyytenä. Kai ymmärrät että jos talous kaatuu niin voi olla että kaikki ei edes pääse sairaalaan synnyttämään?

Vierailija
229/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisen alatiesynnytyksen todellinen hinta on 2500-4 000 €, operatiivinen synnytys (imukuppi, pihti, istukan käsinirroitus, sectio) saattaa sen sijaan kuluiltaan muodostua jopa 10 000 € hintaiseksi.

Vai onko jossain kunnallisen hallinnon hinnastossa? Lääkäri ei ole jokaisessa synnytyksessä. Kiinteistöstä syntyy kuluja neliöiden ja laitteiden mukaan. Käytännössä voi laskea, että kiinteistön investointikulut on 2000 e/neliö ja neljä synnytyssalia vie suurinpiirtein 100 neliön verran, eli 200 000 EUR. Neljän synnytyssalin laitteet maksavat sadan tonnin luokkaa. Eli 300 000 EUR. Synnytyssairaala on auki joka päivä ja jos laskee kolmessa työvuorossa, se on vuodessa auki noin 1050 vuoroa. Jos joka vuorossa on jokaista synnytyssalia varten käytössä kätilö ja avustaja, voi siitä laskea sivukuluineen yhdelle synnytyssalille 300 000 EUR tai neljälle salille 1 200 000 EUR ja varmasti mennään henkilöstökuluissa yläkanttiin. Jos neljällä salilla vuorossa synnytetään keskimäärin 4 lasta, eli 4200 lasta vuodessa, tulee yhdelle synnytykselle kustannukseksi 1,5 MEUR / 4200 = alle 300 EUR lasta kohden. Tuo lasku laskettu siten, että kiinteistöt poistetaan yhdessä vuodessa. Todellisuudessa kiinteistöjä ei remontoida lähellekään joka vuosi. Mistä ihmeestä saat sen pilkun siirrettyä jopa tonnien tasolle? Onko jossain sairaalassa oikeasti jatkuvasti kahta henkilöä salia kohden? Yleensä vuodeosaston työntekijä tulee sinne. Vuodeosastolla kustannukset jäävät murto-osaan tuosta, kun investoinnit on paljon pienempiä, neliöitä vähemmän ja yksi työntekijä huolehtii useammasta. Käytännössä vuodeosaston kustannukset katetaan sillä vuodepaikka maksulla helposti.

Helpointen se selviää ulkomaisista yksityisklinikoista. Niissä he joutuvat maksamaan todellisen hinnan. 10 000 euroa on varmasti aika oikein. Tuollaisia hintoja joutuu ulkomaalaiset maksamaan Suomessa (muut kun EU:n kansalaiset)

Vierailija
230/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä välivuosina monta muuta lasta. Esikoisen ja toisen kohdalla synnärillä oltiin viikko, jotta opittiin imettämään ja hoitamaan vauvaa. Hoitajat vaihtoivat ne lakanatkin.

Viimeisten kohdalla asiat olivat aivan toisin. Synnäriltä lähdettiin kotiin jo 2 vrk:n kuluttua, ja itse ne lakanat vaihdettiin. Se vähän oudoksutti toiseks viimeisen kohdalla, että piti kävellä sieltä synnytyssalista heti synnytyksen jälkeen ne kaikki pitkät käytävät osastolle. Multa nimittäin meni nilkka pahoin muutama päivä ennen synnytystä, kun olin vähällä kaatua vatsalleni. Synnytyksen jälkeen olin muutenkin heikko ja ryytynyt, niin eivät voineet sängyllä tai pyörätuolilla viedä, vaan piti heti keppien kanssa könkätä osastolle ja alkaa vauvaa hoitamaan ;)

Vierailija
231/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu ja paha olo kuuluu synnytykseen. Se ei ole sairaus.

Kipu ja paha olo kuuluu myös monen leikkauksen jälkeiseen olotilaan, mutta leikkauspotilaita lääkitään kyllä? Sama jos murrat jalkasi harrastuksen parissa, sinut pitäisi kipsauksen jälkeen törkkästä ovesta pihalle että moro, kivut kuuluu asiaan, mitäs läksit?

Synnytys ei ole sairaus eikä vika. Se kuuluu naisen biologisiin toimintoihin. Joten siinä ei ole mitään korjattavaa. Jos jalka murtuu niin siinä on vika. Se voidaan korjata

Vierailija
232/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä välivuosina monta muuta lasta. Esikoisen ja toisen kohdalla synnärillä oltiin viikko, jotta opittiin imettämään ja hoitamaan vauvaa. Hoitajat vaihtoivat ne lakanatkin.

Viimeisten kohdalla asiat olivat aivan toisin. Synnäriltä lähdettiin kotiin jo 2 vrk:n kuluttua, ja itse ne lakanat vaihdettiin. Se vähän oudoksutti toiseks viimeisen kohdalla, että piti kävellä sieltä synnytyssalista heti synnytyksen jälkeen ne kaikki pitkät käytävät osastolle. Multa nimittäin meni nilkka pahoin muutama päivä ennen synnytystä, kun olin vähällä kaatua vatsalleni. Synnytyksen jälkeen olin muutenkin heikko ja ryytynyt, niin eivät voineet sängyllä tai pyörätuolilla viedä, vaan piti heti keppien kanssa könkätä osastolle ja alkaa vauvaa hoitamaan ;)

kepeillä liikkuen, mutta olen sellaiseen niin tottunut. Keskityin hoitamaan sitä vauvaa, ja siitä sitten 2 vrk kuluttua kotiin suurperheeni pariin. Toi vain jäi mieleeni, että ei edes synnytyksen jälkeen saanut kyytiä osastolle..

Vierailija
233/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vaikkapa lakananvaihtoa....

,

Käytännössä vuodeosaston kustannukset katetaan sillä vuodepaikka maksulla helposti.

Vierailija
234/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisen alatiesynnytyksen todellinen hinta on 2500-4 000 €, operatiivinen synnytys (imukuppi, pihti, istukan käsinirroitus, sectio) saattaa sen sijaan kuluiltaan muodostua jopa 10 000 € hintaiseksi.

Vai onko jossain kunnallisen hallinnon hinnastossa? Lääkäri ei ole jokaisessa synnytyksessä. Kiinteistöstä syntyy kuluja neliöiden ja laitteiden mukaan. Käytännössä voi laskea, että kiinteistön investointikulut on 2000 e/neliö ja neljä synnytyssalia vie suurinpiirtein 100 neliön verran, eli 200 000 EUR. Neljän synnytyssalin laitteet maksavat sadan tonnin luokkaa. Eli 300 000 EUR. Synnytyssairaala on auki joka päivä ja jos laskee kolmessa työvuorossa, se on vuodessa auki noin 1050 vuoroa. Jos joka vuorossa on jokaista synnytyssalia varten käytössä kätilö ja avustaja, voi siitä laskea sivukuluineen yhdelle synnytyssalille 300 000 EUR tai neljälle salille 1 200 000 EUR ja varmasti mennään henkilöstökuluissa yläkanttiin. Jos neljällä salilla vuorossa synnytetään keskimäärin 4 lasta, eli 4200 lasta vuodessa, tulee yhdelle synnytykselle kustannukseksi 1,5 MEUR / 4200 = alle 300 EUR lasta kohden. Tuo lasku laskettu siten, että kiinteistöt poistetaan yhdessä vuodessa. Todellisuudessa kiinteistöjä ei remontoida lähellekään joka vuosi. Mistä ihmeestä saat sen pilkun siirrettyä jopa tonnien tasolle? Onko jossain sairaalassa oikeasti jatkuvasti kahta henkilöä salia kohden? Yleensä vuodeosaston työntekijä tulee sinne. Vuodeosastolla kustannukset jäävät murto-osaan tuosta, kun investoinnit on paljon pienempiä, neliöitä vähemmän ja yksi työntekijä huolehtii useammasta. Käytännössä vuodeosaston kustannukset katetaan sillä vuodepaikka maksulla helposti.

Helpointen se selviää ulkomaisista yksityisklinikoista. Niissä he joutuvat maksamaan todellisen hinnan. 10 000 euroa on varmasti aika oikein. Tuollaisia hintoja joutuu ulkomaalaiset maksamaan Suomessa (muut kun EU:n kansalaiset)

Jos vertaat yksityisten hinnoittelua ulkomailla julkiseen puoleen, kannattaa käyttöastekin huomioida. Mikään ei estä hinnoittelemasta korkealle ja voihan siellä synnärillä olla vaikka kampaaja ja kosmetologi paikalla, kun sopivasti maksaa.

Toinen tapa on, että vähentää synnyttäjien määrää, eli käyttöaste alhainen. Jos synnyttäjiä on tuota samaa kiinteistöä kohden vaikka yksi vuorokaudessa yhtä salia kohden, ei se synnytyksen kustannus nouse kuin alle tonnin.

Laskin tuon hinnan korkeahkolla kiinteistön neliöhinnalla ja vuoden poistoajalla (tai investoinnit saliin 200000 eur/vuosi), reilun kahden henkilön hyvällä palkalla.

Voit väittää hinnaksi mitä tahansa, mutta jos menet reilusti yli 300 eur, on siinä jotain muita kuluja kuin synnytyksestä aiheutuvat. Kukaan ei varmaan kiellä ulkomailla isoja katteita.

Vierailija
235/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu ja paha olo kuuluu synnytykseen. Se ei ole sairaus.

Kipu ja paha olo kuuluu myös monen leikkauksen jälkeiseen olotilaan, mutta leikkauspotilaita lääkitään kyllä? Sama jos murrat jalkasi harrastuksen parissa, sinut pitäisi kipsauksen jälkeen törkkästä ovesta pihalle että moro, kivut kuuluu asiaan, mitäs läksit?

Synnytys ei ole sairaus eikä vika. Se kuuluu naisen biologisiin toimintoihin. Joten siinä ei ole mitään korjattavaa. Jos jalka murtuu niin siinä on vika. Se voidaan korjata

niin jos aletaan tälle linjalle, niin kyllä se muuten vaan on niinkin että puhjennut umpisuolikaan ei ole mikäänn vika. Sehän on elimistössä tapahtuva luonnollinen reaktio..huono mäihä vaan sillä, jolle se sattuu tapoahtumaan. Koska niiden leikkuu tulee yhteiskunnalle kalliiksi, niin annettas vaan minimihoito eli antibioottikuuri ja jos ei kivut sillä lähde, niin korjaahan se kuolema lopulta pois.

mutta joo eipä jaksa lähtä tämän jankuttajan linjalle..

Vierailija
236/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina korostetaan, ettei raskaus ole sairaus, eikä synnytys. Tästä on seurauksena, että monet, jotka menevät raskauden ja/tai synnytyksen seurauksena huonoon kuntoon, eivät saa apua, vaan heidän ongelmiaan, ihan oikeiden sairauksien kategoriaan luettavia, vähätellään.

Toisessa päässä on se, ettei synnärillä vaihdeta lakanoita, toisessa taas se, ettei esim. laskeumiin saa terveydenhuollosta apua.

terv. nimim. Yrittänyt päästä leikkaukseen vuodesta 2006

Vierailija
237/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa kyllä osataan hyvin maksimoida niin potilaan kuin synnyttäneenkin kärsimykset. Ajatellaan, että omatoimisuus ja pärjääminen yksin kalseassa ilmapiirissä tekee vahvaksi. Asenne tuottaa vain uusia synkeitä ja masentuneita ihmisiä.

Kannattaa nousta näiden asioiden yläpuolelle, mutta samalla koittaa saada käytäntöä paremmaksi. Hyvä, että asioista keskustellaan

Vierailija
238/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ne hoitsut ja kätilöt eivät tajuaisi esim. sitä, että sektio on todella iso leikkaus, niin luulisi ylilääkärin edes ymmärtävän asian, kun hänelle kerrotaan tilanteesta osastolla! Eli palautetta vaan kehiin joko potilasasiamiehelle tai suoraan sairaalan ylilääkärille!

Vierailija
239/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panadolin ja buranan voimalla sektiohaavaa hoideltiin, jepjep...meinasi vieläpä tulehtua kaupan päälle. Kätilö patisti liikkeelle heti aamusta, minä suutuin ja vaadin oikeutta lepoon: vatsani oli jumalauta leikattu auki, enkö minä saanut edes kokonaista päivää levätä?? Koska en saanut kipupiikkejä, oloni oli kamala. Istuin ja meinasin oksentaa sekä pyörtyä, silti vaan vaadittiin että liikun. Sitten syyteltiin, kun rojahdin takaisin makuulle uupuneena. Voi helvetti.

Todellakin allekirjoitan sekä väitteet siitä, ettei miesten kokiessa vastaavaa tarvitsisi olla niin vitun reipas ja että synnärillä tuntuu vain vauvan voinnilla olevan merkitystä. Jossain oli tutkittu muuten levon ja synnytyksen jälkeisen masennuksen yhteyttä: tulos oli, että jos äidit saisivat levätä kunnolla pari päivää ja osallistua vain jaksamisensa mukaan vauvanhoitoon, masennusta ei esiintyisi läheskään niin paljon kuin nyt!

Vierailija
240/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän hienon ja pätevän laskutoimituksen tekijä unohtaa pari seikkaa: terveydenhoidon mammuttimaiset atk-järjestelmien kustannukset. Näistähän on paasattu mediassakin aika paljon viimeaikoina. Toinen unohdus tulee mammuttimaisisita hallinnon kustannuksista. Terveydenhoidon - niinkuin muunkin julkisen sektorin - hallinto imee porukkaa kuin pipoa, joilla on yllättävän mukiinmenevät palkat (paljon porukkaa, jotka tekevät viimeisiä virkavuosiaan). Huomioi hulppeat lääkärikustannukset myös - jotka jaetaan sinne synnyttjäkustannuksiin riippumatta siitä, ovatko mukana vai ei.

t. terveydenhuollon hallinnossa duunissa, ei alkuperäinen vastaaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän