OKT:n kuukausittaiset asumiskulut 2012, kauhistelkaa :)
- Tuulisähkö (talon lämmitys, taloussähkö ja veden lämmitys): 230,50 €/kk
- Vesi ja jätevesi: 66,24 €/kk
- Kiinteistövero: 37,54 €/kk
- Kotivakuutus (koko arvosta): 23,49 €/kk
- Jätehuolto (bio ja seka): 15,33 €/kk
Yhteensä keskimäärin 373,10 €/kk
Kommentit (96)
Aika harvalla on omaa metsää mistä saa puut ilmaiseksi ja voi alkaa itse niitä tekemään. Useimmat haluavat/useimpien pitää ostaa ne jostakin valmiina. Joten jos joku saa halvalla puut, ei se tarkoita sitä että kaikilla omakotitalossa asuvilla on asiat yhtä onnekkaasti. Joku voi harrastaa klapien pilkkomista, mutta suurin osa ihmisistä haluaa harrastaa jotain muuta. Varsinkin ne jotka tekevät fyysistä työtä, harvoin innostuvat siitä että vapaailtana on samanlainen rutistus tulossa.
Kaiken voi omakotitalossa tehdä itse, mutta ehkä on kannattavampaa tilata pihatien auraus ja maksaa siitä, vert. itse aamuyöstä alkaa ennen töitä kolaamaan lumia pois että pääsee lähtemään töihin autolla. Kaikilla ei ole naapurin miestä joka homman tekee talven ajan konjakkipullon hinnalla.
Lisäksi elämäntilanteet muuttuvat, sekin on hyvä muistaa. Se naapurin setä voi kuolla tai itse sairastuu, tai tulee ero, mikä nostanee asumisenkustannuksia. Silloin ehkä pääsee halpuuden harhasta jos joutuu maksamaan jostain eikä kaikki mene niin että itse/mies/naapuri tekee ilmaiseksi.
Meillä siis sähkölämmitys, helppoa ja huoletonta.
t: ap
Omakotitalon remonteista saa kotitalousvähennystä!
Eihän ne kaikki remonttikulut häviä mutta kuitenkin eikä tarvitse itse tehdä kun voi teettää remonttifirmalla ja kulut vähennykseen.
Kyllä rivarissa tai kerrostalossa asuessakin voi käyttää kotitalousvähennystä. Olennaista on se, mitä yhtiöjärjestys sanoo. Taloyhtiön vastuulla olevista remonteista ei vähennystä voi saada.
Taloyhtiöissä kerätään jo etukenossa rahaa mahdollisiin tuleviin korjauksiin (esim tässä ketjussa ne jotka maksoivat ilolla jotain 700€/kk) - entä jos muutat ennen korjausta pois?? Olet silloin rahoittanut korjauksia muttet hyödy mitään... Se vasta kannattaa:D
Hyvässä taloyhtiössä kustannukset jaetaan tasapuolisesti, pitkälle aikavälille. Nuo 700 €/kk-vastikkeet kertovat siitä, että jotakin on mennyt pieleen jossakin kohtaa, ja nykyinen asukas maksaa aiemmista virheistä / tekemättömistä töistä.
Yhtiövastikkeeseen kannattaa suhtautua kriittisesti. Liian matala vastike tarkoittaa useinmiten sitä, että pahan päivän varalle ei varauduta (yleensä paljon sijoitusasuntoja ko yhtiössä...). Ja korkea vastike huonoa taloudenpitoa, vesivahinkoja, jne.
kiinteistövero 38€/kk
vakuutus 27€/kk
vesi 49€/kk
sähkö (sis. lämmitys) 137€/kk
jätehuolto 10,50€/kk
yht.261€/kk
Ja tällä hinnalla asuu 5 henkinen perhe 5v. vanhassa 170m2 talossa (+100m2 lämmin autotalli/varasto) lapissa.
Nuohoojaa ei ole tarvittu, ei ole tulipesää talossa. Lumet tulee alas itsestään kun on peltikatto, lumikola on ukkini vanha, pihan kasvit on saatu tutuilta, ruohonleikkuria polttoaine maksaa ehköä kympin vuodessa.
Aika harvalla on omaa metsää mistä saa puut ilmaiseksi ja voi alkaa itse niitä tekemään. Useimmat haluavat/useimpien pitää ostaa ne jostakin valmiina. Joten jos joku saa halvalla puut, ei se tarkoita sitä että kaikilla omakotitalossa asuvilla on asiat yhtä onnekkaasti. Joku voi harrastaa klapien pilkkomista, mutta suurin osa ihmisistä haluaa harrastaa jotain muuta. Varsinkin ne jotka tekevät fyysistä työtä, harvoin innostuvat siitä että vapaailtana on samanlainen rutistus tulossa.
Kaiken voi omakotitalossa tehdä itse, mutta ehkä on kannattavampaa tilata pihatien auraus ja maksaa siitä, vert. itse aamuyöstä alkaa ennen töitä kolaamaan lumia pois että pääsee lähtemään töihin autolla. Kaikilla ei ole naapurin miestä joka homman tekee talven ajan konjakkipullon hinnalla.
Lisäksi elämäntilanteet muuttuvat, sekin on hyvä muistaa. Se naapurin setä voi kuolla tai itse sairastuu, tai tulee ero, mikä nostanee asumisenkustannuksia. Silloin ehkä pääsee halpuuden harhasta jos joutuu maksamaan jostain eikä kaikki mene niin että itse/mies/naapuri tekee ilmaiseksi.
En kuvittelekaan, että kaikilla on omaa metsää tai halua hakata halkoja. En kai niin sanonutkaan.
81
Katto-, ikkuna-, putki- ja lämmityskorjauksia, maalausta, rappausta, kodinkoneita jne. Eikö näihin budjetoida ollenkaan. Tuskin se talo pysyy muuttumattomana 20-30v. Yhtiövastikkeissa yleensä kerrytetään jonkinlaista korjausrahastoa ja vuokra-asunnoissa esim. kodinkoneet vaihdetaan "ilmaiseksi" ts. asukkaan ei tarvi niistä suoraan käteistä maksaa.
Tuo on laskentatapakysymys, että kerätään remonttirahat etu- vai jälkikäteen. Me asutaan uudessa talossa, ja itse ajattelen niin, että asumiskulut jaetaan pitkälle ajalle sitä mukaa kuin niitä tulee. Ensimmäiset 20 vuotta ei pitäisi mitään isoa tulla. Toisaalta ekat kymmenen vuotta maksetaan mm. lämmitysmuodosta johtuvia investointeja.
Sitä lyhennetään asuntolainen yhteydessä, joten mitään ylimääräisiä kuluja asumiseen se ei tuo. Tietenkin maksamme sitten lainaa vähän kauemmin pois, mutta asumiskuluja se ei nosta.
että säästää osan remonttikuluista etukäteen (jos ei mahdollisuutta ole maksaa kaikkea käteisellä heti). Jos ottaa velaksi, maksaa velasta myös korkoa, eli se nostaa remontin hintaa. Rahat mitä varattu remonttiin kannattaa sijoittaa, eli se raha tuottaa enemmän mitä arvo on, vert. lainalla rahasta maksaa enemmän mitä sen arvo on.
Ja tuo pätee kaikkiin asumismuotoihin.
Velan pidentäminen on aika tyhmää, toki korot nyt alhaalla, mutta pienetkin koron nousut saavat sen lainan maksuajan pidentymään (oletan edellisen maksavan tasaerä lyhennyksin) jos oikein huonosti käy, niin makselee lähinnä korkoja ei itse lainaa (jos korot nousevat korkealle ja kk-erä pieni).
Katto-, ikkuna-, putki- ja lämmityskorjauksia, maalausta, rappausta, kodinkoneita jne. Eikö näihin budjetoida ollenkaan. Tuskin se talo pysyy muuttumattomana 20-30v. Yhtiövastikkeissa yleensä kerrytetään jonkinlaista korjausrahastoa ja vuokra-asunnoissa esim. kodinkoneet vaihdetaan "ilmaiseksi" ts. asukkaan ei tarvi niistä suoraan käteistä maksaa.
"Eikö kukaan omakotiasuja ota huomioon tulevaisuuden remontteja"
Kyllä ne isot remontit taloyhtiöissäkin usein rahoitetaan erikseen lainalla eivätkä ole aina vastikkeessa. Ei todellakaan kaikki yhtiöt säästä remppoja varten etukäteen. Tässä ketjussa oli kyse näistä kuukausittaisista asumismenoista. Voisin erikseen kysyä, miten paljon kukakin laittaa sivuun säästöön rahaa, mutta se ei ollut aiheena tässä.
Ja vaikka monilla on asenne, että "taloyhtiö maksaa", niin kai muistat, että se on kyllä ihan sinä itse ja jokainen osakas joka maksaa. Ei ole olemassa sellaista, että "taloyhtiö maksaa", vaikka tätä aina hoetaan. Siinä samalla maksaa monen muunkin mokailut ja energiantuhlailut.
t: ap
Meillä talo lämpiä maalämmöllä, joten muuten samat kuin ap.lla mutta sählölasku vain murto-osan.
Sähkölasku on keskimäärin alle satasen kuussa, jopa viime vuonna kun oli tosi kylmiä pakkaskausia. Meillä on myös varaava takka ja puilla lämmitettävä kiuas, ja puut tehdään omasta metsästä. Toki se sahabensakin maksaa, mutta kun ruvetaan klapittamaan, ei siinä tehdä vain sitä meidän kuutta vuotuista mottiamme vaan saman tien kolmekymmentä mottia, ja niillä myyntihinnoilla maksaa jo mukavasti meidänkin klapien tekokustannukset.
Muut ap:n kustannukset käyvät yksiin meidän kanssamme, tosin vesimaksu on hitusen suurempi (olisikohan 70 €).
Meillä menee lainanlyhennyksiin, korkoihin ja muihin kuluihin jotain 1100-1200e
Jos ei niin eihän tuossa ole kaikki asumiskulut.
Kaupungissa, kuushenkinen perhe, vuokralla, kokonaisasumiskustannukset kuussa 990 euroa. Kävellään tai pyöräillään:)Marketit ja kaupat kaikki vieressä, on varaa valita. Keski-Euroopassa asuneena osaan arvostaa suomen raikkautta ja väljyyttä kaupunkiasumisessa
Teillä menee aika paljon vesimaksua.
Meillä lainanlyhennys 1550e/kk,
sähkö 150-290e/kk (sähkölämmitys+ilmalämpöpumput, 240-neliöinen talo 3 kerroksessa)
+ vakuutus, jätevesi, roskat ym. eli koknaiskustannukset ovat vajaat 2000e/kk.
Jos sähkölasku on koko vuoden keskiarvo, niin se on aika iso, mutta muuten meillä on samat kulut.
(Sähkö meillä 100 €/kk, vuoden keskiarvo)
Kotitalousvähennykseen oikeuttavaa kunnossapito- ja perusparannustyötä on muun muassa
• keittiön, kylpyhuoneen tai muiden huoneiden remontointi,
• sauna- ja kellaritilojen remontointi,
• rakennusten maalaaminen,
• parvekelasien asennus,
• putki- ja sähkötyöt sekä
• lämmitysjärjestelmien uusiminen, parantaminen ja korjaaminen.
Kiinteistöön kohdistuvista huoltotoimenpiteistä voi myös saada kotitalousvähennyksen. Tällaisia ovat esimerkiksi lämmityskattilan öljypolttimon huolto, lämmityskattilan puhdistus, lämmityskattilan hyötysuhdemittaus ja ilmanvaihtolaitteiden puhdistus, mittaus, säätäminen sekä huolto. Vähennystä ei kuitenkaan saa nuohouksesta.
Vähennykseen oikeuttavana kunnossapitotyönä ei pidetä kodin koneiden ja laitteiden, kuten kylmälaitteiden tai astianpesukoneen, asennusta ja korjausta, ellei sitä tehdä suuremman korjaustyön yhteydessä.