Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maalla tälläytyvää naista paheksutaan?

Vierailija
16.01.2013 |

Ei nyt liity tuohon Hesari-ketjuun, vaikka ajatus siitä lähtikin.

Itse olen ikäni asunut n. 9 000 asukkaan kaupungissa. Pidän laittautumisesta ja tämä tosiaan tarkoittaa ihan perusmeikkiä (ripsarit, ylärajaukset, meikkivoide) ja tukan laittamista erilaisille kampauksille. Naamasta kuitenkin näkee että sitä on aamulla "puunattu."

Olen tästä kuullut koko ikäni nimenomaan naisilta, en ole kuitenkaan tyyliäni muuksi muuuttanut. Naiset heltyvät kyllä kunhan tutustuvat. Täällä norminainen ei meikkaa, tukka on lyhyt ja näin "kaikkien tulisi tehdä."

Mistä tämä johtuu vai pitääkö edes paikkansa?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka täyspäinen mistään rahastakaan pilaisi elämänsä muuttamalla jonnekin tuollaiselle paikkakunnalle kyräiltäväksi?

tietonsa av-palstalta? Sillä ei todellisuus ole tuollaista.

Vierailija
42/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sellaisessa työssä, että se "tällinki" jotenkin voi olla selitettävissä, mutta minä maitotilan emäntänä en saa. Saan kuulla huomautuksia siitä, että meikkaan ja minulla on pitkät hiukset ja tykkään erilaisista kampauksista ja näteistä vaatteista ja kengistä. Ei siellä navetalla olla 24/7 kuitenkaan. Mutta tosiaan, se haittaa aika monia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu sisareni avioitui pönden kanssa. Hän jakaa nyt kotinsa mm. kaamean syytinkianopin kanssa,

Se on se tyhmä sisar, joka tuollaiseen suostuu. Fiksu sisar ratkaisee asumisjärjestelyt jollain muulla tavalla.

Vierailija
44/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mietti missä maalla sitten tälläydytään. Mielestäni aivan missä tahansa voi pukeutua ns. massasta erottuen. Kyllä kaupassakin katsotaan mitä on päällä, tiellä vastaantulevia, kirjastossa, päiväkodeissa, virastoissa, kutsuilla jne. Etenkin jos on mitä tahansa poikkeavaa, niin se herättää huomiota. Yleisinhimillinen piirre.

tiellä korkokengissään, niin kyllä sitä ihan syystä katsotaan pitkään. Tuskin se sama tyyppi kaupungissa vastaavalla reitillä samoin pukeutuisi, mutta kun maalla täytyy näyttää, että Helsingistä saa nailonsukkia. Kutsuilla erottaa heti, kuka ei ole maalta: sillä on ainoana pissimekko ja tissivako näkyvissä, vaikka ikää yli 30 v. Muilla on tyylikkäitä asuja, joissa kehtaisi mennä vaikka Jenni Haukiolle kahville.

Omat kokemukset vähän erilaisia. Maalla tulee helposti vastaan ylikäytännöllisyys. Pukeudutaan aina kuin oltaisiin menossa pitkälle ulkolenkille tuiskussa.

Vierailija
45/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mietti missä maalla sitten tälläydytään. Mielestäni aivan missä tahansa voi pukeutua ns. massasta erottuen. Kyllä kaupassakin katsotaan mitä on päällä, tiellä vastaantulevia, kirjastossa, päiväkodeissa, virastoissa, kutsuilla jne. Etenkin jos on mitä tahansa poikkeavaa, niin se herättää huomiota. Yleisinhimillinen piirre.

tiellä korkokengissään, niin kyllä sitä ihan syystä katsotaan pitkään. Tuskin se sama tyyppi kaupungissa vastaavalla reitillä samoin pukeutuisi, mutta kun maalla täytyy näyttää, että Helsingistä saa nailonsukkia. Kutsuilla erottaa heti, kuka ei ole maalta: sillä on ainoana pissimekko ja tissivako näkyvissä, vaikka ikää yli 30 v. Muilla on tyylikkäitä asuja, joissa kehtaisi mennä vaikka Jenni Haukiolle kahville.

Omat kokemukset vähän erilaisia. Maalla tulee helposti vastaan ylikäytännöllisyys. Pukeudutaan aina kuin oltaisiin menossa pitkälle ulkolenkille tuiskussa.

kaupungista tullut taas ei tunne koodia vaan vetää päälleen hautajaisiinkin läpinäkyvän mekon.

Tosin voi olla, että aidot maalaiset ei kutsu sitä kylän muuttajaa juhliinsa. Ainakin meillä kutsuttaessa naapurit jätetään aina kaksi perhettä kutsumatta. Juuri ne, joiden mielestä maalla ei ole sääntöjä eikä rajoja.

Vierailija
46/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme pienelle paikkakunnalle (alle 5000as.) neljä vuotta sitten ja matkaa Helsinkiin on 280km. Olen aika laitettu ja tykkään mm. korkkareista. Ihmiset on arkisempia täällä kuin isoissa kaupungeissa, mutta en ole huomannut mitään paheksuntaa laittautumistani kohtaan.

Se on totta, että porukoihin ei pääse. Ulkopuolinen olet nyt ja aina. Olen lapsuuteni asunut "bussin tuomana" pienellä paikkakunnalla ja vanhempani kokivat kaikki 24 vuotta olevansa ulkopuolisia, koska olivat muuttaneet työn perässä ja sukua ei ollut siellä.

Vierailija
47/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä johtuu vai pitääkö edes paikkansa?

jos et satu olemaan lestadiolainen.

Kyllä täällä meilläpäin kaikki meikkaa. Toki jos pakkeloit itsesi mauttomasti räikeillä väreillä voi olla, että kaupungissa ihmiset näkevät harva-se-päivä punkkareita, kun pienemmillä paikkakunnilla ovat vieraampi ilmestys.

Vahvaa meikkausta, mm. goottityylistä näkee kuitenkin paljon. Meillä mm. tk:n lääkäri pitää vapaa-aikanaan tuollaista goottityylistä meikkiä ja naamassa on koruja, kun ei ole töissä.

Ja asun 5000 asukkaan kunnassa.

Vierailija
48/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kapinallinen oman tiensä kulkija, hän on maatilan emäntä, nyt jo eläkkeellä eikä nuorenakaan muuta opiskellut kuin karjataloutta. Silti hän on aina ihmisten ilmoille lähtiessää tai vieraita vastaanottaessaan laittautunut, ja mielestäni tyylikäs kun vähänkään siihen panostaa. Meidän perheessä pukeutuminen ja tälläytyminen on aina ollut hyve, enkä ole törmännyt paheksuntaan. Työ on tietenkin tärkeintä, mutta haukaakin osataan pitää ja nätiksi laittautua!

Meillä on paheksuttu aina pitkään nukkumista ja velttoilua, eikä kesälomallakaan saanut juuri koskaan hengailaa kavereiden kanssa päiväkausia, vaan aina oli oktava kesätöissä, jos ei kunnon kesätyötä saanut niin mansikkapellolle pääsi aina...!

Vierailija
49/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitt että maalla on erikseen juhla- ja arkityyli. Tälaistakin olen nähnyt, vaihdos tuulipuvusta suuren iltapukuun voi olla dramaattinen. Kaupungissa se olisi jo ylipukeutumista. Mutta koodit ovat erilaiset.

Maalla moni odottaa että koska olisi juhlat että voisi pukeutua. Niitä juhlia ei vain aina ole kovin paljoa.

Kaupungissa on mukavaa, että voi pukeutua melko hyvin aina.

Vierailija
50/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin ja täälläpäin ja vitun siellä sun täällä. :D Kertoisitte edes missä tuollaista on. Me asutaan maalla 50 km Helsingistä pohjoiseen ja meillä ei ole noin ahdasmielistä ja outoa. Missäpäin Suomea muka on?

Vierailija
51/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin ja täälläpäin ja vitun siellä sun täällä. :D Kertoisitte edes missä tuollaista on. Me asutaan maalla 50 km Helsingistä pohjoiseen ja meillä ei ole noin ahdasmielistä ja outoa. Missäpäin Suomea muka on?

Ei tarvitse olla missään tietyssä paikassa, sillä suurissa juhlissa on porukkaa usein ympäri Suomea. Olen havainnut, että suurimmista kaupungeista tulevien juhlapukeutuminen poikkeaa maaseudun asukkaiden tyyleistä. Kukaan ei sinänsä ole oikeassa tai väärässä, mutta törmäyksiltä ei voida välttyä.

Vierailija
52/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tepasteli yli 80-vuotiaana vielä korkokengissä ja punasi huulia! Itse olen entinen maitotilan emäntä, joka olen aina meikannut. Kukaan ei ole kummemmin kommentoinut. Ei siis mitään pakkelia, vaan ripsari, kulmat, ¨rajausta ja ehkä värivoidetta ja huulipunaa. Ei silmiinpistävää mitenkään. Hiukset olivat pitkät, mutta työssä niin epäkäytännölliset, että ne piti lyhentää.

Moni täällä on meikannut ja meíkkaa. Joukossa moni eläintilallinen. Mutta jos on lapsia ja heitä on kuljetettava, on useimmiten kova kiire sieltä navetasta pesulle ja vaatteiden vaihtoon, että meikille ei yksinkertaisesti jää aikaa. Ja jos työpäivät kesällä helposti venyvät yli 16 tuntisiksi, ei siinä oikein peiliin vilkuilla. Hyvä jos tukan kerkeää kammata. Kukapa sitä traktorin koppiin edes tulee toteamaan:)

Vierailija
53/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäänlaista paheksuntaa tai muuta.

Itse meikkaan ja laitan hiukseni aina aamunavetan jälkeen. Mukavempi lähteä suihkunraikkaana ja tällättynä asioille tai töihin(olen aina välillä palkkatyössä)

Mielestäni vaatteeni ovat ihan ok. Käytän myös korkkareita. Asun todella pienellä paikkakunnalla ja pienessä kylässä.

Ripsien pidennykset minulla on ollut jo parisen vuotta, mutta kynsiä en voi laittaa toisen työni vuoksi toki olisi ne hankalat lypsyhommissakin.

Ikinä ei minua ole katsottu pitkään. Katsoisivat varmaan jos minut verkkareissa kirkonkylällä näkisivät

Vierailija
54/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla missään tietyssä paikassa, sillä suurissa juhlissa on porukkaa usein ympäri Suomea. Olen havainnut, että suurimmista kaupungeista tulevien juhlapukeutuminen poikkeaa maaseudun asukkaiden tyyleistä. Kukaan ei sinänsä ole oikeassa tai väärässä, mutta törmäyksiltä ei voida välttyä.

siis näetkö sä oikeasti eroa vantaalaisen ja tuusulalaisen pukeutumisessa? hakeudu hoitoon. :D

Vierailija
55/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on hieman eroa turkulaisten tai helsinkiläisten tyylissä verrattuna esim. oikeasti hyvin kaukaa ruuhkasuomen ulkopuolelta tulevien tyyliin.

Suurten kaupunkien liepeillä on paljon kehyskuntia, jotka ovat "maaseutua", mutta porukka käy töissä kaupungissa ja vapaa-aikaa vietetään muualla kuin navetassa.

Maaseudulla ja "maaseudulla" on eroa.

Vierailija
56/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin noloa, kun kutsussa lukee "tumma puku" niin se helsinkiläinen tulee mustassa leningissä paikalle ja ihmettelee, kun muut eivät pukeudu samoin.

Vierailija
57/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on hieman eroa turkulaisten tai helsinkiläisten tyylissä verrattuna esim. oikeasti hyvin kaukaa ruuhkasuomen ulkopuolelta tulevien tyyliin.

Suurten kaupunkien liepeillä on paljon kehyskuntia, jotka ovat "maaseutua", mutta porukka käy töissä kaupungissa ja vapaa-aikaa vietetään muualla kuin navetassa.

Maaseudulla ja "maaseudulla" on eroa.

Sen takia tässä ketjussa on pyydetty määrittelemään hieman tarkemmin, mistä alueesta puhuu, mutta on näköjään liian vaikeaa.

Vierailija
58/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aihetta katsoa peiliin jos 24-vuoteen ei oo päässyt tutuksi kyläläisten kanssa. Lisäksi on omaa tyhmyyttä suostua syytinkianopin kanssa samaan talouteen, en tiedä yhtäkään tilaa tässä meidän kylällä jossa olisi 3 sukupolvea saman katon alla tai edes pihapiirissä. ennakkoluuloja kaikki.

Vierailija
59/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohhoh, keskustelu on kääntynyt kiivaaksi. Ei, en vedä sateenkaaren värejä naamaani, enkä usko että ongelma on muuallakaan kun huomattelut ovat tulleet nimenomaan meikistä joka oli siis ihan normaali kuten aloituksessa mainitsin.

Moni tunnisti mistä puhuin, moni ei ollut kuullutkaan. Mielenkiintoista :)

Vierailija
60/68 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sellaisessa työssä, että se "tällinki" jotenkin voi olla selitettävissä, mutta minä maitotilan emäntänä en saa. Saan kuulla huomautuksia siitä, että meikkaan ja minulla on pitkät hiukset ja tykkään erilaisista kampauksista ja näteistä vaatteista ja kengistä. Ei siellä navetalla olla 24/7 kuitenkaan. Mutta tosiaan, se haittaa aika monia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme