Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet näistä onnellisuuskriteereistä?

Vierailija
15.01.2013 |

Pätevätkö sinuun tai tuntemiisi ihmisiin?

Iltasanomat:

"Huffington Post listasi 10 asiaa, jotka onnelliset tekevät eri tavalla.

1. Laaja sosiaalinen verkosto

Onnellisilla ihmisillä on laaja sosiaalinen verkosto, joka koostuu perheenjäsenistä, naapureista ja ystävistä. Vahvat ystävyyssuhteet torjuvat masennusta.

2. Omien arvojen mukainen elämä

Onnelliset ihmiset rakentavat itselleen elämän, joka on heidän omien arvojensa, vahvuuksiensa ja elämäntyylinsä mukaista.

3. Kiitollisuus

Kiitollisuus tekee hyvää. Onnelliset ihmiset miettivät, mikä elämässä on hyvin ja keskittyvät siihen. Kiitollisuus auttaa selviytymään stressaavista ja traumaattisista tilanteista.

Omista saavutuksista iloitseminen lisää myös itsetuntoa ja arvostusta omaa osaamista kohtaan. Tutkijat ovat osoittaneet, että kiitollisuuden määrä on suhteessa siihen, kuinka paljon elämästä nauttii.

4. Optimismi

Onnelliset ovat optimisteja. He torjuvat pessimismiä kolmella eri tavalla. Ensinnäkin he käyttävät energiaansa ja aikaansa asioihin, joihin voivat vaikuttaa. Toiseksi he tietävät, etteivät ikävät asiat kestä ikuisesti, vaan asiat muuttuvat ennen pitkää paremmiksi. Kolmanneksi he eivät anna yhden elämänalueen hallita liikaa, vaan näkevät kokonaisuuden.

5. Auttaminen

Onnelliset ihmiset auttavat muita ja tekevät vapaaehtoistyötä. Kiltit teot auttavat paitsi muita, myös itseä.

6. Raha ei tarkoita kaikkea

Onnelliset ihmiset eivät laita liikaa painoarvoa rahalle. Heillä on terve suhde kuluttamiseen. Tavara ei tuo onnea, vaan liika tavara voi jopa tuottaa onnettomuutta.

7. Terveet selviytymisstrategiat

Kaikki kohtaavat stressaavia ja ikäviä tilanteita, mutta ratkaisevaa on, kuinka niistä selviää. Onnelliset ihmiset miettivät, mitä he voivat oppia vaikeuksista.

Ikävistä tilanteista voi tutkijoiden mukaan oppia arvostamaan enemmän omaa elämää ja löytää uusia mahdollisuuksia, oppia vahvistamaan omia vahvuuksia ja luoda parempia ihmisisuhteita sekä kasvaa henkisesti.

8. Terveydestä välittäminen

Onnelliset ihmiset pitävät itsestään huolta. Se ei kuitenkaan tarkoita välttämättä liikuntaa. Onnelliseksi itsensä tuntevat jopa käyttäytyvät kuin sellaisia esittävät käyttäytyisivät. He hymyilevät, osallistuvat asioihin ja lähtevät innokkaasti mukaan kaikkeen, mitä tekevät.

9. Henkinen kasvu

Uskonnolliset ihmiset ovat tutkimusten mukaan muita terveempiä, onnellisempia ja selviävät nopeammin traumaattisista kokemuksista kuin muut. Ed Dienerin ja Robert Biswas-Dienerin kirjan Happines: Unlocking the Mysteries of Psychological Wealth mukaan ne, jotka uskovat, että on olemassa jotain itseä suurempaa, ovat onnellisempia kuin muut.

10. Elämällä on selkeä suunta

Tavoitteiden saavuttamisen eteen taisteleminen on yksi tärkeimpiä onnellisuustekijöitä. Onnellisilla ihmisillä on arvoja, joista he välittävät ja tavoitteita, joita kohti he pyrkivät."

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätevätkö sinuun tai tuntemiisi ihmisiin?

Mieheni on reissutyössä, paikkakunnalla minulla ei ole ystäviä eikä sukua. En koe olevani yksinäinen enkä kaipaa sosiaalisuutta.

Olosuhteet ja yleiset normit määrittävät elämääni (valinnut sovinnaisen "kunnon"työn)

3. Kiitollisuus--Omista saavutuksista iloitseminen lisää myös itsetuntoa ja arvostusta omaa osaamista kohtaan.

Koen, että mikään mitä minulla on, ei ole "omaani", lainaa vain. Mikään ns. saavutukseni ei ole pysyvää, voi kadota tai menettää merkityksen (esim. jäädä työttömäksi, koulutus ja tukinnot vanhentuvat ym.)

4. Optimismi

No ehkä realisti.

5. Auttaminen

Olen oppinut itsekkäämmäksi ja tullut sen myötä onnellisemmaksi.

Pätee minuun! Rahaa on vähän, joten ehkä tämä tulee myös olosuhteista.

7. Terveet selviytymisstrategiat-- Onnelliset ihmiset miettivät, mitä he voivat oppia vaikeuksista.

En ole löytänyt suuria opetuksia.

Onnelliset ihmiset pitävät itsestään huolta. Se ei kuitenkaan tarkoita välttämättä liikuntaa. Onnelliseksi itsensä tuntevat jopa käyttäytyvät kuin sellaisia esittävät käyttäytyisivät. He hymyilevät, osallistuvat asioihin ja lähtevät innokkaasti mukaan kaikkeen, mitä tekevät.

En ymmärrä, mistä tässä puhutaan... En ole kovin innokas. Harrastan kyllä liikuntaa.

9. Henkinen kasvu-- ne, jotka uskovat, että on olemassa jotain itseä suurempaa, ovat onnellisempia kuin muut.

Uskon vain tähän, minkä näen.

Tavoitteiden saavuttamisen eteen taisteleminen on yksi tärkeimpiä onnellisuustekijöitä. Onnellisilla ihmisillä on arvoja, joista he välittävät ja tavoitteita, joita kohti he pyrkivät."

En tavoittele mitään enkä tiedä mihin elämäni on menossa. Ennen se hirvitti, nyt olen tottunut ja tämä on aika jännää.

Vierailija
2/4 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisilla ihmisillä on laaja sosiaalinen verkosto, joka koostuu perheenjäsenistä, naapureista ja ystävistä. Vahvat ystävyyssuhteet torjuvat masennusta.

Tämän mukaan introvertit eivät voi olla onnellisia..??? Minä ainakin olen, vaikka minulla on vain kaksi ystävää, oma perhe ja pari läheistä sukulaista. Naapureita inhoan ja pyrin välttämään ihmisiä mahdollisimman paljon.

Onnelliset ihmiset rakentavat itselleen elämän, joka on heidän omien arvojensa, vahvuuksiensa ja elämäntyylinsä mukaista.

Totta osittain, ja tähänkin pätee tuo äsken kirjoittamani. Oma elämäni on mennyt monelta osin täysin suunnitelmieni, arvojeni ym. vastaisesti, silti olen onnellinen.

3. Kiitollisuus

Kiitollisuus tekee hyvää. Onnelliset ihmiset miettivät, mikä elämässä on hyvin ja keskittyvät siihen. Kiitollisuus auttaa selviytymään stressaavista ja traumaattisista tilanteista.

Omista saavutuksista iloitseminen lisää myös itsetuntoa ja arvostusta omaa osaamista kohtaan. Tutkijat ovat osoittaneet, että kiitollisuuden määrä on suhteessa siihen, kuinka paljon elämästä nauttii.

Tämäkin on vähän niin ja näin. Toki, jos ihmisellä jo lähtökohtaisesti on kaikki hyvin, asia on näin. Mutta esim. ihmisellä, joka kärsii pahassa perhehelvetissä, ei kiitollisuus lisää hyvää oloa, vaan nimenomaan se, että tajuaa että ei pidä tyytyä siihen mitä saa.

4. Optimismi

Onnelliset ovat optimisteja. He torjuvat pessimismiä kolmella eri tavalla. Ensinnäkin he käyttävät energiaansa ja aikaansa asioihin, joihin voivat vaikuttaa. Toiseksi he tietävät, etteivät ikävät asiat kestä ikuisesti, vaan asiat muuttuvat ennen pitkää paremmiksi. Kolmanneksi he eivät anna yhden elämänalueen hallita liikaa, vaan näkevät kokonaisuuden.

Höpön löpön. Onpa yllättävää, että onnellisilla on positiivinen mieli. Itse olen realisti; tänään kaikki on hyvin, mutta en kuvittele että koko loppuelämä on pelkkää aurinkoa ja linnunlaulua.

5. Auttaminen

Onnelliset ihmiset auttavat muita ja tekevät vapaaehtoistyötä. Kiltit teot auttavat paitsi muita, myös itseä.

Auttamisen kohdalla totta, mutta minusta vapaaehtoistyö ei liity tähän mitenkään.

Onnelliset ihmiset eivät laita liikaa painoarvoa rahalle. Heillä on terve suhde kuluttamiseen. Tavara ei tuo onnea, vaan liika tavara voi jopa tuottaa onnettomuutta.

Täysin totta. Lisäisin vielä, että raha ei merkitse juuri mitään.

7. Terveet selviytymisstrategiat

Kaikki kohtaavat stressaavia ja ikäviä tilanteita, mutta ratkaisevaa on, kuinka niistä selviää. Onnelliset ihmiset miettivät, mitä he voivat oppia vaikeuksista.

Ikävistä tilanteista voi tutkijoiden mukaan oppia arvostamaan enemmän omaa elämää ja löytää uusia mahdollisuuksia, oppia vahvistamaan omia vahvuuksia ja luoda parempia ihmisisuhteita sekä kasvaa henkisesti.

Pätee varmasti ihmisiin, joiden ongelmat ovat kuitenkin sieltä helpommasta päästä. Kaikilla on ongelmia, toisilla ne ongelmat ovat sitä että äiti pilasi huumeilla elämän jo ennen syntymää, toisilla sitä että olin työtön pari kuukautta...

Jestas miten epäselvästi kirjoitettu kohta! Minusta ylipirteys liika suorittaminen tai esittäminen eivät liity onnellisuuteen mitenkään.

9. Henkinen kasvu

Uskonnolliset ihmiset ovat tutkimusten mukaan muita terveempiä, onnellisempia ja selviävät nopeammin traumaattisista kokemuksista kuin muut. Ed Dienerin ja Robert Biswas-Dienerin kirjan Happines: Unlocking the Mysteries of Psychological Wealth mukaan ne, jotka uskovat, että on olemassa jotain itseä suurempaa, ovat onnellisempia kuin muut.

Tilastollisesti ehkä (varsinkin kun ottaa huomioon, että monissa tiukoissa uskonnoissa valituksia ei sallita...), mutta uskonto sinällään ei ole mikään edellytys onnelle. Monet ihmiset ovat kokeneet onnea ensimmäisen kerran kun ovat uskaltautuneet erota uskonlahkosta.

Pöh tähänkin. Itse olen neljännelläkymmenellä ja olen ollut onnellisimmillani aina, kun olen vain haahuillut ja leijaillut elämän virrassa. Monet määrätietoisesti (esim. ammatillisesti) elämäänsä suorittavat ovat ennemminkin kireitä ja stressaantuneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas miten epäselvästi kirjoitettu kohta! Minusta ylipirteys liika suorittaminen tai esittäminen eivät liity onnellisuuteen mitenkään.

--

Monet ihmiset ovat kokeneet onnea ensimmäisen kerran kun ovat uskaltautuneet erota uskonlahkosta.

--

Pöh tähänkin. Itse olen neljännelläkymmenellä ja olen ollut onnellisimmillani aina, kun olen vain haahuillut ja leijaillut elämän virrassa. Monet määrätietoisesti (esim. ammatillisesti) elämäänsä suorittavat ovat ennemminkin kireitä ja stressaantuneita.

Vierailija
4/4 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9. Henkinen kasvu -- ne, jotka uskovat, että on olemassa jotain itseä suurempaa, ovat onnellisempia kuin muut.

Uskon vain tähän, minkä näen.

Eikö usko ole luottamusta/uskoa nimenomaan sellaiseen mikä EI näy fyysisin silmin tai mikä ei ole käsin kosketeltavaa... Kuitenkaan uskomista/hengelllisyyttä ei tarvitse ottaa vaatimuksena, vaan sitä voi lähestyä rakkauden kautta yllättävällä tavalla - silloin voi samalla kertaa aueta rakkauden merkitys uudella tavalla sekä myös hengellinen näkökulma elämään: http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4