Musiikin teoriasta tietävät, olisi yksi kysymys!
Opettelen soittamaan erästä jousisoitinta, ja osaan melko hyvin lukea nuotteja. Yhtä asiaa en kuitenkaan ymmärrä: joskus kun jokin sävel on jo sävellajin puolesta alennettu, niin miten sen edessä voi olla etumerkkinä vielä ylimääräinen alennusmerkki? Ja miten tuo sävel silloin kuuluu soittaa? Minun ymmärryksen mukaan sävel olisi tuplasti alennettu, eli teoriassa täysin sama kuin alempi sävel. Miksi ei siis käytettäisi suoraan sitä alempaa säveltä?
Olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai onko asia juurikin niin että soitan käytännössä sen alemman sävelen tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (25)
jos se alempikin sävel on etumerkkien mukaan alennettu. Siinä pitäis olla palautusmerkki. Käytetäänkö sellaisia yleensä missään?
yksi yleisimmistä merkeistä
Ehkä joissain aataminaikuisissa menueteissa, mutta ihan tämän päivän musiikissa, jos biisissä on esim. kasa alennusmerkkejä etumerkkinä, ja halutaan että soitetaan a (joka etumerkkien mukaan olis as), niin nuottiin on kirjoitettu h, joka etumerkkien mukaan on b, ja sen edessä alennusmerkki, eli pitääkin soittaa a.
tämän saman homman voisi hoitaa siten, että kirjoittaa nuottiin a, joka etumerkin mukaan on as, mutta kun eteen laitetaan palautusmerkki, pitääkin soittaa a. Mutkun niitä palautusmerkkejä vähemmän käytetään.
en tiedä mitä soitinta itse soitat varmaan jotain ilmakitaraa
niissä sun soitonoppaissas varmaan on palautusmerkkejä. Mut oikeissa nuoteissa ei. Mä soitan triangelia ja monia muita.
itse soitan poikkihuilua ja varmasti tuo merkistö on huilunsoitossa hyvin yleistä kuten myös viulussa ja sellossa koska näillä soittimilla sitten soitetaan "aatamin aikaista" musaa kuten klassista, esim bachia, mozartia yms. :D hehe lisäksi tuo palautusmerkkikäytäntö on varmasti soitonoppaissa nykyaikanikin hyvin suosittu näillä soittimilla koska se kehittää sorminäppäryyttä ja nopeutta.
jos on tuo tupla-alennus, niin sopiiko tuplasti alennettu nuotti kokonaisuuteen?
"oikeissa nuoteissa" ei käytetä palautusmerkkejä, mitkä on "oikeat" nuotit ja mitkä vääriä
kyllä tuo palautusmerkki on ihan normaali jos kappaleen sävellaji sitä vaatii tietyissä tahdeissa.
outoa tekstiä
mutta jousisoittimilla voidaan harvoissa tapauksissa käyttää tupla-alennusta.
Mille soittimille nuotit ovat alun alkaen kirjoitettu ja minkä tasoiselle soittajalle?Hyvin todennäköisesti on siis vain muistukukseksi siihen laitettu.
eikä se liity tähän asiaan ollenkaan (eikä muuten näytä samalta kuin ylennys), vaan nuotissa on kaksi _alennusmerkkiä_ täsmälleen saman sävelen kohdalla.
Ap