mun poika valmistuu amiksesta ja duunikaverin tyttö kirjoittaa ylioppilaaksi
arvatkaa vaan kumman juhlat kiinnostavat muita?
Kommentit (40)
Juhlittiin tietysti kolmen vanhimman lapsen lakkiaisiakin. Yhtä tärkeitä mulle kaikki.
pojalla on jo työpaikka valmiina,että ei ainakaan näillä näkymin kortistoon valmistu (on myös tehnyt koko opintojen ajan töitä).Suunnittelee jo jatko-opintojakin,parastahan tässä on se,että jonkinlainen innostus koulunkäyntiin on palanut.
ap
amis? Minä ainakin kannustan omia oppilaitani opiskelemaan sellaista alaa, joka heitä kiinnostaa ja johon heillä on kykyjä. Joku yliopistolainen voi toisinaan olla täysin tyytymätön työhönsä, kun taas joku amislainan voi olla hyvin onnellinen esim. parturi-kampaajana. Minullakin on ajoittain näin, olen erittäin kyrsiintynyt työhöni toisinaan, kun taas sukulaiseni on erittäin ihastunut työhönsä hiusten parissa.
T. yläkoulun ope
menevät lähinnä sellaiset, jotka eivät kykene opiskelemaan lukiossa. Heille jää lukion käyneitä heikompi yleissivistys.
Lukioon on järkevää mennä, mikäli vain pääsee. Voihan sen amiksen käydä sitten jälkeen päin. Lukion käyneellä on kuitenkin huomattavasti enemmän valinnanvaraa jatko-opiskelupaikan suhteen.
Eli amista ei arvosteta, joten siksi kai lakkiaisia juhlitaan enemmän.
On sääli, että nykyään ei löydy kunnollista työmiestä millään. Ennen vanhaan oli kirvesmiehissä, muurareissa jne todella älykkäitä ihmisiä, jotka arvostivat omaa työtään. Nyt he ovat puhkikoulutettuja ja liian kalliita, mutta usein todella hutiluksia. Ei minkäänlaista omaa kunnianhimoa työn jälkeen liittyen. Lisäksi vaihtavat alaa kymmenen vuoden välein.
menevät lähinnä sellaiset, jotka eivät kykene opiskelemaan lukiossa. Heille jää lukion käyneitä heikompi yleissivistys.
Lukioon on järkevää mennä, mikäli vain pääsee. Voihan sen amiksen käydä sitten jälkeen päin. Lukion käyneellä on kuitenkin huomattavasti enemmän valinnanvaraa jatko-opiskelupaikan suhteen.
Eli amista ei arvosteta, joten siksi kai lakkiaisia juhlitaan enemmän.
On sääli, että nykyään ei löydy kunnollista työmiestä millään. Ennen vanhaan oli kirvesmiehissä, muurareissa jne todella älykkäitä ihmisiä, jotka arvostivat omaa työtään. Nyt he ovat puhkikoulutettuja ja liian kalliita, mutta usein todella hutiluksia. Ei minkäänlaista omaa kunnianhimoa työn jälkeen liittyen. Lisäksi vaihtavat alaa kymmenen vuoden välein.
ne jotka eivät kykene määrätietoiseen, pitkäjänteiseen teoreettiseen opiskeluun, menevät amikseen
menevät lähinnä sellaiset, jotka eivät kykene opiskelemaan lukiossa. Heille jää lukion käyneitä heikompi yleissivistys. Lukioon on järkevää mennä, mikäli vain pääsee. Voihan sen amiksen käydä sitten jälkeen päin. Lukion käyneellä on kuitenkin huomattavasti enemmän valinnanvaraa jatko-opiskelupaikan suhteen. Eli amista ei arvosteta, joten siksi kai lakkiaisia juhlitaan enemmän. On sääli, että nykyään ei löydy kunnollista työmiestä millään. Ennen vanhaan oli kirvesmiehissä, muurareissa jne todella älykkäitä ihmisiä, jotka arvostivat omaa työtään. Nyt he ovat puhkikoulutettuja ja liian kalliita, mutta usein todella hutiluksia. Ei minkäänlaista omaa kunnianhimoa työn jälkeen liittyen. Lisäksi vaihtavat alaa kymmenen vuoden välein.
ne jotka eivät kykene määrätietoiseen, pitkäjänteiseen teoreettiseen opiskeluun, menevät amikseen
Entä jos on käynyt molemmat?
lukio tänä päivänä. Lukiosta pääsee melkein kuka vaan läpi. Mulla 2 poikaa jotka amiksessa (vanhempi jo valmistunut) ja tyttö joka lukee sekä että vaikka sanoin että voisi unohtaa se lukiioosuus. Nyt kuitenkin valmistuu keväällä.
Oppii kirjoittamaan oikein, siellä tutustuu moniin ihmisiin, saa yleissivistystä, pidetään hauskaa, on monia perinteisiä juhlia jne. Lukion jälkeen voi sitten mennä vaikka sinne amikseen.
veli ylioppilaaksi, oli samaan aikaan juhlat kummallakin. Systeri tosin tapansa mukaan veti kaiken kunnian itselleen "leipomuksistaan" vaikka äitihän nuo oli kaikki leiponut ja maksanut. Systeri pakkaili niitä muille mukaankin vielä, pikkaisen äiti oli pettynyt, kun alunperin oli puhetta, että puoliksi maksavat, myös veli osallistui maksu osuuteen.
Itse valmistuin ammattiin, totesin, että en tarvitse mitään juhlia. Ei ole aikaa järjestää, oli lapsi huolehdittavana. Mutta tosin, mun synttäreihin käytän samaa tekosyytä, ei ole aikaa :D
Kummatkin ovat hyviä syitä juhlia, amiksesta pääsee suoraan töihin ja lukiolaiset lähtevät vielä jatkokouluttautumaan. Aika monen ylioppilaan olen kuullut kiroavan, kun eivät ole menneet amikseen vaan jäivät ns. turhaan koulutettavaksi 3 vuodeksi ja sen jälkeen takaisin vielä koulun penkille, että saa elantonsa edes jotenkin muuten, kuin Kelan tuista. Harva ylioppilas on sanonut, että oli kannattavaa.
Mutta toki, miksei saisi juhlia kumpiakin? :) Onnea pojallesi! Hän on tehnyt suuren työn ja pääsee suoraan töihin ;)
mutta 2v aiemmin pidettiin ylioppilasjuhlat=)
Amiksen loputtua lähdettiin suoraan Provinssirockiin, ihan tarpeeksi oli juhlaa siinä (silloin se oli kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna). Ylioppilasrahoilla pari vuotta aiemmin lensin Roskildeen ja matkailin muutenkin.
Meillä on kyllä juhlittu tällä vuosituhannella kaikki valmistumiset.
Kutsu kaikki kansa juhliin äläkä unohda kertoa poikasi työpaikasta. Se kun on yleensä koko opiskelun tavoite.
Totuus nimittäin on, että ammattikoulusta valmistunut voi mennä suoraan töihin aivan asiallisella palkalla, mutta lukiosta ei pääse kuin hanttihommiin ja edessä on joka tapauksessa vuosien opiskelu, ehkä siinä samassa ammattikoulusta josta kaveri on jo valmistunut.
Yliopistoon ja korkeakouluun voi mennä ammattikoulustakin, mitä ilmeisesti ihan kaikki eivät vielä tiedä.
Yliopistoon ja korkeakouluun voi mennä ammattikoulustakin, mitä ilmeisesti ihan kaikki eivät vielä tiedä.
Ammattikorkeakouluun voi päästä alasta riippuen helpostikin opiskelemaan.
Aikuislukio on myös hyvä vaihtoehto, jos pelkän amiksen käyminen alkaa myöhemmin kaduttaa. Ja itse asiassa 3-vuotisen ammatikoulun suorittaneella on oikeus osallistua ylioppilaskirjoituksiin ilman ainoankaan lukiokurssin suorittamista (en tiedä, onko Suomessa yhtään tällaista ylioppilasta, mutta teoriassa siihenkin on mahdollisuus).
ikinä kuulut että amiksesta valmistuvalle pidettäisiin jotkut juhlat.
Musta on todella omituista, että ammattiin valmistumista ei pidetä juhlimisen arvoisena. Ammatin eteen on kuitenkin tehty töitä, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän, mutta pelkällä istumisella ei ammattia saa!
vrt. pidetäänhän rippijuhliakin eikä kukaan pidä sitä omituisena. Jotta pääset ripiltä pitää osata Isä meidän - ja silti sitä on hyväksyttävämpää juhlia kuin ammatin saamista.
Ja itse asiassa 3-vuotisen ammatikoulun suorittaneella on oikeus osallistua ylioppilaskirjoituksiin ilman ainoankaan lukiokurssin suorittamista (en tiedä, onko Suomessa yhtään tällaista ylioppilasta, mutta teoriassa siihenkin on mahdollisuus).
Hei alkoi kiinnostaa, voinko saada linkin kiitos?
Siis totuushan on, että amis on vaihtoehto niille, joiden ei kannata mennä lukioon hankkimaan huonoa todistusta. YO-tutkinto pohjustaa korkeampiin opintoihin jatkossa. Amis ei. Minusta on ihan ok, että käydään amis, jos lukioon ei vaan ole resursseja eikä haluja, mutta ei sitä silti pidä keinotekoisesti nostaa millekään jalustalle.
Ja itse asiassa 3-vuotisen ammatikoulun suorittaneella on oikeus osallistua ylioppilaskirjoituksiin ilman ainoankaan lukiokurssin suorittamista (en tiedä, onko Suomessa yhtään tällaista ylioppilasta, mutta teoriassa siihenkin on mahdollisuus).
Hei alkoi kiinnostaa, voinko saada linkin kiitos?
http://www.aikuislukiot.fi/opinnot-todistukset-ja-ylioppilastutkinto/ta…
http://www.aikuislukiot.fi/opinnot-todistukset-ja-ylioppilastutkinto/am…
Itse kirjoitin ylioppilaaksi ja hieman harmittaa. Kunnon töihin ei meinaa päästä, eikä jatko-opiskelemaankaan. Sitten työkkäriin on joku helvetin odotusaika. Amikseen saattaisi päästä, mutta kiinnostaa niin helvetisti mennä joidenkin amispoppareiden tai pissaliisojen kanssa samoille kursseille.
Itse kirjoitin ylioppilaaksi ja hieman harmittaa. Kunnon töihin ei meinaa päästä, eikä jatko-opiskelemaankaan. Sitten työkkäriin on joku helvetin odotusaika. Amikseen saattaisi päästä, mutta kiinnostaa niin helvetisti mennä joidenkin amispoppareiden tai pissaliisojen kanssa samoille kursseille.
Ei tuollaisella lukiotodistuksellakaan mitään virkaa ole, jolla ei pääse jatkoon. Kunnon töitä tuskin pelkällä lukion käymisellä edes saa, eihän lukio ole mikään ammattiin valmistava oppilaitos.