Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1vko aikaa päättää aloittaako 3-lk poika 2 kielen 4-luokalla...

Vierailija
12.01.2013 |

Hirveän vaikea asia päättää:/

Pojalla kyllä sujuu koulu hyvin ja ongelmitta, myös englanti, joulutodistuksessa arvioitiin 3 kohtaa englannissa ja niistä 2 oli A-kohdassa ja 1 B-kohdassa.

Mutta poika on enemmän mukavuuteen ja helppouteen taipuvainen luonne, laiskanpulskea voisi kai sanoa..ei hirveästi halua/jaksa/viitsi nähdä vaivaa aina asioiden eteen ja turhautuu äkkiä+on erittäin nopeasti poksahteleva persoona.

Huoh, inhottavan iso asia päättää tässä vaiheessa kun asia on sitten niin 9-lk loppuun asti.

Huokaus:/

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ehdottomasti sitä vastaan, mutta lapsi halusi itse aloittaa 2. kielen. 5. luokalla olisi sitten halunnut sen jo lopettaa, kun harmitti kavereiden lyhyemmät koulupäivät. En antanut lopettaa, se mikä on aloitettu viedään loppuun asti. Ja olen ajatellut, että pääsee yläkoulussa sitten vähän paremmalle luokalle, tuskin mitkään häiriköt ovat lukeneet 2. kieltä alakoulussa....

Neuvoisin sinua, että anna lapsen päättää.

Vierailija
2/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin vihaa kieliä => asia selvä

Keskimmäinen heikko kielissä => asia selvä

Nuorin ilmoitti itse, että haluaa lisäkielen. Kysyin, että ymmärtääkö hän, että se tarkoittaa pidempiä koulupäiviä ja ettei sitä voi sitten lopettaa. Sanoin ymmärtävänsä.

Nyt on 6.luokalla ja tykkää A2-kielestä enemmän. 5.lk todistuksessa ( meillä saa vain kevättodistuksen) A1 kieli oli 9, A2 kieli 10.

(lukiossa ja 8.luokalla olevat isosiskot menevät kielissä 8-linjalla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi on kuten mainitsin niin mukavuuteen taipuvainen hemmo. Että sen pohjalta hän ei useinkaan mitään "lisää" vaivaa mihinkään liittyen halua/kaipaa, kotitöidenkin kanss ajatkuvaa natinaa vaikka en muuta "vaadi" kuin oman huoneen ajoittaisesta siistimistä ja astianpesukoneen tyhjentämistä yms pientä.

Sen toisen kielen kun aloittaa niin siitä ei hevillä eroon pääse, se on sitova juttu ja tullut selväksi niin kys infolapun kautta kuin mm koulun kieltenopettajien Wilmaan lähettämän infon kautta ja muutenkin.

Esikoisemme on 5-luokalla ja hän lukee eng ja saksaa ja saa kokeista aina 10 tai 10-, hänen ei tarvinnut muutenkaan miettiä 2 kilen aloittamista oikeastaan yhtään vaan totesi heti asian tullessa ajankohtaiseksi että "olisihan se varman kivaa" ja "siitä olisi hyötyä" ym.

ap

olin ehdottomasti sitä vastaan, mutta lapsi halusi itse aloittaa 2. kielen. 5. luokalla olisi sitten halunnut sen jo lopettaa, kun harmitti kavereiden lyhyemmät koulupäivät. En antanut lopettaa, se mikä on aloitettu viedään loppuun asti. Ja olen ajatellut, että pääsee yläkoulussa sitten vähän paremmalle luokalle, tuskin mitkään häiriköt ovat lukeneet 2. kieltä alakoulussa....

Neuvoisin sinua, että anna lapsen päättää.

Vierailija
4/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 Lapsen innostus koulunkäyntiin ts. läksyjen tekemiseen

2 Kielenoppimisen helppous. Painuvatko kielen uudet sanat suht helposti päähän vai joutuuko tankkaamaan päivätolkulla? Miten osaa soveltaa opittua kielioppiasiaa uusiin lauseisiin?

3 Vaikuttaako kielivalinta mahdollisuuteen päästä haluammaamme yläkouluun?

Meillä 3 lk pojalla eka kohta vähän takkuaa, mutta englannin oppiminen on ollut helpohkoa. Koska ilman 2 kielen valintaa ei meidän osoitteestamme välttämättä päästä lähimpään yläasteeseen, jonne kaikki kaverit menevät, niin valita on selvä: lapsi aloittaa 2 kielen.

Kaksi lapsistamme on valinnan jo tehnyt aikaisemmin. Toinen ei ottanut 2 kieltä, koska kaksi ekaa kohtaa takkusi. Toinen otti kielen, koska koulunkäynti kiinnostaa.

Vierailija
5/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

omanikin on. Edelleen neuvoisin, että anna lapsen päättää itse asia. Ja siitä pidetään sitten kiinni. Mun lapsen ryhmästä 3 oppilasta lopetti 2. kielen, koska muu koulunkäynti kärsi liian paljon eli numerot laskivat roimasti. Kaikille lapsille ei vain sovi vielä alakoulussa 2. kieli. Eli voi sen kyllä lopettaa jos kaikki muu menee sen vuoksi pyllylleen.

Itse sinä äitinä tiedät onko pojastasi siihen. Mukavuudenhalu ja laiskuus eivät mielestäni ole peruste olla aloittamatta kieltä jos lapsi sen itse haluaa aloittaa ja sinä tiedät että hänestä siihen on ja älli riittää. Nyt on ihan hyvä aika opettaa lapselle ettei kaikki tule valmiina ja joidenkin asioiden eteen pitää tehdä töitäkin...

Vierailija
6/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

omanikin on. Edelleen neuvoisin, että anna lapsen päättää itse asia. Ja siitä pidetään sitten kiinni. Mun lapsen ryhmästä 3 oppilasta lopetti 2. kielen, koska muu koulunkäynti kärsi liian paljon eli numerot laskivat roimasti. Kaikille lapsille ei vain sovi vielä alakoulussa 2. kieli. Eli voi sen kyllä lopettaa jos kaikki muu menee sen vuoksi pyllylleen.

Itse sinä äitinä tiedät onko pojastasi siihen. Mukavuudenhalu ja laiskuus eivät mielestäni ole peruste olla aloittamatta kieltä jos lapsi sen itse haluaa aloittaa ja sinä tiedät että hänestä siihen on ja älli riittää. Nyt on ihan hyvä aika opettaa lapselle ettei kaikki tule valmiina ja joidenkin asioiden eteen pitää tehdä töitäkin...

Vierailija
7/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut, mitä poika itse haluaisi.

Meillä halusi tai oikeastaan vaati saada tämän ylimääräisen kielen, poika on hyvä koulussa ja kielissä, lupasi sitoutua opiskeluun ja tajusi, että koulua on sitten jonain päivänä viikossa 2 tuntia enemmän kuin suurimmalla osalla luokkaa. Kaksi vuotta myöhemmin itkun kanssa lähti tunneille, ei halunnut millään jatkaa, jätti läksyt tekemättä, kokeisiin lukematta. Pitkien ja vakavien keskustelujen jälkeen päätimme yrittää irti tästä kieliopinnosta.

Tiedoksi vaan, että VAPAAEHTOINEN kielivalinta muuttuu PAKOLLISEKSI kieleksi heti kun se on valittu, eli vaatii todella painavat perusteet, ennen kuin siitä pääsee eroon.

Lisäksi tämä ylim. kieli vaikuttaa jatkossa yläasteelle mentäessä ainevalintoihin, mm. köksään ei pääse jos on tää 3. luokalta aloitettu kieli.

Vierailija
8/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani kyllä tietää jo ettei kaikki tulee ikäänkuin manulle illallinen valmiina nenun eteen.

Siitä kun ei vaan olekaan nyt kyse, mielestäni.

No, täytyy puntaroida ihan urakalla tätä asiaa, on hän sentään väläytellyt että jos ottaa toisen kielen niin se voisi olla venäjä tai ruotsi..

ap

Vierailija
9/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kertomasi pojan olemuksesta, ennustaa vaikeuksia tulevalle extra-työlle.

Vierailija
10/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa kolmea kieltä. Lapsille on tehty selväksi, että koulua käydään, jotta elämässä pääee johonkin.

Vierailija
11/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa kolmea kieltä. Lapsille on tehty selväksi, että koulua käydään, jotta elämässä pääee johonkin.

Ei se kielten määrä mitään takaa vaan se miten niissä kielissä ja myös muissa aineissa menestyy.

Itse olen lukenut neljää kieltä keskinkertaisella menestyksellä ja minusta tuli keskinkertaisuus. En usko, että lisäkielet olisivat tuoneet paremman tuloksen.

Vierailija
12/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kielten opiskelu kannattaa aloittaa varhain!

Vierailija
13/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kielten määrä mitään takaa vaan se miten niissä kielissä ja myös muissa aineissa menestyy.

Itse olen lukenut neljää kieltä keskinkertaisella menestyksellä ja minusta tuli keskinkertaisuus. En usko, että lisäkielet olisivat tuoneet paremman tuloksen.

Näin on. Lisäksi vaikka vetelisit pelkkiä kymppejä niistä kaikista kielistä, ei se silti takaa, että elämässä sitten pääsisi johonkin. Voipi ihan hyvin päätyä siwaan kassaneidiksi.

Vierailija
14/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan siskoni jota kasvatettiin kuten ap mukakasvattaa lastaan on siwan kassa.

Vierailija
15/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvin on valintojen kanssa mennyt.

Vierailija
16/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tulee pakollisena seiskaluokalla joka tapauksessa.

Jos jokin järkevä kieli niin ota se mutta vain jos lapsi on itse yhtään motivoitunut.

Mieti hyötyjä ja haittoja.

Omien lasteni kohdalla tein erilaiset ratkaisut. Esikoisella oli ainoana valinnaisena ruotsi ja päätin, ettei sitä ota. Leikkiköön sen ajan.

Mutta toisen lapseni kohdalla olikin vaihtoehtoina ruotsi ja eräs harvinaisempi kieli.

Valitsimme sen harvinaisen kielen kun kerran oli mahdollisuus.

Lapsen koulu sujui hyvin ja hän oli itsekin halukas sen valitsemaan.

Vierailija
17/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi kielivalintapäätös tehdään vasta parin kk:n päästä.

Poika itse haluaisi aloittaa toisen kielen. englanti menee hyvin nyt, alkukankeuden jälkeen. varmasti pärjäisi ruotissakin hyvin.

Ongelma on kuitenkin se, että ei ole mikään innokas koulunkävijä siinä mielessä, että läksyjen teko on todellinen ongelma. Niihin menee kauan aikaa, koska osa ajasta on kiukuttelua, ettei halua tehdä eikä halua vastata äikän tai ympän tehtäviin kokonaisin lausein, kuten kuuluu. Pidemmät päivät tuskin haittaisivat paitsi siltä osin, että on yksi läksykirja enemmän ja vastaavasti illassa vähemmän aikaa tehdä niitä läksyjä.

Minun poikani voi olla tällainen "tyhmien duuniin" päätyvä, jos nyt ei siwan kanssa, niin varastomies tai jotain sellaista, mitä av.n mammat eivät arvosta. Hän ei sinne tule päätymään siksi, että minä mukakasvatain tai että lapsi olisi laiskuuteen taipuvainen, tai että olisi harvinaisen tyhmä, vaan ihan vaan siksi, ettei ole innostunut koulun käynnistä, opiskelusta eikä ole mitään kilpailuhenkeä tai -viettiä ollenkaan koko lapsessa. Ei viitsi, ei siksi, että olisi laiska vaan siksi, että intressit ovat toisaalla. Jos osaa myöhemmin yhdistää mielenkiinnon intressit niin, että voi opiskella + saada ammatin siitä, niin nyvä. Riippumatta mikä se on.

Hyvä siwan kassa, elämässään onnellinen on paljon parempi kuin ylimielinen, ylpeä, kopea ja koppava, itseään täynnä oleva av-mamman kakara, joka luulee, että ihmisarvo on kiinni sosioekonomiasta, ja määrittelee ihmiset itsensä alapuolelle , jopa ne, joista on riippuvainen, esim. autokorjaaja, siivooja, kaupan kassa, ja loput itsensä kanssa saalle viivalle, jonnekin tavan kuolevaisen yläpuolelle.

Vierailija
18/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa lopettaa vapaaehtoisen kielen viimeistään 6. luokalla... siis hyvätkin

EN suosittele!

Terv. aitiopaikalla tilannetta seuraava

Vierailija
19/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen kypsää ja fiksua tekstiä tälle av-palstalle. Onnittelut.

Vierailija
20/24 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa myös yläasteen kielivalintoihin.

Eli sen vuoksi ei ruotsia! Jos jätät nyt ylimääräisen kielen väliin niin lapsella on mahdollisuus aloittaa kasiluokalla (yläasteen mukaan) uusi kieli.

Englannin ja pakollisen ruotsin lisäksi. Jos valitsette nyt ruotsin niin se vaikeuttaa ja hankaloittaa kielivalintoja yläasteella.

Teillä säilyy kielivalinnoissa vapaampi etu.

Se tulee pakollisena seiskaluokalla joka tapauksessa.

Jos jokin järkevä kieli niin ota se mutta vain jos lapsi on itse yhtään motivoitunut.

Mieti hyötyjä ja haittoja.

Omien lasteni kohdalla tein erilaiset ratkaisut. Esikoisella oli ainoana valinnaisena ruotsi ja päätin, ettei sitä ota. Leikkiköön sen ajan.

Mutta toisen lapseni kohdalla olikin vaihtoehtoina ruotsi ja eräs harvinaisempi kieli.

Valitsimme sen harvinaisen kielen kun kerran oli mahdollisuus.

Lapsen koulu sujui hyvin ja hän oli itsekin halukas sen valitsemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan