1vko aikaa päättää aloittaako 3-lk poika 2 kielen 4-luokalla...
Hirveän vaikea asia päättää:/
Pojalla kyllä sujuu koulu hyvin ja ongelmitta, myös englanti, joulutodistuksessa arvioitiin 3 kohtaa englannissa ja niistä 2 oli A-kohdassa ja 1 B-kohdassa.
Mutta poika on enemmän mukavuuteen ja helppouteen taipuvainen luonne, laiskanpulskea voisi kai sanoa..ei hirveästi halua/jaksa/viitsi nähdä vaivaa aina asioiden eteen ja turhautuu äkkiä+on erittäin nopeasti poksahteleva persoona.
Huoh, inhottavan iso asia päättää tässä vaiheessa kun asia on sitten niin 9-lk loppuun asti.
Huokaus:/
Kommentit (24)
lapsi itse ei ole motivoitunut kielen opiskeluun, niin en suosittele.
Ope
ettei 2. kieltä lapsille joilla menee yli 30min läksyihin! Omani teki läksytkin aina jo koulussa siinä ajassa kun muut teki pakollisia tehtäviä. Jokainen äiti tuntee lapsensa ja pitää ymmärtää se ettei se 2. kieli sovi kaikille! Ainakaan niille joilla läksyt takkuaa jo muutenkin.
Ite otin "itsestäänselvästi" toisen kielen kun olin pieni ja valinta tuli ieteen. Kun isommatkin sisarukset oli kielissä hyviä ja vanhemmatki osaa ties kuinka montaa kieltä... Olin raukka kolmannella vielä. Neljännellä sitten alotin saksan.
Noh ei menny ku ehkä vuosi ni vihasin ja kumpaakin kieltä. Olen tosi heikko muutenkin kielissä - mulla kiinnostus vieraisiin kieliin "syttyi" vasta yläasteella. Silloin ajattelin et osi ollu kiva alkaa lukee venäjää. Ruotsissa menestyin paljon paremmin ku enkus ja sakasas, koska se alkoi sopivasti kieli-innostukseni/herkkyyskauteni aikaan.
kai siinä on samaa ku vaik jossain lukemaan oppimisessa, herkkyyskausia. Jotka yksilöllisiä...
Mut joo, meillä koko muu perhe on kielineroja, vanhemmiten veli lukee nykyää saksan, enkun ja ruotsin lisäksi venäjää ja käy AMKia enkun kielisel linjal. Sisko luki saksan tilal ranskaa ala-asteelta. Itellä taas enkku menny yläasteelta asti heikosti, saksa pikkasen paremmin. 9 luokan pääteeksi sain opelta sääliseiskan enkusta (vaati ylimääräsen aineen kirjottamisen ja opekin sasno et seiskan antaa vain jotta KA ei laske pahasti) ja saksan kutonen jätettiin varsinaisesta päättötokarista pois. Ruotsissa kasi pysy lukiossakin kasina :D
Kannattaa muistaa että yhteen kieleen on aina helpompi panostaa kuin kahteen, ja yläasteel tulee kuitenkin vielä ruotsi oheen :)
Mutta toki jokainen äiti varmasti tuntee lapsensa. Lapsi silti kasvaa ja jos ala-alsteella alotettujen kielien perusteet jää heikoiksi kuten mulla, on usein tosi vaikeuksissa kielissä vanhemmiten kun taso vaikeutuu.
Ja jos 6. luokan yli vielä selvitään, niin 7. ja 8. luokka ne vasta saavatkin aikaan, varsinkin pojilla, sellaisen reaktion, että suurin osa lyö ihan läskiksi ylimääräisen kielen.