Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kaksos raskaudesta?

09.01.2013 |

Sain eilen kuulla että odotankin kahta lasta! Olin ensin aika järkyttyny mut kai tästä selviää. Eli kiinnostais odotus ja tietenki se vauva-aikaki :)

Itestä tuntuu et mahaa on vihlonu normaalia enemmän ja välillä jopa "kouristanukki". Missä vaiheessa teil on maha ruennu kunnolla kasvamaan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32-vuotias ja mulla on puolivuotiaat kaksoset. Muita lapsia ei ole. Mun raskaus oli suht helppo viikolle 30 asti, jolloin jouduin vuodelepoon sairaalaan kohdunkaulan kypsymisen vuoksi. Kannattaa siis ottaa rauhallisesti jo varhaisilla raskausviikoilla, ettei tule tuota ennenaikaisuuden riskiä.

Lopulta mun synnytys käynnistettiin viikolla 35, kun sain raskaushepatoosin, siis maksan toiminnan häiriön. Se on yleisempää kaksosraskauksissa ja voi olla sikiöille vaarallinen, joten kannattaa olla tarkkana kaikkien kutinoiden kanssa ja soitella herkästi neuvolaan jos tulee jotain epäilyksiä.

Mun kaksoset ei keskosuudesta huolimatta joutuneet mihinkään erityistarkkailuun muutamaa ensimmäistä tuntia lukuunottamatta. Ennenaikaisuus kuitenkin näkyi siinä, että pienempi kaksosista ei oppinut ollenkaan imemään rintaa ja ruokimme häntä pullomaidolla (pumpatulla ja korvikkeella). Missään vaiheessa rintamaito ei riittänyt molemmille, vaikka pumppasin useita kertoja päivässä. Lopulta pumppaus-imetys -rumba alkoi väsyttää liikaa (olin muutenkin synnyksestä huonossa kunnossa) ja lopetin imetyksen kun lapset olivat 3 kk ikäisiä. Sen jälkeen ollaan ruokittu korvikkeilla ja 4 kk lähtien soseilla. En tunne ketään, joka olis imettänyt molempia kaksosia kovin pitkään, mutta ilmeisesti puolenkin vuoden täysimetys on mahdollista kaksostenkin kanssa. Nostan hattua kaikille, jotka jaksavat, mutta sanoisin, että imetyksestä ei kaksosten kanssa kannatta ottaa liikaa stressiä, stressinaiheita on muitakin...

Jos sulla on puoliso, niin häntä kannattaa vaatia osallistumaan lasten hoitoon ja erityisesti syöttämiseen, se on tärkeää oman jaksamisen kannalta. Muutenkin pitää pyytää apua kavereilta, sukulaisilta tms. jos tuntuu ettei jaksa. Ehkä teillä on mahdollista saada jotain apua myös kunnalta/kaupungilta?

Tsemppia odotukseen! Kaksosten syntyminen on ihana asia ja ihan liikaa sitä minusta kauhistellaan, suuri osa kaksosraskauksista kuitenkin sujuu ihan normaalisti.

Vierailija
2/9 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi. Pystyitkö olemaan töissä ihan äippälomaan asti vai jouduitko jäämään aikaisemmin sairaslomalle? Itse teen raskasta työtä fyysisesti. Siivoan työkseni (perus siivousta,saunojen pesuja yms) Saunojen pesu ja lauteiden nosto on välillä aika raskasta mutta mitään tuntemuksia ei ole tullut.

Minusta kans kaksoisraskauksia liikaa kauhistellaan ja enempi saa varoituksensanoja/negatiivistä kommenttia ja ihan kuin se olisi "sairaus". Pitäisi vain jämähtää aivan paikoilleen. Itse aijoin ainakin elää ihan normaalisti tietenkin ottaa iisimmin vaikka lenkillä yms ja kun lääkäri totetaa että nyt on aika todellakin ottaa rauhallisemmin sen myös teen :) Monikkoraskauksia kyllä kauhistellaan, ehkä sekin lisää omaa pelkoa. Onneksi minulla on mies, ettei yksin tarvi olla lasten kanssa. Lomat hän pitää heti isyysloman perään joten on kotona jonkun aikaa kanssani hoitamassa lapsia, ettei aivan alkurumpassa tarvi jäädä yksin kotiin lasten kanssa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips,

Täällä ollaan nyt pari viikkoa sulateltu kaksosuutista =) Itsellä tuli kyllä jo parikin kertaa tosi vahva tunne Tiuhdista ja Viuhdista jo ihan alkuviikkoina. Yllätys se kätilön tuplaonnittelu oli siltikin! 

Meidän pienokaiset on samassa istukassa, mutta eri kalvoissa, joten tiuhemmassa seurannassa ollaan. Parin viikon päästä olis seuraava ultra. 

Esikoisiaan odottava 13+5

Vierailija
4/9 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei miten teillä on raskaudet edennyt? Kaikki hyvin? :)

Vierailija
5/9 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, onnittelut kaksosraskaudesta! Ihana juttu.

Itse sain kaksoset syyskuussa 2011. Toisin kuin aina väitetään että kaksoset syntyisivät ennenaikaisina, niin nämä syntyivät 40+1. Harvinaista lienee, mutta sanonpa tämän siksi, koska itse olin asennoitunut siihen että olisivat syntyneet kuukautta aikaisemmin ja sitten se viimeinen kuukausi tuntuikin tooosi pitkältä. :)

Mulla meni sinänsä kaikki hyvin, pahoinvointia oli vähemmän kuin monella yksösraskaudessa, ja olo oli seesteinen ja hyvä koko ajan. Raskausarvet ilmaantuivat vasta viikolla 38, eli jos olisivat syntyneet vähän aiemmin, olisin voinut selvitä jopa ilman arpia (rasvasin päivittäin kookosöljyllä mahaani). Ainut ikävämpi juttu oli se, että mulla pelättiin ennenaikaista synnytystä vko 26, ja siksi olin vuodelevossa vko 26->34 (sen jälkeen oli "lupa" syntyä). Mutta tuo taisi olla väärä hälytys, koska synnytys ei lopulta käynnistynyt ollenkaan, ja perätilan takia eivät suostuneet käynnistämään vaan oli pakko sektioida (40+1).

Kaksosten kanssa on hyvä varautua siihen, että lepäämistä ja sairaslomaa voi tulla (joku lääkäri sanoi että vko 24 eteenpäin kirjotetaan automaattisesti saikkua, mutta joku toinen taas oli sitä mieltä että kaksosäidit on aina turhaan ruinaamassa saikkua, joten ihan vakiokäytäntöä tässä ei ole). Jos sulla on aiempia lapsia, niin voi olla hyvä miettiä jo ennakkoon että on sitten joku varasuunnitelma hoidon järjestämisen osalta. Jos taas ei ole aiempia lapsia, niin ota homma levon ja rentoutumisen kannalta, ja lataa akkuja. :)

Meidän kaksoset ovat olleet tosi kilttejä ja helppoja tapauksia. Toisella oli vähän iltaitkuja muutaman kuukauden iässä, mutta ei mitään mahdotonta. Onnistuin jopa imettämään (joskin pari ekaa kuukautta olivat aika vaikeita, osin siksi että lähdin vähän "soitellen sotaan" enkä ollut ottanut selvää asioista ennakkoon). Mutta kaiken kaikkiaan sanoisin että olen päässyt vähintään yhtä helpolla kuin sellainen jolla on yksös-koliikkivauva.

Nyt kun pojat on päälle vuoden, niin yöheräilyjä on edelleen. Se on ollut ehkä rankinta koko jutussa, koska nyt kun tätä rumbaa on yli vuosi takana, ei oikein ole enää sellaista aiemmin kerättyä energiavarastoa jäljellä, josta voisi ammentaa kun väsyttää. Eli vähintään jommalla kummalla on aina "vaikea yö", jolloin itkutellaan pari-kolme kertaa. Ja nämä on ihan itse valinneet sellaisen rytmin, että heräävät aamulla kuudelta, riippumatta nukkumaanmenoajasta. :) Joten menevät sitten kasilta nukkumaan. Jos sulla on mahdollisuus jakaa yövalvomisten vastuuta, suosittelen lämpimästi tekemään niin. Meillä se ei miehen uniongelmien takia oikein ole vaihtoehto. (Ja se vastuunjako kannattaa tehdä alusta asti säännöllisesti niin, että lapset ovat koko ajan tottuneita siihen että yövuorot vaihtelee... muuten voi olla etteivät jossain vaiheessa kelpuutakaan yösijaisia...)

Kysele ihmeessä, mä täällä palstalla roikun päivittäin nyt kun odotan uutta lasta... elikkä seuraan tätäkin ketjua sitten.

Niin ja tosiaan, ei tää homma mua ole mitenkään säikyttänyt, kun uskallan nyt jo 15kk kaksosten kanssa uudestaan raskaaksi hankkiutua. :D Mutta mä olenkin tämmöinen kutsumuskotiäiti...

Vierailija
6/9 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos zoey kun vastasit :) Tuosta oli paljonki apua. Niin monenlaista tekstiä oon tässä parin päivän aikana kerenny lukemaan ettei tosikaan.

Meillä on syntymän hetkellä 6 ja 8 v täyttävät pojat. Eli 6 lähtee eskariin ja vanhempi 2 luokalle. Sinänsä oon onnellinen että noi on jo isompia ja itsenäisempiä. Varsinki nyt ku on tulossa kaks! :D

Meille tuplat oli täys yllätys. Meijän kummankaan suvussa ei oo kaksosia. Enkä osannu yhtään oottaa että vois ollakkaan.

Tiistaina kävin verenvuodon takia ultrassa ja sieltä nää löyty. Huomenna olis eka neuvola. 24pv ultrataan uuestaan ja siitä laittaa lähetteen sairaalaan et saavat tutkia tarkemmin onko identtiset vai ei.

Meille nää kyllä jää viimeseksi :)

tuulikello n.7+

Vierailija
7/9 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se taitaa olla, että kaksosraskauksista löytyy hirmuisesti pelottelua ja kauhistelua jos netistä etsii. Ja en mä nyt lähde sanomaan että kaikilla on helppoa, mutta isolta osin se on varmasti omasta asenteestakin kiinni, ottaako positiivisesti vai negatiivisesti sen mitä vastaan tulee.

Itse nautin noista sairaalassa vuodelevossa vietetyistä ajoistakin. Se oli pitkän työputken jälkeen tosi rentouttavaa, ehdin neuloa tulokkaille nuttua, peittoa, villahousua ja ties mitä kaikkea. Ehdin myös esim. suunnitella mitä kaikkea kokkaan ristiäisiin... noh... ne jäi sitten kokkaamatta ja hommattiin pitopalvelu. :D

Voisin kuvitella että tuon ikäisten lasten kanssa mahdollinen sairaalalepokin jotenkin onnistuu, vaikka toki se on aina helpompaa ja huolettomampaa jos kotona ei ole ketään odottamassa... ja sitten kun pienet syntyy niin varmasti tuon ikäisistä on jo enemmän apua kuin haittaa siinä hommassa. :)

Itsellenikin kaksoset oli yllätys, mutta niin näitä ylläreitä vaan tulee. :) Muutama ihminen on sanonut, että kaksosia annetaan vaan niille, jotka niiden kanssa pärjää. Niin se täytyy ottaakin. :)

Tsemppiä sinne ultraan, toivotaan että päätyvät luokittelemaan tuon "matalan riskin kaksosraskaudeksi" (erilliset istukat, erilliset kalvopussit, niin saa tuon luokituksen). Mutta vaikka olis ns. korkean riskin raskaus, niin silti yleensä kaikki menee hyvin!

Ja tosiaan, jos niitä kysymyksiä tulee mieleen niin täällä ollaan.

Vierailija
8/9 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on raskaus vasta alkumetreillä enkä tiedä montako on kyydissä vai onko ketään, mutta tuli vaan mieleeni kirjoitella... Kun mulle joku sanoi että jos tekee kolmatta lasta ja on yli 30 vee, niin riski kaksosille kasvaa, sen takia yksi kaveri ei edes yritä sitä kolmatta kun pelkää sitä. Mä en tottavie ajattele niin, vaan ihan hyvillä mielin jännään, mulla sitä monisikiöraskautta vielä lisää noi lapsettomuuslääkehoidot.

Joku puheli yksivuotiaiden yöheräämisistä.. Meillä 6 vee herää 2-3 kertaa yössä, edelleen,joka ikinen yö ja kaksivuotiaskin ainakin kerran... Samapa tässä viisikin kertaa yössä herätessä, nyt vielä tosiaan raskaana, saas nähdä montako kertaa viel itse herää pissalle :D

Onnea odotukseen,tuplaonnea :)

Vierailija
9/9 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Täällä 23-vuotias ensimmäistä kertaa raskaana ja kaksoset tulossa. Raskaus sinäänsä minulle oli jo suuri ihme. Viimeiset 4vuotta olen joutunut käymään syystä tai toisesta lääkärissä ja aina on todettu "että tämä vaikuttaa lapsien saantiin," Noo marraskuussa menin leikkaukseen poistettiin suuri munasarjakysta. Kuukauden jälkeen rupesin ihmettelmään missä kuukautiseni viipyvät. Odottelin niitä (söin koko ajan e-pillereitä kuukautiskierron tasaamiseen.) Kotona tein kolme testiä ja plussaa näytti, soitin neuvolaan sielä seuraavan päivänä tehtiin testi joka näytti negaa. Onneksi olin sinnikäs ja tein kotona lisää testejä jotka näytti selvää plussaa.

Soitin neuvolaan ja otetiin verestä testi ja selvä plussa :) Ultrassa selvisi että kaksi on tulossa. On tässä ollut sulattelemista ja hieman pelottaakin. Sen takia olisi kiva kuulla kokemuksia kaksosia odottavilta ja ennen kaikkea saanneilta äideiltä. Mitä kaikkea sitä pitää ottaa huomioon kun kaksiosia odottaa, tyhmä kysymys mutta ovatko muut imettäneet vai onko helpompi pumpata ja pullosta antaa :) Kiitos jo etukäteen :)