Miten kukaan pomo voi kuvitella, että työssä oleva pääsisi työpaikkahaastatteluun klo10 tai klo12?
Sellaisia aikoja minulle tarjottiin, oma työaikani on klo8-16 ja piste ja vieläpä niin peräpaikassa ettei sieltä taatusti kesken päivän lähdetä kuin kork jos lapsesta soitetaan että sairas tms.
Kommentit (42)
Itse olin työpaikassa, jossa etukäteen kysyin, että jos on henkilökohtaisia menoja hoidettavana, niin saako niihin palkattoman vapaapäivän.
Ei kuulemma onnistunut. Sieltä ei myöskään oltu minuuttiakaan pidempään lounastauolla, tai myöhästytty työpäivän alusta tippaakaan.
Ei myöskään tehty yhden ainutta sekuntia ylitöitä, pidin tarkan huolen siitä että kone meni kiinni ja perse nousi penkistä tasan neljältä.
Köyhän oli vaan pakko olla jossain, että sai edes päivähoidon maksettua.
Ja se työhaastattelu? Ensinnäkin oli onni, että lapset sairasti aika paljon tarhauransa alussa (kaikista toimitettiin saikkupaperit) ja yhden kerran hain sairaslomaa itselle - koko päiväksi tietty, vaikka mun näkökulmasta se kolmen tunnin poissaolo olisi riittänyt.
Mutta ei sopinut työnantajalle moinen kompromissi. Ei sitten.
Onnea työhaastatteluun! Yksi sairaslomapäivä ei työnantajaasi kaada ja ymmärrän täysin miksei totuutta kannata kertoa!
toiselle työnantajalle työnhakuun!
naapurikylään ja hain sieltä töitä, sama juttu, haastattelu klo 11. Ilmoiti että tämä on todella huono, koska mulla alkaa työt kestävät klo 8 - 16 ja en viitsi ilmoittaa aamulla työnantajalleni olevani sairaana. Koska matka kestää yli 30 min per suunta + haastattelu, ilmoitin en voi olla kesken töistä poissa yli 2 h.
Minulle sanottiin jaa ja se siitä sitten. Viikon päästä soittivat ja sanoivat käykö klo 8.
Itse nykyisessä työssäni haastattelen ihmisiä ja todellakin varaan heille kalenterista aikaa, ekat haastattelut alkavat klo 6.30 ja vikat loppuvat klo 19. Mulla on liikkuva aika ja todellakin mielellään otan välillä vapaata töistä.
Nämä, joiden takia joustan, ovat yleensä niitä jotka talo on myös palkannut.
Joku kerran ei suostunut tulemaan 6.30, vaikka hänellä työpäivä alkoi klo 8, silloin jätin hänet kutsumatta lainkaan. Asui parin km päässä, eli kuljetusongelma ei ollut. Rivien välistä pystyi lukemaan ei viitsinyt. En sitten minäkään.
niin kyllä sitten on tultava, kun työnantajalle sovi. En minäkään palkkaisi ketään, joka ei yhtä kertaa viitsisi tulla aikaisemmin, jos kerran itselle ei normaaliin aikaan sovi. Ei se työ sitten varmaan muutenkaan kovin tärkeää ole.
naapurikylään ja hain sieltä töitä, sama juttu, haastattelu klo 11. Ilmoiti että tämä on todella huono, koska mulla alkaa työt kestävät klo 8 - 16 ja en viitsi ilmoittaa aamulla työnantajalleni olevani sairaana. Koska matka kestää yli 30 min per suunta + haastattelu, ilmoitin en voi olla kesken töistä poissa yli 2 h.
ymmärrän hyvin tällaisia perusteita. Minä en katso ollenkaan huonolla sitä, että työntekijä haluaa olla lojaali nykyiselle työantajalleen. Päin vastoin. Itsekin ehdotan usein päiväaikoja, koska ne itselleni sopivat, mutta tiedän, etteivät kaikki pysty silloin tulemaan. Ei se ole mikään ongelma, jos hakija sanoo, että töiden takia hänellä on hankala päästä ja ehdottaa kävisikö mitenkään esim. aikaisin aamusta.
Minulle se osoittaa lojaaliutta nykyistä työnantajaa kohtaan ja oletan, että hän toimisi vastaavalla lojaaliudella myös mikäli tulisi meille. Lisäksi se osoittaa ongelmanratkaisukykyä, että yrittää neuvotella molemmille sopivan ratkaisun oma-aloitteisesti. Näitä tilanteita tulee työssäkin silloin tällöin, eikä ole eduksi, jos aina uuden asian tullessa tiputtaa edelliset velvoitteensa, kun ei uskalla ehdottaa vaihtoehtoa.
Onko paikka sellainen, joka on ihan oikeasti vapaasti täytettävissä?
Olen huomannut, että haastatteluajalla voidaan valita sopivat haastateltavat vaikkapa sulkemalla eitoivotut hakijat huonolla ajankohdalla.
Esimerkiksi opettajaksi hakeneet haastatellaan lukukauden viimeisenä tai toiseksi viimeisenä työpäivänä. Todennäköisesti tehtävään on jo valittu se, joka sitä hommaa on jo pitkään hoitanut ja on valmiiksi paikalla haastateltavana. Sillä suljetaan pois ne ansioituneemmat hakijat, jotka ovat töissä muualla eivätkä voi järjestää haastatteluun lähtöä yhtä helposti.
Sekin on nähty, että nuoret työnhakijat on haastateltu paikkakunnan yleisen biletyspäivän jälkeisenä lauantaiaamuna. Siihen aikaan parhaassa haastattelukunnossa ovat tietenkin uskovaiset, absolutistit ja tosissaan siihen työhön haluavat ja kykenevät.
Aina kannattaa tietenkin kysyä, sopiiko haastatteluajan vaihto. Sekin on nähty, että ilmoitettu aika ei sopinut yhdellekään haastatteluun kutsutulle ja paikka jätettiin loppujen lopuksi täyttämättä.
Itse olen käynyt eteläsuomesta työpaikkahaastatteluissa Oulussa ja Lontoossa.
Lisäksi se osoittaa ongelmanratkaisukykyä, että yrittää neuvotella molemmille sopivan ratkaisun oma-aloitteisesti. Näitä tilanteita tulee työssäkin silloin tällöin, eikä ole eduksi, jos aina uuden asian tullessa tiputtaa edelliset velvoitteensa, kun ei uskalla ehdottaa vaihtoehtoa.
Sekö ei osoita ongelmanratkaisukyyä, että järjestää itsensä keskellä päivää haastattelluun, vaikka se on hankalaa? Haastattelijan hyppyyttäminen ei ole kovin luovaa vaan laiskaa. Asiat voi ajatella monella tavalla.
Itse olen käynyt eteläsuomesta työpaikkahaastatteluissa Oulussa ja Lontoossa.
Itse olen lentänyt parikin kertaa työpaikkahaastatteluun, ja aina työpaikan itselleni myös kuitannut :)
Mutta kertoo jonkun verran työnantajastakin, että joustetaanko haastatteluajankohdan kanssa. Samoin kuin nykyisestä työnantajasta, että saako palkatonta tai saldovapaata lyhyellä varoitusajalla.
Sekö ei osoita ongelmanratkaisukyyä, että järjestää itsensä keskellä päivää haastattelluun, vaikka se on hankalaa? Haastattelijan hyppyyttäminen ei ole kovin luovaa vaan laiskaa. Asiat voi ajatella monella tavalla.
Mutta toisissa töissä se on helpompi järjestää kuin toisissa. Osa haastateltavistani tekee työtä, jossa se on huomattavan hankalaa. Ja toisaalta osa töistä joihin haastattelen vaatii myös toisinaan eri suunnilta tulevien pyyntöjen sovittelemista eikä aina ole mahdollista noudattaa kaikkien toivomusta yhtä aikaa. Myös työssä siis tarvitsee joskus uskaltaa sanoa joko työkaverille tai asiakkaalle, että sopisiko toinen aika paremmin tai on pulassa töiden kanssa.
t. ei muista numeroaan
Jos on mahdotonta tulla keskellä päivää, niin on mahdotonta.
jopa psykologisissa testeissä,olen vaan sopinut esimiehen kanssa omasta menosta ja hoitoalalla olen,joten ei sieltäkään nyt ihan helposti hypätä kesken työpäivän
Jos on mahdotonta tulla keskellä päivää, niin on mahdotonta.
muullon. Sehän voi olla yh jonka pitää hakea lapsi viimeistään klo 17. Ei siinä paljon joustella silloin vaikka ehkä haluaisikin. Samoin jos päiväkoti aukeaa klo 7 niin ei siinä silloin haastatella ketään 6.30. Miksi ihmeessä vain työnhakijaa pitää ymmärtää, mutta samaa ei tehdä sille haastattelijalle?
pitäisikö sitä työnhakijaa jo palvoa ennen haastattelua? jos haluat jonnekkin töihin niin järjestä sopiva aika. jos ei sitten kelpaa niin ei varmaan kovin paljon unet haastattelijalla mene..
Miten järjestät ap:n tilanteessa? Lintsaamalla? Se kun näyttäis olevan ainoa vaihtoehto päästä keskellä päivää paikalle.
Haluatteko te oikeasti mielummin töihinne tyypin, joka pinnaa töistä ja kusettaa työnantajaansa ilman tunnontuskia päästäkseen työhaastatteluun, kuin sellaisen, joka rehellisesti sanoo ettei pääse annettuun aikaan? Siltähän tämä näyttää.
Vaikka eipä vissiin paljon noissa tilanteissa millään työmoraalilla tai muulla väliä olekaan. Kunhan osaat antaa joustavan kuvan ja nöyristellä tarpeeksi.
Sit palkataan niitä "hyviä tyyppejä" ja ihmetellään, et mikä on, kun niitä hommia ei kukaan hoida.
Jokaisessa duunissa saa lomaa ja palkatonta vapaata.
Itse olen ollut useassakin paikassa (määräaikaisia työsuhteita), jossa ei saanut kumpaakaan! En esim. edes muuton vuoksi olisi saanut puolta päivää vapaaksi, vaikka avaimet olisi pitänyt käydä vaihtamassa puolen päivän aikaan (onneksi kiitos sekä sen ihmisen, jonka asuntoon muutin, että uuden vuokralaisen joustavuuden, sain junailtua muuton viikonloppuun, ei tarvinnut ottaa saikkua).
älä vaivaudu, et ole oikea ihminen tuohon paikkaan
takuulla on monia työssäkäyviä jotka pääsee kitisemättä ja ongelmitta haastatteluun, ei tule olemaan ongelmaa täyttää paikkaa ilman ap:ta
Sellaisia aikoja minulle tarjottiin, oma työaikani on klo8-16 ja piste ja vieläpä niin peräpaikassa ettei sieltä taatusti kesken päivän lähdetä kuin kork jos lapsesta soitetaan että sairas tms.
Ei työnantaja hypi sinun mukaasi
Aikamoinen vaatimus sekin, että työnhakijan pitäisi tulla 6:30!
Tämähän nyt olisi sopiva aika monelle 8-16 ihmiselle, niin ehtisi ehkä vielä töihinkin ajoissa eikä tarttis itkee.. Mulle se olisi ihan liian myöhään, töissä kun pitää olla jo klo 6.
kun kerran niin moni pääsee noihin aikoihin.
Jokaisessa duunissa saa lomaa ja palkatonta vapaata.