Kokemuksia selkäydinpunktiosta? Pelottaa
se hirveästi. Onko perusteltua ottaa edes, kun verikokeissa ja magneettikuvissa ei mitään poikkeavaa?
Kommentit (12)
Ota vaan ihan rauhallisesti :)
Ei sitä lääkäri turhaan määrää otettavaksi. Hyvinkin voi olla hyödyllinen vaikka muut testit ja kokeet olisivat olleet normaalit.
Eikö olisi tarpeellisempia hermostotutkimukset? Kysy lääkäriltäsi, pitääkö hän sitä tutkimusta tarpeellisena tai peräti välttämättömänä. Sinulla on tietenkin oikeus olla menemättä siihen tutkimukseen.
Eihän se mitenkään viihtyisää touhua ole, mutta multa se on yleensä otettu sellaisessa tilanteessa, että siitä olisi voinut saada helpoimmin ja nopeimmin hoidon tarpeen selville. Tähän mennessä ei tosin ole vielä sellaista vikaa ollut.
Mutta käyn minä hammaslääkärissäkin, vaikka ei se mitään huvia ole.
Onko lääkäri esittänyt mitään epäilyksiä? Onko kertonut mitä tutkii ja mitä on nyt poissulkemassa?
Siitä voi löytää sellaista, mitä ei millään muulla kokeella voida löytää. Jos mitään ei löydy, niin ainakin mieli rauhoittuu hiukan.
Mulle on kahdesti tehty selkäydinpunktio MS-tautiepäilyn diagnosoinnin yhteydessä. Se ei sattunut mulla lainkaan, vaikka muakin jännitti ekalla kerralla paljon, kun olin kuullut kauhujuttuja.
Olennaista on mennä mahdollisimman sykkyrälle niin, että selkänikamien väliin tulee tilaa. Silloin näyte saadaan otettua käytännöllisesti niin, että se ei edes tunnu. Et näe edes neulaa, eikä kannata kovin paljon katsella sitä etukäteenkään, se voi näyttää aika hermostuttavalta.
Ainakin MS-taudin diagnosoinnissa selkäydinpunktio on ihan must toimenpide. Näytteestä voidaan tutkia paljon sellaisia asioita, jotka eivät muuten tule esiin. Itselläni diagnoosi varmistui juuri selkäydinnäytteestä tehdyn kokeen perusteella.
Häntä pystyyn, AP! Se on sun parhaaksesi, ja pian se on ohi :)
Minä sain kokeesta elämäni kamalimman päänsäryn. Kesti viikon. Ei päässyt edes sängystä ylös. Laihduin viisi kiloa koska ei tullut juuri ruoka mieleenkään.
Hevillä en ottaisi uusiksi.
Minä sain kokeesta elämäni kamalimman päänsäryn. Kesti viikon. Ei päässyt edes sängystä ylös. Laihduin viisi kiloa koska ei tullut juuri ruoka mieleenkään.
Hevillä en ottaisi uusiksi.
Mulla särky pysyi poissa, kunhan piti itsensä ja päänsä vaakatasossa, eli sängystä ei todellakaan voinut nousta kuin pikaisesti vessaan.
Sitäkin voi kai hoitaa.
Rakkaat ystävät. Minua jännitti ja pelotti selkäydinpunktio etukäteen, koska olin ymmärtänyt, että se voi olla erittäin kivulias operaatio. Omalla kohdallani pistos ei kuitenkaan tuntunut juuri miltään. Kaikki sujui todella hyvin ja oli nopeasti ohi. Neilan pisto tuntui hieman, mutta ei niinkään paljon kuin esim. kitalakipuudutus hammaslääkärissä :) Tilanteesta on nyt kulunut muutama tunti. Pääkipua ei ainakaan vielä ole tullut. Olen juonut kofeiinipitoisia juomia, kun sitä suositeltiin. Kävely tuntui hieman hitaalta ja hankalalta noin tunti piston jälkeen. Kyse ei ollut varsinaisesta särystä, mutta jotenkin jäykkyydestä (hankala kuvailla). Olenkin nyt sitten vaan lepäillyt ja kävely esim. vessaan on täysin ok. Kyyti sairaalasta kotiin ystävän tai sukulaisen toimesta voi olla hyvä järjestää jos mahdollista. Minun kokemukseni asiasta on siis oikein "positiivinen" eikä minun kohdallani olisi tarvinnut lainkaan pelätä pistosta. Voimia kaikille ja tsemppiä <3
Täälläkin positiivinen kokemus. Ei sattunut ollenkaan, eikä päänsärkyäkään tullut, join odotellessa pikkupullollisen cokista, kuten ohjeissa neuvottiin. Ei ei kannata pelätä.
Itselläni haettiin borreliabakteeria dna:sta, sen vuoksi tuo punktio.
Vanha ketju,mutta mulla otettiin tuo selkäydin näyte pari päivää sitte.Sattu jonkun verran mut se oli äkkiä ohi.Nyt on selkä vähän kipeä ja pää särkee jonkun verran!