Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eli saako vai eikö saa syödä raskaana Valion aurajuustoa? Ihan kamala himo moiseen, mutta olen uskaltanut syödä nyt vain kuumennettuna leivän päällä uunissa.

Eikös tämä kielto koskenut vain kaikkea pastöroimattomia tuotteita? Eli jos aurajuuston maito on pastöroitu niin sitä saa syödä?

• ylös 2
  • alas 1

Kommentit (12)

tyhmä kysymys, että tänne tulee vastaamaan ihmisiä jtoka sanoo ettei raskaanaolevan tartte hysteerinen olla, tottakai voi syödä, ja sitten tulee ne jotka sanoo että jos se oma himo on tärkeämpi kuin tervyes niin siitä vaan vaarantamaan että tulee listeria.

Itse sanoisin että söisin "raakana" vain juuri avatusta paketista, mutta en enää jos on ollut avattuna päivän, pari jääkaapissa.

Ruokaan sitten voisin laittaa avatustakin paketista.

Mutta tämä nyt on vain minun mielipiteeni.

Oon syönyt Auraa ihan huoletta ja luottanut siihen että se on pastöroitu (kuten paketissa lukee) ja muutenkin on kotimainen tuote. Ulkomaiset gorgonzolat yms homejuustot kierränkin sitten todella kaukaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kuumennettunahan saa tosiaan syödä, sen tiesitkin, itse oon kyllä syönyt muutaman kerran ihan raakanakin. en usko että siitä on ollut mitään haittaa kun oon tienny missä ja mitä oon syönyt :)

juontamassaan tv-ohjelmassa. Sanoi vain, että näitähän ei saisi raskaana syödä. Itse en söisi, olen tosin ylihysteerinen.

Lainaus:

Itse sanoisin että söisin "raakana" vain juuri avatusta paketista, mutta en enää jos on ollut avattuna päivän, pari jääkaapissa.

Ruokaan sitten voisin laittaa avatustakin paketista.

Mutta tämä nyt on vain minun mielipiteeni.

Ei se ole uskon asia onko ruoka pastöroitu, mutta noihin pehmeisiin juustoihin listeria saattaa tarttua pastöroinnin jälkeen ja sen sitten lisääntyä vaarallisiin pitoisuuksiin.

Joissain ohjeissa lukee, että ei pitäisi syödä pehmeitä juustoja huolimatta siitä, että ne olisi tehty pastöroidusta maidosta. Jokainen tekee toki omat valintansa, mutta mun mielestä ei kannata ottaa turhia riskejä, oli se sitten ylihysteeristä tai ei.

Olen itsekin raskaana ja olen koko raskausajan kaivannut aivan hirveästi gorgonzolaa... No, muutama viikko enää!

Nyt ihan virallisissa suosituksissakin (6/2012, HUS, Vantaan, Espoon ja Helsingin kaupungit) sanotaan, että olisi vältettävä myös pastörodusta maidosta tehtyjä, pehmeitä juustoja, koska "saattavat sisältää listeriaa - jälkikontaminaatioriski".

Eli en söisi enkä syökään!

raskausaikana. Mutta olinkin hysteerinen kaikkien ruoka-ainerajoitusten kanssa. Toisaalta parempi hysteria kuin listeria. Muistan kanssa lukeneeni suosituksen, ettei pehmeitä kuumentamattomia juustoja kannata syödä vaikka olisivatkin pastöroituja.

Nyt syön Auraa kaksin käsin :)

Vierailija

Mä oon ihan taaperosta asti rakastanut homejuustoa ja pakettin voisin syödä yksin viidessä minuutissa helposti raskaana oon aika paljon vältelly mutta oon himoissani vähän syönyt.. Mut kuumennettuna mulle neuvottu et saa syödä niin tein pizzaa johon laitoin paketin auraa ja nyt ajattelin tehä aurajuusto pastaa eiköhän se auta himoihin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat