Alle 25 vuotiailta pitäisi kieltää naimisiin meno ja lapsien tekeminen.
Perustelu yksinkertaisesti se, että aivot kehittyvät 25 ikävuoteen saakka.
Kommentit (56)
Ja toisaalta, lasten tekeminen pitäisi kieltää yli 27-vuotiailta, koska ikääntynyt äiti aiheuttaa riskejä syntyvälle lapselle.
Kun ap perusteli näkemystään tai provokaatiotaan asioilla, joilla ei ole mitään välttämätöntä yhteyttä, niin ehkä tuollaiset provot pitäisi kieltää, koska banaanit ovat kuin naiset: parhaimmillaan keltaisia ja käyriä.
Aivot kehittyy valmiiksi vasta kun kasvattaa lasta.
Lasten tekeminen pitäisi kieltää yli 25 vuotiailta... Ainakin ensimmäisen lapsen tekeminen.
Jotkut haluavat kouluttautua, matkustella, nauttia elämästä yksin tai puolison kanssa yhdessä ja käydä töissä tienaamassa ettei sossunluukulla tarvi ruinata rahaa kun lapset synnyttää.. ja voi olla ettei vielä ole löytänyt sopivaa miestäkään vielä silloin.. sinä taidat olla joku 20 vee joka puolustaa tai yrittää selitellä lapsien hankintaa ettei tulis katumapäälle ko 25 ja yli vuotiaat sillä aikaa iloitsee ja kasvattaa elämän kokemusta. :D mielummin olen viisas ja hyvässä lapsenteko iässä, elämää nähnyt kuin teiniäiti joka luulee lasten kasvatuksen olevan lasten leikkiä! Toki poikkeuksia on joka asiassa.
Tyhmyyttä ei ole saada lapsia sen ikäisenä kuin se jokaiselle itselleen sopii. Kenelläkään ei ole oikeutta arvostella toisten tekemiä päätöksiä. Jotkut haluavat lapsensa nuorena ja toiset vanhempina. Itse halusin lapseni nuorena ja tuo päätös on ollut kohdaltani oikea, eikä se ole estänyt minua myöskään opiskelemasta ja hyvän koulutuksen saamisessa. Olen kyennyt kasvattamaan lapsistani tasapainoisia aikuisia ja nyt 40 voin elää myös omaa elämääni matkustellen jne. ja nauttia ensimmäisen lapsenlapseni odotuksesta yhdessä tyttäreni kanssa ja häntä äitiyteen tukien.
Mutta kyllä minua ärsyttää ihmiset, jotka hankkivat hyvin nuorina lapsia kesken peruskoulun tai niin, että jättävät meneillään olevan ammattikoulun kesken. Mies ehkä armeijassa tai opiskelee. Siinä sitten yhteiskunnan tuilla ensin elätetään se lapsi tai ne tulevat lapset siihen ikään, että äiti vihdoin viimein voi opiskella (ja isäkin, monesti se isäkään ei oikein saa opintojaan valmiiksi tai vaihtaa alaa tai jää työttömäksi jne). Sitten elätetään perhettä sen aikaa, että opinnot saadaan valmiiksi ja tullaan tuottaviksi yhteiskunnan jäseniksi huomattavasti myöhemmin ja hitaammin kuin muut.
En pidä haahuilusta. En yritä väittää, että perhe pitäisi olla aina äärimmäisen ja vimpan päälle suunniteltu, mutta ei niin tärkeällä asialla kuin lapsen/lasten hankkimisella tai opiskelujen aloittamisella pitäisi noin vain muiden varoilla uhkapelata. Kyllä ne lapset ansaitsevat olla toivottuja nuorillekin vanhemmille.
Itse asiassa näissä tarinoissa on monta kohtaa, jossa olisi voinut käydä toisin. Kun on tosiasiallinen fakta, että nuorten vanhempien lapset otetaan useammin huostaan, en oikein edes käsitä, miksi halutaan luoda kuvaa, että se sopii kaikille ja siitä vaan haahuilemaan ja uhkapelaamaan lapsen elämällä. Kiva, että joku on onnistunut pelaamaan korttinsa oikein, mutta kyllä se alle 20-vuotias äiti vaan on vielä aika tavalla lapsen kengissä, sitä elämänkokemusta ei ole tullut ja kasvua ihan aikuiseksi tapahtuu jopa fyysisesti (miehet esim. kasvavat vielä tuossa vaiheessa). Jokainen meistä kasvaa äitiyteen mutta suotavaa olisi, että oma identiteetti ja käsitys elämästä olisi jo muovautunut ja sitä elettyä elämää olisi takana sen verran, ettei ihan sormi ole suussa joka käänteessä - tai vielä pahempaa, on se sietämättömän suuri uho, että minä osaan ja tiedän kaiken. Fakta kun on sekin, että mitä nuorempana solmittu liitto, sen varmemmin se päätyy eroon ja vieläpä sekin, että uusperheissä on yleensä nuorina saatuja toisen liiton lapsia.
Adopotion alaikärajakin on 25 vuotta. Miksiköhän sellainen raja on luotu? Miksi se ei ole 18 vuotta? Sitä voimme jokainen pohtia, mutta nuori äiti julistaa, että ainakin hän on ollut niin kypsä ja viisas ja loistava, että hän on pärjännyt erinomaisesti. Nuoruuden uhoa, josta jostain syystä juuri äiti-ihmiset eivät pääse eroon.
Lasten tekeminen pitäisi kieltää yli 25 vuotiailta... Ainakin ensimmäisen lapsen tekeminen.
Jotkut haluavat kouluttautua, matkustella, nauttia elämästä yksin tai puolison kanssa yhdessä ja käydä töissä tienaamassa ettei sossunluukulla tarvi ruinata rahaa kun lapset synnyttää.. ja voi olla ettei vielä ole löytänyt sopivaa miestäkään vielä silloin.. sinä taidat olla joku 20 vee joka puolustaa tai yrittää selitellä lapsien hankintaa ettei tulis katumapäälle ko 25 ja yli vuotiaat sillä aikaa iloitsee ja kasvattaa elämän kokemusta. :D mielummin olen viisas ja hyvässä lapsenteko iässä, elämää nähnyt kuin teiniäiti joka luulee lasten kasvatuksen olevan lasten leikkiä! Toki poikkeuksia on joka asiassa.
Tyhmyyttä ei ole saada lapsia sen ikäisenä kuin se jokaiselle itselleen sopii. Kenelläkään ei ole oikeutta arvostella toisten tekemiä päätöksiä. Jotkut haluavat lapsensa nuorena ja toiset vanhempina. Itse halusin lapseni nuorena ja tuo päätös on ollut kohdaltani oikea, eikä se ole estänyt minua myöskään opiskelemasta ja hyvän koulutuksen saamisessa. Olen kyennyt kasvattamaan lapsistani tasapainoisia aikuisia ja nyt 40 voin elää myös omaa elämääni matkustellen jne. ja nauttia ensimmäisen lapsenlapseni odotuksesta yhdessä tyttäreni kanssa ja häntä äitiyteen tukien.
En ole ketään sanonut tyhmäksi ja toisekseen en ole arvostellut ketään! Vastasin tähän viestiin koska joku, ilmeisesti sinä omasta mielestäsi kiellät itse meän ikäisistä enää tehdä lapset.. en ole myöskään sanonut ettei myöhemminkin ehtisi matkustaa, olenko? Kerroin vain mitä suuri osa haluaa tehdä, ennenkö sitoutuu, menee naimisiin ja hankkii lapsia. Lue ensin, ja vastaa sitten.. eikö sun kannattee lukea ainaki 2 kertaa tekstit.
En ole kelvollinen äidiksi lapsilleni! En koskaan missään nimessä saa sanoa, että olen pärjännyt ja olen loistava äiti lapsilleni.
Ei, olen huono ja keskenkasvuinen äiti. En siis ansaitse lapsiani. He eivät ansaitse näin keskenkasvuista äitiä.
Tuonko te haluatte kuulla? Lapset on jo nimittäin tehty. Turha sitä enää on itkeä. Parempi on tehdä parhaansa ja unohtaa vanhempien äitien "totuus" nuorista äideistä. Niin pärjää kaikista parhaiten!
En ole kelvollinen äidiksi lapsilleni! En koskaan missään nimessä saa sanoa, että olen pärjännyt ja olen loistava äiti lapsilleni.
Ei, olen huono ja keskenkasvuinen äiti. En siis ansaitse lapsiani. He eivät ansaitse näin keskenkasvuista äitiä.
Tuonko te haluatte kuulla? Lapset on jo nimittäin tehty. Turha sitä enää on itkeä. Parempi on tehdä parhaansa ja unohtaa vanhempien äitien "totuus" nuorista äideistä. Niin pärjää kaikista parhaiten!
Hyvä äitiys/vanhemmuus ei ole todellakaan iästä kiinni, sitäpaitsi nuorena vanhempana jaksaa ne murrosikäisen metkutkin paremmin ;)
Hyvä äitiys/vanhemmuus ei ole todellakaan iästä kiinni, sitäpaitsi nuorena vanhempana jaksaa ne murrosikäisen metkutkin paremmin ;)
Sitä murrosikää vielä odotellessa, tiedä millaisia omat lapset ovat siinä iässä :D
Kiitos ihanasta vastauksesta :)
En ole ketään sanonut tyhmäksi ja toisekseen en ole arvostellut ketään! Vastasin tähän viestiin koska joku, ilmeisesti sinä omasta mielestäsi kiellät itse meän ikäisistä enää tehdä lapset.. en ole myöskään sanonut ettei myöhemminkin ehtisi matkustaa, olenko? Kerroin vain mitä suuri osa haluaa tehdä, ennenkö sitoutuu, menee naimisiin ja hankkii lapsia. Lue ensin, ja vastaa sitten.. eikö sun kannattee lukea ainaki 2 kertaa tekstit.
Noh alkuperäisessä otsikossasihan se sana "tyhmä" luki vaikka lukisin sen 10 kertaa, en saa sitä muuksi muutettua...
Sitä murrosikää vielä odotellessa, tiedä millaisia omat lapset ovat siinä iässä :D
Oleppa hyvä, huumorilla ja avoimmuudella pärjää hyvin. Tärkeintä on luoda lapsiin pienestä pitäen hyvät, avoimet ja luottamukselliset suhteet. Uskaltautuvat sitten teini-iässä turvautumaan vanhempaan ja keskustelemaan vaikeistakin asioista. Tietäen, että vanhempi on aidosti kiinnostunut ja jaksaa kuunnella ilman tuomitsevaa asennetta.
kun nuorena synnyttää. Itse olin yli kolmenkympin enssynnyttäjä ja valvominen oli ihan eri luokkaa siinä iässä kuin kakskymppisenä saatikka kehon palautuminen ja puhumattakaan riskeistä (erillaiset syndroomat ja kromosomihäiriöt). Lapsekkuudesta niin pakko sanoa että piirre minkä olen huomannut on se ero että suomalainen saattaa olla aika lapsekas kakskymmpisenä kun esimerkiksi venäläinen, virolainen, etc ovat aikuisia siinä iässä. Yleistämiseksi taas meni joten anteeksi siitä. Kun kaksikymppinen tekee lapsen niin hän kyllä aikuistuu samalla kovasti joka ei tapahdu samanikäisillä lapsettomilla. Plus 40 vuotiaat naiset puolestaan ikääntyvät roimasti ja tulevat ns. happamiksi jos ovat naimattomia ja lapsettomia. Mies taas pysyy hyvin lapsellisena jos vanhenee naimattomana ja lapsettomana.
Oleppa hyvä, huumorilla ja avoimmuudella pärjää hyvin. Tärkeintä on luoda lapsiin pienestä pitäen hyvät, avoimet ja luottamukselliset suhteet. Uskaltautuvat sitten teini-iässä turvautumaan vanhempaan ja keskustelemaan vaikeistakin asioista. Tietäen, että vanhempi on aidosti kiinnostunut ja jaksaa kuunnella ilman tuomitsevaa asennetta.
Ja tuon todellakin toivon saavuttavani. Samalla mallilla kun jatkan, uskon onnistuvani.
Enhän kyllä voi koskaan tulevaisuudesta tietää, mutta teen parhaani.
Noh alkuperäisessä otsikossasihan se sana "tyhmä" luki vaikka lukisin sen 10 kertaa, en saa sitä muuksi muutettua...
Lasten tekeminen pitäisi kieltää yli 25 vuotiailta... Ainakin ensimmäisen lapsen tekeminen" joo ja just tätä tarkoitin! Se mitä sanoit ihan ensimmäiseksi! Eihän siinä puhuta mitään susta vaan sun mielipiteestä..
aika moni jäädä lapsettomaksi... Ettekö te tajua että ne muksut on tehtävä nuorena !!!
Tossa iässä olin jo kolmen muksun äiti.
Ai moni jää lapsettomaksi, jos ei ole 25 ikävuoteen mennessä tehnyt lapsia? Silloin varmaan syntyisi melkoisen paljon nykyistä vähemmän lapsia tähänkin maahan.
Ei nyt hyvänen aika sentään nainen vielä 25-vuotiaana ole sen kuilun partaalla, että raskaaksi tuleminen olisi iän puolesta jotenkin vaikeaa tai mahdotonta.
Mies taas pysyy hyvin lapsellisena jos vanhenee naimattomana ja lapsettomana.
Enpä tiedä yhtään ainutta naimatonta ja lapsetonta miestä, johon tuo kuvaus sopisi. Sen sijaan monet tietämistäni naimattomista ja lapsettomista miehistä ovat varakkaita ja esimerkiksi töissään korkeissa asemissa. Monet ovat työpaikoillaan johtajiakin.
Joskus käy niinkin ettei sitä älliä löydy senkään jälkeen kun 25 vuotta on tullut täyteen.
Tähän peesi. Olen ainoastaan tyytyväinen että vauvavuodet on meidän talossa ohi, eikä mulla ole ikää edes vielä 30. Vinkki vitonen: ne pikkulapsivuodet on hujauksessa ohi...