Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni tutkija repeili nauruun, kun Laasanen väitti kirjoittaneensa tieteellisen artikkelin?

Vierailija
26.01.2013 |

Meillä kovien tieteiden puolella, tieteellisen artikkelin kriteerinä on, että on ihan oikeata tieteellistä, mitattavaa näyttöä asiasta. Ei tuollaista kukkahattutätien "musta tuntuu" -diibadaabaa. Yhteiskuntatieteen ja filosian voisi singota Maata kiertävällä radalla, täysin turhia tieteitä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti hyvä artikkeli.

Vierailija
2/16 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla olisi yleissivistystä, tietäisit, että tämä on Suomen ongelma: jostain syystä täällä tieteeksi niputetaan kaikki yliopistoaineet, oli kyseessä kirjallisuus"tiede" tai solubiologia.

Muualla maailmassa kovat tieteet ovat tieteitä eli sciences ja vaikeammin mitattavat tieteet "studies".

Ei ehkä ole Laasasen tai yhteiskuntatieteiden vika, että Suomessa nyt vaan kaikki tungetaan tuon yhden kattokäsitteen alle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laasasen ongelma on myös se, että hän kehittelee itse käsitteitä, joita käyttää henkilökohtaisten tarkoitusperiensä tukemiseen. Yleensä tieteeseen kuuluu tietynlaisen objektiivisuuden ja todistettavuuden vaatimus. Miksei häneltä tätä vaadita?

Vierailija
4/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laasanen: "Olen kirjoittanut yhden tieteellisen artikkelin: Miksi miehet eivät osallistu tasa-arvokeskusteluihin? (2008).

Artikkeli kirjoitettiin toistaiseksi julkaisettomaan kirjaan - luentosarjan Sukupuolikysymys pohjalta. En tiedä, onko kirjaa aikomus julkaistakaan."

Vierailija
5/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps. mittaamista harjoitetaan kyllä muuallakin kuin luonnontieteissä

Vierailija
6/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laasanen: "Olen kirjoittanut yhden tieteellisen artikkelin: Miksi miehet eivät osallistu tasa-arvokeskusteluihin? (2008).

Artikkeli kirjoitettiin toistaiseksi julkaisettomaan kirjaan - luentosarjan Sukupuolikysymys pohjalta. En tiedä, onko kirjaa aikomus julkaistakaan."

jo tämän lukiessani. Vai että yksi tieteellinen artikkeli eikä edes julkaistu missään. En kehtais edes mainita. Onko sillä nyt työpaikka vai ei?

Vierailija
7/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laasasen ongelma on myös se, että hän kehittelee itse käsitteitä, joita käyttää henkilökohtaisten tarkoitusperiensä tukemiseen. Yleensä tieteeseen kuuluu tietynlaisen objektiivisuuden ja todistettavuuden vaatimus. Miksei häneltä tätä vaadita?

Laasanenhan nimenomaan luo jotakin uutta eikä vain siteeraa muden 'tiedemiesten' käsitevoimistelua. Jos vertaa hänen tekstejään vaikka naistutkimuksen potaskaan, niin ne ovat aivan toiselta planeetalta. Eri asia on, että johtopäätökset ei miellytä monia naisia.

Vierailija
8/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla olisi yleissivistystä, tietäisit, että tämä on Suomen ongelma: jostain syystä täällä tieteeksi niputetaan kaikki yliopistoaineet, oli kyseessä kirjallisuus"tiede" tai solubiologia. Muualla maailmassa kovat tieteet ovat tieteitä eli sciences ja vaikeammin mitattavat tieteet "studies". Ei ehkä ole Laasasen tai yhteiskuntatieteiden vika, että Suomessa nyt vaan kaikki tungetaan tuon yhden kattokäsitteen alle?

Vierailija
9/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laasanenhan nimenomaan luo jotakin uutta eikä vain siteeraa muden 'tiedemiesten' käsitevoimistelua. Jos vertaa hänen tekstejään vaikka naistutkimuksen potaskaan, niin ne ovat aivan toiselta planeetalta. Eri asia on, että johtopäätökset ei miellytä monia naisia.

Vierailija
10/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tottakai sitä tullaan vaatimaan Laasaseltakin - siinä vaiheeessa kun hän lopulta tarjoaa jotain tekstiä julkaistavaksi jossain akateemisessa (tai suomalaisittain tieteellisessä) julkaisussa. Ne siinä vaiheessa kulkevat peer reviewin läpi ja joko todetaan tarpeeksi hyviksi tai sitten hylätään. Tämä on tieteen tapa. Netissä, seiskalehdissä ja muissa huuhaapamfleteissa ja kaunokirjoisa ja mielipidekirjoituksissa saa tietty kuka tahansa julkaista mitä tahansa, mutta eipä se tiedettä silloin ole.

Vierailija
11/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistuttaisin, mikäs mahtoikaan olla ensimmäinen tiede: ei suinkaan luonnontieteet, vaan filosofia.

Vierailija
12/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku julkaisematon kirjoitus on "tieteellinen artikkeli".

Tutkijat JULKAISEVAT alkuperäistutkimuksiaan referoiduissa tieteellisissä lehdissä. Käsikirjoitusten tulee ensin päästä ulkopuolisen tieteellisen arvioinnin läpi. Sellainen on Henryltä valovuosien päässä.

Jos Henry on työtön ja rustailee vain blogeja muille jätkille vuodesta toiseen, luulisi olevan aikaa tuottaa ensimmäinen tieteellinen artikkeli. Mutta eihän hän sitä pysty tekemään, kun ei ole tehtynä tutkimusta, joka lisäksi täyttää tieteellisen artikkelin kriteerit.

Samaan aikaan nais- ja sukupuolentutkimuksen edustajat tuottavat väitöskirjoja ja muita tutkimuksia.

Laasanen: "Olen kirjoittanut yhden tieteellisen artikkelin: Miksi miehet eivät osallistu tasa-arvokeskusteluihin? (2008). Artikkeli kirjoitettiin toistaiseksi julkaisettomaan kirjaan - luentosarjan Sukupuolikysymys pohjalta. En tiedä, onko kirjaa aikomus julkaistakaan."

Vierailija
13/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://docs.google.com/file/d/0B6VZjBGVJHtaT0Znczd2NEtRd0E/edit?pli=1

Ei sitä ainakaan pituudella ole pilattu. Ei kun lukemaan!

Vierailija
14/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen artikkelinsa alkuun. Kun ei taida kuitenkaan siellä missään roolissa olla? (Paitsi valmistunut maisteriksi sosiologiasta 7 vuotta sitten...)

Vierailija
15/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään tieteenala pitäisi singota maata kiertävälle radalle yhden miehen takia, joka käyttää omasta tekstistään harhaanjohtavasti nimeä tieteellinen artikkeli. Jos minä ryhdyn nyt valelääkäriksi ja tuhoan jonkun terveyden, niin onko se merkki siitä, että lääketieteet pitäisi myös singota sille radalle?

Vierailija
16/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laasasen kriteereiden mukaan minä olen häntä pätevämpi tutkija - mulla sentään on jo konferenssijulkaisuja vaikka olen vasta aivan alussa tutkijan urallani. Ja vielä nainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan