Mankkaan Akseli on alkanut periä provisiota!!
Nyt pomppas. Olin viemässä tänä aamuna tavaroita myyntiin Mankkaan Akseliin, kun myyjäneitonen esitteli minulle paikan uuden käytännön. Provision! Se kuulema on tullut voimaan 1.1.2013.
Vai, niin. Minä olin varannut paikkani viime vuonna marraskuussa ja silloin mitään tiedotetta asiasta ei ainakaan ollut. Ja ei tullut kyllä senkään jälkeen esimerkiksi sähköpostiini tai vaikkapa Akselin hienojen nettisivujen etusivulle. Ei. Viesti on lisätty vuokrausehtojen lomaan. Ja kuka niitä lukee, kun on käyttänyt paikkaa vuosia. Tai ainakaan minä en ole sellainen ihminen, joka tarkistaa kaikki käyttöehdot joka kerta kun otan jonkun palvelun käyttööni. Pitäisi varmaan, mutta kun tässä arjessa on niin paljon muutakin, mitä pitää.
Kyse ei ole suuresta summasta. Vain 1,5 % provisiosta koko myyntivoitosta. Mutta kyse on enemmästä. Periaatteesta. Paikan viikkohinta on jo nyt kipukynnyksen partaalla: 44 euroa. Siellä kyllä käy ihmisiä mutta niin kävi Huuto.net -palvelussakin aikoinaan. Kunnes se muuttui maksulliseksi vähän joka lisäpalvelun suhteen. Nyt kaikki käyvät Torissa. Eikä syyttä. Siellä kauppa käy.
En ottanut tätä kiihkeästi odottamaani kirpputoripaikkaa vastaan, vaan kiikutin kamani suoraan Fidaan. Ja päätin tulevaisuudessa ostaa vähemmän, jotta ylimääräistä rojua ei kertyisi nurkkiin.
Että onnea vaan, Akselin porukka, valitsemallanne tiellä =)
Kommentit (52)
ostoksilla n. kuukausi sitten. Seinillä oli tiedotelappuja asiasta. Aika kohtuuttomalta tuntuu jo tuo hinnoittelu, kun Akseli on tähänkin asti ollut kallein itse myyjänä käyttämistäni kirppiksistä.
Kertokaapa te, jotka olette Akselissa asioineet nyt alkuvuodesta, onko siellä pöydät täynnä vai onko ahneus vienyt myyjät muualle? Kannattaako siellä ostajana enää käydä?
Hih..minä en ole vieraillut Akselissa sitten viime kevään, jolloin minulla oli edellinen myyntipaikka. Olen vakaasti päättänyt olla kiertelemättä kirppareita, koska kodin kaikki nurkat täyttyvät liian helposti muutenkin.
Ei tiedotusta tuollaisesta asiasta voi hoitaa ainoastaan tuolla tavalla. Että se jää ikäänkuin asiakkaan vastuulle, huomaako uusia sääntöjä vai ei. Olen antanut varauksen yhteydessä sähköpostiosoitteeni, johon kirpputorin pitäjät olisivat voineet laittaa viestin ja kertoa tästä uudesta käytännöstä. Hyvissä ajoin. Niin minä yritäjänä olisin tehnyt. Mutta nämä kaksi Kauniaisissa asuvaa rouvaa, jotka tuota Akselia vetävät, eivät kyllä tajua, että suurin osa kirpputorien asiakkaista on ihan tavallisia ihmisiä. Ehkä he ovat sellaisia luksusrouvia, joilla on varaa päivittää omaa ja lastensa irtaimistoa vähän väliä ja myydä entistä pois vain huvin vuoksi. Mutta moni heidän asiakkaistaan haluaa saada ihan oikeasti jonkun rahallisenkin hyödyn myymistään tavaroista ja vaatteista. Ja monella ostajalla ei ole varaa tai halua maksaa vaikkapa lasten käytetyistä potkuhousuista 15 euroa, vaikka ne olisivat kuinka Me&I merkkiset.
Kyllä kirpputorin pitäisi olla kirpputori ja hinnatkin sen mukaiset.
Harkistin juuri, että pitäisi ottaa kirppispöytä. Mutta taidan suosiolla viedä vaikka Viherin itsepalvelukirppikselle. Onko kenelläkään suositella muita vaihtoehtoja. Tuo 44 euroa on kyllä ihan hirveä hinta kirppispaikasta.
Hih..minä en ole vieraillut Akselissa sitten viime kevään, jolloin minulla oli edellinen myyntipaikka. Olen vakaasti päättänyt olla kiertelemättä kirppareita, koska kodin kaikki nurkat täyttyvät liian helposti muutenkin. Ei tiedotusta tuollaisesta asiasta voi hoitaa ainoastaan tuolla tavalla. Että se jää ikäänkuin asiakkaan vastuulle, huomaako uusia sääntöjä vai ei. Olen antanut varauksen yhteydessä sähköpostiosoitteeni, johon kirpputorin pitäjät olisivat voineet laittaa viestin ja kertoa tästä uudesta käytännöstä. Hyvissä ajoin. Niin minä yritäjänä olisin tehnyt. Mutta nämä kaksi Kauniaisissa asuvaa rouvaa, jotka tuota Akselia vetävät, eivät kyllä tajua, että suurin osa kirpputorien asiakkaista on ihan tavallisia ihmisiä. Ehkä he ovat sellaisia luksusrouvia, joilla on varaa päivittää omaa ja lastensa irtaimistoa vähän väliä ja myydä entistä pois vain huvin vuoksi. Mutta moni heidän asiakkaistaan haluaa saada ihan oikeasti jonkun rahallisenkin hyödyn myymistään tavaroista ja vaatteista. Ja monella ostajalla ei ole varaa tai halua maksaa vaikkapa lasten käytetyistä potkuhousuista 15 euroa, vaikka ne olisivat kuinka Me&I merkkiset. Kyllä kirpputorin pitäisi olla kirpputori ja hinnatkin sen mukaiset.
lappunen seinällä riittävä tapa tiedottaa. (Olen ammatiltani juristi, ja tiedän toki, ettei se sitä ole.) Mainitsin vain tekemästäni havainnosta.
jos myyt vain lastenvaattetteita ja -tarvikkeita. Akselia edullisempi, isoista tavaroista provisio.
että paikan varaaja vierailee säännöllisesti kyseisessä paikassa? Kun paikan varaaminen ei sitä edellytä. Paikkavaraus on tehty viime vuonna marraskuussa ja internetin kautta. Ja silloin nettisivuilla ei ollut mainintaa tästä PROVISIOSTA.
Ihmeellistä on tämä laki. Minkähän velotuspalvelun mä perustaisin seuraavaksi...Hei, nyt mä tiedän!! Kiinnitän talomme seinään sievän pikkuisen lapun, jossa lukee, että kaikilta niiltä, jotka antavat koiriensa pissiä tontillamme sijaitseva postilaatikkomme tyveen, veloitetaan puhdistusmaksu: 50 euroa. Ja ohittamalla sen kyltin, missä tämä asia tiedotetaan, sitoutuu noudattamaan kyseistä käytäntöä. Talomme vaan on melko kaukana postilaatikosta, mutta eihän minun tehtäväni ole olettaa, että näkeekö koiran pissittäjä sen vai en. Riittää, että se kyltti on esillä. Eikös niin?
että paikan varaaja vierailee säännöllisesti kyseisessä paikassa? Kun paikan varaaminen ei sitä edellytä. Paikkavaraus on tehty viime vuonna marraskuussa ja internetin kautta. Ja silloin nettisivuilla ei ollut mainintaa tästä PROVISIOSTA. Ihmeellistä on tämä laki. Minkähän velotuspalvelun mä perustaisin seuraavaksi...Hei, nyt mä tiedän!! Kiinnitän talomme seinään sievän pikkuisen lapun, jossa lukee, että kaikilta niiltä, jotka antavat koiriensa pissiä tontillamme sijaitseva postilaatikkomme tyveen, veloitetaan puhdistusmaksu: 50 euroa. Ja ohittamalla sen kyltin, missä tämä asia tiedotetaan, sitoutuu noudattamaan kyseistä käytäntöä. Talomme vaan on melko kaukana postilaatikosta, mutta eihän minun tehtäväni ole olettaa, että näkeekö koiran pissittäjä sen vai en. Riittää, että se kyltti on esillä. Eikös niin?
etukäteen ja lukisi seinällä olevat tiedotteet. Jos asiasta kuitenkin on ollut maininta vuokrausehdoissa, jotka ap on saanut varausta tehdessään, on tämä provisioehto lähtökohtaisesti pätevä. Ainoastaan, jos se olisi ehdoista jostain syystä vaikeasti luettavissa (epäselvä, hyvin pienellä fontilla tms.), voisi ehdon sovittelu tulla kysymykseen. Eri asia on tietysti se, että olisi hyvää asiakaspalvelua, että ko. muutoksesta tiedotettaisiin myös nettisivuilla ja/tai puhelimessa paikkaa varatessa.
t. 2
Niin, provikkaa on alettu periä jo marraskuussa. Se on suunnattoman ärsyttävää, koska paikka on sikamaisen kallis eikä rahoilleen saa mitään "palvelua" vastineeksi. Minulla oli pöytä marraskuussa ja maksoin tuotosta tuon provikan. Ja ehdot olivat kyllä jo silloin netissä esillä. Nyt on pöydän vuokraaminen harkinnassa, mutta hinta tökkii kovin. Minua ärsyttää myös se venäläisten määrä sekä olemattomat käytöstavat siellä. Myyjien palvelu/auttamishalusta nyt puhumattakaan...
Mutta Akselin henkilökunta, yhtä nuorta naista lukuunottamatta, on todella takakireää ja vastenmielistä.
Kävin itse viime perjantaina. 3/4 pöydistä olivat tyhjillään. Varmaan uusi käytäntö ajaa asiakkaat ( myyjät sekä ostajat) muualle.
Suomessa kirpputorit eivät ole enää oikeita kirpputoreja. Muistan kun 90-luvun loppupuolella ostin mm. vanhoja lehtia, niitä sai 10kpl 10 markalla tai vastaavaa. Ja hyvässä kunnossa olivat eikä mitään Seiskaa tms. juorulehteä. Sitten jossain vaiheessa käytetystä cd-levystä alettiin pyytämään kymppiä ja kirppareiden kävijämääräkin lähti laskemaan tasaisesti.
oli pöytä ja silloin oli jo provikka.Itse luen kyllä joka kerta käyttöehdot ja maksut läpi,yleensä pidän pöytää kerran vuodessa,joten ehtiihän siinä ajassa jo tulla muutoksia.
Sinänsä tuo ei harmita,on pieni moneen muuhun kirppariin verrattuna ja Akselissa käy paljon ihmisiä eli tavara ei seiso pitkään hyllyillä.
Minä myin siellä joulukuussa ja jo silloin perittiin provikat.
mutta aika pienihän se oli, myyntiä oli 150e ja provikat joku pari euroa. Eli sinänsä en pitänyt kohtuuttomana. Periaate tietysti ärsyttää.
Jääpä Akseli jatkossa väliin. Olen sieltä muutaman kerran pöydän ottanut ja kyllä tuo hinta jo kirpaisee,
Palvelusta puheenollen.. viimeksi kun sieltä rahoja tilitin niin joku lähti ja varashälyytin alkoi piipaamaan. Myyjä kerran huikkasi tiskin takaa "hei, odota" kun ei tyyppi pysähtynyt niin katseli vaan toisen myyjän kanssa kummissaan. Viereisen kassan asiakas, n 80v rouva ihmetteli käytöstä ja lähti perään, muttei saanut tyyppiä kiinni.
Vähän ällistyin.
muuhun kirppariin verrattuna provikkahan on pieni.Ei harmita maksaa.
siellä viime keväänä kirppispöytä, ja hävikkiä oli n. 30e. mä en käsitä, ettei ton kokoinen kirppis pysty pitämään kirjaa siitä, mitä on ostettu - monella pienellä ip-kirppiksellä ottavat ne laput talteen. asiakas pystyisi tarkistamaan.
syksyllä kävin siellä ostoksilla ja löysin paljon kaikenlaista. kassalla huomasin, että lasten hanskoista oli pudonnut hintalappu, joka oli varmasti niissä, kun ne otin. maksoivat 1e. kassalla tietysti harmitti, etten hanskoja saa, kun eiväthän ne voi myydä tavaraa, jossa ei ole hintaa eikä tietoa myyjästä. MUTTA myyjäpä siinä samantein sanoi, että "Saat nää 50sentillä, otatko?" ja häkellyin niin, että otin. vasta jälkikäteen alkoi ottamaan päähän moinen huijaus. no, euron menetys ei varmaan hanskojen myyjän kukkarossa isosti tunnu, mutta pistää miettimään, paljonko tuollaista tapahtuu?
Harkistin juuri, että pitäisi ottaa kirppispöytä. Mutta taidan suosiolla viedä vaikka Viherin itsepalvelukirppikselle. Onko kenelläkään suositella muita vaihtoehtoja. Tuo 44 euroa on kyllä ihan hirveä hinta kirppispaikasta.
No kiva.... Akseli törkeän hintainen, Viheri lopettanut ja Nella ja Nuttu myy vain lasten vaatteita. Huutiskin on hiljentynyt.
mutta verrattuna vaikka Nellaan ja Nuttuun siellä käy paljon enemmän porukkaa. Tai ainakin kävi ennen. Itse olen myynyt siellä parhaiten huolimatta tuosta korkeasta viikkohinnasta, koska siellä suorastaan tungeksii usein väkeä. Olen myynyt myös halvemmilla ja hiljaisemmilla toreilla eikä niissä saa samalla lailla tavaroita menemään. Aika näyttää miten tuossa käy, mutta en itsekään pidä parin euron provisiota kovin merkittävänä.
Espoon kauklahdessa on pieni ja mielestäni ihan viihtyisä kirppis(jaksaa kiertää kaikki pöydät) Valintataloa vastapäätä. Omistaja pariskunta mukavia ja pöytävuokrat edullisia. Kannatta käydä vilkasemassa itse löytänyt lapsille edulliseen hintaan vaatteita haalareista farkkuihin ja itsellenikin yleensä jotain tarttuu matkaan.
Kaivokselaan seuraavaksi.