Elokuiset2013 Tammikuussa
Otin vapauden aloittaa tammikuulle uuden "pinon" niin on helpompi lukea viestejä (joita toivottavasti alkaa tulla vähän enemmän!).
Mulla oli viime viikolla päivittäin rusehtavaa vuotoa ja yhtenä aamuna valuin kirkasta verta pari siteellistä. Vuodot kuitenkin loppuivat ja tilalle astui valtava väsymys ja kuvotus.
En vain jaksanut mennä lääkäriin, ajattelin että keskenmenoa ei voi keskeyttää kuitenkaan jos sellainen on menossa. Ja koska näitä oireita on nyt lisääntyvässä määrin, en ole kovasti huolissani asiasta enää.
Paha olo ja kuvotus on ympärivuorokautista. Väsymys, täysi tai tyhjä maha pahentaa sitä. Herään öisin edelleen tosi usein ja yökin sitten sängyssä. Tyhjästä mahasta ei tule tietenkään kuin sappinesteitä (?) ja jotta pystyin tekemään aamiaista lapsille (munakkaan paistaminen -> yök yök) oli pakko saada alas omena. No tuo omena sitten tuli ylös autossa. Hirveän ylevä tunne oksentaa itseni päälle aamuruuhkassa autossa. Uuh... Nyt sohvalla viltin alla vapisemassa ja haukkomassa henkeä. Ei vain jaksa/pysty siivoamaan saati sitten mennä keittiöön räpeltämään mitään ruokaa. Tekisi mieli tuoretta ananasta, mutta Suomesta ei saa hyvää :(
Mitenkä teillä muilla vaihtui vuosi ja joko on ensimmäiset neuvolat käyty? Itse olin neuvolassa viikko sitten eikä siellä edes yritetty vielä kuunnella sydänääniä. Vähän jäi hämmentynyt olo sikiöseulojen ajankohdasta ja esim. siitä, että NP-ultra on todennäköisesti jo viikolla 10+. Melko tarkkaa myös verikokeessa käymisen oikea päivämäärä joka ei mielestäni taas synkannut yhtään ultran kanssa. Noh, ehkä viisaammat ovat miettineet asiaa enemmän :) Ikäni takia haluan mennä kaikkiin mahdollisiin testeihin.
Hyvää vuotta 2013 ja kirjoitellaan kuulumisianne!
Zenmama ja leijonanpentu 8+1
Kommentit (138)
Päädyinpä sitten kirjoittelemaan tähän pinoon, edellistä tuli luettua mutta en saanut aikaiseksi itse kirjoitettua.
Tänään tasan 7vk kasassa laskettuaika pitäisi olla n 26.8.
Neuvolaan en ole vielä saanut soitettua, "pitkäkorvaiset" koululaiset olivatvielä viime viikon lomalla ja en heidän aikanaan halunnut aikaa soittaa jottei tieto mene vielä eteenpäin. Tänään sitten varaan ekan ajan.
Yritys alkoi syyskyyn alussa jolloin kierukka poistettiin ja tässä sitten ollaan.
Lapsia on kotona 4, -02, -04, -09, -10.
Tämä jää viimeiseksi. =)
Kotona olen pienempien kanssa, olen käynyt pari päivää viikossa töissä iltaisin harrastelemassa ja yritän käydä nyt mahdollisimman pitkään kevääseen tai kesään asti.
Jonkinlaisia oireita on ollut, ei niin pahoja kun aiemmin mutta silti. Maha on turvonnut mutta väsytä ei.Tavallisesti ruuat joista tykkään kuvottavat. Tuntuu että vain rahka ja mehukeitto ja ananas menee alas. Eipä ainakaan ole lihottavaa. :) Hassua tuo rahka homma kun maitoa en kykene nyt juomaan ollenkaan vaikka tavallisesti juon sitä aika paljon.
Nyt täytyy alkaa pukemaan pojat ja lähteä ulos, palailen jossain välissä.
Mukavaa viikkoa Kaikille!
En ole sitten alun jälkeen mitään kirjoitellut kun olo on niin epävarma tästä raskaudesta, lievää pahoinvointia vaan on ja väsymys on oikestaan hävinnyt, viiden ensimmäisen raskauden aikana kyllä väsymystä ole ollut ollenkaan. Nyt on alavatsaa alkanut juilimaan ja turvotusta on myös, onneksi on noista raskauksista jäänyt toi vatsa muutenkin. Eli lapset meillä on p 2/99, P 00 ( keskenmeno rv 20) t 7/01, p 7/04 ja p. 9/11. Nuorimmaisen kanssa vielä kotona. Tämä nykyinen raskaus on vahinko, mies oli heti kun kerroin että ehdottomasti abortti, minulle se ei ole missään vaiheessa vaihtoehto, nyt on mies sopeutunut siihen että tulee jos on tullakseen. Nyt sitten mulla tosiaan pelko että siellä ei mitään ole tai keskenmeno tulee. Vuotoa tuli eilen aamulla pyyhkiessä, housuun asti ei ollenkaan ja edellisenä sunnuntaina kanssa vain aamulla pyyhkiessä. Se nyt ei vielä merkkaa mitään, mulla oli edellisessä raskaudessa 8-12 viikoilla lähes päivittäin vuotoa ja kaikki meni hyvin. Mulla on 2 tyypin diabetes todettu syksyllä ja sen kanssa nyt opetellut elelemään, kauhean vaikeeta kun kaikki nostaa sokereita. Huomenna on eka neuvola ja pe sitten äippäpolille diabeteksen takia, toivon että siellä ultraavat. Toisaalta pelottaa ihan kauheesti. Viikkoja on nyt 8+2.
Täällä viikkoja kasassa 6+6 ja tosi oireettomasti mennään, paitsi hieman alavatsan jomotusta ja turvotusta. Torstaina on alkuraskauden ultra, jota jännityksellä odotellaan ja ensimmäinen neuvola sitten 21.1.
Zenmama: missä iässä suositellaan noita veritestejä? Itselläni ikää nyt 34, mutta ehdin täyttää 35 ennenkuin vauva syntyisi.
Tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisia!
Blowfish
mullakin oli toista lasta odottaessa vuotoa viikolla 6.Oli kovia supistusmaisia kipuja,ja kirkasta verta vuoti.Olin ihan varma että nyt meni kesken.Vuoto kumminkin siitä loppu muutaman päivän jälkeen ja loppuraskaus meni sitten hyvin.Mitään syytä ei löytyny tuohon vuotoon vaikka ultrassakin kävin silloin.
Neuvola siirtyi viikon päähän.Silloin viikkoja jo 10+5 ja kuulema melkein pakko sillon päästä paikalle että saadaan ajoissa lähete ultraan laitettua ja samana päivänä pitää käydä verikokeissakin.En aijo kumminkaan osallistua noihin veriseuloihin kun en ole aiemminkaan niihin osallistunut.En halua niistä ylimäärästä ressiä ottaa kun ei se sitten loppupeleissä muuttais mitään vaikka saisinkin tietää et olisi tulossa down-lapsi.En mä pystys raskautta keskeyttämään enää tässä vaiheessa,vielä vähemmän sit myöhemmin.Tulee sit mitä on tullakseen.
Ei ole huono olo palannut vieläkään.Ihanaa! väsyttäs kyllä ihan kympillä mut ei tässä nyt taida joutaa nukkumaan...siivoomaan siis..
PikkuK 9+5
Kiitos Zenmamalle uudesta pinosta, toivotaan tosiaan että alkaa viestejä tulla tiheämpään tahtiin! Ite käyn täällä monta kertaa päivässä vakoilemassa mut en oo kehdannut sitten kirjoitella jos ei välissä ole tullut muilta mitään. :)
Kurja juttu zenmama nuo vuodot. Itsekin olen kyllä sillä kannalla, että jos olisi menossa kesken niin ihan ekana loppuisi oireet, kuten pahoinvointi ja väsymys. Joten kuulostaa siltä että eiköhän sulla kaikki hyvin mee. Ja jos se vuoto loppui niin eipähän tarvii enää sitä miettiä. Voihan se toki olla et sulla oli kaksi tulossa ja toinen päätti hypätä kyydistä. Mun tietääkseni sellainen on aika yleistä (oon itse moinen tapaus, luullakseni, eli oma kaksonen poistui pelistä jo alkumetreillä).
Autossa oksentaminen kuulostaa aika karmeelta. :/ Mä olisin siinä vaiheessa kyl heittäny ihan hanskat tiskiin ja todennu et ei tuu mitään... suihkun kautta nukkumaan ja soittanu miehen töistä kotiin lapsia kattoo, et "sun hoitovuoro". :)
Vuoden vaihtumista ja neuvolaa Zenmama myös kyseli. Meillä vietettiin vuodenvaihdetta appiukon luona: käytiin katsomassa kaupungin ilotulitus klo 21, ja sitten sinnittelin hereillä vuodenvaihteeseen ja sit nukkumaan. Pojat (2x15kk) meni ilotulituksen jälkeen heti nukkumaan, ei ne tosin ilotulituksesta paljoa välittäneet, ohikulkevat autot kiinnosti enempi. :)
Neuvolan varasin aamulla, ja sain ajan torstaille. Silloin on jo 9+6, olivat kovin huolissaan että ehtiikö lähetteet ultraan ajoissa. Mä taas en halunnu soittaa liian aikaisin kun on tota keskenmenotaustaa... pari kertaa oon peruuttanut sit jälkeenpäin neuvolavarauksia...
Mut ilmeisesti vko 7-8 paikkeilla olis hyvä soittaa. Laitan tän nyt tähän lähinnä siksi et jos on muita hidastelijoita niin ottakaa nyt oppia, ettette sit myöhästy ultrasta...
Myy-73:n ruokavalioon osaan kyl samaistua. :) Itelläni ei tee mieli mitään muuta kuin raikkaita hedelmiä, salaattia ja suklaata. :) Harmi vaan kun suklaata on hirmusesti joulun jäljiltä nurkissa, ja hedelmät+salaatit kuluu niin nopsaan ni sit on pakko syödä sitä suklaata ku kaikki muu kelpaava on jo syöty. :) Ananas kuulostaa taivaalliselta. Täytyykin lisätä miehelle ostoslistaan.
mammuskalle tsemppiä. Vaikka ei alunperin oliskaan lasta meinannut, niin kummasti se ajatus juurtuu päähän ja sit on kuin olisi sitä jo pitkään toivonut. :) Pidän peukkuja. Oliko teillä pahatkin yhteenotot miehen kanssa ton asian tiimoilta ennen kuin mies hyväksyi sun ratkaisun?
pikkukolmoselle kans tsemppiä, väsyneenä siivoominen kuulostaa rankalta. Ite en oo tehnyt juuri mitään ylimääräistä... huolehdin et pojilla on puhtaat vaipat ja jotain ruokaa masussa ja koti onkin sitten kaaoksen keskellä. :)
Just äsken kuuntelin et toinen pojista on ollu epäilyttävän hiljaa keittiössä, piti sit mennä kattomaan et minkähän veitsen se oli kurkottanu käsiinsä. Noh, nokkamukillisen maitoa se oli näemmä kurkottanu pöydältä (oli unohtunut siihen) ja sitä joi posket lommolla "slurrrrp"-äänen saattelemana. Aikamoinen riiviö siis. :)
Huh, sainpas taas romaanin aikaiseksi. :)
Mä tässä podin jo syyllisyyttä siitä ku popsin liikaa suklaata, mut pitääkin linkittää teille kun googlailin:
Suklaa vähentää raskausmyrkytyksen riskiä:
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/22139-odottavan-aidin-suklaanhimo-onki…
Suklaata syömällä tyytyväisiä vauvoja:
http://www.tiede.fi/uutiset/1747/suklaalla_sikiaa_sopusointuisia_vauvoja
Aattelin vaan jakaa teille et jos jotain muutakin himottaa suklaan syönti. :)
Kun kirjoittelen pitempiä juttuja ja lähetän viestin niin se julkaisee vain osan ja sitten yritän muokkailla niin viesti näkyy kahteen kertaan erilaisena. Pahoittelen, jos näitä tulee jatkossa =)
Kävin tänään siis ultrassa ja viikkoja olisi menkkojen mukaan ollut 7+4. Lääkärin pitkän hiljaisuuden jälkeen tuumi, että alkio ei vastaa kokonsa puolesta viikkoja. Mittojen perusteella viikot olisiva 6+5. Tämä kyllä sopii hedelmöittymisen kanssa yksiin kutakuinkin (tiedän siis tarkan hedelmöittymisajankohdan, tämä tapahtui lomallamme) No, kuitenkin... Hedelmöittymisestä katsoen minulla pitäisi olla tällä hetkellä viikkoja 7+1. Joten nyt minua vaivaa se, että vaikka tiedän tarkan hedelmöittymispäivän, niin alkio on sitäkin vielä kolme?? päivää pienempi. Tietääkö kukaan, että onko muutamalla päivällä suurta merkitystä. Lääkäri ei ollut huolissaan, mutta sanoi että jos asia murehdituttaa niin voisi käydä uudelleen vielä ultrassa muutaman viikon kuluttua.. Alkio oli kuitenkin niin pieni, että se sai kahdella eri mittauskerralla aivan eri mitat..
Harmittaa kun olen pitkän aikaa ollut levollisin mielin, niin nyt mietityttää tuo, etttä jos asukki ei kasvakaan tai jotain...
Onko kukaan muuten aloittanut mitään monivitamiinijuttuja? Itse aloitin heti alkuvaiheessa tuon multivitan raskaana oleville foolihapon takia. Toinen mitä olen miettinyt on tuo limainen valko/kirkas vuoto, jota joskus tulee hyvin runsaastikkin. En voi käsittää, että mistä sitä kehkeytyy.. Eli onko muilla tuollaista vuotoa?
Melma3 6+5 kait..
pystyyn täältä,Melma3,multa löytyy ainakin tuota mainitsemaasi vuotoa.Ärsyttävää se on mut kuuluu raskauteen..ja nuo viikot ja alkion koko,luulisin ei oo syytä huoleen kun ei noita päiviä ole kuin tuo kolme eroa.Ja kyl se lääkäri ois varmaan sanonu jos ois pitäny huolestua :)
Vitamiinit: en oo alottanu mitään.Luulen et saan ravinnosta kaiken tarvittavan.Rautaa joudun luultavastikin syömään sit 12 viikon jälkeen,mulla muutenkaan mitenkään hirmu hyvät oo nuo hb-arvot ja ne siitä vaan romahtaa.
Sit joudun varmaan kilpirauhaskokeisiin kun mulla kaikki 3 lasta on syntyny ennenaikaisena.Kuulema voip tehä ennenaikaisuutta jos nuo rauhasarvot on vinksallaan...Esikko syntyi rv 35+5,toka 37+0 ja kuopus 36+2,enkä mä oleta et tämä uusinkaan pysys matkassa kuin tuonne heinäkuun alkuun asti.Ihan hyvä niin kerettäisiin vielä sit kesän aikana lomareissullekin kunhan pääsen mahasta eroon! ;)
mammuskallako se oli mies joka ei tykänny tästä vauva-asiasta? meillä samankaltainen tilanne,mies oli heti abortin kannalla,eikä se vieläkään ole mitenkään mielissään kun olen päättänyt pitää tän lapsen.Ja muistaa kyllä melkein päivittäin sen sanoa,ja muistuttaa miten rankkaa siitä vielä tulee,yövalvomiset,ja et meidän tällä hetkellä nuorimmainen huutaa sit mustasukkasuuttaan kun äiti ei kerkee hoitamaan ja sit multa menee hermot ja oon äkänen jne...kyllä mä tiedän et ei siitä helppoa tule.Ja tiedän et on yksi suu lisää ruokittavana ja rahaa ei jää mihinkään.Mut en aijo sitä etukäteen alkaa miettimään ja suremaan,se ei auta mitään.
Plah,miehet.
Vähä ihmettelinkin et mihin on kaikki kadonnu :) mulla tänään elä nla ja viikkoja kasassa 6+5. Mitään oireita ei oo..toivottavasti neuvolassa selviäis jotain,et onko tuolla asukkia oikeassa paikassa. Näin kyllä unta et tuli kaksoset,mies on ite kaksonen..ainoa oire mitä oli plussasta 2,5 viikkoo oli unettomuus,nyt se onneksi korjaantunut,voisin nukkua enemmänkin :)
Melma3, Täällä kans on vuotoa. Mä uskoisin et se nimenomaan on normaalia, normaalimpaa kuin et ei olis vuotoa. Ärsyttävää vaan kun on odotellut että toivottavasti ei mene kesken ja sit toisinaan oikein holahtaa sitä valkovuotoa housuun, ni toki sit säntää säikähtäneenä vessaan heti. :/
Vitamiinit: mä oon syönyt omega3:a (tommosta missä ei oo mitään muuta, ettei tuu esim. sitä A-vitamiinia) ja sit syön berex pro:ta (mulla on ilman raskauttakin usein B-vitamiinin puutosta ja sit tossa tulee D, jota en saa maidosta ja se foolihappo) ja rautaa syön toisinaan (silloin kun heikottaa ja huippaa.
Yleensähän sanotaan et alkuraskaudesta ei pitäis rautaa popsia, mut se on vaan siksi että se pahentaa sitä pahoinvointia. Sit taas jos on tämmönen kuin mä, eli Hb romahtaa heti kun tekee raskaustestin, niin parempi niitä on syödä kuin pyörtyillä. Näin kerrottiin mulle ekan raskauden alussa neuvolassa, joten päätin omin luvin aloittaa tässäkin raskaudessa sen raudan. Mulla on siis nyt ollut sellaisia päiviä et kun nousee tuolilta seisomaan, niin 30sek ei näe mitään ku menee näkö ihan pimeäksi. Niinä päivinä otan sit raudan tai pari.
pikkukolmonen, hurjia noi ennenaikaiset, toivotaan nyt että vähintään samoille viikoille päästään kuin aiemmin! Tai no, mulle kaksosraskaudessa sanottiin että 34vko on jo tosi hyvä, eli sen jälkeen pitäis kaiken mennä hyvin. :) (ja ilmeisesti jo 28vko on sellainen et jos se on täynnä niin pysyvät terveyshaitat vauvalle on tosi harvinaisia). Onko sulla lapset kuitenkin kotiutuneet suht nopeasti vai onko ollut tarvetta asustaa osastolla? Ja miten sitten imetykset yms, on varmasti ollut aika vaikeaa noilla viikoilla? Onko lapset olleet tyytyväistä ja pärjäilevää sorttia, vai onko sitten tullut koliikkia, tissipaniikkeja yms? Mulla kun kaksosilla oli kilon painoero niin selkeästi huomasi että se "hyvinsyönyt", isompi poika otti kaiken rennommin eikä hötkyillyt, ja pienempi kantoi koko ajan huolta siitä että kai sitä ruokaa nyt tulee ja itki milloin tissiä, milloin mahakipuja. Niin jotenkin mulle on tullut se mielikuva että pienemmällä vauvalla on enemmän huolia. :) (vastaavasti sitten taas meillä pienempi oppi ihan uskomattoman suloisuustaidon, eli olemalla pieni ja söpö, sen on ihan hirmu helppo valloittaa ihmisten sydämet, vielä nytkin yli vuosikkaana).
Harmi kyllä että teillä on noita miehiä jotka ei ole juonessa mukana. Kyllä ne ihan ilomielin tais tekoprosessiin osallistua? :) Tavallaan oon sitä mieltä et nää on perheen yhteisiä päätöksiä, mut toisaalta eihän naista nyt voi pakottaa aborttiin, jota sitten katuisi lopun ikäänsä. Kyllä siinä sais miehet tajuta että tää asia nyt vaan on enemmän naisen käsissä, ja onhan sitä itselläkin ollut ennakkoon mahdollisuus arvioida se ehkäisyn taso yms, millä sitten ollaan tilanteeseen päädytty. Tsemppiä ja toivottavasti teidän miehet sopeutuu eikä sitten jatkossakin käytä tätä jonkinlaisena argumenttina ja taisteluaseena jokaisen riidan tullen. Ja kaikista ikävintä toki olisi jos lapselle itselleen tulis sitten sellainen olo että isä ei oo häntä halunnut. Joko niin että isä edelleen asiasta puhuu tai sit että joku esikoinen tms on kuullut näitä juttuja ja sit muistaa ne ja möläyttää vuosien päästä. Toivon että teidän miehet osaa siis ainakin pitää suunsa kiinni lasten kuullen. :/
Täällä taas ihan hurja väsypäivä. Pojat nukkui lyhyemmät päikkärit (vain 2h 3-4h sijaan) ja mä nukuin sit vastaavasti myös vaan saman verran. Nyt oon ihan koomassa ja pojat touhuaa vähän sallitun ja kielletyn rajamailla (levitti yhden pussillisen piimälimppua ympäri keittiön lattiaa) :) kyl mä kuulin sen pussin rapinan ja jopa katsomassa kävin mut en jotenkin tajunnu reagoida ku koomassa olin. :)
zoey,teidän kaksoset syntyi? meillä ainoastaan esikko tarvitsi pari ekaa päivää tarkkailua teho-osastolla,lämpöjen kanssa oli hieman ongelmaa aluksi.Lisäksi vielä kellastui ja tarvitsi valohoitoa 5päivän ajan.Sain pitää osastolla vierihoidossa ja sit veivät päivittäin muutamaks tunniks saamaan sitä valohoitoa.
Esikon kanssa olin 5 päivää osastolla,kahden seuraavan kanssa lähdin kolmantena päivänä,eli se normaali kotiutuspäivä,heti sai lähteä kun vauvalle oli tehty lääkärintarkastus.
Kaikki kolme on olleet 9 pisteen vauvoja,reippaita ja virkeitä sekä jaksaneet heti imeä rintaa.Pullosta kaikille on annettu heti korviketta tissimaidon lisäksi kun kaikilla on tuota kellastumista ollut ja lisäksi pienen koon takia.Mitään imetysongelmia ei siis ole kumminkaan ollut :) mie kyllä aika nopeasti siirryin sit kokonaan pulloruokintaan kun jotenkii tuo imetys ei oo mun juttu...
Muuten ei siis heistä huomannu että oisivat ennenaikasia kuin että olivat puolta pienempiä kuin osaston täysaikaiset vauvat :D
Syntymämitat kaikilla samat 2,7kg(ja grammat päälle) ja 47cm.
Eiköhän ne miehet siitä tokene,viimestään sit kunhan vauvat syntyy.Kuitenkin meidän iskäkin pitää hyvin huolta lapsistaan ja niistä tykkää...
Pikkukolmonen: Niin tosta mun viestistä sai varmaan helposti sen käsityksen että kaksoset olis syntyneet jotenkin ennenaikaisesti, ja niin toki usein onkin. Mut ei, nää syntyi 40+1. :) Painoa oli pienemmällä silti vaan 2,675, elikkäs samoissa kokoluokissa mennään. Sun vauvelit on näköjään ollu sitten oikein hyvän kokoisia viikkoihin nähden. :) Tällä pienemmällä oli siis syntyessä niin pieni suu, ettei oikein senkään puolesta imetys onnistunut. :) Mutta onnistui sitten pari viikkoa myöhemmin. Mut kiva kuulla että mies on hyvä isä, kyllähän se sitten varmaan seuraavankin kanssa on. :) Toivon silti että ei sua enää hiillostais asian suhteen, raskaana pitää saada ottaa rauhassa eikä kasata ylimääräisiä paineita. :)
Neuvolassa käyty ja sain todellakin vähän nuhteita painosta..väistämättä on kuulemma sokerirasitus edessä,kun bmi niin suuri :( ääniä ei edes yritetty kuunnella. Eka ultra omassa neuvolassa 22.1 ja sit lähetä niskapoimu ultraan. Muuten kaikki ihan kunnossa..oireista puhuin niin tajuttiin siinä,et ekas raskaudessa oon ollu ekan kerran neuvolassa viikolla 9+,tokassa 8+ ja kolmannes 7+ ja koskaan ei tuossa vaiheessa oo ollu oireita,vaikka esikosta sitten yltyikin niin pahaksi että tiputukseen vei. :( että ehkä tässä vielä ehdin toivomaan ettei niitä olisikaan!!! Eli nyt pitäis kuulemma vaan nauttia :D
Päätinpä minäkin vihdoin liittyä joukkoonne. Kävin eilen alkuraskauden ultrassa ja nyt odotus tuntuu kaikinpuolin konkreettisemmalta. Viikot oli 7+5 eli la 21.8. Ennestään minulla on 9,12 ja 14-vuotiaat lapset. Eli jännittävä iltatähden odotus on meneillään. Lapset ei tosin vielä tiedä asiasta:)Kaikki kolme aikaisempaa odotusta on sujunut vähän liiankin helposti mutta nyt on vaivana jumalaton väsymys ja kuvotus. Paha olo tulee ihan mihin aikaan päivästä ja vaikea löytää syömisen kanssa tasapainoa. Välillä maistuu ruoka hyvinkin mutta sen jälkeen tulee yleensä tosi ahdistavan täysinäinen ja paha olo :( Neuvola-aikaa en ole vielä varaillut mutta pitäisi varmasti ottaa yhteyttä. Haluaisimme vaan pitää tämän (monelle varmasti järkyttävän) uutisen vielä salassa ja siksi neuvolaan meneminen tuntuu kauhistuttavalta. Asumme suht pinessä kaupungissa ja neuvolassa melko varmasti törmää tuttuihin tai ainakin tutun tuttuihin ja se siitä salaisuudesta...
Kiva kuitenkin lukea muiden tuntemuksista, kokemuksista yms.
Mukavia odotuspäiviä elokuisille
Pikkunelkku tervetuloa joukkoon!
zoey:no kylläpäs ne ovatkin viihtyneet pitkään masussa! :D syntyivätkö ihan normaalisti alakautta vai sektiolla?
Nyt ei jouda kirjoittelemaan,pitää pukea ja lähtee viemään esikoinen eskariin!Kävellen...ei sinne pitkä matka ole,noin kilometri mut tuntuu hirmu pitkältä matkalta väsyneenä, ei jaksas lähtee ei millään.
PikkuK 10+0(hui,ompas "paljon" jo viikkoja)
Neuvola varattu ensiviikon maanantaiksi. Esitietokaavake ja nippu papereita tuli postissa jotta voin ne täytellä valmiiksi kotona.
Aamulla hieman säikähdin. Veskissä käydessä huomasin lievää rusehtavaa vuotoa ja yöllä oli selkä kipeä. Googlasin nettiä ja tuntuu olevan kai aika yleistä?
Itselläni mitään tuollaista ei ole 4 edeltävän raskauden kanssa, toivottavasti nyt kaikki hyvin. Neuvolaan en soittanut koska tuskin asialle olisi mitään tehty mutta jos huomenna vielä jatkuu ajattelin soittaa.
Hassua muuten kävin vaaalla. Paino tippunut reilu 3kg mitä viiimeksi välipäivinä punnitsin itseni. Oksentanut en ole mutta ajatus tavallisesta ruuasta oksettaa, outoa. Edelleen tuntuu että rahkaa ja mehukeittoa pääasiassa syön ja hedelmiä ja puuroa myös. Tehtiin uutena vuotena pizzaa, en voinut syödä sitä, olin hieman järkyttynyt ja mies sanaton. =)
Mikä lienee, pizza on mennyt aina ja kuuluu lempiruokiin. Nyt hajukin ärsyttää.
Hyviä vointeja kaikille! :)
Täällä jäädään pois kyydistä.
Tuli keskenmeno ja suuri suru! Voi tätä itkun määrää...
Onnea muille odotukseen!
osanotto beibi13 :(
EIKÖ KUKAAN viitsisi tehä meidän porukasta jonkinnäköstä listaa? oma + miehen ikä,laskettu aika,synnytyssairaala,vauvan sisarusten iät (jos niitä on),ja JOS haluaa niin voisi mainita missä päin asuu? ainakin nuo siihen vois laittaa.
Mun mielestä semmonen ois kiva ja aijemmin sellanen on aina väsätty,mut mie ite en kerkii sitä naputtelemaan.
tänään onkin sit siivous päivä kun jään kuopuksen kaa yksin kotiin muutamaks tunniks.Eskarilainen lähtee ja keskimmäisellä on kerho.On tää talo kyl räjähtäneen näkönen...hoh.
Mulla LA 4.8. ja eka raskaus. Ikää mulla on 28 :) Masu pikkusen näkyy, mut suurin osa taitaa olla turvotusta. Vatsan koko aika paljon vaihtelee päivittäin :D Voin kyl myöntää et tulee vähän pullisteltuakin, et näyttäis isommalta... :D Missä vaiheessa teillä on alkanut paino nousta? Mulla on tullut kilo lisää, ja sekin jo hirvittää.. Oon aina ollut tosi tarkka painostani, ja voi olla kova paikka sit kun se alkaa kunnolla nousemaan..