Huvittavat "salillakävijät"
Kummastuttaa salillakävijät, jotka tekee pitkiä sarjoja tosi pienillä painoilla - ei tule hiki, ei ilmekään värähdä sarjoja tehdessä, syynäillään kynsiä ja nypläillään nukkaa vaatteista samalla.
Sori mut en ymmärrä.
Kyllä mä ainakin teen sellasilla painoilla etten siinä samalla jaksa syynäillä kynsinauhoja vaan on ihan keskityttävä siihen hommaan mitä on tullut salille tekemään.
Ja ennen kuin joku sanoo että "ainakin sulla on aikaa katsella muita" niin ei siellä salilla kukaan käy läpät silmillä.
Kommentit (47)
Varmasti on syitä, joiden takia joutuu salilla hissuttelemaan ja tekemään kevyillä painoilla, ei siinä mitään. Mutta en usko että ap tätä tarkoitti, vaan niitä jotka tulevat salille seurustelemaan tai viettämään aikaa.
Itse en ole mikään bodari mutta koska olen nyt tosissani aloittanut kuntoiluprojektin, käyn salilla hyvin motivoituneena ja tarkoituksena treenata kovaa jotta niitä näkyviä tuloksiakin tulee mahdollisimman paljon. Sen takia ärsyttää kun huomana kuinka moni muu salilla käy vain ilmeisesti siksi, että voi sanoa, että käy salilla.
Omalla salillani on naisia, jotka ovat yhdessä laitteessa, puolihuolimattomasti tekevät liikkeitä, jonka jälkeen pidetään taukoa, mietiskellään, jutellaan kaverin kanssa. Viiden minuutin päästä jatketaan, tehdään taas muutama toisto. Sitten siirrytään seuraavaan, täysin randomilla valittuun laitteeseen, ja sama jatkuu. Istutaan, jutellaan, tehdään muutama toisto. Jokainen saa tietysti käyttää rahansa miten tahtoo ja tehdä salilla mitä huvittaa, mutta ihmetyttää että kuvittelevatko ihmiset todella että tuolla tavalla "kuntoilemalla" tapahtuisi oikeasti jotain muutosta? Näin tammikuussa kun salit pullistelevat muutenkin, ärsyttää se että siellä on tällaisia haihattelijoita, jotka vain istuskelevat niissä laitteissa ja joiden takia itse saa sitten jonottaa ja kytätä koska laitteet sattuisivat olemaan vapaana.
Se, että joku tekee pitkiä sarjoja kevyillä painoilla, ei mielestäni ole erityisen paheksuttavaa koska kaikilla on tosiaan erilaiset motiivit ja syyt olla siellä, tärkeintä on että on siellä salilla tekemässä jotain oikealla motivaatiolla ja asenteella. Kyllä mua opiskellessakin ärsytti, kun joku tuli luennolle vain juttelemaan ja siten häiritsemään muita (kun läsnäolopakkoa ei ollut), pysyisi kotona jos ei aio seurata opetusta. Sama juttu tämän salin kanssa. Jos jotain tehdään, se pitäisi tehdä niin hyvin kuin pystyy eikä tuollaisella puolivillaisella 'ihan sama' -asenteella, että kunhan nyt täällä salilla vähän heiluttelen käsiä, niin kunto kasvaa.
Pitkät sarjat suht pienillä painoilla polttaa rasvaa ja nostaa kuntoa.
Jos keho ei tee työtä, niin rasva ei pala, eikä kunto nouse.
Työnteon tunnistaa kohonneesta sykkeestä ja hikoilusta. Pitkillä sarjoilla voi polttaa rasvaa ja nostaa kuntoa, mutta jos ilmekään ei värähdä, eikä hiki tule, niin näin ei kyllä käy.
Kyllä se laihduttajalle ja kuntoilijallakin on tehokkaampaa tehdä kovaa keskipitkillä (12-15 toistoa) sarjoilla. Samalla saa kehoon ryhdikkyyttä.
Vammat on toki eriasia. AP tarkoittanee tässä kyllä niitä, joiden vammat on korvien välissä, eikä näinollen olisi fyysistä syytä olla tekemättä hyödyllisiä harjoituksia, samalla ajankäytöllä.
Tosiaan, siinä on aika iso ero että treenaako "huonokuntoinen" oman tasonsa mukaisesti, vai treenaako joku aivan liian pienillä painoilla.
Optimihan on että tekee sitten pitkää tai lyhyttä sarjaa, niin sen sarjan lopussa pitäisi kuitenkin joutua vähän irvistämäänkin ja tulla hiki.
Ja edelleen, sen todellakin näkee treenaako joku tosissaan vai haluaako näyttäytyä salilla.
Minä olen se, joka aloitti salilla käymisen vajaa kuukausi sitten. Teen pitkiä sarjoja pienillä painoilla, koska muuhun en vielä kykene, mutta uskon, että pikkuhiljaa kykenen. Käyn salilla yksin ja keskityn siihen mitä teen. En ole ylipainoinen, enää, olen jo ennen saliharjoittelun aloittamista pudottanut 18 kiloa painoa ja olen taas normaalipainoinen. Olenko siis huvittava "salillakävijä" niinkuin sinä AP sanot? Tiedätkö AP, että juuri tuollaisten ihmisten kuin sinä, monen voi olla todella vaikea aloittaa salilla käymistä, koska suuri pelko juuri on tuo, että siinä se vieressä penkistä 100 kiloa nostava nainen nauraa sinun nostamallesi 45 kilolle ja luokittelee sinut sinne huvittaviin "salillakävijöihin" joiden perään voi pukuhuoneesta lähdettäessä nauraa?? Mieti tätä. Ja teeppä palvelus ja keskity sinäkin AP siellä salilla käydessäsi vain ja ainoastaan siihen mitä sinä itse teet ja jätä toisten kyttääminen. Olet AP todella oksettava ihminen, inhoan kaltaisiasi.
Olen käynyt usealla eri kuntosalilla parinkymmenen vuoden ajan, ja jokaiselta löytyy niitä, yleensä 40+ ikäisiä naisia, jotka käyvät punttiksella ja body pumpin kaltaisilla tunneilla vuodesta toiseen, monta kertaa viikossa - ja aina samoilla painoilla. Ja selitys on se, että haluavat kiinteytyä, eivät kasvattaa lihaksia.
Mutta kun tosiasia on se, että niillä 2-3 kilon käsipainoilla ei vaan kiinteydy samalla tapaa kuin jos nostaisi painojen määrää tasaisesti koko ajan. Kyllä terve, punttiksella 3-4 kertaa viikossa vuosikausia käynyt nainen pystyy tekemään hauiskääntöä vähintään 7-8 kilolla.
Kuntoutujat ja aloittelijat ovat tietenkin erikseen, mutta tunnistan täysin ihmistyypin, josta ap puhuu.
Jokainen tehköön tyylillään eikä millään salilla ketään kytätä, mutta se nyt vaan on täyttä itsepetosta kuvitella, että "kevyillä painoilla ja pitkillä sarjoilla" kiinteytyisi jotenkin paremmin kuin vähän intensiteettiä lisäämällä.
Minä olen se, joka aloitti salilla käymisen vajaa kuukausi sitten. Teen pitkiä sarjoja pienillä painoilla, koska muuhun en vielä kykene, mutta uskon, että pikkuhiljaa kykenen. Käyn salilla yksin ja keskityn siihen mitä teen. En ole ylipainoinen, enää, olen jo ennen saliharjoittelun aloittamista pudottanut 18 kiloa painoa ja olen taas normaalipainoinen. Olenko siis huvittava "salillakävijä" niinkuin sinä AP sanot? Tiedätkö AP, että juuri tuollaisten ihmisten kuin sinä, monen voi olla todella vaikea aloittaa salilla käymistä, koska suuri pelko juuri on tuo, että siinä se vieressä penkistä 100 kiloa nostava nainen nauraa sinun nostamallesi 45 kilolle ja luokittelee sinut sinne huvittaviin "salillakävijöihin" joiden perään voi pukuhuoneesta lähdettäessä nauraa?? Mieti tätä. Ja teeppä palvelus ja keskity sinäkin AP siellä salilla käydessäsi vain ja ainoastaan siihen mitä sinä itse teet ja jätä toisten kyttääminen. Olet AP todella oksettava ihminen, inhoan kaltaisiasi.
Sulla meni mun pointti ohi ja korkeelta. Tsemppiä sulle treenaamiseen!
Ap
etä kun haluiaisin mennä johonkin laitteeseen , siinä istuu lehteä lukevä nainen, joka varaa laitteen 15min ajaksi . Sitä lehteä voisi lukea vaikka venytellessä tai pyörää polkiessa alkuverryttelyissä, ei niissä laitteissa joita muutkin mieluusti käyttäisivät.
Ja nro 13 , marttyyri vailla vertaa ! Itsesäälillä ja toisten syyllistämisellä et kyllä koskaan tule saamaan itsetuntoasi takaisin.
Jotka laittaa facebookkiin "lähtis salille" ja tnnin päädtä "voi että oli raskas treeni ku kävin salilla" tmv.
Tuli vaan eilen tämä aloituksessa mainittu seikka mieleen kun salilla valtaosa naisista istui laitteissa ja kikatteli vierustoverin kanssa. Ja sitten oli yksi joka mm. istui tekemässä loitontajia ja näpräili samalla kynsinauhoja.
Tarkemmin ajateltuna koomisin näky taidan olla minä joka ähkin ja puhkin ja vedän itseni äärimmilleen. Selkä valuu hikeä kun lähden sieltä. Muut lähtee samannäköisinä ku tulivatkin :D
Ap
Niinhän se on, että niillä olemattomilla painoilla ei juuri mitään vaikutusta ja tulosta saa, joten sinänsä kurjaa että nämä ihmiset sitten näkevät sen vähän vaivan (paikalle tuleminen) ihan turhaan, kun vain hiukan isommalla panostuksella hyötyisivät oikeasti. Mutta ei siinä minulle ole mitään "huvittavaa", että kaikki eivät vaan osaa ja tiedä näitä asioita. Monella salilla saa ihan surkeaa ohjausta joltain "personal trainerilta", ja niillä huonoilla, puutteellisilla ja ei todellakaan yksilöllisillä neuvoilla monet sitten yrittää treenata.
En todellakaan jaksa ihmetellä tai huvittua tästä ilmiöstä. Jos joku varaa laitetta, jota itse tarvitsen, kysäisen asiallisesti pääsenkö tekemään välissä sarjani.
Vaikka itse keskitynkin vain siihen mitä teen, katselen ympärilleni esim. silloin kun vaihdan laitetta ja silloin kun pidän pienen tauon sarjojen välillä. Sarjojen aikana en katsele ympärilleni.
Eli heti kun pidät pienenkin tauon, käännyt katsomaan kaikkia muita salilla olijoita ja muistat, kuka oli aikaisemmin milläkin laitteella ja millaisella teholla he harjoittelivat?
Luulisi sulla olevan muutakin mietittävää elämässä.
painot eivät auta ketään eivät edes ylipainoisia ja nyt jätän kuntoutuksessa olevat tämän asian ulkopuolelle; he ovat ihan oma joukkonsa ja heille ohjelmat tehdään ihan omien metodien mukaan vamma huomioonottaen.
Eli naisesta ei koskaan kasva lihaskimppua, koska meiltä puuttuu siihen tarvittava testostereoni.
Mutta jotta vartaloon saadaan muotoa, jonka lihakset antavat tai läski, on lihaksia treenattava. 3-4 sarjaa 10 -12 toistolla on hyvä tapa treenata.
Jos haluaa muotojen lisäksi polttaa rasvaa, on syytä nostaa sarjojen määrä 4-5 ja toistot 8-10 ja tehdään niin isoilla painoilla kuin pystyy.
Täytyy muistaa, että kehittyäkseen tarvitsee myös lepoa ja treeniohjelman tulee vaihtua 3 kuukauden välein. Kun treenaa erittäin kovaa on hyvä jaottelu 3 viikkoa kovaa ja 1 viikko palauttava.
Sarjojen välissä pidetään tauko 30-60 sekuntia.
Kunnon salitreeni kestää alle tunnin, joka sisältää 10 min alkulämmittelyn.
Kun tehdään, tehdään tehokkaasti ja sen jälkeen palauttava ruoka (esim banaani, palautusjuoma tms) saunaan, suihkuun ja kotiin.
painot eivät auta ketään eivät edes ylipainoisia ja nyt jätän kuntoutuksessa olevat tämän asian ulkopuolelle; he ovat ihan oma joukkonsa ja heille ohjelmat tehdään ihan omien metodien mukaan vamma huomioonottaen. Eli naisesta ei koskaan kasva lihaskimppua, koska meiltä puuttuu siihen tarvittava testostereoni. Mutta jotta vartaloon saadaan muotoa, jonka lihakset antavat tai läski, on lihaksia treenattava. 3-4 sarjaa 10 -12 toistolla on hyvä tapa treenata. Jos haluaa muotojen lisäksi polttaa rasvaa, on syytä nostaa sarjojen määrä 4-5 ja toistot 8-10 ja tehdään niin isoilla painoilla kuin pystyy. Täytyy muistaa, että kehittyäkseen tarvitsee myös lepoa ja treeniohjelman tulee vaihtua 3 kuukauden välein. Kun treenaa erittäin kovaa on hyvä jaottelu 3 viikkoa kovaa ja 1 viikko palauttava. Sarjojen välissä pidetään tauko 30-60 sekuntia. Kunnon salitreeni kestää alle tunnin, joka sisältää 10 min alkulämmittelyn. Kun tehdään, tehdään tehokkaasti ja sen jälkeen palauttava ruoka (esim banaani, palautusjuoma tms) saunaan, suihkuun ja kotiin.
Mut ootko todella sitä mieltä ettei naisesta voi tulla lihaskimppua? Siihen en ihan täysin usko.
Ap
muutkin. Siihen nyt vain tarvitaan vähän muutakin kuin kaurapuuroa, jotta naisesta tulee lihaskimppu.
Valitettavasti kehonrakennusmaailmassa ei olla puhtain paperein vaikka kuinka niin väitetään! Ikävää mutta totta.
Vastoin yleistä luuloa aamulla ei herää lihaskimppuna, jos tekee vähän isommilla painoilla tai tosissaan treeniä. Ei varsinkaan, jos on nainen. Aika pitkään saa painoja nostella naama irvistellen ja lisäksi syödä oikein saadakseen lihaksia.
Mulla on naiseksi paljon lihasta enkä edes käy salilla.
Ehkä olenkin tietämättäni mies =)
kyllä jokainen salillakäynyt tietää mistä puhutaan. turha ruikuttaa että minäkuntoudun ja minäsitäminätätä kun ei ole kyse sinunpikkunavastasi.
olen kauhea läski mutta käyn salilla vääntämässä rautaa ja paskat välitän siitä mitä muut ajattelee minun läskeistäni tai toistoistani tai vaatteistani. usein naamakin on punainen ja selkä valuu ällösti hikeä.
minä teen treenini enkä tuijottele muita, kerran sattui vanha kaveri viereen enkä hokannut sanoa morjens ennen kuin sarja oli tehty. :D en ymmärrä muutenkaan sarjojen kesken juttelua, vääntö ja hengitys, missä välissä minä selostan eilispäivän lounastani tai ripsihuoltoa muka?
minua harmittaa ainoastaan siinä vaiheessa kun laitetta holdaa joku kynsinauhojaan tillistävä pälisevä leidi ja minä joutuisin muuttamaan ohjelmaani kolmatta kertaa..onneksi käsipainoja yleensä riittää!
Eli heti kun pidät pienenkin tauon, käännyt katsomaan kaikkia muita salilla olijoita ja muistat, kuka oli aikaisemmin milläkin laitteella ja millaisella teholla he harjoittelivat?
Luulisi sulla olevan muutakin mietittävää elämässä.
Kyllä, katson heti ympärilleni että mikä on tilanne, onko joku tulossa siihen laitteeseen missä minä olen, vai voinko jatkaa samassa laitteessa loput sarjat kerralla, käsittääkseni tuo on ihan perus salikäyttäytymistä, eikä mitään kyyläämistä (kuten ilmeisesti sinä sen koet). Siinä samalla näkee sen täydessä tällingissä androidiaan näppäilevän/Cosmoa selaavaan muotipellen reisien loitontajassa, sekä sen joka tekee pienillä painoilla jalkaprässissä pitkää sarjaa kuntoutuakseen. Meidän salilla laitteet ovat lähekkäin, joten siinä näkee aika paljon jos vaikka vajaan minuutinkin lepuuttaa.
Ja onhan sitä vaikka mitä mietittävää elämässäni, mutta niitä asioita en mieti salilla ollessani.
Väitätkö ettet vaikkapa kaupungilla ollessasi, kun istut kahville jonnekin, että et kiinnitä huomiota ollenkaan muihin ihmisiin? Tuijotat vain sitä kahvikuppia, etkä tarkkaile ollenkaan ympäristöäsi?
Ja voin sanoa, että vaikka viisi kertaa viikossa treenaankin, minulle räätälöidyllä ohjelmalla (nelijakoinen, jossa tarkoituksena puhtaasti saada lihasmassaa) niin ensimmäiseen vuoteen minussa ei tapahtunut mitään muuta kuin jäntevöitymistä ja kiinteytymistä. Tietyt lihasryhmät toki alkaa erottua aikaisemmin, mutta ei kellekkään vahingossa lihakset kasva.
Todella usein kuulee näitä selityksiä "Haluan vain pudottaa painoa/polttaa rasvaa/kasvattaa kuntoa!" puolustuksia ihmisiltä jotka ei ole yhtään perehtynyt siihen miten se ihmiskeho oikeasti toimii. Sykemittari on oiva apu, jos tarkoituksena on rasvanpoltto tai kunnon kohotus. Väitän kuitenkin että uimalla, lenkkeilemällä, hiihtämällä ja tanssimalla saa parempia tuloksia kuin salilla rääpimällä niissä helpoissa laitteissa (lähentäjät, lointontaja jne.) mega pitkiä sarjoja olemattomilla painoilla.
Tuskin kenenkään fyssarikaan on kieltänyt ettei hiki saa tulla? Ja aloittelijoilla luulisi sen hien tulevan pintaan helpomminkin.
Kyllä itsellänikin on ollut välillä vammoja jotka estävät tiettyjen liikkeiden tekemisen, mutta jos esim. ojentajalihas on revähtänyt, niin mikä estää tekemään muita lihasryhmiä? Toki useilla naisilla salilla treenattavat lihasryhmät on valitettavan suppeat. Tahkotaan miljoona vatsalihasliikettä ja unohdetaan selkä ja vinot vatsat tai käsistä treenataan vain ojentajat ja hauikset.
Minäkin olen pullero, oikein siis kunnolla ylipainoinen. Pystyn silti tekemään lyhyet sarjat isoilla painoilla, koska pointti on siinä, että ne painot on _mulle_ isot. Siis ne voi olla puolet kevyemmät kuin vieruskaverilla, mutta ne on sellaiset että pystyn tekemään niillä 10 toistoa tai alle. Tämä kannattaa sen yhden kommentoijan huomioida joka sanoi, että ei pysty tekemään muuta kuin pitkiä sarjoja pienillä painoilla. Pystyt sä, ja kun siirryt tuohon lyhyeen sarjaan, huomaat kohta että painojakin saa lisätä.
Isot painot ei tarkoita sitä että on kehonrakentaja tai edes näkyvästi lihaksikas. Tunnen monta hoikkaa jotka tekevät isoilla painoilla hyvät sarjat, mutta joilla lihakset näkyvät vain takapuolessa.
voit sinä toki vemputtaa niitä kilon painoja loppuikäsi, mutta loppujenlopuksi se kunto ei siitä enää parane, vaan jää junnaamaan paikoillaan. Kunnon parantamiseen tarvitaan painojen nousua suhtessa sen kunnon nousuun.