Kuvittelenko vain, vai onko vaatekoot "pienentyneet"
Eli entinen S koko vastaa nykyistä M kokoa jne. Kyse siis ainakin vero modan, seppälän, gina tricotin, hm:n vaatteista.
Onko kukaan huomannut samaa?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on lihoneet aivan järkyttävästi.
Ja se näyttää kauhealta. Näin naisen, jolla oli jopa hartiat ja niska lihavat. Katseli aggressiivisen näköisenä ympärilleen.
Mun mielestä pelkkä lihominen ei selitä sitä, että vaatekokoja on pitänyt suurentaa. Kun aloitin kuntosalilla käynnin niin kaikki housut alkoivat kinnaamaan reisistä ja sama koski esimerkiksi paitapuseroiden hihoja. Monet naiset ovat "harteikkaampia" kuin ennen vanhaan.
Äidillä oli parikymppisenä niin kapea vyötärö, että hänen tuonikäisenä käyttämiinsä hameisiin mahtuisi enää joku normikokoinen 12-vuotias. 70-luvun takit ovat hartioista niin kapeita, että ei edes koko 42 itselläni istu (olen keskimäärin kokoa 38). Nappeja ei rinnan kohdalta saa kiinni.
Ja tosiaan, jos kokeilee pitkähihaista vaatetta niin saattaa olla niin, että koossa 38 rinnanympärys kiristää (rinnat eivät ole isot, mutta selässä taitaa olla lihaksia) ja hihat ovat liian lyhyet. Kun vaihtaa kokoon 40, niin olkapäiden kohdalla vaate "nousee koholle" ja lantiolla lepattaa.
Pitää kai ruveta käyttämään ompelijaa. Löytyisi vain kivja kankaita.
Joo ja paljon näkee heitä, jotka ahtautuvat liian pieniin vaatteisiin, mikä saa heidät näyttämään isommilta kuin ovatkaan. Ei vaatekoko merkintä vaan se istuvuus!
Googlatkaa kansainväliset vaatekoot.
Koko riippuu siitä missä maassa on valmistettu.
80- luvulla oli muotia telttamaiset takit ja suuret hartialeveydet topattuine olkineen. Sen ajan vaatteet vastaavat nykyisiä L tai XL kokoja. Muutama ollut tallessaja voinut todeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Kovasti itsepetosta täällä nyt. Vaatekoot eivät ole pienentyneet vaan ihmiset ovat läskiintyneet.
Nojaa. Kyllä nuo kootkin ovat muuttuneet, molempiin suuntiin. Löytyy sekä "pienentyneitä" että "kasvaneita" kokoja. Itse en ainakaan koe "oikeasti" olevani S-kokoa vaikka aika paljon sen kokoisia vaatteita omistankin, rintsikkakokokin on 80C ja olen muutenkin harteikas.
Ei ole mahdollista, että sinulle menee S-koon paita, jos olet rintava ja harteikas. Olen harteikas, enkä kovin rintavakaan 162/65 ja pieniä on.
Koot ovat samoja mutta ladyt isoja.
Nykyään melkein kaikissa vaatteissa on mukana joustoa antavaa elastaania tai vastaavaa. Vaatteen suunnittelija ei välttämättä ajattele, että vaatteen käyttäjien pitäisi kiskoa päälleen se pienin mahdollinen päälle mahtuva koko vaan että pitäisi valita se pukevin koko vaikka vaate on joustava. Siksi esim. hoikallakin ihoon pureutuva trikoopaita näyttää joka ikisen vekin ja muhkurat. Toki on kivaa pettää itseään kun voi kehua mahtuvansa XS-kokoiseen paitaan vielä nelikymppisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Eli entinen S koko vastaa nykyistä M kokoa jne. Kyse siis ainakin vero modan, seppälän, gina tricotin, hm:n vaatteista.
Onko kukaan huomannut samaa?
Minulla on vanhoja S-koon kauluspaitoja, jotka on saman kokoisia tai isompia kuin L-koon kauluspaidat nykyään. Hieman merkistä riippuen. Kyseessä siis miesten paidat.
Ostin joskus 2011 H&M:ltä housut kokoa 38, olivat minulle aina vähän löysät. Käytin niitä tämän vuoden alkukesään saakka, kunnes ratkesivat ja pistin roskiin. Nykyään H&M:ltä päälleni eivät mene edes koon 44 housut. 70/170
Tuohon edelliseen 50. Esim. aikoinaan City-muotitalosta ostettu Merci -merkkinen S-koon kauluspaita on isompi kuin aika vasta Dressmannista ostettu L-koon kauluspaita.
H&M on mulle tutuin kauppa, ja ennen pystyin ostamaan sieltä sovittamatta. Nykyään en tosiaankaan. Saa ottaa 2-3 eri kokoa sovituskoppiin, ja tuntuu että etenkin paitojen/puseroiden/takkien hihat on nykyään tosi kaposia! Ja ei, ei ole tullut alleja tms. mulle, joka selittäisi. Olen siis kokoa 167cm ja 48 kg, ja samoissa mitoissa (myös siis rinta-vyötärö-lantio) ollut koko aikuisikäni, mutta nykyään on vaatteiden hankinta ihan arpapeliä. Joko ne on ihan ilman mitään kaavoitusta leikattu vain malliin "teltta" (noh, mitä toisaalta voi odottaakaan jostakin halpatyövoimakaupasta...) tai sitten ne on vaan ihan ihmeellisiä malleiltaan ja kooltaan.
Mulla on kaikkea lasten osaston shortseista (152 cm!!) naisten XL-kokoon (joku neuletakki).
Noi lastenpuolen koot selittyy osaltaan sillä, että niitä ei ole ainakaan ns. malliinleikattu, ts. lasten puolen paita on sellainen tasapaksu suorula, kun taas naisten puolen paitaa on leikattu ja ommeltu edes hieman malliin.
Koot vaihtelee valmistajasta ja merkistä riippuen valtavasti. Olen hiljattain ostanut paidan kokoa 46 ja mekon kokoa 36, molemmat mulle sopivia. Pääasiassa käytän nykyään kokoa 40.
No farkut on ainakin nykyään tehty kaikki pojille koska ei ole otettu huomioon naisen leveää lantiota vaan farkut ovat suorat ylhäältä alas. Enää ei saa kuin kahta vaihtoehtoa, pillifarkkua ja näitä aivan liian isoja teltta farkkuja "boyfriend" -mallia. Mistähän löytäis semmoiset sopivan löysät mutta ei mitkään makkarankuoret... pitää varmaan alkaa itse askartelemaan. Menee vähemmän aikaa kuin kaupoissa ramppaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut, että rekeissä on yleensä vain pieniä kokoja jäljellä, suuret ovat jo menneet. Isälleni ostetaan yleensä vaatteita lahjaksi, hänelle pitää ottaa aina L koko vaikka hän on kuihtunut melkein olemattomiin. Olen ihmetellyt, että kenelle miesten S ja M koot oikein mahtuvat.
Minun mieheni (180 / 62) käyttää S- ja M-kokoja mutta välillä myös L-kokoa. Riippuu merkistä. Miehelläni on pitkät kädet, joten hänen täytyy joskus varata isompi koko.
Olen 164cm nainen, normaalipainoinon ylärajoilla, rinnoissa ja takapuolessa eniten rasvaa. Silti vaatekokoni suurimmlta osalta on S/36. Joitain yksittäisiä löytyy myös xs tai m.
En koe pukeutuvani liian pieniin vaatteisiin tai olevani kuitenkaan mitenkään pieni, mutta ihmettelen vaan mitä ne oikeasti pienet suomalaisnaiset pukevat päällensä.
Ärsyttävää kun xs on nykyään monesti iso
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä pelkkä lihominen ei selitä sitä, että vaatekokoja on pitänyt suurentaa. Kun aloitin kuntosalilla käynnin niin kaikki housut alkoivat kinnaamaan reisistä ja sama koski esimerkiksi paitapuseroiden hihoja. Monet naiset ovat "harteikkaampia" kuin ennen vanhaan.
Äidillä oli parikymppisenä niin kapea vyötärö, että hänen tuonikäisenä käyttämiinsä hameisiin mahtuisi enää joku normikokoinen 12-vuotias. 70-luvun takit ovat hartioista niin kapeita, että ei edes koko 42 itselläni istu (olen keskimäärin kokoa 38). Nappeja ei rinnan kohdalta saa kiinni.
Ja tosiaan, jos kokeilee pitkähihaista vaatetta niin saattaa olla niin, että koossa 38 rinnanympärys kiristää (rinnat eivät ole isot, mutta selässä taitaa olla lihaksia) ja hihat ovat liian lyhyet. Kun vaihtaa kokoon 40, niin olkapäiden kohdalla vaate "nousee koholle" ja lantiolla lepattaa.
Pitää kai ruveta käyttämään ompelijaa. Löytyisi vain kivja kankaita.
Jäi mieleen 80 -luvun alussa, kun tuttu hoitaja sanoi, ettei xs, joka oli hänen normikokonsa, sovi koska kiristi hihoista hauislihaksen kohdalta.
Allekirjoitan tuon, housut ovat pötköjä, tosi harvoin ostetut sopivat ilman vyötä, joudun tekemään itse tai laittamaan kuminauhan.
Kaiken aikaa joudun nostelemaan housuja muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on lihoneet aivan järkyttävästi.
Ota huomioon sekin että ihmiset ovat myös kasvaneet keskipituutta viimeisimmän 10 vuoden aikana.
Olen noin 15cm pitempi versio Kim Kardashianista (pidemmät jalat kuin hänellä), enkä pysty ostaa valmisvaatteita kuten mekkoja.
Olen luomu. Yläosani on L, vyötäröni on XS-S, peppu on L ja reidet ovat M.
Vaateteollisuus ei ota huomioon sitä että meitä on eri muotoisia.
Ne ovat oikeastaan isontuneet aivan järkyttävästi. Mun kroppa ei ole muuttunut miksikään ja joudun ottamaan sen xs:n entisen ässän sijaan.