Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuvittelenko vain, vai onko vaatekoot "pienentyneet"

Vierailija
06.01.2013 |

Eli entinen S koko vastaa nykyistä M kokoa jne. Kyse siis ainakin vero modan, seppälän, gina tricotin, hm:n vaatteista.

Onko kukaan huomannut samaa?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut, että rekeissä on yleensä vain pieniä kokoja jäljellä, suuret ovat jo menneet. Isälleni ostetaan yleensä vaatteita lahjaksi, hänelle pitää ottaa aina L koko vaikka hän on kuihtunut melkein olemattomiin. Olen ihmetellyt, että kenelle miesten S ja M koot oikein mahtuvat.

Vierailija
22/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatesuunnittelijana voin varmuudella sanoa, että suuri trendi on nimenomaan toiseen suuntaan. Ihmiset ovat keskimäärin isompia kuin 50- tai 70-luvuilla, sillä kasvavat pidempään. Selkeästi tämän muutoksen huomasi 2000-luvun alkupuolella. Lisäksi vaatebrändit ovat huomanneet, että nainen, joka on nuoruudessaan mahtunut kokoon 38, haluaa mahtua siihen vielä 20v myöhemmin, vaikka olisi mitoiltaan kokoa 40/42.

*

Infona: kokoluokituksissa ja kaavoissa ei ole standardisointia, on ainoastaan suuntaa-antavia kaavatyyppejä joita voidaan käyttää, mutta yleensä lafkat tekevät omat peruskaavat ja muokkaavat niitä. Tästä johtuu myös varsin suuri ero merkkien välillä. Italialainen lafka kaavoittaa vaatteensa aivan eri tavalla kuin vaikka brittiläinen.

*

Muodissa on ollut pitkään oversize-paidat, joita moni on käyttänyt suhteellisen samaan tapaan kuin normaalia t-paitaa. Tämä muoti alkaa saada rinnalleen enemmän normimitoitettuja paitoja, joten sekin voi olla syy miksi vaate tuntuu eri kokoiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten masentavaa!!! ;(

Ostin juuri s.Oliverin paitapuseron kokoa XL ja se on aika kittana, no just sopii. En koe itseäni läskiksi, vaan vain rotevahkoksi. Nyyh.

Minusta vaatteet vain pienenevät.

Vierailija
24/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan virallisesti olla vanhaa kokoa M, eli 38-40. Jossain tuo koko mielletään 40-42-kooksi nykyään.

Zaran takit pitää olla L tai XL, mutta Zaran topit kokoa S. Ei mitään järkeä.

H&Mn pillifarkuissa olen kokoa 42 joka näyttää vastaavan M:ää, mutta saksalaisissa merkeissä farkkujeni koko on 38. Olen ostanut pari H&M kasmirneuletta, ja ne ovat S ja M. L-koko näytti päälläni XXL:ltä. Outoa tuokin.

Urheiluvaatteissa (Adidas, Nike, Puma) olen kokoa M, paitsi että olen ostanut pari toppia koossa L sillä halusin niihin ylimääräistä väljyyttä. Urheiluvaatteiden koot ovat ehkä eniten yhtenevät.

Rintsikoissa olin aiemmin 75C, ja vaikka olen saman kokoinen edelleen, niin joudun ottaa 75Dn tai 75DDn. Jenkkikoossa olen 34C koska jenkkikupit ovat väljempiä kuin eurooppalaiset kupit.

Vierailija
25/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä ei meinaa enää löytää istuvia vaatteita jotka tehty tiimalasivartalolle eli joissa vyötärön kohdalta kapenee.

Niitä sai vielä 90-luvulla kun naisen muotoiset Cindy Crawford ja Claudia Schiffer olivat huippumalleja.

Tilalle tuli laiha ja muodoton Kate Moss ja naisten vaatteet muuttuivat pötkömäisen suoriksi.

Monet väittävät sen johtuvan siitä että homoseksuaalit miessuunnittelijat tykkäsivät poikavartaloista ja halusivat suunnitella sen mallisille (naisille) vaatteita joten naismallit alkoivat laihduttaa itsestään pojan näköisiä jotta saivat töitä.

Vierailija
26/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olet ihan oikeassa olen ylipainoinen mamma jolla on jäänyt silmälasit kotiin. Sen vuoksi vaatteet näyttävät kaupassa aina siltä niinkuin ne olisi tehty paikalliselle variksenpelättimelle "Tikkujalka-Erkille" Erittäin rattoisaa päivänjatkoa vaan kaikille.

Vierailija
27/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä kun Zarassa kaikki jäljellä olevat vaatteet ja jopa alennukseen jääneet ovat XS ja S kokoja. Kaikki L ja XL menevät ensimmäisenä ja nekin näyttävät aika pieniltä, noin M-kokoisilta.

Eikö sisäänostajat ymmärrä että naiset ovat ensinnäkin pidentyneet ja sen myötä tarvitaan enemmän niitä isompia kokoja? Kuka haluaa jakun tai takin jonka hihat jäävät lyhyiksi? ne XS ja S-kokoiset näyttävät siltä että sopisivat lähinnä 10-vuotiaalle tytölle, ja tuskin sen ikäinen haluaa käyttää aikuisten naisten vaatteita.

Vierailija
28/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen huomannut, että rekeissä on yleensä vain pieniä kokoja jäljellä, suuret ovat jo menneet. Isälleni ostetaan yleensä vaatteita lahjaksi, hänelle pitää ottaa aina L koko vaikka hän on kuihtunut melkein olemattomiin. Olen ihmetellyt, että kenelle miesten S ja M koot oikein mahtuvat.

Vai on M nykyisin pieni koko. :D

Vierailija
29/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuinka helvetin painavaa porukkaa, ei jumalauta. Noh, yli puolet suomalaisista on ylipainoisia ja se alkaa tosiaan jo näkyä, kun kaupungilla liikkuu.

Vierailija
30/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden kokomerkinnöillä ei tunnu kauheasti olevan mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Tälläkin hetkellä minulla on aktiivisessa käytössä päällä sopivankokoisia vaatteita koissa S, M ja L. Tuntuu että jokainen valmistaja vetää kokonsa aivan hatusta, joten eri valmistajien kokomerkinnät eivät mitenkään osu yksiin.

Vierailija
31/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Kovasti itsepetosta täällä nyt. Vaatekoot eivät ole pienentyneet vaan ihmiset ovat läskiintyneet.

Vierailija
32/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut hoikahko, en kuitenkaan langanlaiha. Ennen löytyi vaatteita hyvin. Nykyään vain lasten- ja nuortenvaateosastoilta. Koko 36=teltta ja 34 tai 32 on vaikea edes löytää, jos löytääkin, ne ovat isoja. Tuuma on tarkka mitta, mutta silti jopa tuumakokoja on isonnettu. 

Vierailija
33/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot ovat suurentuneet vuosien mittaan. Sitten on näitä liikkeitä kuten Lindex, jossa kaikki on hehtaarilaatikkomallia. Epämiellyttävää ajatellakaan pukemista.

Vierailija
34/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ovat kautta linjan kasvaneet. Ja esim. M-koon mitoitusta on vuosien aikana muokattu niin, että se mahtuu entistä suuremmille ihmisille. Osa S-koon vaatteistakin varsinkin kotimaisissa liikkeissä on jo isoja telttoja. Olen kyllä huomannut, että ihmisistä on tullut ylipainoisempia kuin ennen. Kävin entisellä kotipaikkakunnallani ja nuoretkin olivat todella löysässä ja lihavassa kunnossa. Aiemmin vain pääosin vanhoille miehille kertyi vatsaa. Ylipainoiset olivat harvinaisempia.

Vierailija
35/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään ole muuttuneet. Muoti vain vaihtuu ja siten myöskin vaatteiden istuvuus vaihtelee. Ketä kiinnostaa mikä kokomerkintä vaatteessa on, kunhan kantaja itse on tyytyväinen miltä vaate näyttää juuri hänen päällään. Oversize hemulikaavut on just parasta mitä tiedän.

t:xxs-m kokoinen "läski"

Vierailija
36/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Kovasti itsepetosta täällä nyt. Vaatekoot eivät ole pienentyneet vaan ihmiset ovat läskiintyneet.

Jonka mukana vaatekoot on kasvanut ja minä ennen normaalikokoinen olen jotain nollakokoa vaatekauppojen mukaan.

Vierailija
37/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojaa. Kyllä nuo kootkin ovat muuttuneet, molempiin suuntiin. Löytyy sekä "pienentyneitä" että "kasvaneita" kokoja. Itse en ainakaan koe "oikeasti" olevani S-kokoa vaikka aika paljon sen kokoisia vaatteita omistankin, rintsikkakokokin on 80C ja olen muutenkin harteikas.

Vierailija
38/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään ole muuttuneet. Muoti vain vaihtuu ja siten myöskin vaatteiden istuvuus vaihtelee. Ketä kiinnostaa mikä kokomerkintä vaatteessa on, kunhan kantaja itse on tyytyväinen miltä vaate näyttää juuri hänen päällään. Oversize hemulikaavut on just parasta mitä tiedän.

t:xxs-m kokoinen "läski"

https://en.wikipedia.org/wiki/Vanity_sizing Ovat ne muuttuneet. Hitaasti, mutta varmasti.

Vierailija
39/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on lihoneet aivan järkyttävästi.

Vierailija
40/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ovat kautta linjan kasvaneet. Ja esim. M-koon mitoitusta on vuosien aikana muokattu niin, että se mahtuu entistä suuremmille ihmisille. Osa S-koon vaatteistakin varsinkin kotimaisissa liikkeissä on jo isoja telttoja. Olen kyllä huomannut, että ihmisistä on tullut ylipainoisempia kuin ennen. Kävin entisellä kotipaikkakunnallani ja nuoretkin olivat todella löysässä ja lihavassa kunnossa. Aiemmin vain pääosin vanhoille miehille kertyi vatsaa. Ylipainoiset olivat harvinaisempia.

Vaatemuoti taitaa olla vähän väljempää kuin muutama vuosi sitten. Minulle ei sovi nämä väljät mallit, joten otan sitten pienempää kokoa. Ongelmana on, että kun normaalisti M-kokoa käyttävänä otan S-koon, niin hihat tuppaavat olemaan liian lyhyet.