Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvittelenko vain, vai onko vaatekoot "pienentyneet"

Vierailija
06.01.2013 |

Eli entinen S koko vastaa nykyistä M kokoa jne. Kyse siis ainakin vero modan, seppälän, gina tricotin, hm:n vaatteista.

Onko kukaan huomannut samaa?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvanut vuosien varrella :)

Vierailija
2/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen mulla oli s tai 36, nykyään xs tai 34. Paino ja kroppa ennallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin äitini vanhoja vaatteita jostain 60-luvulta. Olen nykyistä kokoa 36 ja äitini 40-numeroisista vaatteista osa oli minulle pieniä!

Vierailija
4/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vaatteiden malli on muuttunut, niin että ne vaikuttaa pienemmiltä. Itse olen S-kokoinen ja jotkut vaatteet ovat S:nä "liian" pieniä mutta M kokoisena taas selkeästi isoja/epäistuvia.

Vierailija
5/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatekoot ovat oikeasti suurentuneet! Olen nyt isompi kuin yläasteella tai lukiossa, mutta nykyään joudun lähes aina ottamaan xs:n, ennen s oli hyvä, välillä oli jopa m! Olen joutunut jättämään muuten kivoja vaatteita ostamatta, kun jostain tuo xs:kin on ollut liian iso.

Jos menee etelämmäs, saattaa esim. H&M:n vaatteissa olla eri mitoitus. Esimerkki: Kokeilin yhtä paitaa Suomen H&M:ssä koossa 34, oli todella löysä, laskeutui kunnolla, Dubaissa sama paita oli koossa 36 minulle melko slimmi, eli luultavasti 38 olisi vastannut Suomen 34:sta! (ja ei, en ollut viikon matkalla lihonut kahta vaatekokoa, jos joku sitä ehdottaa :D)

Vierailija
6/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä päin vastoin

Ennen mulla oli s tai 36, nykyään xs tai 34. Paino ja kroppa ennallaan.

Käytin ennen jopa kokoa 36, nykyään 32 on mun koko.

Eli ap, mars puntariin ja peilin eteen ;)

Vierailija
7/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomannut saman. Mitä kokoja käyttävät oikein isot ihmiset? Itse käytän L kokoa tai 40-42

Vierailija
8/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

wttä jos tilaa tietyistä nettikaupoista kokoa S, se melkein aina on liian suuri, vastaa siis oikeasti kokoa M. Koko 38 on todellisuudessa 40 ja ylöspäin. Jos sama trendi jatkuu, pitää varmaan siirtyä lastenvaateosastolle.

Vierailija
9/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ovat suurentuneet.

Vierailija
10/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi taaksepäin luin uutisen että pohjoismaisia standardimitoituksia olisi rukattu nykytilanteeseen sopivammiksi, ihmiset kun nykyisin ovat eri kokoisia kuin ennen.

Mulla ovat myös kokonumerot pudonneet. Ennen olin ihmeissäni jos normaalipainoisena pitkänä naisena löysin kaupasta mitään istuvaa, nyt ei ole ongelma eikä mikään.

Parempi näin :)

Vierailija
11/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekokoja Suomessa on kasvatettu, koska ihmiset ovat keskimäärin lihavampia kuin ennen.

Sen sijaan Seppälä, HenkkaMaukka yms. ovat nuorisomuotia myyviä liikkeitä ja nuoret ovat yleensä hoikkia, joten siellä mitoitus on pienempi.

Vierailija
12/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat suurentuneet-- normaalisti käytän vaatekokoja xs-s/34-36 olen 163/53 kokoa (eli siis en todellakaan mikään extra small!)

Nyt raskaanakin ison mahan kanssa käy suurin osa s-kokoisista paidoista ihan normikaupoista. Sellaisia telttoja nykyään rekit täynnä. Nyt painan jo 63kg :/

Vierailija
13/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi taaksepäin luin uutisen että pohjoismaisia standardimitoituksia olisi rukattu nykytilanteeseen sopivammiksi, ihmiset kun nykyisin ovat eri kokoisia kuin ennen.

Mulla ovat myös kokonumerot pudonneet. Ennen olin ihmeissäni jos normaalipainoisena pitkänä naisena löysin kaupasta mitään istuvaa, nyt ei ole ongelma eikä mikään.

Parempi näin :)

Koon M kun pitäisi sopia keskikokoiselle, ja kun suomalaisetkin ovat nyt isompia, kuin ennen, on myös kokoja pitänyt isontaa.

Olen myös huomannut, että lasten koot ovat ihan kauhean suuria! Olen 167 pitkä ja ostin syksyllä itselleni Zarasta lastenosastolta takin kokoa 154 cm! Myyjäkin sanoi ostavansa itselleen välillä lastenosastolta, kun ovat niin isoja, ja paljon halvempia kuin naisten osaston vaatteet.

Vierailija
14/60 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni on 68kg ja 174cm, ei kovin iso siis. On urheilija mutta ei mikään "kaappi". Silti miltei kaikki hänen vaatteensa ovat kokoa L! En ymmärrä mitä oikeasti isot ja lihavat miehet sitten käyttävät, jotain XXXXL:ää?

Itse olen naisten kokonumeroa 42 ja aika samana on musta pysynyt ne vaatekoot.

Vierailija
15/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa-hallissa myyvät aikuisten vaateosastolla kokoa 34-40 farkkuja jotka eivät mahdu edes lapseni päälle... melkoinen anorektikko saa olla että mahtuu noihin farkkuihin. Näkee ihan päällepäin että vastaavat tikkujalka kokoa ehkä 140cm lapselle voi mennä. Aika hurjaa edes myydä noin pieniä vaatteita lapsillekin kun lapsi voi ajatella että on lihava ja pitäisi laihtua. En edes vie lastani vaateostoksille tuollaisiin paikkoihin.

Vierailija
16/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Halpa-hallin farkut ovat oikeasti sitä kokoa mitä sanovat? Nykyisin kuitenkin ns. vanity sizing on tälläkin puolella lätäkköä lähtenyt ihan käsistä ja melkein kaikki vaatteet ovat isompia kuin mitä kokolapussa lukee.

Vierailija
17/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei voi selittää silläkään että itse olisin lihonut kun on samat mitat edelleen mitä oli kun olin 13 vuotias. Harrastan liikuntaa joten ei pääse lihomaan.

Vierailija
18/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpa-hallissa myyvät aikuisten vaateosastolla kokoa 34-40 farkkuja jotka eivät mahdu edes lapseni päälle... melkoinen anorektikko saa olla että mahtuu noihin farkkuihin. Näkee ihan päällepäin että vastaavat tikkujalka kokoa ehkä 140cm lapselle voi mennä. Aika hurjaa edes myydä noin pieniä vaatteita lapsillekin kun lapsi voi ajatella että on lihava ja pitäisi laihtua. En edes vie lastani vaateostoksille tuollaisiin paikkoihin.

Epäilen suuresti... että itsekään uskot sanaakaan kirjoittamastasi. Ja pahoin pelkään, että provoyrityksesi esittää todellisuudentajunsa menettänyttä ylipainoista äitiä on kovin läpinäkyvä.

Vierailija
19/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaateteollisuus on aina ollut aina laihdutusteollisuuden kanssa kimpassa.

Vierailija
20/60 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaateteollisuus on aina ollut aina laihdutusteollisuuden kanssa kimpassa.

Eihän tässä ole mitään järkeä. Silloinhan vaatteet olisivat oikeasti pienempiä kuin sanovat ja tilannehan on juuri päinvastoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme