Pelottavan monen lihavan suusta kuulee:
"Olen todella terve joten ei tarvii laihduttaa".
Miten jollain voi olla noin huono tietämys? Ikää kun tulee niin polvet pilalla, kakkostyypin diabetes ja vaikka mitä. Oikeasti lukekaa aiheesta niin tiedätte sen minkä 90% ihmisistä. Lihavuus altistaa valtaville määrille sairauksia eikä se, että olet 35-vuotiaana terve, tarkoita ettei lihavuutesi ole sinulle vaarallista.
Vaikea käsittää miten moni elää tuossa harhassa.
Luuletteko te samat ihmiset ettei tupakointi ole vaarallista kun joku kakskymppinen sanoo että olen tosi terve vaikka poltan, ei tästä oo mitään haittaa.
Eli toivoisin näiden olen terve kuin pukki-itsensä huijaajien vastaavan mulle millä perusteella luulevat ettei läski tapa. Tai tupakka. Suunnilleen sama asia.
Kommentit (158)
Mättöfoobikko on niitä, jotka nauttii hyvästä ruoasta
mustaa suklaata joka kolmas päivä paitsi tiistaisin.
* Aaaah *
Ja minulla ei ole koskaan ähky tai huono omatunto - eikä ylipaino-ongelmia. Kaikki syömäni ruoka on todellista nautintoa. Huomaan, että se herättää täällä mammoissa hämmennystä, kateutta ja ahdistustakin. :)
Elän mieluummin onnellisena ylipainoisena 10 vuotta vähemmän kuin kiukkuisena, laihduttamaan pakotettuna onnettomana vanhana eukkona, vaikka eläisinkin pidempään.
" Eli toivoisin näiden olen terve kuin pukki-itsensä huijaajien vastaavan mulle millä perusteella luulevat ettei läski tapa. Tai tupakka. Suunnilleen sama asia.
Et selviä kuolemattomana vaikka eläisit kuinka terveellisesti tahansa. Ja mikä autuus se pitkä elämä on? Mieluummin valitsen lyhyen elämän, jossa olen saanut nauttia hyvästä ruuasta kuin pitkän elämän, jossa koko ajan olen vahtinut jokaista suupalaa.
Ja minä täytän pian 50v ja minulla on diabetes. So what? Vaikuttaako se jollakin tavalla SINUN elämääsi, miten minä elän omani?
Eikö sinulla ole omaa elämää kun pitää muiden läskejä pohtia. Kaikesta sitä voikin ahdistua!
Voisitko sinä perustella minulle millä perusteella tuo asia sinua kiinnostaa? Mitään verovara-asioita on turha tähän vetää.
Ja minä lihavana voin puolestano kommentoida että kyllä, painoni on terveysriski ITSELLENI mutta sehän ei kuulu muille. Saattaa silti olla etten saa mainitsemiasi tauteja. Saattaa olla että joskus vaikka laihdutan ja silti saan diabeteksen tai "vaikka mitä". Saattaa olla että liukastn pihalla ja halvaannun, silloin painoni kuuluu avustajilleni, mutta luultavasti avustajani säännöstelevät tällöin ruokanikin.
että tällainen ihminen selvästi ei tiedä että terveys hyvin todennäköisesti menee. He siis kuvittelevat ettei lihavuus ole terveysriski koska ovat nyt terveitä. Ja jos joku vajakki ei nyt ymmärtänyt niin avaus koski vain näin ajattelevia lihavia, ei kaikkia lihavia.
On ikävää jos joku ei oikeasti tiedä mitä tekee itselleen.
Joo kaikki me kuollaan. Ja kun kyse nyt ei ole vain siitä että elää jonkun vuoden vähemmän. Terveenä on helppo vähätellä millaista elämä sairaana on. Kyllä se on raskasta, tulette huomaamaan. Mutta eihän sillä ole väliä niin
.. Hyvä sitten. Ette kyllä ajattele enää niin kun oikeasti elätte sairaan elämää.
Ap
Hyvänä esimerkkinä tästä on aloittaja.
Ja muistathan että turha murehtiminen sekin voi vaikuttaa esim. syöpään sairastumiseen.
Elän mieluummin onnellisena ylipainoisena 10 vuotta vähemmän kuin kiukkuisena, laihduttamaan pakotettuna onnettomana vanhana eukkona, vaikka eläisinkin pidempään.
voi olla noin onnellinen ylipainoisena, jalat pihtiasennossa lenkkaava ei näytä onnelliselta eikä terveeltä.
Tuo klisee , mieluummin lihava ja onnellinen kuin laiha ja kiukkuinen on niin puolustelevaa että. On siinä kultainen keskitiekin.
terv, joku muu kuin ap.
Jäin miettimään tuota aloitustasi ja asioita sen takana. Itse olen th-alan ammattilainen, mutta en silti muista kuulleeni tuollaista kuin keski-ikäisten miesten suusta.
Kuljetko siis kyselemässä ylipainoisilta ihmisiltä, että tietsitkö että sairastut jos et laihduta tms?
Vai mistä moinen kokemus?
että yliapainoakin on monenlaista, on lievää ja vakavaa.
Lisäksi ihmiset (painosta riippumatta!) liikkuvat hyvin eri tavoin. Joku lihava voi liikkua paljon ja elää muutenkin suht terveellisesti, sitten joku laiha voi elää kahvilla ja tupakalla, eikä koskaan harrasta liikuntaa.
Lisäksi myös geenit vaikuttavat, joillakin on perinnöllinen taipumus esim. korkeaan kolesteroliin/verenpaineeseen. Jos on hyvillä geeneillä siunattu, voi elää "huonommin" sairastumuatta, mitä sellainen joka on huonot geenit saanut.
Minäkään en ymmärrä sitä, että joku antaa itsensä lihoa ja sairastua esim. 2.tyypin sokeritautiin, tai on niin huonossa kunnossa ettei mitään jaksa jne.
Mutta ylipaino taas ei aina kerro siitä että ihminen olisi huonossa kunnossa. Niiden läskien alla voi olla lihaksia ja terveys kaikin puolin ok, ja laiha puolestaan saattaa olla hyvin sairaalloinen.
Polvet ym. joutuvat rasitukselle jos liikkuu väärin. Esim. uiminen on lihaville hyvä tapa liikkua, se ei rasita kuten juokseminen niveliä. Samoin voi valita sellaisen jumpan missä enemmän venytellään eikä sellaista missä hypitään ja pompitaan paljon.
Itse olen ollut nuorena hoikka. Vuodet kului, paino nousi. En ollut tyytyväinen itseeni, lihavuuteeni ja painooni.
Se vaati ja tarvitsi sen tietyn pisteen, jolloin tuli itselle se nyt riitti.
Nyt -18kg. Olo on huomattavasti parempi. Olen vieläkin pullea ja matka jatkuu kohti hoikkuutta.
Ilmaiseksi ei kilot tulleet, mutta ei ne myöskään lähde.
Nyt jo tuon kilomäärän tiputtaneena voi miettiä miten huonosti se vointi oli.
Silloin sitä vain tuudittu siihen, kun ei ollut mitään oireita ja oli terve. Lapsuudesta asti olen muutamaan perussairautta kantanut.
Niiden osalta on ollut helpompaa nyt kevyempänä,
Nyt olen virkeämpi. Jaksan paremmin monia eri asioita.
Itselle koko projektin aloittaminen vaati ja edellytti tiettyjä asioita. Piti olla itse siihen oikeasti valmis. Ja muun elämän piti olla kunnossa.
Voisitko sinä perustella minulle millä perusteella tuo asia sinua kiinnostaa? Mitään verovara-asioita on turha tähän vetää.
Ja minä lihavana voin puolestano kommentoida että kyllä, painoni on terveysriski ITSELLENI mutta sehän ei kuulu muille. Saattaa silti olla etten saa mainitsemiasi tauteja. Saattaa olla että joskus vaikka laihdutan ja silti saan diabeteksen tai "vaikka mitä". Saattaa olla että liukastn pihalla ja halvaannun, silloin painoni kuuluu avustajilleni, mutta luultavasti avustajani säännöstelevät tällöin ruokanikin.
elintapasairauksien hoidon lasku tulee ihan kaikkien veronmaksajien maksettavaksi. Lihavuus ja siitä johtuvat sairaudet ovat Suomessakin suorastaan kansantauti nykyään, joten siinä mielessä se todellakin vaikuttaa muillekin mitä sinä elätä elämääsi.
Ja minä täytän pian 50v ja minulla on diabetes. So what? Vaikuttaako se jollakin tavalla SINUN elämääsi, miten minä elän omani?
ja ajatteles sinäkin luultavasti laiha voit saada diabeteksen ja vaikka syövän!
Pelottaa ihan ajatella kuinka sitten sinun suusta kuulee: kuinka olet elänyt täydellisen laihana terveellisesti ja nyt syöpä ym iski.
Elämässä kuule ei ole mitään takeita terveydestä laihallakaan.
elintapasairauksien hoidon lasku tulee ihan kaikkien veronmaksajien maksettavaksi. Lihavuus ja siitä johtuvat sairaudet ovat Suomessakin suorastaan kansantauti nykyään, joten siinä mielessä se todellakin vaikuttaa muillekin mitä sinä elätä elämääsi.
No toisaalta se lihava on ehtinyt tuottaa verovaroja valtiolle ostaessaan niin paljon ruokaa ennen sairastumistaan..
ja jos
Pitkän elämän autuuden tajuat, kun elät vähän vanhemmaksi. Taidat olla alle 30v?
Niin moni nuori huutelee tupakka suussa, että "mitä välii", mutta kummasti ääni muuttu kellossa, kun tulee keski-ikään.
Toki olen samaa mieltä, että pelkkä ikä ei ole autuaaksi tekevä, ja JUURI SIKSI yritän säilyttää terveyteni, liikuntakykyni ja suojelen aivojanikin siinä määrin kuin se on mahdollista.
Huoh nuoruutta.
Et selviä kuolemattomana vaikka eläisit kuinka terveellisesti tahansa. Ja mikä autuus se pitkä elämä on? Mieluummin valitsen lyhyen elämän, jossa olen saanut nauttia hyvästä ruuasta kuin pitkän elämän, jossa koko ajan olen vahtinut jokaista suupalaa.
Ymmärrätkö eron?
ja ajatteles sinäkin luultavasti laiha voit saada diabeteksen ja vaikka syövän!
Pelottaa ihan ajatella kuinka sitten sinun suusta kuulee: kuinka olet elänyt täydellisen laihana terveellisesti ja nyt syöpä ym iski.
Elämässä kuule ei ole mitään takeita terveydestä laihallakaan.
kuinka esimerkiksi moni malli on sairas. Vaikka AP nyt mollaa lihavia ja toivoo kaikkien olevan laihoja, on laihuudessakin omat riskinsä. Ja kyllä: kultainen keskitie on paras, mutta jostain syystä lihavien haukkuminen on ihan ok, kun sen voi AP:n tapaan verhota "huoleen heidän terveydestä".
Anoreksia aiheuttaa monenlaista haittaa ihmiselle, pilaa esimerkiksi luut pysyvästi. Kuitenkin jos nuori tavallisen painoinen laihtuu, ihmiset kehuvat, jos lihoo haukutaan. Yhteiskunta on vääristynyt, mainoksia ja muita muokataan sellaisiksi ettei niitä tavallinen ihminen voi saavuttaa.
Tervekin ihminen voi yhtäkkiä sairastua, yksi iso syys moniin sairausiin on stressi. AP:n aloituksesta voisi päätellä, että hänellä aika on pipo aika kireällä, eli hön altistaa itseään koko ajan lukuisille sairauksille. Kannattaa ottaa rennosti chillisti, vähän vaikka meditoida mouhuamisen sijaan, niin saat sinäkin lisää elinvuosia :)