Pelottavan monen lihavan suusta kuulee:
"Olen todella terve joten ei tarvii laihduttaa".
Miten jollain voi olla noin huono tietämys? Ikää kun tulee niin polvet pilalla, kakkostyypin diabetes ja vaikka mitä. Oikeasti lukekaa aiheesta niin tiedätte sen minkä 90% ihmisistä. Lihavuus altistaa valtaville määrille sairauksia eikä se, että olet 35-vuotiaana terve, tarkoita ettei lihavuutesi ole sinulle vaarallista.
Vaikea käsittää miten moni elää tuossa harhassa.
Luuletteko te samat ihmiset ettei tupakointi ole vaarallista kun joku kakskymppinen sanoo että olen tosi terve vaikka poltan, ei tästä oo mitään haittaa.
Eli toivoisin näiden olen terve kuin pukki-itsensä huijaajien vastaavan mulle millä perusteella luulevat ettei läski tapa. Tai tupakka. Suunnilleen sama asia.
Kommentit (158)
sittenkin elää pidemmän elämän. Joten annettasko jo toisten olla?
Minä en kyllä haluaisi maksaa niistä satunnaisista sipseistä tai suklaasta kymppiä. Vain siksi, etteivät ylipainoiset pysty hillitsemään itseään. Ei tunnu ihan reilulta. Tai kai sitä pitää lätkäistä tuollainen kollektiivinen rangaistus, jos se sinua auttaa. Ei kaada minun taloutta.
Suurin osa suomalaisista on nykyään ylipainoisia. Joten lasku maksetaan suurimmalta osaltaan juuri heidän toimesta.
elintapasairauksien hoidon lasku tulee ihan kaikkien veronmaksajien maksettavaksi. Lihavuus ja siitä johtuvat sairaudet ovat Suomessakin suorastaan kansantauti nykyään, joten siinä mielessä se todellakin vaikuttaa muillekin mitä sinä elätä elämääsi.
Ja minä täytän pian 50v ja minulla on diabetes. So what? Vaikuttaako se jollakin tavalla SINUN elämääsi, miten minä elän omani?Pitäisi varmaan ottaa käyttöön progressiivinen liikalihavuusvero, verotus nousisi kilojen mukana.
Kyllä siinä miettisi ostopäätöstä tovin, jos sipsipussi/keksipaketti/suklaalevy/lenkkimakkara maksaisi vaikka kympin. Samalla tietysti subventoitaisiin terveellisiä ruokia. Tuo olisi ainakin minulle paras houkutin laihduttamiseen.
Johan se oli taas viime viikolla lehdissä että ylipainoiset elää pidemmän elämän. Joten annettasko jo toisten olla?
Jos ap tarkoitti niitä BMI reilusti yli 30 sairaalloisen lihavia ihmisiä, hän on täysin oikeassa: tuollainen ylipaino kasvattaa vakavien sairauksien riskejä moninkertaiseksi ja se, että sillä hetkellä on vielä terve, ei kerro mitään.
Sen sijaan sellainen "vain esteettinen" läski, eli jenkkakahvat tai peppulaardi ei suuremmi lisää riskejä. Se on jopa parempi vaihtoehto kuin alipaino, jos pitää valita.
Paino putoaa reippaasti, vaikka sairastuja olisi hoikka.
Sairaana laihduttaminen onnistuu näppärästi!
Sen sijaan sellainen "vain esteettinen" läski, eli jenkkakahvat tai peppulaardi ei suuremmi lisää riskejä. Se on jopa parempi vaihtoehto kuin alipaino, jos pitää valita.
Sen sijaan tänä syksynä meillä töissä ollut kolme miestä polvileikkauksessa, joista ainakin kaksi aktiiviurheilijaa ja toisen niistä polvi leikattiin 11. kertaa. Ketä on sitten kenenkin pussilla?
Sen sijaan sellainen "vain esteettinen" läski, eli jenkkakahvat tai peppulaardi ei suuremmi lisää riskejä. Se on jopa parempi vaihtoehto kuin alipaino, jos pitää valita.Sen sijaan tänä syksynä meillä töissä ollut kolme miestä polvileikkauksessa, joista ainakin kaksi aktiiviurheilijaa ja toisen niistä polvi leikattiin 11. kertaa. Ketä on sitten kenenkin pussilla?
Urheiluun pitäisi ottaa vakuutukset, joilla nuo hoidetaan. Jotenkin ärsytttää, että terveydenhuoltoa kuormitetaan kaiken maailman lasketteluvammoilla, söhlyssä menneillä nilkoilla tai golffarin rasitusvammoilla...
Mutta yhteiskunta nyt vaan toimii niin, että kaikki maksavat veronsa ja siitä maksetaan hoidot ja vaikka tiet. Osa on nettosaajia ja osa nettomaksajia, mutta eipä noita voi ennustaa. Yksi lapsen syöpä pitkine hoitoineen ja maksajasta tulee saaja...
Huomaan, että se herättää täällä mammoissa hämmennystä, kateutta ja ahdistustakin. :)
monia hoikkia, joilla on kakkostyypin diabetes. Ja hyväkuntoisia urheilijoita, joilla polvet paskana.
Niin että älähän ap esitä yhtään tyhmempää kuin olet.
Mättöfoobikko on niitä, jotka nauttii hyvästä ruoasta
mustaa suklaata joka kolmas päivä paitsi tiistaisin.
* Aaaah *Ja minulla ei ole koskaan ähky tai huono omatunto - eikä ylipaino-ongelmia. Kaikki syömäni ruoka on todellista nautintoa. Huomaan, että se herättää täällä mammoissa hämmennystä, kateutta ja ahdistustakin. :)
kuinka moni osaa ja viitsii laskea kulutuksensa ja syömisensä niin tarkasti, että tietää nauttivansa vaikkapa nyt sen banaanin verran ylimääräistä tai alle kulutuksensa? Ei kovinkaan moni.
Näin pienessä poikkeamassa ei ole mielestäni mitenkään päin tarkastellen kysymys mättämisestä. Mättäminen on selkeästi isomman suuruusluokan toimintaa.
elämä
haluan kuolla, ennen kuin pää pimenee tai tulee niin vanhaksi, ettei vain jaksa itsestään huolta pitää. Parempi, että sydän esimerkiksi loppuu ajoissa, ettei tarvi elää kovin pitkään .
että tällainen ihminen selvästi ei tiedä että terveys hyvin todennäköisesti menee. He siis kuvittelevat ettei lihavuus ole terveysriski koska ovat nyt terveitä. Ja jos joku vajakki ei nyt ymmärtänyt niin avaus koski vain näin ajattelevia lihavia, ei kaikkia lihavia.
On ikävää jos joku ei oikeasti tiedä mitä tekee itselleen.
Joo kaikki me kuollaan. Ja kun kyse nyt ei ole vain siitä että elää jonkun vuoden vähemmän. Terveenä on helppo vähätellä millaista elämä sairaana on. Kyllä se on raskasta, tulette huomaamaan. Mutta eihän sillä ole väliä niin
.. Hyvä sitten. Ette kyllä ajattele enää niin kun oikeasti elätte sairaan elämää.Ap
Lihavat eivät jaksa tai pysty tai onnistu laihuttamisessa, siksi tekosyyt!
ja juostaan, vaikka lääkäri on kieltänyt polvi-ja lonkkakulumien vuoksi. Sitten saikutellaan ja ollaan pois töistä ja hoidatetaan vammoja ja polvikierukkoja yhteiskunnan varoilla.
Laihoja kyllä ovat, mutta tulevat pirun kalliiksi työnantajille.
Sen sijaan sellainen "vain esteettinen" läski, eli jenkkakahvat tai peppulaardi ei suuremmi lisää riskejä. Se on jopa parempi vaihtoehto kuin alipaino, jos pitää valita.Sen sijaan tänä syksynä meillä töissä ollut kolme miestä polvileikkauksessa, joista ainakin kaksi aktiiviurheilijaa ja toisen niistä polvi leikattiin 11. kertaa. Ketä on sitten kenenkin pussilla?
Urheiluun pitäisi ottaa vakuutukset, joilla nuo hoidetaan. Jotenkin ärsytttää, että terveydenhuoltoa kuormitetaan kaiken maailman lasketteluvammoilla, söhlyssä menneillä nilkoilla tai golffarin rasitusvammoilla...
Mutta yhteiskunta nyt vaan toimii niin, että kaikki maksavat veronsa ja siitä maksetaan hoidot ja vaikka tiet. Osa on nettosaajia ja osa nettomaksajia, mutta eipä noita voi ennustaa. Yksi lapsen syöpä pitkine hoitoineen ja maksajasta tulee saaja...
Lihavat eivät jaksa tai pysty tai onnistu laihuttamisessa, siksi tekosyyt!
ja se harmittaa heitä. He vain loukkaantuvat, kun joku huomaa heidän lihavuutensa tai ottaa ominaisuuteen yleisesti kantaa. Lihavan mielestä lihavuus on yksityisasia, silloinkin, kun sitä tarkastellaan kansanterveydellisestä näkökulmasta.
lähdetään siitä, että jokainen ahmimalla itsensä lihottanut, jonka ruokavalio koostuu rasvasta, sokerista, turhista kaloreista ja muuten ravintoaineköyhästä ruuasta, tietää takuuvarmasti tänä päivänä aiheuttavansa itselleen terveysriskin. Ei ole edes kyse siitä, että haluaa nauttia hyvästä ruuasta ja juomasta. On kyse kohtuudesta.
tuo väite siitä, että "lihavat nauttivat hyvästä ruoasta" on täyttä sontaa.Jotta ruoalla saa itsensä lihotettua, pitää sitä ruokaa mättää sellaisia määriä ja sellaisella vauhdilla, ettei siinä ehdi nauttia muusta kuin mättämisestä. Ruokaa vauhdissa ehtii tuskin maistamaan. Moni laihtuisi ihan jo siitä, että rauhoittaisi ruokailunsa ja oikeasti alkaisi nauttia ruoasta ja erilaisista makuelämyksistä, ei vaan siitä mätön määrästä - ja peittämättä kaikkia makuja suolalla, sokerilla ja rasvalla.
ja se harmittaa heitä. He vain loukkaantuvat, kun joku huomaa heidän lihavuutensa tai ottaa ominaisuuteen yleisesti kantaa. Lihavan mielestä lihavuus on yksityisasia, silloinkin, kun sitä tarkastellaan kansanterveydellisestä näkökulmasta.
Jos joku nälvis sua sun kolvista tai hörökorvista niin sekö on sun mielestä sit ihan ok?
Jos vuodessa syö päivittäin yhden banaanin verran enemmän kuin kuluttaa, saa vuodessa 150 kcal * 365 pv = 54 750 kcal ylimääräistä. Koska yksi lisäkilo vastaa noin 7700 kilokaloria, vuodessa tulee näin ollen 54 750/7700 = 7,1 kg lisää painoa.Hyvin harva ihminen lihoo edes näin paljon vuodessa, vuodesta toiseen, se on silkka mahdottomuus.
aika monikin lihoo sellaista 3-10kg:n vuosivauhtia. Ja syömällä paljon enemmän kuin sen yhden banaanin päivässä. Kuka juomalla alkoholia, kuka syömällä pizzaa, suklaata tai muuta täysin turhaa. Väittäisin, että kunnon, terveellisellä kotiruualla aika harva itseään on lihottanut kymmeniä kiloja. Toki siinä vaiheessa kun sitä kotiruokaa alkaa kulua uunivuoallinen illassa, niin sitten.
Mietipä mitä tekee edes 2kg vuodessa kymmenen vuoden ajan, saati tuplat. Jos yhdestä ylimääräisestä banaanista per päivä lihoo laskujesi mukaan 7kg, niin mitä kun upottaa joka ilahta yhden Fazerin sinisen tai pussillisen irtokarkkeja ja litran limua?
Normaalipaino tuskin tekee ihmisestä parempaa tai tervempää (välttämättä), mutta kertoo ehkä siitä että kroppa toimii ja elämässä vallitsee jonkinasteinen kohtuus. Alkaa aika monella parikymppiselläkin naisenalulla olla kunnon jenkkakahvat ja vatsalöllero napapaidan alla. Se jos mikä on huolestuttavaa, koska aikaisemmin keskivartalorasvaa on kertynyt keski-ikäisille miehille, joiden iltaruoka on hk:n sininen ja paistetut perunat.
"Minä tunnen lihavia (jotka olleet sitä aina), jotka on sanoneet olevansa tosi terveitä ja ettei mikään ole muuttunut minnekään. Minä lihoin 15 kiloa ja sen jälkeen olen huomannut jos jonkinlaista vaivaa, esimerkiksi selkäkipua.
Toisin sanoen, ns. aina lihavilla satunnainen selkäkipukin voi olla niin normaali asia, ettei sitä mielletä kiloista johtuvaks. Mutta oli asia miten hyvänsä, niin kyllä lihavuus on terveyshaitta. Miksi siitä pitää edes kiistellä?"
Ymmärrätkö suomea? Kaikilla lihavilla EI OLE terveysongelmia. Itselläni on ylipainoa jonkin verran, mutta en ole rapakunnossa ja liikun säännöllisesti. En koskaan (ikää 40+) ole kärsinyt selkäsärystä tai muistakaan vaivoista. Kolesteroliarvot ovat ihanteelliset, samoin verenpaine.
Johan se oli taas viime viikolla lehdissä että ylipainoiset sittenkin elää pidemmän elämän. Joten annettasko jo toisten olla?
Siinä kerrottiin, että 70-kymppisillä täytyisi olla läskiä elimistössä, koska silloin heillä on energiavaroja, kun vanhuksena elimistö ei enää pysty imemään ruuasta tarpeeksi ravintoaineita. Laihat kuikelot kuihtuvat ja luut katkeilevat helpommin vanhana, ja he sitten päätyvät petipotilaiksi loppuiäkseen. Ei siinä tietenkään suositeltu mitään yltiöpäistä liikalihavuutta, mutta siis lievä ylipaino pitää ihmisen vanhana pidempään toimintakykyisenä.
alemmissa sosiaaliluokissa, vähemmän koulutetuilla ja vähävaraisilla on enemmän ylipaino- ongelmia, kuin muilla. Sen huomaa kyllä tästäkin ketjusta! Surullista. Olkaa ihan rauhassa onnellisia läskienne kanssa, kunhan vain hoitaisitte elintasosairautenne omalla kustannuksellanne...ja kyllä minä tiedän, että voin kuukahtaa sydäriin vaikka n-y-t.